הקדמה
ספר זה, ״שיעורים מעשיים ביוגה רוחנית״, מכיל 12 שיעורים קלים ומעניינים. השיעור הראשון עוסק ביוגה סהדנה או תרגול של יוגה ומכיל תיאור בהיר וברור של ארבעת הדרכים החשובות, כלומר קרמה יוגה, בהקטי יוגה, רג׳ה יוגה וניאנה יוגה. פלוני יכול לבחור לעצמו בקלות דרך בהתאם לטעמו, מזגו ויכולתו המסוימים על-ידי לימוד קפדני של שיעור זה. דעתי איתנה, כי אחד הרוצה להפוך ליוגי מושלם אינו יכול להגשים את משאלתו, אם אין הוא מתחיל את תרגוליו היוגיים עם קרמה יוגה או עשיית פעולה לשם הפעולה, ללא רעיון של מסחר וללא ציפייה לפירות מפעולותיו. התייחסתי קצרות גם לצורות השונות האחרות של היוגה כמו האתה-יוגה, מנטרה יוגה וקונדליני יוגה.
בשיעור השלישי על משמעת יוגית, הצהרתי באופן ברור ומפורש שתרגול יוגה מושרש בטיפוח תכונות נעלות ובשירושן של תכונות שליליות ואף הצהרתי במפורט אלו תכונות נעלות יש הכרח לטפח ואלו מידות רעות יש לשרש ובאלו אמצעים.
תזונה-יוגית מרכיבה את הנושא של השיעור הרביעי. יש לזכור במפורש, כי ההכרה מורכבת מהחלקיקים העדינים של המזון שאותו אנו צורכים, וכי אנו מה שאנו אוכלים. אם תלמיד היוגה שהוא טירון, רוצה להניח יסוד מוצק, בטוח ויעיל בתרגוליו, עליו להקפיד לאכול רק מזונות כאלה שמסייעים להתקדמותו הרוחנית ולהימנע מכל האחרים. רשימה של מזונות שונים, מומלצים ואסורים, ניתנת גם-כן.
בשיעור החמישי סיכמתי את כל המכשולים השונים שיש להתגבר עליהם. אני ממליץ בחום לתלמיד לקרוא ולקרוא שוב שיעור זה, מספר פעמים, על-מנת שיזהר ברגעים של פיתוי.
בשיעור השישי עסקתי באסנות או תנוחות יוגיות. הכרחי מאוד שהיוגי העתידי ישמור על גוף והכרה בריאים וחסונים. על-מנת להשיג הצלחה במשימתו ועל-מנת שיוכל להשיג מטרה זו, מספר תרגילים פשוטים וקלים, פיזיים וכתוצאה מכך מנטליים, הומלצו. תרגילים אלו ניתנו על-ידי היוגים והרישים ועדיין הם מתורגלים בהודו ובארצות אחרות ותוצאותיהם מדהימות.
השיעור השביעי עוסק בפראנאיאמה או הסדרת הנשימה. הומלץ על תרגילים פשוטים ומעשיים להסדרת הנשימה ולשליטה בה, אשר לבסוף יביאו לשליטה בהכרה. תרגילים אלה בשליטה על הנשימה אינם רק לשם הגברת הבריאות של הגוף. לתלמיד אשר משיג שלמות בפראנאיאמה יהיו כוחות על טבעיים שונים.
הסדרת הנשימה ושליטה בהכרה מוליכים לריכוז. כך שריכוז הוא נושא השיעור הבא. עסקתי ארוכות בטבע ההכרה ובשיטות שבאמצעותן ניתן לשלוט בה. מספר תרגילים מעשיים ניתנים על-מנת להשיג הצלחה בריכוז.
השיעור התשיעי עוסק במדיטציה משום שהפרי של הריכוז הוא מדיטציה, והפרי של מדיטציה הוא סמהדי וזה מהווה את הנושא של הפרק הבא. סמהדי הוא מצב מודעות-על שבו מקבל היוגי ידע אינטואיטיבי או על-חושי ונועם על-חושי.
בסמהדי היוגי מתאחד עם האלוהים ונהנה מעצמאות מוחלטת. הוא השיג עתה את המטרה.
בשיעור האחד-עשר עסקתי בכוח העליון או הכוח הטהור האדיר המסתתר מאחורי כל החומר האורגני והאנאורגני. כוח זה הינו במצב רדום והוא ישן שינת-טראנס כמעט בכל האנשים במולדהרה צ׳קרה הנמוכה. כאשר כוח ישן זה מוער לפעולה, הוא חודר דרך המרכזים השונים של האנרגיה הרוחנית בגוף האנושי ומגיע לקדקוד הראש או הסהסרה צ׳קרה, בו הוא מתאחד עם בן זוגו האל שיווה. רק היוגי שלקח את הקונדליני הרדומה לסהסרה צ׳קרה ואיחד אותה עם האל שיווה השיג מטרה. היוגי אשר הצליח בהשגת איחוד זה הופך לשליט על כל הרוחות והידע.
בשיעור האחרון על ויברציות רוחניות ואורה, הסברתי למה הכוונה באורה ובויברציות, את האמצעים השונים ליצירת ויברציות של אהבה, שמחה, שלווה, רחמים, סימפטיה וטוהר ואת פיתוח האורה הרוחנית. כמו-כן הצהרתי בקצרה כי האורה האנושית בעלת צבעים שונים בהתאם להתפתחותו והגדילה של האדם מבחינה פיזית, מנטלית, מוסרית ורוחנית וכי לכל צבע יש משמעות וחשיבות משלו.
על היוגי המיועד לסלק את כל הצבעים האחרים ולפתח אורה רוחנית מיוחדת אשר צבעה צהוב.
בסוף הספר הוסף נספח וניתן מילון קצר של מונחים בסנסקריט. בנספח מספר 1 תוארה בצורה כללית שיגרה יום יומית לשואפים הרוחניים, אחת למתחיל, שנייה לבינוני, ושלישית ליוגי המתקדם. אני מאמין שאם שיגרה דומה, הנבנית בהתאם לצרכיו ונוחותו של פלוני מקוימת באופן סדיר ושיטתי, שום דבר לא יעמוד בדרכו של היוגי השאפתן להשגת הצלחה ביוגה. יתרה מזאת, עליו לכתוב גם יומן רוחני דומה לזה הניתן בנספח, בהכירו בחשיבות וביתרונות שבשיטה הזו. בנספח מספר 2, ניתן מאמר מעניין על יוגה ומדע, מתוך אמונה כי הוא ייקרא עם עניין לא מבוטל.
אני פונה לכל תלמידי היוגה, במזרח ובמערב, להתחיל לעסוק גם ביוגה מעשית רוחנית, באופן הנכון, לאחר הטמעת האמיתות והאידיאלים המובאים כאן, ואני מקווה כי כל תלמיד יזכה לרווח מספר זה.
סוואמי שיבננדה