X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבית הלבן הגדיר כ"טעות" הרג אזרחים בתקיפה אמריקאית. אך לטעות ישראלית קרא "תקיפה מתוכננת נגד אזרחים". המוסר הכפול של הבית הלבן אמור לפגוע באמון שבעלות הברית רוכשות לה, ועלול לסכן את חיילי צה"ל מול בית-הדין הבינלאומי החדש
▪  ▪  ▪

לפני שבועות מספר תקף חיל האוויר האמריקני קבוצת אנשים באפגניסטן, מכיוון שהעריכו, כי זוהי קבוצת טרוריסטים מארגון אל-קעידה. כמה ימים לאחר מכן הזדעזע העולם להיווכח, כי היה זה קהל אזרחים בחגיגת חתונה, וכי נהרגו קרוב למאה נשים ילדים ואזרחים חפים מפשע.
הפנטגון חקר את העניין במשך כמה ימים והגיע למסקנה, כי היתה זו "טעות מצערת". למותר להזכיר, כי לא היתה זו הפעם הראשונה בה תקפו האמריקנים אזרחים שלווים והרגו מאות מהם.
לפני ימים אחדים, פגע והרג חיל-האוויר הישראלי את אחד מהמסוכנים שבין מפקדי ארגוני הטרור ההורגים בנו, אשר אחראי למותם של מאות נשים, גברים וטף. בתקיפה זו נהרגו 14 אזרחים פלשתינים. הבית הלבן לא המתין אפילו 24 שעות לפני שהכריז, כי ישראל ידעה על הימצאות אזרחים והרגה בהם בכוונה תחילה.
בל נטעה, אי אפשר להצדיק הרג אזרחים חפים מפשע, וגם אין אחד בצה"ל שיתמוך במעשה מסוג זה. אולם, אין שום צידוק לכך שהממשל האמריקני ינהג איפה ואיפה כלפי ישראל.
כל אלו שמקדישים את זמנם ומסכנים את חייהם ללחימה בלתי נלאית בטרור הבינלאומי והאזורי, נאלצו להיווכח כי לאחרונה קם איום חדש שעליהם להתמודד עימו: בית המשפט הבינלאומי, שיש לו סמכות להעמיד לדין, ולשפוט את הלוחמים נגד הטרור. האיום נובע מכך שחלק ניכר משיקולי מערכת זו הוא שיקולים פוליטיים, מדיניים, אינטרסנטיים, יותר מאשר שיקולים מוסריים ומשפטיים.
כעת לוחמים אלו, ומפקדיהם חייבים להתגונן בחזית נוספת: המוסר הכפול של הבית הלבן האמריקני, אשר חוקר, שופט, ומוציא אותם חייבים בדין, תוך מספר שעות. יתירה מזאת, ארה"ב, מעצמת-העל היחידה בעולם, הצליחה להגן על חייליה שלה, ולהסיר מעליהם את האיום של בית המשפט הבינלאומי, אך באותו זמן היא חושפת את חיילי ישראל, בעלת הברית הקרובה והנאמנה ביותר שלה במלחמתה נגד הטרור, אשר גם כך פגיעה מאוד לסכנות בית המשפט עקב חולשתה בקהילה הבינלאומית. הצהרות כדוגמת זו של הבית הלבן עלולות להחמיר עוד יותר את מצבם של הלוחמים הישראליים.
אנו עלולים להגיע למסקנה, שיש לממשל האמריקני שתי מערכות ערכים, האחת עבור חייליה שלה והשניה עבור חיילים של מדינות אחרות. מוסר כפול זה פועל נגד האינטרס של ארה"ב ונגד ערכיה הבסיסיים גם יחד. דרך חיונית להילחם בטרור הבינלאומי היא על-ידי שיתוף פעולה בינלאומי בין מדינות רבות, שבהן או דרכן פועל הטרור. הקואליציה החדשה תתבסס על תמיכה וגיבוי מלא של ארה"ב למדינות אלו.
באם ינקוט הבית הלבן במדיניות של איפה ואיפה, הוא עלול לפגוע באופן חמור באמון שרוחשות לו בעלות בריתו. עדיין אין זה מאוחר להבין את השגיאות כדי לאחד מחדש את הכוחות למאבק בטרוריסטים באשר הם עד להבסתם.
_____________________
ד"ר שמואל גורדון, אל"מ (מיל.), חוקר בתחום הלימודים האסטרטגיים. ספרו "ישראל נגד הטרור", יצא לאור באחרונה

תאריך:  25/07/2002   |   עודכן:  26/07/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
עו"ד ישראל כלוף
מצבו של מקצוע עריכת דין מעולם לא מדאיג יותר. יש מעטים מחברנו שאינם חשים בכך אולם רוב רובם של עורכי הדין חשים זאת על בשרם; למרבה הדאגה והצער, נדמה כי מי שקובע את סדר יומו של הוועד המרכזי, נמנה על אלה שאינם חשים בתמורות הקשות העוברות על המקצוע, שכן סדר יומו של הוודע המרכזי עוסק בדברים אחרים
עמוס באר
בישראל בוחן הממונה על ההגבלים העסקיים את צירוף דייהו לג'נראל מוטורס; באירופה כבר אושר הסיפוח ונמצא שלא יפגע בתחרות החופשית
עמוס באר
ניתוח התאונה באצבע הגליל מוכיח באכזריות שמיסוי הרכב בישראל הינו כלי פיסקלי רצחני: ניצלו חיי הנוסעים במזדה 323 חדישה שגרמה למותם של כל נוסעי סיטרואן מיושנת
עמי דור-און
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il