X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סיפור אישי על תפילה מרגשת וייחודית עם הרב גורן זצ"ל במרחק של מטרים אחדים ממקום המקדש ועל הרב החרדי שצידד בעליית יהודים להר-הבית
▪  ▪  ▪
המנוחה והנחלה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

היה זה בשעת מנחה של תשעה באב, אי-שם בשנות השמונים של המאה שעברה. בקרב קבוצת חברים פשטה השמועה, שהרב הראשי לישראל הרב שלמה גורן, זצ"ל, עולה מאז שנת תשכ"ז, שנת שיחרור ירושלים והר-הבית, מידי תשעה באב, לקומה השנייה של בניין ה'מחכמה' שבגבולו המערבי של הר-הבית. מן החלונות הגבוהים נהג הרב להשקיף בעיניים מצועפות דמעות של צער, לעבר פרחחים ערביים קולניים, ששיחקו כדורגל תוך כדי ציחקוקים וצעקות, ברחבת הר-הבית, ממש ליד כיפת הזהב הסמוכה, כאילו היה זה מגרש משחקים שכונתי.
אכן, זה היה מנהגו של הרב גורן לעלות פעמיים בשנה אל בניין המחכמה, שיש אומרים שאף הוא בתחומי הר-הבית ושהביקור בו טעון טבילה ומנעלי בד: במנחה של תשעה באב ובנעילה של יום הכיפורים. בכל ימות השנה שימש מבנה המחכמה בסיס קדומני של מג"ב בהר-הבית, בשל התצפית הנהדרת מחלונותיו אל רחבת ההר המרוצפת וכיפת הזהב הסמוכה ממש. פעמיים בשנה הפך אולם המחכמה לבית כנסת, בו הצטופפו כמה עשרות מתפללים שביכו את חורבן הבית, במרחק של מטרים ספורים ממקום מקדשנו.
באחד מימי ט' באב, לפני פחות משלושים שנה, הצטרפתי לתפילה המרגשת סמוך ונראה להר-הבית. יחד עם הרב גורן צפינו בלב נחמץ ברחבת הר-הבית הסמוכה, שהפכה למרמס. שוטרי מג"ב, הרגילים למחזות המבזים הללו, הסבירו ש"זה מה שקורה כאן כל יום". הגיב הרב גורן עם דמעות בעיניו: "על הר ציון ששמם, שועלים הילכו בו".
אחר שהתעשת קמעא ממראות ביזוי הקודש, התעטר בטלית ותפילין. הייתה זו תפילת מנחה ייחודית, שבה הנהיג הרב גורן הנהגות שאין להן אח ורע בעולם היהודי. כך למשל דרש, שבחזרת הש"ץ יאמרו, כל אימת שמזכיר הש"ץ את שם ה' באחת הברכות, לא את 'ברוך הוא וברוך שמו' כמקובל, אלא ינהגו כדרך שנהגו במקדש עצמו ויאמרו: 'ברוך ה' אלוקי ישראל מן העולם ועד העולם' (על-פי הרמב"ם בהלכות בית הבחירה). בסיום כל ברכה נדרשו המתפללים להמיר את ה'אמן' השגור ב'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד' (על-פי תוספתא ברכות ז' כ"ג) – ובקול רם.
אף שבמנחה של ט' באב אין אומרים קינות, נהג הרב לומר חלק מן הקינות שנאמרו בבוקר. מרשימה במיוחד הייתה הקינה המרטיטה עד דמעות: "בצאתי ממצרים... בצאתי מירושלים...", ולא רק בגלל תוכנה המרגש, אלא גם בזכות הנעימה הפורטת על נימי הגעגועים לבנין בית ה', שנצרבה בזכרוני עד עצם היום הזה.
שגרת תפילה
אבל שיא ההתרגשות היה בעת אמירת תפילת נַחֵם בברכת 'ולירושלים עירך'. הרב גורן דרש שתיאמר בנוסח שהוא תיקן, אשר חולק לנוכחים, ובו גם דברי הסבר קצרים. לאחר התפילה אמר שאין לומר את הנוסח המודפס בסידורים: 'הבזויה והשוממה', שהרי כל האומר זאת הרי הוא דובר שקרים לפני ה'. את הפסוקים: 'האבלה מבלי בניה, והחרבה ממעונותיה, והבזויה מכבודה, והשוממה מאין יושב, והיא יושבת וראשה חפוי כאישה עקרה שלא ילדה; ויבלעוה לגיונות ויירשוה עובדי פסילים ויטילו את עמך ישראל לחרב ויהרגו בזדון חסידי עליון', החליף במילות נחמה.
הרב גורן ידע כמובן עדיין לא הגענו אל המנוחה ואל הנחלה. עדיין ירושלים אינה שלימה: אין לנו לא מקדש ולא מזבח, לא כהן ולא נביא. הגאולה השלימה טרם הגיעה, אבל ירושלים, העיר הגדולה בישראל, כלילת יופי, בשליטת עם ישראל, כבר באמת אינה 'בזויה ושוממה', 'כאישה עקרה שלא ילדה'. וכיצד נמשיך בשיגרת תפילה שתיארה מצב שהיה ואיננו?
ובאותו עניין: השבוע הלך לעולמו הלמדן הצדיק, הפוסק המקובל, הפילולוג והסופר הפורה רבי שְׂרָיָה דַבְּלִיצְקִי זצ"ל, מתלמידיו של החזון איש, שעל אף היותו איש המחנה החרדי ליטאי, צידד בחום בעליית יהודים לאזורים המותרים בהר-הבית, ובאמירת הלל ביום שיחרור ירושלים, ומראשוני המעוררים לעליה להר. לא היה זה מקרה שהוא נתבקש לישיבה של מעלה דווקא במוצאי ראש חודש מנחם-אב.
כבר בשנת תש"ם (1980) פנה אל הרב הראשי דאז הרב עובדיה יוסף, וביקש שיתייחס לקריאת רבני הציונות הדתית: הרבנים מרדכי אליהו ושאר ישוב כהן (זצ"ל) והרבנים דוב ליאור וחיים דרוקמן יבלח"א, לעידוד העלייה להר-הבית: "ידועים דברי הרמב"ן שהקצף שהיה על ישראל בימי דוד המלך [נגרם], משום שהעם לא התעורר לבניין ביהמ"ק, ומי יודע אם הצרות המתרגשות ובאות על עם ישראל בדורנו, לא נובעות מהאדישות להר-הבית".
אף שמדובר ברבנים 'מיזרוחני'קים', תמך בהם הרב דבליצקי, ופנה אל הרב עובדיה, שיצטרף לקריאה לעלות להר-הבית: "מה טוב ומה נעים אם הרב היה משמיע דברו" בקשר לקריאת הרבנים, וביקש מהרב הראשי שיתייחס בחיוב לעליית יהודים לאזורים המותרים, כדי להגביר אחיזתנו בהר. הוא הזכיר שיש "מקום מסוים שלגביו אין שום חשש כניסה", וביקש שהרב עובדיה ייחד דברים להיתר, "אשר על-ידי אחיזתנו בו, הייתה מתגברת אחיזתנו על כל מקום מקדשנו ותפארתנו שייבנה בב"א". בכך הצטרף לרבנים החרדים שצידדו בעלית יהודים להר-הבית ובהם הרב צבי פסח פרנק, הרב ישראל יעקב פישר, והרב נחום רוזנטל, כולם זצ"ל, ויבלח"א הרבנים גולדברג, מלינוביץ', מזוז, טנדלר, ברנד ועוד, המצדדים בעלית יהודים - בקדושה ובטהרה כמובן, כמתחייב מדין מורא מקדש - להר בית ה'.
חרדיותו של המקובל הבני-ברקי הישיש, שהלך לעולמו בגיל 93, לא מנעה ממנו גם לצדד באמירת הלל מתוך רננה והודיה, ביום ירושלים. "אינני מבין", אמר, "כיצד יהודים כופרים בנסי המלחמה ההיא, ואומרים ביום חשוב זה תחנון, ונמנעים מהודיית הלל". איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא.

תאריך:  25/07/2018   |   עודכן:  25/07/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ט' באב: כבר לא 'בזויה ושוממה'
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ואולי טרם ראויים לה? גם אם
וינטר הניה  |  26/07/18 16:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רון בריימן
התגייסות השמאל/תקשורת להפגנה שנועדה להיות עניינית זיהמה אותה והפכה אותה להפגנה פוליטית רגילה    הטרמפיסטים שתפסו טראמפ על מחאת הלהט"בים, שביקשו להעלות נושא מסוים על סדר היום הציבורי, הכשילו את ההפגנה והפכו אותה להפגנה שגרתית של שמאל מתוסכל, מנותק ומתנשא
יצחק מאיר
על חוק הלאום ועל אחווה הדרוזית שעמדה במבחן    ברית משונה לא בין שני זרים אלא בין שני שותפים שאינם צריכים לברית כי היא רכותה ביניהם מעצמה
שאדי ח'לול
אני כמרוני ארמי נוצרי ישראלי, המשתייך למיעוט וחי בחופש בישראל, יכול להבין את חשיבות חוק הלאום להבטחת שלטון היהודים שאבותינו תמכו בו ומסמכים רבים בארכיוני המדינה יעידו על דבריי
יוני בן-מנחם
הנשיא פוטין חושש מהתלקחות מלחמה אזורית בין ישראל לסוריה ואירן והוא מנסה להגיע להסכם "הסדרה" בין ישראל לסוריה. ישראל הבהירה לרוסיה כי יצירת יציבות בסוריה מחייבת אותה לרסן את הפעילות הצבאית של המשטר הסורי ולהרחיק את אירן מסוריה
אפרים הלפרין
יעל גרמן חושפת מוקדם מידי את פרצופה האמתי של מפלגת לפיד    אם לפיד חפץ חיים כאיש פוליטי הוא חייב לשחרר את יעל גרמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il