X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  ספרים
ה"סטרס", המתח, הוא מושג מוכר ונפוץ בחברה ההישגית של ימינו. המתחים היומיומיים הנדרשים מהאדם, הינם גבוהים ביותר, והאפשרות להימצאות במצבי מתח או לחץ, נפוצה בעבודה, בכבישים, בבית ובעצם כמעט בכל מקום
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

פעולת העיסוי על הגוף
לרבים מוכרת וידועה התחושה הפיזית הנפלאה לאחר קבלת עיסוי מרענן התורם לבריאות. שרירים מתוחים משתחררים, הכאב עובר מאזורים כואבים וההרגשה הכללית הופכת לטובה ונעימה יותר. לעיסוי השפעה מיטיבה על מחזור הדם ועל ניקוי והפרשת הרעלנים מגופנו. למעשה, הוא משפיע על הגוף כולו.
נקודה חשובה מאוד בה מטפל העיסוי, היא הפחתת הסטרס. כיוון שפעולותיו הפיזיות של העיסוי מוכרות יותר, וגם ניתנות לחישה באופן מיידי ומוחשי מייד לאחר הטיפול בעיסוי, נתרכז להלן באפקט הפחתת הסטרס, שהוא אפקט מצטבר, שמכלול היבטיו אינם באים לידי ביטוי באופן מיידי (מלבד, כמובן, ההרגשה הנפשית הטובה מייד לאחר העיסוי). להפחתת הסטרס חשיבות אדירה על מכלול חייו ובריאותו הנפשית והגופנית של האדם ובעיקר על איכות קשרי האהבה ויחסי המין שלו. בשנים עברו, לא יוחסה לסטרס חשיבות רבה והפחתתו לא הייתה בעדיפות ראשונה. כיום מטפלים רבים, רופאים וחוקרים, הגיעו למסקנה כי אחד הגורמים העיקריים לפגיעה במערכת החיסונית, כמו גם בתפקודי הגוף כולו, הוא הסטרס.
ה"סטרס", המתח, הוא מושג מוכר ונפוץ בחברה ההישגית של ימינו. המתחים היומיומיים הנדרשים מהאדם, הינם גבוהים ביותר, והאפשרות להימצאות במצבי מתח או לחץ, נפוצה בעבודה, בכבישים, בבית ובעצם כמעט בכל מקום. הסטרס, המתח, הינו תופעה גופנית לכל דבר, הנמצא בשליטתה של מערכת העצבים. המהלך הרגשי הגורם לסטרס גורם להפעלת מנגנונים גופניים, עצביים והורמונליים, והימצאות במצבים של לחץ ומתח מתמיד, מתישה את הגוף בשל השימוש החוזר ונשנה במנגנונים אלו (שמבחינה אבולוציונית, הותאמו לשמש אותנו, במצבים של סכנת חיים, למען "תקיפה או בריחה", אך כיום, הם מופיעים שוב ושוב אצל אנשים רבים, לכל אורך היום). מצבים כמו אי-עמידה בלוח הזמנים בעבודה, ויכוחים משפחתיים, לחץ בלימודים, דרישות מילדים, נסיעה בכביש, לחצים כלכליים כדומה — כל אלו ורבים אחרים גורמים למתח ובהדרגה מחלישים את מערכות הגוף כולן.
כל טיפול הוליסטי, כמו שיטות הטיפול המזרחיות, נוגע במידה זו אחרת ברעיון של הפחתת הלחץ והמתח, למען שיפור מצבו הכללי של המטופל. מדהים עד כמה טיפול המסייע להורדת רמת הסטרס של המטופל, עשוי לסייע לו בכל תחומי החיים, תוך חיזוקו נפשית ופיזית והפניית האנרגיות שהיו מושקעות בגורמי המתח ובהתמודדות עמו, לאפיקים מועילים ומיטיבים.
הימצאות מתמידה במצב של סטרס, עלולה להביא את האדם לתשישות נפשית וגופנית ולסייע בחשיפה ובהיווצרות מחלות שונות. כיום ידוע שישנן מחלות רבות שהקשר שלהן לרמת המתח בה מצוי המטופל, הוא ישיר וברור. וישנן גם מחלות אחרות, מוחמרות במידה ניכרת על-ידי מצבי סטרס ולחץ.
בין המחלות המוכרות כבעלות זיקה חזקה למתח פסיכולוגי, ניתן לציין את האסטמה, בעיות שונות של אי-סדירות במחזור הוויסתי, בעיות במערכת החיסון (חשיפות רבה לזיהומים וכדומה), יתר-לחץ-דם, אולקוס, סוכרת מבוגרים, דלקת מפרקים שגרונית, קוליטיס, כאבי ראש ומיגרנות, סרטן, מחלות לב ומחלות כלי דם, התפרצויות של מחלת הפסוריאזיס ועוד מחלות רבות. וכמובן, בעיות רבות כמו אין-אונות, פריג׳ידיות, ואגינאסמוס, שפיכה מוקדמת ובעיות נוספות הקשורות ליחסי-מין וקשרי זוגיות.
לעיסוי, ועל אחת כמה וכמה לעיסוי המשולב בשמנים ארומתרפיים, פעילות יעילה ומשמעותית בהקלת הסטרס. אנשים המצויים בלחץ תדיר (וזוהי, כמובן, תחושה סובייקטיבית), הסובלים מעומס עבודה רב, לוח זמנים מלחיץ וכדומה, זקוקים לעיסוי על בסיס קבוע, לפחות פעם או פעמיים בשבוע, על-מנת למנוע נזקי סטרס עתידיים לגופם. לעיתים, אנשים תמהים, כיצד ייתכן שמישהו, בן חמישים, שאינו מעשן, אוכל מזון בריא ואף רץ על חוף הים פעמיים בשבוע, לקה בהתקפת לב. תמיהה זו שוכחת להתייחס למצבי הסטרס המצטברים שעבר אותו אדם במהלך חייו, מצבים בעלי סבירות גבוהה לתת את אותותיהם במערכות גופו לאחר שנים.
עלינו לזכור, כי לכל מחלה פיזית, קיים היבט נפשי. פעמים רבות, המחלה היא התבטאות של תהליכים נפשיים שונים, מודעים או לא מודעים. עלינו לדעת לזהות ולסייע (בעזרת שיאצו, רפלקסולוגיה, רייקי וכדומה) לשיחרור הנפש ולפתיחת החסימות הרגשיות הגורמות לתקיעות וחוסר תזוזה. כאשר אנו מטפלים בהיבט הרגשי, אנו מאפשרים לאנרגיית החיים לזרום ביתר קלילות, ובכך מסייעים לריפויו של הגוף.
פעמים רבות, ניתן להבחין בשרשרת אירועים שלילית, הגורמת למחלה, ברובד הנפשי או הגופני (ברוב המקרים נגלה כי המצב אינו תקין בשניהם גם יחד). למשל, שרשרת האירועים השלילית עשויה להתחיל במצב של מתח או טראומה המביאים את האדם לידי פיתוח גישה שלילית לחיים או למצב מסוים. הגישה השלילית, חוסר הביטחון בחיים ובמהלכם, הם סיבה נפוצה ביותר לקשיי הירדמות ולנדודי שינה. כאשר האדם מתקשה להירדם בשל רמת מתח גבוהה, חששות מפני המחר, חוסר יכולת להירגע וכדומה — העייפות מצטברת, נותנת את אותותיה באדם, והוא חש תשוש מכדי לעסוק בפעילות גופנית ואף בהליכה פשוטה. הוא מנסה לאזן את מצב העייפות על-ידי אכילה, שתיית קפה, ממריצים שונים — ומתחיל לחוש כבד וחסר אנרגיה, בשל מעגל הקסמים הנוצר. כאשר מתווספים גם חרדה או דיכאון, פחדים קיומיים, דאגות כלכליות או דאגות לבני המשפחה, מתגברים קשיי השינה, ובו בזמן, נחלשת המערכת הפיזיולוגית והחיסונית. פעולתה של מערכת העצבים בלתי-מאוזנת כאשר המערכת החיסונית נחלשת. האדם חווה תחושה כללית לא טובה, ומתחיל לנסות לפצות על תחושה זו ועל התחושות הרגשיות על-ידי עישון, שתיית יתר של קפה "מעורר", אכילה בלתי-סדירה וכדומה. מצב זה עלול להגיע עד להזנחת ההיגיינה הסביבתית, הגופנית והנפשית, מה שכמובן, מחמיר עוד יותר את הבעיות הרגשיות. האדם עשוי לחוש בשלב זה חסר אנרגיה — לא מתחשק לו לעשות פעילויות שונות, לבלות, לראות אנשים, והוא מסתגר עוד יותר במעגל הקסמים הקשה.
כאשר אנו מוסיפים לשרשרת האירועים השליליים גם מצב של חולשה פיזית באחת ממערכות הגוף, בעיות הורמונליות או חוסר איזון הורמונלי, ואצל נשים מצבי גיל מעבר או עצבנות וסימפטומים מטרידים שלפני המחזור, אנו מקבלים "חבילה" כבדה אף יותר.
במצבים אלו, של חוסר איזון גופני או נפשי, עלולה להופיע בשלב מסוים מחלה או בעיה באחת ממערכות הגוף — בדרך כלל זו הנוטה להיות חלשה יותר אצל אותו אדם. למשל, כאשר נחלשת מערכת החיסון יופיעו מחלות ויראליות ובקטריאליות למיניהן. לרוע המזל, רוב האנשים מבחינים בהיווצרות שרשרת הארועים השלילית הפסיכו-פיזית רק לאחר היווצרות מחלה באחת ממערכות הגוף שלא עמדה בעומס. כאשר אנו בוחנים את שרשרת הארועים השלילית, נגלה פעמים רבות — באחת מחוליותיה ההתחלתיות — לחץ, מתח או מצבים שונים של חוסר איזון רגשי ומחשבתי.
למרבית הבעיות יש חוליה ראשונית הכוללת מצבי מתח. במקרים אלו, הנפוצים כל-כך, מטרתנו הראשונית תהיה להביא לרגיעתו והרפייתו של המטופל, והעיסוי הוא אחת הדרכים הנעימות ביותר לעשות זאת, ומהווה צעד ראשון לשבירת שרשרת האירועים השלילית.
כאשר אנו ניגשים לטפל באדם הסובל משרשרת אירועים כגון זו שתוארה, עלינו לשים לב גם למצבו התזונתי, לבדוק חסרים תזונתיים, תפריט יומי לקוי, אכילת מזונות בלתי-מתאימים או שימוש יתר בחומרים ממריצים כגון סוכר או קפאין, ויש להחליפם במזונות בריאים ומחזקים. גם פעילות גופנית מתאימה היא שלב הכרחי או מועיל לטיפול מלא באדם. כמו-כן, עלינו להסב את תשומת לב האדם לגישה שלו לחיים — גישה דיכאונית, כועסת, מרירה, אינה מועילה לשבירת שרשרת האירועים השלילית.
בזמן העיסוי, כאשר אנו מאפשרים לאדם לחוות רגיעה והרפייה, אנו מאפשרים לגופו ולנפשו לנוח ולהתחיל בתהליך איזון עצמי וצבירת אנרגיה וכוחות מחודשים. חידוש מאגרי האנרגיה יביא לפעילות טובה יותר במשך היום, לעלייה ברמת המוטיבציה הכללית והמוטיבציה לטיפול עצמי (חשוב מאוד כאשר יש צורך בתוכנית פעילות גופנית, בשינויים תזונתיים, דיאטה וכדומה), ואף לשינה טובה ומספקת יותר. שינה טובה יותר, תעודד את כוח הריפוי העצמי של הגוף, ותסייע לשינוי הגישה כלפי הסביבה, לתחושה כללית טובה ורגועה יותר, תוך שהיא מפחיתה את רמת המתח, העצבנות והסטרס היומיומיים. כאשר מצב הרוח טוב, גדלה ומתחזקת המוטיבציה לאיזון המצב הנפשי והגופני, וישנה יכולת להתמודד עם בעיות ומטלות בצורה רגועה, יעילה וחסרת מתחים. יש מניע לעריכת השינויים התזונתיים ואף מתחזקת המוטיבציה לעסוק בפעילות גופנית, בפעילות בטבע, בתחביבים, ובכל מה שעשוי לגרום לאדם לחוש הרבה יותר בריא.
כאשר האדם מאפשר לעצמו את הנאות החיים המיטיבות עמו, אוכל בצורה נכונה ומפעיל את גופו, הוא זוכה לגוף בריא וגמיש יותר ולנפש רגועה ומאוזנת. כל אלו, יחד עם הורדת רמות הסטרס ביומיום — בעיקר על-ידי עיסוי או עיסוי-עצמי על בסיס קבוע של לפחות פעם או פעמיים בשבוע — יחזק את מערכת החיסון ואת כוח הריפוי העצמי של הגוף. יחד עם המאמץ והמוטיבציה האישית של האדם לשיפור תנאי חייו, הרגליו ויחסו הכללי לחיים, אנו מגבירים בצורה משמעותית ובאופן ניכר, את הסיכויים לזכות בבריאות טובה.
אוסיף כאן, שתחום החיים בו נראה את השינוי המשמעותי ביותר הינו תחום האהבה והמין, ובפן הגופני, השיפור המשמעותי ביותר הוא ברמת לחץ-הדם.
עיסוי עצמי
אדם רגיל, יכול להגיע בכפות ידיו לכל חלק וחלק בגופו, למעט רצועה צרה במרכז גבו. לכן מסוגל האדם גם לעסות את גופו לבדו, כאשר הוא רוצה להקל על מתיחוּת, זקוק להרפייה או סתם לפינוק — ואדם אחר אינו בנמצא לידו לצורך העיסוי. נכון אמנם, כי עיסוי המבוצע בידי אדם אחר — ובמיוחד אם האדם האחר קרוב למבקש העיסוי גם בנפש — עדיף על עיסוי עצמי, אבל גם כך יכול העיסוי העצמי להקל.
כדי לבצע את העיסוי העצמי, יש לעבור את כל השלבים, בזה אחר זה:
  • הכן את עצמך בהסרת הבגדים המיותרים; דאג כי לבושך יהיה קל, ויאפשר לכפות ידיך להגיע לכל חלק בגוף. רצוי להתקלח לפני העיסוי העצמי.
  • חכך את כפות הידיים זו בזו, בתנועה סיבובית, תחילה בעדינות ולבסוף בכוח רב. עליך להרגיש את החום מתפשט בכפות הידיים (כתוצאה של זרימת אנרגיה לתוכן וסביבן).
  • זכור כי העיסוי הטוב הוא כאשר כל כף היד באה במגע עם האיבר בגוף, וכאשר העיסוי הינו רציף, ורצוי עוד יותר — ממושך.
  • העיסוי כולו מתבצע בתנועות סיבוביות, ספירליות (כמו קפיץ מתוח, שעוקבים אחר התיל שלו).
  • שתי תנועות היסוד של העיסוי העצמי הינן לישה: כף היד נפתחת ונסגרת, אך בשום פנים אין האצבעות נקפצות לאגרוף; וחיכוך של כל שטח כף היד, בתנועה סיבובית, על האיבר בגוף.
  • תחילת העיסוי הינה בכפות הרגליים, תוך כדי ישיבה והרמת כף הרגל, הנחתה על ברך הרגל הנגדית ועיסוייה. כאשר כף הרגל עוסתה, החלף את כפות הרגליים ועשה את העיסוי בכף הרגל השנייה.
  • לאחר ששתי כפות הרגליים עברו עיסוי עצמי, עבור במקביל על שרירי השוקיים והירכיים, בתנועות של לישה וחיכוך גם יחד, כשאתה עולה ויורד בתנועותיך לאורך השוקיים והירכיים.
  • אתה, אחרי הכל, מכיר את גופך טוב מכל אחד אחר. עבור בתנועות עיסוי על המפשעה, הישבן, המתניים, צידי הגוף, שרירי החזה. כאן עצור, ועבור לעיסוי הדדי של הזרועות וכפות הידיים (כף ימין מעסה את זרוע ויד שמאל, ולאחר מכן ההפך).
  • הכתפיים, הצואר והעורף הינם איברי גוף הסובלים במיוחד ממתחים, וזקוקים לעיסוי עצמי מדי פעם. יש המעסים רק חלקי גוף אלה, כדי להקל על עצמם.
  • הקפד על עיסוי איטי וממושך, שילוב של לישה, לחיצה וחיכוך מתמשך. לאחר שטיפלת באברים אלה, עסה את קרקפתך בעזרת קצות האצבעות (כאילו אתה חופף את השיער).
  • כעת עליך להתחיל לרדת בחזרה... עסה את פניך, בעדינות, תוך שימוש בקצות האצבעות ובכפות הידיים.
  • מכאן עבור אל הבטן (עליה דילגת קודם) ועסה אותה בתנועות מעגליות גדולות, בלי הפעלת לחץ רב.
  • כעת נותר לך רק עמוד השדרה, הגו. עסה את עמוד השדרה לכל ארכו, כפי שתוכל להגיע אליו. חלק מהעיסוי יעשה מלמעלה (הזרוע עוברת מעל לכתף) וחלקו מלמטה (הזרועות מקופלות לאחור); לבסוף, עסה היטב את החלק התחתון של הגב (החלק השקוע מעט) ועבור ממנו על קצה עמוד השדרה (עצם הזנב) והישבן.
  • סיימת את העיסוי העצמי. כעת לטף את כל גופך בעדינות, כאילו אתה מנסה להסיר מגופך שרידי אנרגיה שלא נספגו בתוכו.
אתה מרגיש את עצמך כאדם חדש כעת? אין פלא בכך. העיסוי העצמי, אחרי הכל, הינה שיטה המוכרת לאדם — ולבעלי חיים שונים — מימי קדם לשיפור מצבו ורענון מעגל האנרגיה שבו.
עיסוי נעים!

כוח החיים
ספר חובה לכל הרוצה להכיר את יסודות הטיפול ההוליסטי האלטרנטיבי לגוף, רוח ונפש
▪  ▪  ▪

״ריפוי במגע״ הוא המדריך המקיף ביותר המביא את טיפולי המגע האוהב והמרפא — עיסוי מערבי וסיני, שיאצו ושיאצו לאוהבים, רייקי, רפלקסולוגיה של כף היד וכף הרגל — בצורה ברורה, יסודית ומלאה, כשכל השלבים מלווים במאות איורים. בנוסף יש במדריך פרקים העוסקים ב׳מעטפת׳ של טיפולי המגע באוהב והמרפא — מרידיאנים, נקודות מרמה, נשימה, הרפיה, צ׳אקרות וכדומה.
בהפקת ספר זה נטלו חלק מחברים רבים, ונלקטו חומרים מספרים שכתבו והיו רבי־מכר בתחומם. בין היתר תרמו לספר זה נתן ב. שראוס, מאסטר נאהארו, גייל רדפורד, אלי מורג, שרה זהבי וצ׳ן זאוגואנג.
״כל טיפול הוליסטי, כמו שיטות הטיפול המזרחיות, נוגע במידה זו אחרת ברעיון של הפחתת הלחץ והמתח, למען שיפור מצבו הכללי של המטופל. מדהים עד כמה טיפול המסייע להורדת רמת הסטרס של המטופל, עשוי לסייע לו בכל תחומי החיים, תוך חיזוקו נפשית ופיזית והפניית האנרגיות שהיו מושקעות בגורמי המתח ובהתמודדות עמו, לאפיקים מועילים ומיטיבים״.
״אחת המטרות בעיסוי, רייקי, רפלקסולוגיה ושיאצו, היא לחזק ולחדד את כוח החיים, ואת הזרימה הטבעית והנכונה שלו במרידיאנים, תוך שאנו משחררים ופותחים חסימות אנרגטיות, ומאזנים מצבים של עודף ושל חוסר. השבת הגוף לאיזונו, תתבטא כמובן לא רק ברובד הפיזי, אלא גם במישור הרגשי־נפשי והרוחני״.

ריפוי במגע
טיפולים הוליסטיים לגוף, רוח, נפש
עורך: אלישע בן-מרדכי
איורים: ערבה שלף, א. גולדברג
צילומים: עופר בן-מרדכי
תרגום: בלהה בן-יוסף, רותי פישמן, גייל רדפורד
הוצאת אסטרולוג
******
480 עמודים, 118 ש"ח
תאריך:  20/08/2018   |   עודכן:  20/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לוין
עלילת הספר מתרחשת בתקופת המנדט הבריטי    חיפה עיר הנמל פותחת בפני אלישע-חי עולם של אפשרויות, עושר ללא גבול, תככים, מזימות ומאבקים    הסוור בנמל חיפה הופך פיטליסט
ציפי לוין
"אהבה? מה זה אהבה? ׳אל תדאגי, ילדתי, את תלמדי לאהוב אותו עם הזמן׳ — אני זוכרת את המשפט הזה של אימי חרוט בזיכרוני    אבל אני לא הצלחתי לאהוב אותו
ציפי לוין
מתוך הספר "דוהרים במקום" מאת יוני ויצמן בהוצאת מטר    בריחה מהמציאות הישראלית ומהתחושה של דהירה במקום — פול גז בניוטרל, מובילה שני צעירים, שני הפכים, למסע קסום על גבי אופנוע לאורכה של ויטנאם, כשהדבר האחרון שהם מביאים בחשבון הוא האפשרות שיתאהבו זה בזה
ציפי לוין
מתוך הספר "מה יש לקוף לומר בשבת בבוקר" מאת: מושי בן-אליעזר בהוצאת פרדס    השימפנזה רוטן ומקלל את קבוצתו מן השוער ועד לחלוץ המרכזי, שופך חמתו על המאמן ומברך את אמו של השופט
ציפי לוין
מתוך הספר "היֹה היה ולא היה" מאת מיכל קירזנר    הבחירה להתחיל את הסיפור מהסוף - מהמפגש בין שתי האחיות, ומשם להתקדם לאחור משאירה את המפגש בין השתיים כהיה ולא היה - ספק התרחש במציאות ספק במחוזות הדמיון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il