X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
רשמים מסיור האיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית ברומניה הרפובליקה הרומניה העכשווית עוברת תהליכים אבולוציוניים היסטוריים המביאים שינויים משולבים במהות ישות מדינת הלאום הדמוקרטית הרומנית העכשווית ישות מדינית זו התחילה להיווצר במחצית השנייה של המאה ה-19 לרומניה, לישראל וליהודים - נקודות השקה וזיקות רלוונטיות שהן היסטוריות ועכשוויות
▪  ▪  ▪
תהליך הרסני [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

הרומנים האתניים מהווים כיום 90% מאוכלוסיי מדינת הלאום הרומנית. שטחה של רומניה 238,391 קמ"ר ואוכלוסיתה מונה כ-21.5 מיליון נפש שחיים ברומניה ועוד מספר מיליונים שעובדים בעיקר במדינות האיחוד האירופי. כמויות בני המיעוטים: הונגרים, צוענים, גרמנים, אוקראינים, רוסים, טורקים וטטארים הולכות ומתמעטות. מהיהודים שערב מלחמת העולם השנייה מנו כ-850,000 איש, נותרו כיום רק כ-6,000 איש. חלק גדול מיהודי רומניה - הושמדו בשואה בשיתוף בין השליט הרומני הפרו נאצי והפרו היטלראי יון אנטונסקו (שהוצא להורג בסיום מלחמת העולם השנייה כפושע מלחמה) ורוב היהודים ששרדו הגיעו לא"י ולמדינת ישראל. יהודי רומניה הם מקבוצות המוצא המשותף הגדולות בישראל.
מרומניה יצאו דרך נמל קונסטנצה החל ב-1876 ראשוני היהודים מגאלאץ' שבחבל מולדביה שברומניה וכן מאיזורים אחרים לארץ ישראל. אלה היו בעלי אוריינטציה חקלאית שהקימו עוד בתקופת תנועת "חובבי-ציון", שקדמה לתנועה הציונית את המושבות החקלאיות היהודיות הראשונות בארץ ישראל - ראש פינה וזכרון יעקב. אחרים יצאו למערב קפריסין ולדרום ארגנטינה והקימו שם מושבות חקלאיות יהודיות. חלק מהמימון להתיישבויות אלה בא מתרומות עממיות וחלק מהבארונים היהודיים, שלא היו מחובבי בנימין זאב הרצל. ברונים אלה הם הירש ורוטשילד.
רומניה, בניגוד למדינות בלקניות אחרות, לא קולטת מהגרים ו/או מסתננים מהמזרח התיכון. יש לציין שרבים מאזרחיה, בעיקר הצעירים, עוזבים אותה כדי לעבוד במדינות האיחוד האירופי, שהיא חברה בו. מדובר בתהליך הרסני לחברה ולכלכלת רומניה.
שלוש ליבותיה הגאוגרפיות התרבותיות והאתניות של רומניה הן:
הליבה הראשית: וולאכיה (שהיא ליבת הליבות, שבה ממוקמות הבירה בוקרשט ועיר הנמל הראשית בים השחור - קונסטנצה. אוכלוסיית וואלאכיה, שהיא ארץ מעבר (כמו ארץ-ישראל) היא תערובת של אוכלוסיות אתניות מגוונות שהתיישבו בה במהלך ההיסטוריה שכוללות בין היתר: תראקים, יוונים, טורקים, בולגרים, סלווים, מונגולים, הונים, מאדיירים, רומאים, ויזיגוטים, דאקים. מוולאכיה הפציע ניקולאי צ'אושסקו, ידיד השמאל הרדיקאלי הישראלי, וידיד ענק של יאסר עראפאת. הוא גמר ברע: הוא ורעייתו שותפתו לשלטון הוצאו להורג בשל התנהלותם המגלומנית.
הליבה השנייה היא: מולדביה, שהעיר הראשית והתרבותית בה היא יאסי.
הליבה השלישית היא טרנסילבניה הקרפטית שנשלטה על-ידי אוסטרו-הונגריה, שבה השפעה תרבותית של מיעוטים הונגריים וגרמנים ששרדו בה (מבין צאצאי המיעוט הגרמני הלותרני כיום, נבחר נשיא רומניה הנוכחי: קלאוס יוהאניס - איש המפלגה הלאומית-ליבראלית). עיר התרבות, התעשיה והתיירות החשובה בטרנסילבניה היא ברשוב (פוינה-ברשוב היא עיירת הסקי המשודרגת הצמודה לברשוב). גם העיר סינאיה החשובה ממוקמת בה. טראנסיבניה ארץ הרי הקרפטים מרובת המשקעים מכוסה ביערות עבותים ומגוונים, שבתוכם חיים גם דובים.
שלוש ישויות מהותיות אלה מהוות את המהות המשולבת של מדינת הלאום האינטגרטיבית הרומנית המודרנית.
אחרי 1918 המשיכה רומניה להרחיב את גבולותיה עם סיפוח מוסכם על מעצמות ההסכמה של טרנסילבניה (במרכז ובמערב רומניה). בוקובינה ובסרביה (בצפון רומניה) סופחו סופית בהסכמה לאחר מלחמת העולם השנייה.
רומניה נמצאת בזיקות היסטוריות ועכשוויות מורכבות לרוסיה (ברית המועצות לשעבר), (אחרי מלחמת העולם השנייה היא צורפה לגוש המזרחי הקומוניסטי, כן קיימת זיקה לצרפת (בשל חברותה בארגון המדינות הפרנקופוניות - "לה פרנקופוני"), קיימת גם זיקות חשובות לגרמניה, שמפרוסיה שעמדה בבסיסה - הובא לרומניה ב-1866 הנסיך קארל משושלת הוהנצולרן-סיגמארינגן שהפך לקרול-מלך רומניה המאוחדת. הצאצא הנוכחי לשושלת שהודחה הוא הנסיך דומיניק הנשוי לנלה יעקובי,, רעייתו לשעבר של השר הישראלי המנוח גד יעקובי. לרומניה זיקות חשובות גם לארצות הברית, לבריטניה ולישראל.
משנת 2004 חברה רומניה בנאטו, ומשנת 2007 היא חברה באיחוד האירופי (אך לא בגוש היורו). יש להדגיש שלרומניה קשרים צבאיים, מודיעיניים וביטחוניים מיוחדים עם ארה"ב (שכוללים שיתופי פעולה במאבק בטרור הגלובלי). כל הרכיבים האלה הם חלק מ"הביטחון הלאומי" שלה.
רומניה ישראל ומדינות נוספות, שכוללות את: יוון, קפריסין, בולגריה, מקדוניה, מונטנגרו וקרואטיה - משתפות פעולה באופן צבאי ומודיעיני ב"ברית הבלקן" מאז 2011, בעיקר בהקשר טורקיה הארדואנית.
רומניה הייתה במהלך ההיסטוריה שלה תקופות ארוכות גם תחת שלטון עותומני-ביזנטיני וגם תחת שלטון אוסטרו-הונגרי הבסבורגי-קתולי.
רומניה בת זמננו היא פרגמטית ומוגמשת. היא מתאימה עצמה לשינויים הגלובליים ומתמודדת עם הבעיות המרכזיות של התקופה. המדינה מתמקדת בכלכלתה בעיקר במעבר לפיתוח ולקידום שירותים ותיירות. (בעיקר תיירות מרפא באתרי מיים מינרליים וחמים רבים בעלי סגולות מרפא וכן אתרי סקי בקרפטים). זאת לאחר שמשאבי הנפט בפלואשטי והמלח במכרות המלח שהיוו בעבר את יסודות כלכלתה - הידלדלו ואינם רלוונטיים יותר.
בעיירת הנופש סינאיה בקרפטים הדרומיים, בטרנסילבניה התיירותית ממוקות אטרקציות התיירות: ארמון פלש ומנזר סיניה. למנזר זה זיקה למנזר סנטה קטרינה בג'בל מוסה בחצי האי סיני וכן ל"בדואים-הרומניים" בסיני. במנזר סנטה קטרינה בסיני - ממוקמת ספריה אזוטרית חשובה. השם סינאיה מתייחס להר משה בסיני.
מכרות המלח התת-קרקעיים המרשימים בסלניק-פרחובה הפכו לאטרקציה ייחודית ואתר מורשת עולמית תיירותית .טוב תעשה רומניה אם תשדרגם.
הארמון המגלומני שיזם ניקולאי צ'אושסקו בבוקרשט, שבו תשע קומות תת-קרקעיות המחוברות לרשת מינהרות מסועפת ומסתורית בנוסח מערות אינדיאנה ג'ונס - גם הוא אטרקציה מרשימה. זו דוגמה רלוונטית גם בימינו אלה לעמים באשר הם - לעצור במועד שליטים מסוכנים. השליט האמור הוצא להורג ב-1989, בצדק, בשל ביצוע פשעים נגד העם הרומני כולל שחיתויות קשות ומעילה במשאבי העם הרומני.בנו שפשע גם הוא לא נענש עקב מחלת הסרטן הסופנית שבה לקה.מאז סיום עידן הדיקטטור המושחת צ'אושסקו החל עידו דמוקרטי יותר ופחות מושחת ברומניה.
לצערי הרב עדיין קיימת שחיתות ברומניה. זו מכת מדינה. צריך להזכיר שבישראל נמצאים על סדר היום תיקי המשטרה 1000, 2000, 3000 וכן 4000.
האייקונית הגדולה של רומניה היא המתעמלת האולימפית ההיסטורית הגדולה נדיה קומנצ'י. היא עזבה את רומניה על-רקע שלטון הדיקטטור צ'אושסקו ואינה רוצה לשוב ולחיות בה יותר .

תאריך:  22/07/2018   |   עודכן:  22/07/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פוליטיקה, חברה וכלכלה בתהליכי שינוי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדלינה קליין
זבח ליופי (שירים), על יפי הטבע וירושלים, אלחנן בלומנפלד, הוצאת רבדים, תשע"ח-2018
חנינא פורת
זאב זריזי היה צריך להנהיג את "תנועת האוהלים"    ראש עיר ששירת את האזרחים והעיר ולא עשה ממשרתו קרדום לחפור בו
יואב יצחק
מיכאל יצהר כפה עצמו לתפקיד יושב-ראש לשכת המסחר ישראל-פורטוגל (עמותה רשומה), בהליך מפוקפק של "בחירות", כביכול, למרות שביצע שורה של מעשים חמורים: עבירות מס, רישומים כוזבים במסמכי תאגיד ועוד ועוד    במקום לפרוש בשקט, בחר מיכאל יצהר, בסיועו של עו"ד ציון אמיר, להכפיש את חברי העמותה ולגרשם מהאסיפה הכללית, ולהטיל דופי בפרסום בעניינו ב-News1
רפי לאופרט
ישראל בדרכה הרשלנית, מטפלת גם בנושא ההיערכות הלאומית לרעידות אדמה (ואסונות טבע בכלל) כחלטורה. אם נתבע לעמוד במבחן רציני, יוּעצם בשל כך האסון כמה וכמה מונים מרמת הבלתי-נמנע, אך ורק מפני שלא נערכנו כראוי מראש
איתמר לוין
דונלד טראמפ מיישם את המדיניות לשמה נבחר, בה דוגלים הרפובליקנים מזה עשרות שנים ובה תומכים חלק ניכר מאזרחי ארה"ב. הבעיה הגדולה וההרסנית היא הדרך: האלימות המילולית, השקרים הבוטים, הבריונות כלפי בעלי ברית, השחצנות מרקיעת השחקים. הצירוף של כל אלו גורם לנזקים אדירים, שיידרשו שנים רבות כדי לתקנם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il