X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
"זוהי החלטה זדונית, הואיל והיא עושה שימוש במונח 'גזענות' לא לתיאור מסכת עוולות אמתיות וממשיות, אלא ככינוי-גנאי המוטח בפני כל מי שהוא במקרה יריבו של מישהו, היא הופכת רעיון ארסי ומתועב למכשיר אידיאולוגי ותו לא"
▪  ▪  ▪
עפולה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

סדרת כתבות ומאמרים שפורסמו בהארץ בחודש האחרון עסקו במחאת תושבי עפולה על מכירת בתים על-ידי תושבי העיר היהודים לערבים. הטענה בדבר "הגזענות" שמופיעה במאמרים, ושממנה לדעת כותביהם נובעת ההתנגדות למכירה, נותנת את הטון. המאמרים נשאו כותרות כמו "חרפת עפולה" או "הגזענים מעפולה לא לבד".
מן הראוי להדגיש כי הסיבה להתנגדות תושבי עפולה למכירת בתים בעיר לערבים היא ציונות, ואין זה מקרה שמחליפים בין הציונות לגזענות.
לסדרה זו אפשר להוסיף את המאמר בהארץ, "קפיטליסט בחומר, בולשביק ברוח. כזה הוא נתניהו" שבו כותבת קרולינה לנדמן, בעניין העברת חוק בלאום; "נתניהו לא הצליח להתגבר על הפיתוי הלאומני. שנים אנחנו מכחישים את זה. ציונות אינה גזענות. אנחנו לא כאלה... אנחנו חסינים מוסרי. אבל הפיתוי הוא גדול מדי".
השימוש השחוק והתלוש במלה "גזענות", שמופיע בכל עימות שנערך על צביונה היהודי של המדינה, ממחיש עד כמה אקטואליים הדברים שאמר שגריר ארה"ב לאו"ם על ההחלטה שהתקבלה ב-75' להשוות את הציונות לגזענות. וזאת, כפי שמובא בספרו של פול ג'ונסון "היסטוריה של הזמן המודרני מ-1917 עד שנות ה-90": "זוהי החלטה זדונית. הואיל והיא עושה שימוש במונח 'גזענות' לא לתיאור מסכת עוולות אמתיות וממשיות, אלא ככינוי-גנאי המוטח בפני כל מי שהוא במקרה יריבו של מישהו. היא הופכת רעיון ארסי ומתועב למכשיר אידיאולוגי ותו לא".
על-פי התיאור שלהלן, של ח"כ הקומוניסט לשעבר שמואל מיקוניס, בחוברת "סתירות ומסקנות (פק"פ-מק"י)", מסתבר שאין זו הפעם הראשונה בתולדותיה של העיר עפולה שהיא נמצאת במאבק על הארץ; "חברי הפ.ק.פ. [פאַלעסטינישע קומוניסטישע פרטי] היהודים התייצבו בעפולה להגנת האריסים הערביים מפני נישולם מאדמות עמק יזרעאל". המאבקים שניטשו סביב הקמת עפולה ב-1925 יכולים להוות מקור גאווה ותמיכה מוסרית לתושביה הנאבקים עתה על עתידה. בפרספקטיבה של תשעים שנה ניתן אולי לומר ש"מאורעות עפולה", כפי שכינה זאת מיקוניס, היו יריית הפתיחה במאבק הפנים יהודי על דמותה של הארץ, הלובש ופושט צורה מאז ועד עתה, פה ושם בארץ ישראל.
הקשר אידאולוגי
בעיני הערבים רכישת אדמות עמק יזרעאל, שעליהן נוסדו בין השאר העיר עפולה, קיבוצים ומושבים, הייתה חלק ממסע הנישול של האריסים הערבים. גואל האדמות יהושע חנקין ניצח על המלאכה כאשר ניהל מו"מ מול משפחת סורסוק מביירות על אדמות העמק שהיו בבעלותה, ושאותן עיבדו הפלחים. לפיכך יש לראות את מגמת רכישת הבתים בעפולה, על-ידי ערבים, בהקשר האידאולוגי היסטורי שלהם כדבר העומד בלב מעשה הקניין. רוצה לומר שאין לפנינו רצון תמים ל"שיפור דיור", אלא שלב במאבק הלאומי המתמשך.
המאמרים בהארץ מלמדים שבמאה האחרונה נותר תמיד אותו קומץ שאינו משלים עם המעשה הציוני, ובאופן אירוני הדבר חוזר על עצמו בעיר עפולה; בשנות העשרים תמכו הקומוניסטים היהודים, שהיו אנטי-ציונים, במאבק הערבים במפעל הציוני בטענה ש"ההתיישבות היהודית בארץ ישראל... מביאה לכיבוש האוכלוסייה הערבית ונישולה מקרקעותיה". כיום נעזרים הערבים במוטציות של הקומוניזם. בספרה "כוכב אדום בדגל כחול לבן" תיארה לאה מירון כיצד "פק"פ קראה להפסקת ההתיישבות היהודית: 'הפועלים היהודים אסור להם בשום אופן להסכים שהציונים יהפכו לצבא כיבוש. אף פועל יהודי אחד אסור לו ללכת לעפולה, יותר נכון לכבוש את עפולה'"!
מירון הוסיפה כי "פרשת עפולה סימנה את החיץ המפריד שנוצר בין היישוב היהודי ובין הפק"פ, אשר הוקעה ממנו כרכיב זר ולא לגיטימי עוד".
אולי רק ימים יגידו האם "פרשת עפולה" מודל 2018 סימנה את החיץ בין הארץ למדינה. מעניין יהיה לראות גם כיצד ינהגו במערכת העיתון בכתבים שיגלו סולידריות לעם לארץ, או כפי שהגדירו זאת בפק"פ; "סטיה יהודית ציונית מסוכנת".

הכותב הינו דוקטורנט באוניברסיטת אריאל.
תאריך:  01/08/2018   |   עודכן:  01/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גזענות / racism  הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"סטייה יהודית ציונית מסוכנת"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
נושאי המסר אידיוטים שימושיים
הגדרת הבעיה  |  3/08/18 13:54
2
אין מצב שיהודי יגור בערערה
טודא  |  3/08/18 22:51
3
ראו מי מדבר על גזענות
משה, עורך-דין  |  4/08/18 12:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר נתיב
אני מאחל לאביהוא בן-משה הצלחה רבה במרוץ על ראשות העיר    עם זאת, אני ממליץ לבדוק יותר לעומק את הסקרים ולקיים התייעצויות נוספות עם גורמים רלוונטיים
עידן יוסף
הנטייה המגונה אצל עיתונאים להתיישר לפי הזרם המרכזי, התפוגגה עם כניסתם לאולפני ערוץ הכנסת. בבמה הזו היה מקום להשמעת דעות שונות ומגוונות - לא רק דעות מתונות ויוניות אלא גם דעות קיצוניות ונציות
דרור אידר
את "הלאומיות הבריאה" החליפה "לאומנות אפלה"    לחברה הישראלית יש קווים משותפים עם כל התנועות האולטרה-לאומניות ב-250 השנים האחרונות    גם לכל החברות שסגדו לקסם האפל של הצירוף 'גזע, דם ואדמה'
איתן קלינסקי
נתניהו החליט להפנות את כל האש לעבר השמאל    במקום דיון ענייני כמו שניסה מעל גבי האתר לנהל כבוד שופט בית המשפט העליון לשעבר השופט מצא, נתניהו החליט לשסות נגד ציבור גדול בבוטות ובגסות רוח במטרה להדביק לו תוויות של שמאלנים עוכרי ישראל
אליהו קאופמן
תגובתה הסלחנית של ח"כ איילת-ורבין למעשהו של ח"כ ברושי תמוהה על-רקע הסערה שעוררה בעבר נגד ח"כ אורן חזן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il