X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: יוסי צבקר]
ביקורת "הרציף המערבי" בבית צבי
הרציף המערבי כסמל
מחזהו של ברנאר מארי קולטס, גדול המחזאים הצרפתים במחצית השנייה של המאה ה-20 - "הרציף המערבי" העולה בבית צבי, מתאר בחריפות את תחושתו לגבי עלובי החיים שהושלכו לשולי הציביליזציה, או שנקלעו לשם

פרשת חייו של ברנאר מארי קולטס (1948-1989) רוויית האומללות והתהפוכות (הוא מת מאיידס בגיל 41) מהווה את הרקע לכל מחזותיו. כשלמד בתיכון הישועי ששכן בשכונה ערבית, התוודע לבעיית האלג'יראים "הפייה נואר" מול הצרפתים. משם שאב את הבסיס למחזהו "השיבה למדבר" שעלה ב-2000 בחאן הירושלמי. את "הרציף המערבי" העלה לפני 22 שנה תיאטרון באר שבע, ואת "קרב שחור עם כלבים" העלתה הבימה ב1992. כל מחזותיו תורגמו בידי דורון תבורי, שאף שיחק בכולם.
בכל מחזותיו בולטת כקו מנחה רגישותו למעמד הנמוך, של הסובלים על כל מצוקותיהם. מחזהו הטוב ביותר בעיני, "רוברטו זוקו" על חיי רוצח נודע, עלה בבית צבי לפני כמה שנים בביצוע נוקב ונפלא. "הרציף המערבי" שעולה אף הוא כעת בבית צבי, מהווה הזדמנות לצופים לחזות במלואם בכשרונם של כל שחקן ושחקנית בהצגה. וזה עיקר החשיבות בהצגה זו. כך גם הבימוי המשובח של חנן ישי, שיצר יחד עם התפאורה הכה מיוחדת שעיצב, אווירה כה שונה ומיוחדת של קרן הזווית אליה מגיחים 8 טיפוסים שונים, שגורלם מתערבל זה בזה, והסיפור הרווי בביצוע שפת גוף והבעות פנים עשירות, שם דגש על המשחק עוד יותר מהבעיות של הנדכאים והחלכאים האלה.
לרוב הקהל נדמה המחזה כסהרורי משהו, כמו התרחש בעולם אחר. ואכן, השוליים בו מצויים טיפוסים אלה, דוחקים אותם אכן למיקום הדחוי והעלוב היותר הן בחברה והן במצב. הצופים נזקקים לדמיון כדי להיכנס לאווירה ולמצבים הקיצוניים אותם ממחישים השחקנים באופן מופלא.
על בימת קרשים מלאה בחורים, (ע"מ להעצים את הזמניות ואי הביטחון בקיום), ניצב משך כל המחזה אדם שפוף (דור לוי המרשים), לבוש קרעים, שאינו פוצה הגה. אך עצם תנוחותיו ותנועתו אומרים את הכל. "כושי" הם קוראים לו. ורק בסיום המחזה, הוא עושה את הפאנץ' ליין. כל זאת בלווי מוזיקה מקורית מלאת משמעות המעצימה אותה שחיבר גרשון וויסרפירר. לבימת הקרשים הרעועים עולים בחור לבוש אלגנטי, מטופח, שהשאיר את מכוניתו היקרה לא רחוק- ניר לוגסי הנוגע ללב, שרוכש את אהדת הצופים בהופעה רבת כשרון, בהדגימו כיצד בהיסח הדעת אדם יכול לעבור ממעמד בטוח לדרגת אפס וכלום.. כך גם מגיחה לרציף בת זוגו - אישה יפה ומהודרת אף היא, שנקלעה לשולי העיר, לרציף המערבי, ואינה מוצאת את דרכה חזרה (מיכל לוינטון במשחק משובח ומהוקצע מלא ביטחון עצמי). שניהם מנסים לחזור למקום מממנו באו, אך לשווא.
לבימת הקרשים הרעועים מגיחים גם הילדה קלייר (אלונה לובנברג מלאת התום והקסם הילדותי), אחיה שארל המכונה קארלוס (זיו עוז ארי שבולט במיוחד בכשרון המשחק ובקולו הנפלא) ואמם ססיל (הדר קרן בהופעה דשנה ומוחצת בבוטות ובהמוניות שלה, שהיא הסמל האולטימטיבי למעמד החברתי העלוב). כולם מנצלים את העשיר ובת זוגו, שודדים אותם, ומבטיחים להחזירם לציוויליזציה - אך לא מקיימים. טיפוס נוסף המרשים מאוד בביצוע תפקיד המאניאק, המאופר כהומו אך לא בוחל להתנסות עם כל מה שזז - הוא דוד עומר, שבנסיון האונס של הילדה ובעירום מלא מעצים את ההתרשמות מחידוד הבעיה. כל זאת - באווירה מחשמלת, רוויה בתחושת איומים, ומלאת מתח.
לעיצוב התלבושות הנכונות ורבות הדמיון אחראית נטשה מנטל, לתאורה האפלולית הריאליסטית אחראי אמיר קאסטרו, להדרכת הטקסט המצוינת (כשכולם הוגים ללא שגיאות שכה נפוצות בקרב שחקנים ותלמידים כאחד) אחראית דפנה מרסר-הדרי ומגיע לה שאפו על כך. לעיצוב התנועה הכה ייחודי אחראי אולג מלצב.
הצגה לקהל עם דמיון, רגישות וקשב, שאינה ממשיכה את סגנון תיאטרון האבסורד, אלא מחזירה את הקהל למצבים המתרחשים גם בימינו ובכל מקום, כך שהיא קלאסית לכל הזמנים.

[צילום: יוסי צבקר]
תאריך:  20/02/2018   |   עודכן:  20/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
עצה בחינם לעורכי דין ונאשמים: אל תנסו לעבוד על השופט נעמן אידריס. הוא שם לב לכל פרט, שומר על הסדר ולא מוכן לקנות תירוצים קלושים - לצד מתן אוזן קשובה לנאשם המתלונן על תנאי מעצרו
ניצה נופרבר
החיים החדשים של המפסיקים לעשן והחוזרים לנשום מלאים בכל-כך הרבה הנאות חדשות ובלתי צפויות שלגעגועים לסיגריות פשוט אין איפה להתגלות
אדלינה קליין
אורה עשהאל (שור), שירי נעורים 1956-1951, הוצאת חדרים    "ערב אחד מעשרות - יהיה מורה היאך לחיות"
אבי ציטרשפילר
ממרבית התבלינים ניתן ליצור בצורה טבעית איפור במגוון צבעים לגוף ולפנים    התבלינים מסייעים לנו כל השנה ובפורים ניתן להשתמש בהם בצורה שונה ולא שגרתית
ראובן לייב
מוזאון הנגב לאמנות מציג תערוכת-יחיד חדשה של הפסלת אתי אברג'ל, העוסקת בנושא ההגירה וההסתגלות, והמהווה בתוך כך אבן-דרך בדרכה האמנותית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il