X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הקונפליקט בין פתח לחמאס מסתכם בזקנים זהו קונפליקט בין קבוצה תיאוקרטית לקבוצה לאומית רק עימות שבו יוכתר צד אחד כמנצח והשני כמובס יוכל להכריע בין חמאס לבין פתח בעזה, וספק אם הפתח תוכל לגייס את הכוח לזכות בשליטה אמיתית
▪  ▪  ▪
[צילום: קובי גדעון/פלאש 90]

הפוליטיקה לובשת צורות רבות. לעתים קרובות היא מורכבת ובלתי צפויה, לא משנה עד כמה חסרת משמעות הסוגיה הפוליטית שעל הפרק. לעתים הסיטואציה הפוליטית, חשובה ככל שתהיה, הינה פשוטה להפליא. בעוד שפתרון הבעיה הישראלית-פלשתינית מתאפיין במורכבות, הדינמיקה של חוסר האחדות והפילוג הפנימי בין הרשות הפלשתינית לחמאס בעזה מתאפיינת בפשטות.
הקונפליקט בין הרשות הפלשתינית לחמאס מסתכם בזקנים. אנשי הביטחון של החמאס - הן ה"צבא" שלו, גדודי עיז א-דין, והן אנשי כוחות הביטחון השונים שבשליטת משרד הפנים וביטחון הפנים של החמאס, בכלל זה אנשי המשטרה הכחולה, כמעט תמיד מזוקנים. ניתן אפוא להסיק בבטחה כי מעט אנשי החמאס שאינם מזוקנים מגלחים את זקנם מסיבות בריאותיות.
מצד שני, אנשי כוחות הביטחון של הרשות הפלשתינית, שחמאס לעתים קרובות מכנה בזלזול "כוחות דייטון" על שם הגנרל האמריקני הראשון שאימן אותם, אינם מתהדרים בזקנים. הכינוי "דייטון" נועד להפחית בערכם שכן מרמז כי כוחות אלה משרתים את האינטרסים של ארה"ב וכמובן של ישראל, "שליחתה של אמריקה".
כידוע לרוב המקומיים המעוניינים בפוליטיקה במזרח התיכון, להיות חבר כוחות ביטחון בעל זקן זו לא שאלה של אופנה כי אם השתקפות של הסוגיה הבוערת ביותר בפוליטיקה המזרח תיכונית. איש ביטחון מזוקן מעיד על כך כי הישות הפוליטית אותה הוא משרת הינה, או שואפת להיות, מדינה תיאוקרטית בעלת אופי מוסלמי. לעומת זאת חבר בגוף ביטחון רשמי שאינו מזוקן מעיד על כך כי המדינה אותה הוא משרת היא "לאומית" או חילונית, ובוודאי אנטי-תיאוקרטית.
ההבחנה הינה חדה כתער (במחילה על משחק המילים) ובעלת שושלת יוחסין ארוכה. המנהיג אשר תרם את התרומה הגדולה ביותר לחוק זה של הפוליטיקה במזרח התיכון, הוא כנראה המנהיג הגדול ביותר במזרח התיכון המודרני - מוסטפא כמאל, או כמאל אטאטורק, שגם היה החילוני ביותר. לאימת העולם המוסלמי באותה העת, הוא ביטל כמעט לפני 100 שנה את החליפות, ואימץ חוקה בהשראה צרפתית המפרידה בבירור בין המסגד למדינה (הסולטנות העותמנית שהוא ביטל שילבה בקפדנות בין השניים). מיותר לציין, אף מנהיג במזרח התיכון לא העז לעשות את אותו הדבר.
כוחות ביטחון
מה שכל המשטרים הלא-תיאוקרטיים אימצו בנחישות מהרפובליקה הטורקית של כמאל, היה החוק כי איש ביטחון לא יוכל לעולם לעטות זקן. לאנשי הצבא במצרים אין זקנים. כך גם בסוריה, אלג'יריה וטוניסיה. אין זה מפתיע כי הרשות הפלשתינית, המדינה הפלשתינית "הלאומית" בשאיפה, אכפה חוק זה בקפדנות.
בדיוק כשם שבמדינות ה"לאומיות" אנשי צבא אינם מזוקנים, בתיאוקרטיות של המזרח התיכון הם תמיד מזוקנים. חיפוש פשוט בגוגל "תמונות של כוחות ביטחון ברפובליקה האיסלאמית של אירן," והשוואה לחיפוש דומה לכוחות הביטחון בתקופת השאה האירני, מוכיח זאת בברור. ממשלת החמאס, כתיאוקרטיה בשאיפה (לפחות עד שמרבית המנהרות שלה הושמדו על-ידי מצרים וישראל וכספיה אזלו), הולכת בעקבות הדוגמה האירנית.
אין בכך כדי לטעון, כמובן, כי כוחות הביטחון של מצרים או הרשות הפלשתינית הם אנטי-דתיים. הדבר רחוק מרחק רב מן האמת. אחת ההטבות החשובות ביותר הניתנות לקצינים בכירים בצבא המצרי היא נסיעת עליה לרגל מסובסדת למכה. גם לארגוני הביטחון של הרשות הפלשתינית יש את קציני הדת והמסגדים שלהם, והשתתפות בטקסים דתיים היא דבר מקובל.
ואולם ישנו הבדל גדול. הזקנים אצל אנשי החמאס מוכתבים על-ידי מטיפי החמאס השולטים ב"הנהלת ההכוונה הפוליטית מוסרית" - זרוע האינדוקטרינציה של כוחות הביטחון של משרד הפנים וביטחון הציבור. המוסד המקביל במכלול הביטחוני של הרשות הפלשתינית נשלט על-ידי לאומני הפתח. הראשונים מלמדים על-אודות מעלות השריעה ושירות האיסלאם. השניים מלמדים על-אודות מעלות שירות המדינה, המנהיג שלה ואזרחיה.
גם בהיעדר המרכיב הדתי המכריע, העימות בין הרשות הפלשתינית/פתח לבין חמאס הוא משחק סכום אפס מר. החמאס נתון בסיכון בוותרו תחת לחץ מצרי לרשות הפלשתינית על השליטה על המעברים ה"בינלאומיים" למצרים וישראל לממשלת רמי חמדאללה הנשלטת בידי פתח. האפשרות שאולי נתנה לכוחות הביטחון של הרשות לפעול ברצועה. עלול להביא על החמאס בעתיד התרחיש דומה למה שעשה חמאס לכוחות הביטחון של הרשות הפלשתינית ב-2007 (כגון השלכתם מגגות בתים).
כיוון הפוך
הוסיפו לכך את המתיחות הגואה בין אלו השואפים לתיאוקרטיה לבין אלו שמתנגדים לה בתוקף הרי שהסיכויים לאחדות אמת בין חמאס לפתח הם זניחים.
דוגמה עכשווית לכישלון השילוב בין שני זרמי מחשבה אלה ניתן למצוא במצרים בתקופת האביב הערבי. לצבא המצרי ולחלקים אחרים של "המדינה העמוקה" היה ברור מלכתחילה כי יש להתעמת עם האחים המוסלמים בכל מחיר. היה זה הנשיא מורסי שוויתר. הבחירה הייתה קשה והאפיזודה הסתיימה בתוצאה מסוג סכום אפס, כאשר הנשיא א-סיסי כבש את השלטון ופעל ללא רחמים נגד מתנגדיו התיאוקרטיים ואילו מורסי נמק בכלא.
באירן המהפכנית נערמו הקלפים בכיוון ההפוך והתוצאה הייתה עקובה מדם הרבה יותר. המפסידים החילוניים לא נכלאו אלא הוצאו להורג. המכנה המשותף בשני קונפליקטים אלו הוא שצד אחד ניצח באופן מוחלט בעוד שהצד השני הובס באופן מוחלט.
רק עימות דומה בעזה יכול להכריע בין הרשות הפלשתינית לשלטון החמאס. אולם ספק אם הרשות הפלשתינית שבהנהגת הפתח תוכל לגייס את הכוח לקיים עימות חזיתי עם חמאס וסביר עוד פחות שתנצח בעימות.

סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  11/12/2017   |   עודכן:  11/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחדות ברשות הפלשתינית - על-פי הזקנים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
עומר כרמון
הממשל הסעודי זועם על נשיא ארה"ב בשל נאומו בנושא ירושלים    בבריטניה מעריכים כי בעקבות סירובה של ראש הממשלה, תרזה מאי, ללכת בעקבות הנשיא האמריקני ולהעביר את שגרירותה לירושלים, צפוי בית המלוכה הסעודי לבחור בבורסה של לונדון ולא של ניו-יורק בהנפקה הראשונית לציבור של חמישה אחוזים ממניות ענק הנפט הסעודי - ארמקו
אריאל י' לוין
פרק הח'ליפות האיסלאמית של דאעש נגמר, אבל לארגון יש רשת וקשרים בינלאומיים ויכולת להשתמש בסוריה כבסיס למתקפות נגד המערב
אריאל י' לוין
יורש העצר מינה עשרות אומרי הן לשוליות שלו, ובמקביל עצר עשרות אישים שתמכו ברפורמות בסעודיה. האם הוא יצטרף לשורה של מנהיגים שהציגו עצמם כרפורמטורים וסיימו כדיקטטורים?
אפרים ענבר
השלום עם מצרים הביא הרבה שנות שקט, אך עיון מפוכח בנעשה במזרח התיכון מעלה שאלות חשובות באשר לעתידו
יגיל הנקין
תהליך ההתעצמות של צבא מצרים מאוד מרשים כאשר סוקרים את תקציביו, הרכש המודרני, את מאמצי ההכשרה והאימונים. קיימים מספר הסברים אפשריים אך לא ברור מה המניע העיקרי לתהליך. למרות שעימות צבאי עם מצרים אינו צפוי, ישראל צריכה לגלות זהירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il