X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ארה"ב מחמיצה את משמעות המנופים שהזירה הסורית מייצרת עבור רוסיה, שמאפשרים לה להצמיד מחיר גבוה לצעדים שדורשת וושינגטון. ובינתיים מחמירה השאלה מי ישקם את המדינה
▪  ▪  ▪
400-250 מיליארד דולר [צילום: AP]

הדיאלוג בין ארה"ב לרוסיה בסוגיות בינלאומיות מתאפיין באי-הבנות מתמשכות ששיאן הסמלי היה בשנת 2009 כאשר מזכירת המדינה האמריקנית דאז, הילרי קלינטון, הגישה למקבילה, שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, כפתור שאמור היה לסמל איתחול היחסים. אלא שבמקום המילה "איתחול" ברוסית נכתב בטעות "עומס יתר". מעבר לאנקדוטות כאלו, ארה"ב ממשיכה להחמיץ את המשמעות שרוסיה מייחסת לתהליכים גיאו-פוליטיים שונים שהיא מקדמת.
המעורבות הרוסית בסוריה היא דוגמה לכך. במהלך אוגוסט פגש היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, את מקבילו הרוסי, ניקולאי פטרושב. במרכז הדיון עמדו הבנות אפשריות בסוגיות הנוגעות לסוריה ולאירן. בולטון טען שארצו מניחה שבידה מנוף כלפי רוסיה בגלל ההתבוססות הרוסית בסוריה. בולטון ציין, כי הרוסים תקועים בסוריה והם מעוניינים למצוא גורם אחר שיישא בעלויות שיקומה.
נכון שרוסיה, המתמודדת עם עיצומים אמריקניים מתמשכים, תתקשה כלכלית להוביל את שיקום סוריה. עיצומים שנכנסים לתוקף בימים אלו מיועדים, בין היתר, לפגוע במתן האשראי לרוסיה ולשבש ייצוא טכנולוגיות ביטחוניות רגישות, וצפויים להקשות אף יותר על הכלכלה הרוסית. השפעתם המצטברת של העיצומים משליכה גם על אחיזתו ועל משילותו של הנשיא ולדימיר פוטין עקב העול הכלכלי שהם מטילים על האוכלוסייה במדינה. לפיכך, ביטול או לפחות הקלה של העיצומים מהווה מטרה עליונה מבחינת פוטין בבואו לשאת ולתת בזירה הבינלאומית בנושאים שונים.
למרות האבחנה הנכונה על מגבלות הכלכלה הרוסית, חוסר ההבנה האמריקני לגבי היתרונות שרואה רוסיה במעורבותה בסוריה בעת הנוכחית הוא מפתיע. רוסיה מתייחסת לאירן ולסוריה כמנופים שישמשו את הקרמלין בבואו לקדם את האינטרסים הרוסים בעולם. הרוסים שבו והדגישו לאורך שנים, כי שימור משטרו של בשאר אסד בסוריה אינו יעד בפני עצמו, אלא אמצעי ליציבות במדינה ובאזור כולו, מצב המקדם את מטרותיהם במזה"ת.
כך גם מערכת היחסים בין רוסיה לאירן, שחפה מאלמנטים אידאולוגיים או סנטימנטליים, ומהווה אמצעי נוסף עבור הקרמלין לקידום מטרותיו. מתוך ראייה זו, הרוסים פועלים במרץ לייצר לעצמם מנופים נוספים במזה"ת. כך, בימים אלו צצים פרסומים על פרויקט גרעין אזרחי נוסף באירן שמקדמת רוסיה, ויוזמה רוסית להקמת מערכת תשלומים אזורית שתכלול את אירן ושתתבסס על מטבעות לאומיים כחלופה לדולר האמריקני.
בולטון צוטט כאומר שלדברי פוטין, רוסיה לא יכולה להכריח את אירן לעזוב את סוריה. רוסיה אכן אינה יכולה לכפות על המשטר האירני צעד כזה, אך היא ממקסמת את יכולותיה ומנופיה מולו וכתוצאה נמצאת בעמדה המאפשרת לה ללחוץ על אירן לפעול בצורה בונה בראיית ארה"ב. פטרושב, שכלול בעצמו ברשימת האישים הרוסים תחת עיצומים אמריקניים, הציע לקדם את נסיגת הכוחות האירניים מסוריה בתמורה להקלת העיצומים על אירן. בולטון סירב.
הזירה הסורית מספקת לרוסיה אפשרויות נרחבות לשאת ולתת עם ארה"ב ומדינות המערב בהקשרים שונים. היכולת להביא להסדרה בסוריה שתספק את דרישותיה של ישראל בהקשר האירני ותסייע להוצאת הכוחות האמריקניים מסוריה, משמשת כקלף מרכזי בידי פוטין. להסדרה כזו מתלווה מחיר, ולרוסיה אין כל כוונה לסייע ללא תמורה לארה"ב.
לאחרונה הגבירה רוסיה את קריאותיה לקהילה הבינלאומית לפעול לשיקום תשתיות בסוריה, ולהושיט סיוע הומניטרי ליצירת תנאי מחיה משופרים שיסייעו לשובם של הפליטים לבתיהם. לפני מספר ימים הודלף מסמך ששלח הרמטכ"ל הרוסי, ולרי גראסימוב, למקבילו האמריקני, ג'וזף דנפורד, בו הוא קורא לארה"ב לשתף פעולה במאמצי השיקום לקראת שוב הפליטים. ארה"ב לא נענתה לקריאה זו ורוסיה האשימה, כי זו למעשה הטלת האחריות עליה לשיקום סוריה. לטענת הרוסים, באזורים שאינם בשליטת המשטר, ארה"ב דווקא מוכנה לשתף פעולה עם מדינות כגון סעודיה, טורקיה וירדן בשיקום. רוסיה אף הרחיקה לכת ורמזה, כי סוכנויות האו"ם נמנעות במכוון מפעולות שיקום הומניטריות באזורים סביב דמשק הנמצאים בשליטת אסד, בגלל לחץ מדינות המערב.
מדינות המערב וארה"ב בראשן, אכן אינן נלהבות לסייע. ישנו מרחק רב בין הסכמתן שבשתיקה לכך שאסד שב ומבסס את אחיזתו בסוריה, לבין השקעת משאבים וכוח אדם בשיקום תשתיות אשר יבססו ויקבעו את שלטון אסד לאחר שבע שנות מלחמה עקובות מדם.
ההערכות סביב עלות שיקומה של סוריה נעות בין 250 ל-400 מיליארד דולר ולמרות ההזדמנויות העסקיות הטמונות בפיתוח המדינה, הרי שמולן מושמעות תחזיות קודרות לפיהן הסיכוי לפעילות עסקית בינלאומית בסוריה הוא כרגע נמוך עד אפסי. אין ספק, כי בשלב הראשון פעילות השיקום והפיתוח תסתמך על מהלכים הומניטריים ומדיניים שהצלחתם תהווה מנוף עתידי להשקעות כלכליות.
רוסיה אינה מסוגלת לשאת אף את הנטל הכלכלי של שיקומה הראשוני של סוריה, בוודאי ובוודאי אחרי הסבב האחרון של העיצומים האמריקניים. אירן אומנם שואפת להעמיק נוכחותה בסוריה, אך גם היא מתמודדת עם העיצומים האמריקניים המתחדשים. לאחר שהשקיעה מיליארדי דולרים בסוריה במהלך המלחמה, אירן אף ניצבת בפני מחאה עממית הקוראת להציב את אירן בראש סדר העדיפויות ולא מדינות לווין כגון סוריה.
על-רקע זה, רוסיה פועלת במספר מישורים לקדם את שיקום סוריה. בנאומו בחודש שעבר שילב פוטין איום מרומז שעיקרו הוא, כי כדאי למדינות אירופה לסייע בשיקום אחרת, הפליטים ימשיכו לזרום לשטחן. לאחר הביקור הבהול של הרמטכ"ל ושר החוץ הרוסים בישראל בחודש יולי, נסעו השניים לפגישה עם הקנצלר אנגלה מרקל, אשר סוגיית הפליטים מהווה סוגיה מרכזית מבחינת התמיכה הציבורית בממשלתה. על הפרק אכן עמד סיוע בשיקום השטח ההרוס, שיאפשר את חזרת הפליטים הסורים למולדתם.
בעוד מדינות המערב אינן מציגות עמדה ברורה בנושא, כוחות אחרים זורמים לאזור. פוטין קרא בגלוי למדינות ידידותיות לרוסיה, כגון שכנותיה מחבר המדינות, לבוא ולהשתתף במאמצים. בעקבות קריאות אלה, דווקא יפן הצהירה, כי תשתתף בשיקום תשתיות במזרח רוטה ובחומס ותסייע בבניית בתי הספר ובתי החולים. בסוף השבוע האחרון אף פורסם, כי מעבר לדיונים על מעורבות כלכלית, השגריר הסיני בדמשק אמר, כי צבא סין מוכן להיכנס לפעולה באידליב, בה נמצאים "מיליטנטים מהמיעוט האויגורי המוסלמי". האמירה לוותה בפרשנות לפיה הצטרפות של סין למאמץ תבטיח לאסד שליטה על כלל סוריה.
מדינות המערב ואירופה בעיקר, להן עניין מרכזי בחזרת הפליטים למולדתם, ייאלצו להחליט האם הן יותר חפצות להשיב את הפליטים למולדתם, או יותר מתנגדות לאסד וירשו לכוחות אחרים לזרום לשטח הסורי.

הכותבת היא מומחית ליחסים בינלאומיים במכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים. סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  09/09/2018   |   עודכן:  09/09/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מנופים בסוריה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מומחית לפרופגנדה גלובליסטית
רון ה.  |  9/09/18 12:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
איתמר לוין
מומחי סופאן גרופ מצביעים על התרחבות הפעילות מצד תאים רדומים של דאעש בסוריה ובעירק, וקוראים לארה"ב לאמץ אסטרטגיה ברורה של הרס הארגון
יוני בן-מנחם
הצבא הסורי נערך למערכה הגדולה על העיר אדלב שהפכה להיות המעוז הגדול של המורדים בסוריה. נפילתה היא רק עניין של זמן והנשיא בשאר אסד ישלים בכיבושה את ניצחונו על המורדים והארגונים הגי'האדיסטים הקיצונים שניסו להפיל את שלטונו
איתמר לוין
במאחז האחרון של המורדים מתגוררים 3 מיליון אזרחים, הצפויים להיות קורבן למתקפה עזה מן האוויר והיבשה - ואולי גם בנשק כימי, מזהיר גארדיאן
עומר כרמון
דיווח: צבאו של בשאר אסד יצטייד במטוס הקרב האירני החדש "קסוואר" ובמערכת ההגנה האווירית "בוואר 373"    אירן מכחישה את הפרסומים על העברה לעירק של טילים בליסטיים המסוגלים לפגוע בישראל
מירב ארד
משרד החוץ האמריקני הודיע כי השליחים, ג'יימס ג'פרי וג'ואל רייבורן, יגיעו הערב לישראל ויבקרו בימים הקרובים גם בירדן ובטורקיה    ידונו בבלימת ההתבססות האירנית בסוריה וחשש מפני תקיפה בנשק כימי במערכה על אידליב
רשימות נוספות
רוסיה מתגברת את הצי בים-התיכון; תערוך משחק מלחמה ענק בסיביר  /  עידן יוסף
ההסכם עם דמשק נועד לשיקום צבא סוריה  /  עידן יוסף
ארה"ב מתכננת תקיפה רחבה בסוריה  /  עומר כרמון
סוריה כמקדמת מכירות  /  איתמר לוין
ישראל מול אירן (ד')  /  אלוף (מיל') יעקב עמידרור
ישראל מול אירן (ג')  /  אלוף (מיל') יעקב עמידרור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il