X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יישום ההחלטות של המועצה המרכזית של אש"ף הינו תהליך ארוך מאוד שמצריך את הרש"פ לשלם מחיר מדיני וכלכלי הדרך איננה אצה למחמוד עבאס והוא מתכוון לשמר את ההחלטות כמנוף לחץ על יששראל, ארה"ב וחמאס
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כינס ב-31 באוקטובר את "הוועדה הלאומית" שהקים בעקבות כינוס המועצה המרכזית של אש"ף כדי ליישם את ההחלטות שהתקבלו בה. הוועדה שהוא עומד בראשה כוללת 20 חברים מהוועד הפועל של אש"פ, מהוועדה המרכזית של פתח ומהממשלה הפלשתינית, מדובר באנשי שלומו של מחמוד עבאס והיא אמורה לבצע את המדיניות שהוא יקבע.
מחמוד עבאס העביר את ההחלטות שהוא רצה בכינוס המועצה המרכזית של אש"ף שבה יש לו שליטה מלאה, אך ברגע האחרון הוא נמנע מלנקוט בסנקציות נגד רצועת עזה ושלטון חמאס, למרות שהוא הבטיח לעשות זאת, התכנון של יו"ר הרש"פ היה להפסיק את הסיוע הכספי החודשי לרצועת עזה בסך 96 מיליון דולר ולפרק את המועצה המחוקקת הפלשתינית(פרלמנט) שבה יש לחמאס רוב של שני שלישים.
מדוע נמנע מחמוד עבאס מלקבל את ההחלטה הזו?
  • לחץ מצרי כבד ומסרים שהעביר לו הנשיא א-סיסי לתת סיכוי נוסף למאמצי הפיוס והרגיעה של משלחת המודיעין המצרי לרצועת עזה, המשך הקשרים הטובים עם מצרים חשוב מאוד ליו"ר הרש"פ.
  • לחץ של ישראל שהבהירה למחמוד עבאס כי לא תסכים להפסקת המים והחשמל עבור רצועת עזה ואיום כי אם הוא יקצץ את הסיוע הכספי החודשי לרצועה את תקזז את הסכום שקוצץ מכספי המיסים שהיא גובה עבור הרש"פ ותעביר אותו באמצעות האו"ם לרצועת עזה.
  • לחץ של תנועת פתח ברצועה כי אם ינקטו צעדים נגד רצועת עזה יערקו פעילים רבים משורותיה ויצטרפו לפלג המתחרה בראשות מוחמד דחלאן.
  • חשש של מחמוד עבאס עצמו לאבד את מנופי הלחץ שלו על חמאס אם יממש את איומיו.
מחמוד עבאס מתכוון לדון בוועדה בהמשך הקשר בין הרש"פ לממשל האמריקני, בעיקר בהקשר הביטחוני, למרום החרם שהכריז מחמוד עבאס על ממשל טראמפ בעקבות ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקנית למערב ירושלים, הקשר הביטחוני בין מנגנגוני הביטחון הפלשתינים לבין ה-CIA נמשך בתחום המלחמה בטרור וארה"ב מממנת ישירות את מנגנוני הביטחון הפלשתינים.
על-פי גורמים בכירים ברש"פ, ראש ה-CIA החדשה, ג'ינה הספל, תגיע בקרוב לביקור ברמאללה ותיפגש עם מחמוד עבאס ועם הגנרל מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי הפלשתיני.
יו"ר הרש"פ מתכוון להביא לדיון בוועדה את הפסקת ההסכמים הביטחוניים בין הרש"פ לארה"ב וביטול ההתחייבות של הרש"פ לממשל האמריקני הקודם שלא להצטרף יותר לארגונים בינלאומיים ולא לחתום על אמנות בינלאומיות.
הקשר עם ישראל
המועצה המרכזית של אש"ף קיבלה 3 החלטות חשובות בקשר לישראל שמחמוד עבאס צריך ליישמן. ההחלטות האלה אינן חדשות והן התקבלו כבר פעמיים בדיוני המועצה המרכזית ב-2015 וב-2018, לא נקבע לוח זמנים לביצוע ההחלטות.
  • השעיית ההכרה בישראל אם היא לא תכיר במדינת פלשתין בגבולות67 שבירתה מזרח ירושלים.
  • ביטול התיאום הביטחוני עם ישראל על כל סוגיו.
  • הינתקות כלכלית מישראל וביטול "הסכם פריז" (הנספח הכלכלי של הסכם אוסלו).
מחמוד עבאס אמר בישיבה הראשונה של "הוועדה הלאומית" שכינס כי"מדובר במשימה קשה, יש לנו את הרצון ליישם את כל ההחלטות בהיגיון ובכבוד, אנו רוצים תוכנית הגיונית ולא לקבל החלטות הרסניות". גורם בכיר ברש"פ אומר כי יישום ההחלטות האלה יהיה בהדרגה וכי חברי הוועדה דנים בתוכנית שתימשך כשנה או יותר.
מחמוד עבאס נטל על עצמו משימה כבדה, הרש"פ תתקשה ליישם את רוב ההחלטות בגלל השליטה בפועל של ישראל על שטחי הגדה,על מעברי הגבול ועל תנועת האנשים והסחורות. ישנם דברים שהרש"פ תוכל לבטל באופן חד-צדדי, כמו התיאום הביטחוני מצדה והעברת מידע מודיעיני לישראל, אולם קיימים נושאים שהיא לא תוכל לבטל ללא הסכמה של ישראל, למשל, הרש"פ דורשת לקבל את כספי המיסים שישראל גובה עבורה בדולרים, אך ישראל מתעקשת להעבירם בשקלים.
ישנם כ-4 מיליארד שקלים בבנקים פלשתינים בגלל התעקשות ישראל, דבר שמכביד מאוד על הכלכלה הפלשתינית. בכירים ברש"פ מטילים ספק בכך שהרש"פ תבטל את ההסכמים עם ישראל ותנפיק דרכונים חדשים ואישורים ליבוא וליצוא ללא תיאום עם ישראל ששולטת במעברי הגבול. ההערכה בקרב בכירי הרש"פ היא כי מדובר בתרגיל פוליטי נוסף של מחמוד עבאס, יו"ר הרש"פ משאיר את הדלת פתוחה בפני חמאס לפיוס לאומי ואיננו מעוניין ב"שבירת הכלים" עמה,כמו-כן הוא מנהל מגעים חשאיים עם ממשל טראמפ למציאת נוסחה שתאפשר לו לחדש את הדיאלוג עם הממשל.
למרות שרוב הציבור הפלשתיני תומך ביישום החלטות המועצה המרכזית של אש"פ,אין למחמוד עבאס את הגיבוי של מדינות ערב המתונות להתנתק מארה"ב ומישראל. יישום ההחלטות של המועצה המרכזית של אש"ף מחייב תשלום מחיר מדיני וכלכלי שמחמוד עבאס איננו מוכן לשלם בשלב הזה.
מחמוד עבאס הוא דיקטטור פרגמטיסט, הוא שולט במועצה המרכזית של אש"ף ומוסדותיה, דבר שנותן לו יכולת תמרון גדולה, הוא מבין את מגבלות הכוח ולכן הוא ימשיך לשמר בידיו את ההחלטות האחרונות כאיום כלפי ישראל, ארה"ב וחמאס עד שישיג פריצת דרך באחת משלוש החזיתות האלה, מדובר בקלפים אסטרטגים שהוא איננו רוצה לאבד.

תאריך:  03/11/2018   |   עודכן:  03/11/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הסכם אוסלו  מוחמד דחלאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גדי חיטמן
כאשר שר החוץ הסעודי, עאדל ג'ביר אומר שהדרך לנורמליזציה כרוכה בפתרון הבעיה הפלשתינית הוא מתכוון לנורמליזציה דיפלומטית-מדינית, שביטוייה הוא חתימה על הסכם והחלפת שגרירים. בפועל, ישנה נורמליזציה שקטה בשורה ארוכה של תחומים כלכליים, מסחריים, תיירותיים וביטחוניים
ציפי לידר
שרה כמודל למעשים טובים ולחיים יהודיים מלאי משמעות    האומנם אנשים חיו רק עשר שנים על-פי המצבה?    וגם הכל לטובה
שמעון שבס
רצח רבין לא פשוט "התרחש" והוא גם לא התרחש בריק. יש אדם שרצח ואדם שנרצח ויש גם דרך שנרצחה. כשאנו עומדים בטקס לזכרו של רבין חשוב שנחשוב גם על זה. חשוב שניתן ביטוי גם לאובדן הדרך ולגורמים שהובילו לכך. מחובתנו לחנך ולספר לילדים שלנו מה קרה פה - הדמוקרטיה כמעט התרסקה
שמואל פישר
הצהרותיהם של אנשי ציבור ופוליטיקאים הטוענים כי רבין ז"ל תמך בהקמת מדינה פלשתינית וכי מבחינה זו הם "ממשיכי דרכו של רבין" הם טענות חסרות שחר של אנשים שבהבל פה או מחוסר ידע, ולעיתים גם בעזות מצח, מנסים לשכתב את ההיסטוריה
עמי דור-און
עינת קליש-רותם חייבת להתחיל לעבוד ללא שיהוי כדי שתושבי חיפה יבינו בהקדם אם הצבעתם שהדיחה את יונה יהב תביא תועלת לעיר או ששגו שגיאה חמורה ותוצאות הצבעתם יתדפקו במהירות על דלת קיומם, ולא לטובה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il