X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרופ' יפתח-אל: "מחאת האוהלים ב-2011 הייתה אכן ניסיון של הדור האשכנזי הצעיר לבצע הפיכה, "לא דרך מינויים הסתדרותיים ופוליטיים וגם לא דרך הממסד הצבאי, האקדמי והכלכלי, אלא דרך מאהלי הרחוב וכיכרות העיר הוא אינו מניף סיסמאות של "שלום וביטחון", או "צמיחה כלכלית", אלא "צדק חברתי" ו"מדינת רווחה" אלא שניסיון זה, במבחן התוצאה, נכשל באופן חרוץ נתניהו זכה בנצחון מובהק בבחירות שלאחר מכן"
▪  ▪  ▪
ניסיון כושל [צילום: גילי יערי/פלאש 90]

על הנושא האמור כבר שוחחנו (News1, 20 במרס 2018), והנה אירועים 'טריים' מוכיחים לנו עד כמה הוא שריר וקיים, חי ובועט. ותחילה תזכורת קטנה. לפני 17 שנה (2001), זיכה אותנו פרופ' ברוך קימרלינג, בניתוח מבריק ומאיר עיניים, הקרוי "קץ שלטון האחוסלים". המרצה האמור גם זיכה אותנו במושג/מטבע לשוני חדש. ה'אחוסלים' הם בר"ת: אשכנזים - חילוניים - סוציאליסטים - לאומיים, מושג נרדף לטענת הכותב ל-WASPS, בארה"ב.
"הם מאבדים בהדרגה מכוחם. דומה שתוצאות הבחירות של פברואר 2001, התרסקותה של מפא"י (בגלגולה האחרון) והצטרפותה לממשלת האחדות עם הליכוד בראשות אריאל שרון, ללא עמדות עוצמה של ממש בתוכה, הן האקורד המסיים, הסמלי והפוליטי של הסאגה האחוסלית".
ק' מציין את דעיכת השליטה האשכנזית בכל תחומי החיים במדינה. תהליך זה מתפתח לאיטו אמנם, אבל הוא רצוף ומתמיד, בלתי ניתן לעצירה. התפוגגות האחיזה האחוסלית ניכרת בכל. היא קיימת בממשל, במשק, בתרבות ובאקדמיה. הפגנות האוהלים (יולי 2011), אותן ביצע דור ב' האחוסלי, מוכיחות דווקא את חולשתם. למעשה לא הושג בהן דבר בעל משמעות. גם לא שינוי בתוצאות הבחירות. במבחן זה מנצח הליכוד פעם אחר פעם.
על כך אומר פרופ' אורן יפתחאל (2011): "מחאת האוהלים ב-2011 הייתה אכן ניסיון של הדור האשכנזי הצעיר לבצע הפיכה "לא דרך מינויים הסתדרותיים ופוליטיים וגם לא דרך הממסד הצבאי, האקדמי והכלכלי, אלא דרך מאהלי הרחוב וכיכרות העיר. הוא אינו מניף סיסמאות של "שלום וביטחון", או "צמיחה כלכלית", אלא "צדק חברתי" ו"מדינת רווחה". אלא שניסיון זה, במבחן התוצאה, נכשל באופן חרוץ. נתניהו זכה בנצחון מובהק בבחירות שלאחר מכן".
ההפגנות בפתח תקוה וליד ביתו של היועץ המשפטי לממשלה הקשורות לחקירות נגד נתניהו, גם הם מוצר אחוסלי. כך גם ההפגנות נגד חוק הלאום (להוציא ההפגנה של העדה הדרוזית). שהוא מוצר מובהק של האתוס הציוני. האחוסלים דור ב', ממהרים לעשות שימוש באירועים פוליטיים לצורך הפגנות (כיכר רבין אהובה עליהם במיוחד), אם מזעריות ואם רבות משתתפים. אולם כל האירועים הללו לא פרצו את מחסום הקול האשכנזי, כולל ההפגנות האחרונות ליד הגדר בעזה, כולל שוברים שתיקה, שלום עכשיו מחסום ווטש וכו'. בכל האירועים הללו ניתן לזהות את המרכיב האשכנזי הדומיננטי, ובכולן דומיננטית גם הכפירה באתוס הציוני. הילכו שני אלה יחדיו בלתי אם נועדו?
הגדלת הפער
לאחסולים קרה אסון. הם לא זיהו בזמן את ההזדהות הגוברת של המזרחיים עם אותו אתוס לאומי/ציוני. תהליך זה כובש את ההוויה הפוליטית במדינה. גם לנוכח מלחמת הדמים של הפלשתינים והסממנים האנטישמיים המתלווים אליה. מתפתחת מציאות בה המודעות הפוליטית של המזרחיים נלפתת בזו הציונית, ללא הפרד. אני רואה בכך חיוב גדול. כי הוא מפיח רוח של חיים חדשים באופיה הציוני של ישראל, אופי שהוטל בו דופי עם ולאחר הסכמי אוסלו.
באותו זמן ממש פועלים בשמאל תהליכים המגדילים את הפער. המרכזי שבהם הוא ההתרחקות העקבית שלו (וגם של חלקים במרכז). מהאתוס הציוני ואימוץ אתוס חדש, השם במרכז הווייתו, חתירה לשלום עם הפלשתינים. פעילות זו נראית היום חסרת שחר ותוחלת. שתי אינתיפאדות, אירועי דמים של טרור עזתי, ועכשיו אינתיפאדת הבודדים, פוערים פער בלתי ניתן לגישור בין השמאל לימין.
וכאן אני מבקש להסב תשומת לבנו אל עבר מחזה שהתרחש בעצרת הזיכרון לזכר יצחק רבין, ולאירוע אחר אותו הביאה אסתר ברנד בפוסט על-פי דיווח של דני אלנפורט, ומתוארות בו חוויותיו בכנס שנערך באונ' ת"א (21.8.2018),ׁ תחת הכותרת התמימה: 'מה לחשוב על חוק לאום?' הפך הכנס לאירוע רווי משטמה נגד חקיקה שזכתה לרוב מיוחס בכנסת. ומה נאמר באותו כנס? "דעתם של תומכי חוק הלאום היא "דעת רשעים"... ואומר הכותב: "מסתבר שאני וחברי ורוב אזרחי מדינת ישראל - רשעים"... לכותב ניתנו רק דקות ספורות להביע דעתו, בניגוד לכל היתר. רבים אף יצאו מהאולם בשל "עודף סובלנות" כלפי האחד והיחיד שתמך בחוק.... עוד אירוע אחוסלי אחד מבין רבים, ההופכים את הפער לבלתי ניתן לאיחוי.
באשר לאירועי העצרת לזכר רבין שוב נתגלה מחזה הממאיס את הטקס על רבים: ניצול האירוע כדי להושיב את נתניהו (בעזרת תיאור אירוע תקשורתי שהתברר כבדיה מוחלטת, כסיפור ש'לא היה ולא נברא', כדברי רה"מ), ואת הימין על ספסל הנאשמים. שנאתם לימין ולעומד בראשו כה עזה, עד שהם עושים שימוש בזוי בעצם טקס הזיכרון, האמור להיות מוקדש לאחדות העם ולא להעמקת השסע ולהרחבת הקרע. מיותר לציין שמשפחת רבין ובמיוחד נכדתו, שהשמיעה האשמה מופרכת זו, לא טרחה להתנצל.
יש אומנם לשמאל (צריך לומר: עדיין) "איים", של שליטה, אשר בהם התערערות שלטון האחוסלים אטית מהרגיל (אך גם לשם יגיע התהליך האמור): המערכת המשפטית (ובמיוחד ביהמ"ש העליון, ע"ע פסיקות הבג"ץ במיוחד אלו הקשורות במשבר בדרום תל אביב), התקשורת, הן זו האלקטרונית והן הפרינט, ואחרון חביב האקדמיה. שם המאבק קשה יותר. אולם גם בה כבר ניכרים סדקים. במקביל לכך, הופיעו בשמאל גופים פוליטיים, שרואים כתנאי להישרדותם - הינתקות מאותו אתוס לאומי ישראלי. כך אנו רואים קרעים במחנה הציוני, במרצ, ובגופים ציבוריים נוספים, חלקם נתמכים על-ידי קרנות זרות המממנות בחדווה תהליך זה וגם הקרן לישראל החדשה קפצה על העגלה בעליצות גדולה.
בצומת הדרכים בה ניצבות שתי המפלגות, בחר השמאל, בדרך הפונה שמאלה, במסלול הכולל נטישת האתוס הציוני. הימין מתמיד בימין, מתמיד באימוץ הציונות, כמעט בלעדית. מהלכיו של השמאל יתבררו לחבריו ולקברניטיו כטעות ההיסטורית הגדולה ביותר, שעשו אי-פעם תנועות פוליטיות בארץ ישראל.

תאריך:  24/10/2018   |   עודכן:  24/10/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האחוסלים - פרק ב'
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שליטה לא פחות חשובה של השמאל
רותי איזיקוביץ  |  26/10/18 20:23
2
מאמר מבריק
אמנון111  |  31/10/18 03:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
רודפי העפיפונים והבלונים בגבול עוטף עזה - יש פתרונות והגיע הזמן    סקרי בחירות - לקראת הבחירות הכלליות תמיד צץ כוכב תורן שנעלם מיד או אחרי תקופה קצרה מהפוליטיקה והדוגמאות לכך רבות
אביתר בן-צדף
שבועיים אושפזתי להוותי בבית-החולים מאיר בכפר-סבא    הופתעתי מאוד לטובה
יובל לובנשטיין
למה אצלנו הכל כל-כך מסובך ומורכב? למה פשוט אי-אפשר להפעיל את השכל הישר ולפתור את הבעיות כאן?
סוזי דים
השאלה הגדולה היא: איפה השרים? האם יש או אין ממשלת ימין בירושלים? לא מזמן יצא דוח מטות ערים עם הישגי השרים והח"כים עד 2018, האם יהיה מה לכתוב בדוח הבא?
הלל פריש
בתקופה זו אנחנו מציינים 45 שנה למלחמת יום כיפור    מלחמת יום כיפור מראה בבירור מה יעיל יותר - ויתורים, מחוות והסדרה, לעומת ענישה צבאית והכאבה לאויב    ישראל השיגה בחזית הסורית כמעט את אותו הדבר כמו בחזית המצרית אך ללא ויתורים וללא חתימה על הסכם שלום    הוא   דין בעזה. רק סבב לחימה רביעי יכול להביא את החמאס להכרה שלא כדאי להמשיך במאבק האלים נגד ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il