X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
עצרת תמיכה לקראת יום השנה ה -30 להקמתה של חמאס [צילום: עבד ראחים חאטיב/פלאש 90]
חמאס והסטטוס-קוו ברצועה
תהליך הפיוס קרס וחמאס עושה הערכת מצב חדשה לגבי ההמשך, המצב ההומניטרי ברצועה מחמיר אך חמאס איננה מעוניינת בעימות צבאי עם ישראל. גורמים בחמאס אומרים כי יש לשמור על הסטטוס-קוו הביטחוני מכיוון שהנושא הראשון בסדר העדיפויות הינו המאבק למען ירושלים

לרגל יום השנה למבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה, שהיה סבב הלחימה הראשון מול ישראל ב-27 בדצמבר 2008, פירסם משרד הפנים הפלשתיני בעזה הודעה רשמית כי רצועת עזה נמצאת במצב של יציבות ביטחונית והוא לא יאפשר לשנות את המצב וישמור על היציבות למרות כל האתגרים והשינויים.
ואכן, תנועת חמאס עושה כעת מאמץ לשמור על השקט ברצועה לאחר שעצמה עין במשך כשבועיים ימים מאז הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל ואיפשרה לארגונים "הסוררים" לשגר יותר מ-20 רקטות לעבר ישראל. המסר הישראלי שבא לידי ביטוי בתגובה צבאית ותקיפת יעדי חמאס ברצועה נקלט, גם הלחץ שהפעילה מצרים על חמאס הביא לכך שהיא ריסנה את הארגונים "הסוררים" והירי נפסק.
תנועת חמאס איננה מעוניינת בהסלמה מול ישראל, אילו הייתה מעוניינת בכך הייתה מאפשרת את המשך ירי הרקטות. לפני כמה ימים אמר זאת יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, בצורה ברורה ביותר: " לחמאס אין עניין במלחמה, יש סוגיות שפתרונן יבוא באמצעות התנגדות עממית או בעשייה דיפלומטית".
גורמים בחמאס אומרים כי סוגיית מעמדה של ירושלים היא כעת הסוגיה החשובה ביותר בסדר היום הפלשתיני ואסור להסיט את תשומת הלב ממנה, הסלמה צבאית ברצועה ומלחמה חדשה נגד ישראל ישרתו את האינטרס של ישראל וישכיחו את סוגיית ירושלים לכן תנועת חמאס לא תיגרר לכיוון הזה.
השלב הבא מבחינת חמאס הינו סיכול "עסקת המאה" שמתכנן ממשל טראמפ, חמאס רואה בהכרזה האמריקנית על ירושלים כבירת ישראל רק שלב ראשון בתוכנית לחסל את הבעיה הפלשתינית ואת "הקווים האדומים" שלה.
ברצועת עזה נוצר מצב מוזר, הרש"פ קיבלה את השליטה על מעברי הגבול ובמשרדי הממשלה אך בפועל תנועת חמאס היא זו ששולטת בשטח, תהליך הפיוס קרס בגלל שתי מחלוקות עיקריות הקשורות בנושא 60 אלף פקידי חמאס ונושא הביטחון, מחמוד עבאס מסרב לבטל את הסנקציות נגד רצועת עזה ובחמאס מתחילים להישמע קולות הקוראים לחזור למצב שהיה טרם הסכם הפיוס.
בכיר חמאס עאטף עדוואן, אמר השבוע שתנועתו שוקלת להקים מחדש את הוועדה המיוחדת לניהול רצועת עזה שפורקה לצורך הפיוס עם פתח. מצרים מנסה להחיות מחדש את תהליך הפיוס, המודיעין המצרי זימן לקהיר את בכיר פתח עזאם אלאחמד האחראי על תיק הפיוס לשיחות על רעיונות להשיג פריצת דרך אך הסיכויים לכך נמוכים.
המצב ההומניטרי הקשה ברצועה צריך להדאיג את כל הצדדים, לכך יש להוסיף את התרסקות התקווה בקרב תושבי הרצועה לשיפור במצב בעקבות קריסת הסכם הפיוס.
מעבר רפיח, המוצא היבשתי היחיד לעולם הערבי, נותר סגור, במהלך שנת 2017 הוא נפתח רק למשך 20 ימים, הרש"פ אומנם קיבלה את השליטה בו לידיה אך אין שיפור ביציאה של תושבי הרצועה דרכו לחו"ל.
הפילוג בין פתח לחמאס נמשך, בעיות החשמל, המים והאבטלה מחריפות והרצועה נקלעה לקיפאון כלכלי בגלל הסנקציות של מחמוד עבאס. חמאס מטילה את האחריות למצב ההומניטרי הקשה ברצועה על הרש"פ ועל ממשלת ראמי חמדאללה.
פווזי ברהום דובר חמאס פירסם ב-27 הודעה רשמית שבה נמסר כי המגזר הרפואי והבריאותי ברצועה במצב קטסטורפלי ועל סף קריסה בגלל הסנקציות שנקטה הרש"פ נגד הרצועה.
גם תחושת המצור גוברת, ישראל מתקדמת בעקביות כדי להשלים את המכשול הקרקעי הגדול שיקיף את רצועת עזה כדי למנוע חדירת מנהרות, צה"ל שיפר משמעותית את יכולותיו לחשוף מנהרות וחמאס מודאגת מכך שהיא עלולה לאבד את הנשק האסטרטגי שלה, למרות זאת חפירת המנהרות נמשכת בקצב וגם ייצור הרקטות.
2 מיליון פלשתינים חיים ברצועת עזה בתנאי מחייה קשים ובתחושה של חוסר תקווה, זהו מתכון בדוק לפיצוץ, הנהגת חמאס חשה בכך לפני כחצי שנה ולכן הסכימה לתנאיו המוקדמים של מחמוד עבאס כדי להעביר את האחריות למצב הקשה ברצועה אל הרש"פ.
אולם, היא איננה מוכנה לוותר על כוחה הצבאי, עכשיו כשהבינה שמחמוד עבאס לא יאפשר לה ליישם ברצועה את המודל השלטוני של חיזבאללה בלבנון היא לקחה צעד אחורה מתהליך הפיוס כדי לשמור על הנשק שלה ועל שליטתה הביטחונית ברצועה.
תהליך הפיוס קרס אך רשמית מנהיגי חמאס ממשיכים להשמיע הצהרות בדבר הצורך הדחוף בפיוס ומגדירים אותו כהחלטה אסטרטגית כדי לתת ניצוץ של תקווה לתושבי הרצועה.
הכרזת טראמפ בנושא ירושלים נפלה כרעם ביום בהיר על חמאס, היא מתאמת עם אירן דרכים לסכל את "עסקת המאה" אך בינתיים היא מעוניינת לשמור על הסטטוס-קוו ברצועה ולא להסלים את המצב הביטחוני מול ישראל.
גם המצב היחסים בין הרש"פ לבין ממשל טראמפ עשוי להשתנות,על-פי גורמים בכירים ברש"פ הממשל מנסה לשכנע את מחמוד עבאס בדרכים עקיפות לחדש את המגעים המדיניים למרות הכרזת טראמפ בעניין ירושלים.
בחמאס מעריכים כי הנתק בין מחמוד עבאס לממשל הינו זמני בלבד וכי אין לרש"פ אופציה אחרת אלא להמשיך באג'נדה המדינית שלה, לכן מחמוד עבאס לא הפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל ולא ביטל את הסכמי אוסלו, הוא שומר על כל האופציות פתוחות, חמאס בהמתנה להתפתחויות ובתהליך של הערכת מצב מתמדת כדי שלא לעשות טעויות שישרתו את הרש"פ וישראל כמו סבב לחימה חדש בגבול הדרום.

תאריך:  28/12/2017   |   עודכן:  28/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אריאל י' לוין
אומר שעל ישראל לנצל בצורה מירבית את הפיקוח הכלול בהסכם הגרעין ולטפל ביכולת הבליסטית של אירן    "אחריותו של צה"ל ביו"ש - ליצור תנאים מיטביים להסדר עתידי"
בעז שפירא
לגבי הנאצים יימח שמם וזכרם לא התנהל וויכוח    במה שונים הרוצחים הערבים שאכזריותם לא נופלת במאומה?
דוד וינברג
מוחמד בן סלמאן אינו המענה לתפילותיה של ישראל להפלת אירן    אין לצפות לתחילתן של מחוות שלום גלויות מצד הסעודים, ויש להיזהר מדרישות בלתי נמנעות לוויתורים לפלשתינים כמקדמה לפתיחות מסוימת של הסעודים כלפי ישראל
יעקב עמידרור
ירי הרקטות בדרום חושף מציאות טרגית: מצד אחד לאף אחד מהצדדים אין אינטרס בהחרפת העימות, ומצד שני אין דרך לוודא שהמצב לא יידרדר    ואירן? דוחפת להחרפת המצב כמובן
עומר כרמון
בעולם המוסלמי סוערות הרוחות לאחר פרסום הסרטון בו נראה ח"כ אורן חזן עולה על אוטובוס של משפחות אסירים יחד עם חברי המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה, ואומר לנשים מבוגרות שבניהם הם "כלבים" ו"חלאות"    את עזה כינה ח"כ חזן: "בית שימוש"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il