בשנים האחרונות גדל מספרם של ילדי החינוך המיוחד הלומדים במערכת החינוך הישראלית.
אם בשנת 2010 עמד מספרם על 147,000 ילדים, היום בחלוף שמונה שנים עומד מספרם על 242,000 ילדים. דבר זה מצריך היערכות מיוחדת כך שילדים אלו יקבלו טיפול הולם.
בימים אלו עובד משרד החינוך על תוכנית חדשה אשר צפויה לצאת לפועל בשנת הלימודים תשע"ט. התוכנית מתבססת על מסקנות דוח ועדה שבראשה עמדה השופטת בדימוס
דליה דורנר אשר המליצה שהורי הילד יקבעו את המסגרת הטובה עבורו.
פרטי התוכנית של משרד החינוך
1. ביטול ועדות ההשמה והשילוב: עד היום קבעו ועדות השמה האם הילד ישובץ בכיתה רגילה, או לחלופין, האם הוא ישובץ בכיתה במסגרת החינוך המיוחד. בנוסף, קבעו ועדות שילוב את היקף זכאותו של ילד בעל צרכים מיוחדים לקבל סיוע ותמיכה מצוות בית-הספר הרגיל.
כלומר, במקום שתי הוועדות הבית-ספריות תוקם ועדה אחת שבראשה יעמוד נציג של משרד חינוך אשר תקבע את היקף צרכיו של הילד בעל הצרכים המיוחדים, ואיזו סביבה לימודית מתאימה לו.
2. היקף הזכאות יקבע לפי תפקודו של הילד בעל הצרכים המיוחדים: כיום נקבע היקף הזכאות של הילד לפי הלקות ממנה הוא סובל, ואין התייחסות לתפקודו המוטורי והרגשי. לפי התוכנית היקף הזכאות של אותו ילד יקבע הן לפי הלקות ממנה הוא סובל והן לפי תפקודו המוטורי והרגשי.
3. אופן קבלת ההחלטות בנוגע לשיבוץ הילד ייעשה משיקולים חינוכיים בלבד: כיום מתקבלות ההחלטות בוועדות ההשמה והשילוב כתוצאה משיקולים מנהליים. כלומר, לפי מקום שיש במוסד מסוים, ולאו-דווקא לפי צרכיו הטיפוליים של הילד.
דבר זה הוביל לכך שילדים בעלי צרכים מיוחדים שובצו לרוב במערכת החינוך הרגילה, ולא המיוחדת שבה הם היו יכולים לפרוח, ואילו ילדים שהיו יכולים להשתבץ במערכת החינוך הרגילה שובצו לרוב במערכת החינוך המיוחד.
התוכנית תוקצבה על-ידי משרדי החינוך,האוצר והרשויות המקומיות בכ-1,000,000,000 שקל והיא כוללת בין השאר בניית כיתות חדשות בארבע השנים הקרובות.
מנהלי בתי-הספר קיבלו תקציב מיוחד להעסקת פסיכולוגים טיפוליים, הדרכת הורים בנושא זה, אשר ימנע מריבות עתידיות ביניהם לבין המוסד החינוכי, והקמת מרחבים טיפוליים שבהם יפעל הפסיכולוג לעזור לאותם ילדים.
אין ספק שמדובר בתוכנית טובה, שאם תיושם כמו שצריך היא תתקן עוול שנגרם לאוכלוסייה מיוחדת במשך שנים רבות.