X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרחבת-יתר של עבירת השוחד תוביל לניתוק הקשרים בין עובדי הציבור לבין הציבור, ואף עלולה ליצור מעין "רפואה מתגוננת" - שבסופו של דבר דווקא תוביל להגברת קיצורי הדרך והשחיתות
▪  ▪  ▪
עדיף בביקורת ציבורית [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

בתקופה האחרונה, אגב סיקור פרשיות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אנו עדים לדיונים רחבים על-אודות פרשנות יסודות עבירת השוחד. חשוב להסביר ולהבין לאן פנינו מועדות, אם נמשיך ונמתח את גבולות עבירת השוחד.
נפתח בלשון החוק (סעיף 290 לחוק העונשין): "עובד הציבור הלוקח שוחד בעד פעולה הקשורה בתפקידו" הוא מקבל שוחד. כעת יש לנתח את מרכיבי העבירה.
עובד ציבור: בית המשפט כבר קבע, כי אפילו מאבטח - עובד חברת אבטחה - אשר עבד בשערי רשות האוכלוסין, יכול להיחשב כעובד ציבור לצורך עבירת השוחד. גם עובד של תאגיד המספק שירות לציבור, הוא עובד ציבור לעניין השוחד. אין זה משנה אם הוא עובד שררה או של שירות; אם היה קבוע או זמני ואם כללי או לעניין מסוים; אם מילויו היה בשכר או בלי שכר, אם בהתנדבות או תוך קיום חובה.
לוקח שוחד: כמעט כל דבר יכול לעלות לכדי טובת הנאה ובכך לקיים את יסוד השוחד. אם לא די בכך, קיימות הגדרות רחבות ביותר בחוק העונשין: "אין נפקא מינה בשוחד - אם היה כסף, שווה כסף, שירות או טובת הנאה אחרת".
בעד פעולה הקשורה בתפקידו: בפסיקה נקבעה חזקה עובדתית, אשר ניתן להפריך אותה, כי בכל מקרה שבו עובד ציבור מקבל טובת הנאה מאדם שהוא מצוי עימו בקשר רשמי - הרי שהיא ניתנה לו בקשר למילוי תפקידו, ולא הייתה ניתנת לו כאדם פרטי:
"עובד הציבור צריך להיות מודע לכך שהמתת ניתנת לו בקשר למילוי תפקידו. כלומר, שהיא לא ניתנה לו, ולא הייתה ניתנת לו, כאדם פרטי, אילולא היה נושא באותו תפקיד... מודעות זאת נלמדת בדרך כלל מנסיבות המקרה. היא מתבססת על חזקה שבעובדה הנובעת מנסיון החיים, כי מתת לעובד הציבור, מאת אדם הנמצא עמו בקשר רשמי, ניתנת בעד פעולה הקשורה לתפקידו. מכאן נובעת גם חזקה שבעובדה (הניתנת, כמובן, לסתירה) כי עובד הציבור הלוקח מתת כזאת מודע לכך שהמתת ניתנת לו בעד פעולה הקשורה בתפקידו (ע"פ 1877/99).
המשמעות היא, כי בכל קשר רשמי שעובד הציבור מקיים עם הבריות, טמון זיהום אינהרנטי אשר הופך אותו אוטומטית לחשוד בפלילים. כשמוסיפים לכך את הגדרתה האין-סופית של טובת הנאה ואת ההגדרה הרחבה של עובד ציבור, מבינים, כי למעשה אסרנו על עובדי הציבור לקיים קשרים חברתיים ולבוא במגע קבוע עם הבריות. האם אלו עובדי הציבור שאנחנו רוצים? האם ברצוננו לייצר מעין "רפואה מתגוננת" מצד עובדי הציבור, אשר בסופו של דבר תוביל לביורוקרטיית-יתר ואף לשיתוק? זו דווקא תהווה את הכר הפורה לצורך בקיצורי דרך ושחיתות שלטונית.
הפרשנות הרחבה של עבירת השוחד יוצרת פליליות-יתר, וייתכן שאף פוגעת בעקרון החוקיות באופן דומה להיסטוריה של עבירת המרמה והפרת האמונים. שימוש יתר ומקל בעבירת השוחד עלול ליצור זילות ואי-הרתעה. עבירה חמורה זו שמורה למקרים החמורים ולא נועדה להיות האמצעי לחינוך והכוונת התנהגות של עובדי הציבור. בהקשר אחרון זה, יש להעדיף שימוש בעבירה של מרמה והרפת אמונים, ולהותיר את עבירת השוחד למקרים הקשים והנכונים.
לא ניתן לסיים מבלי לקשר את האמור לפרשות נתניהו בכדי לטעון, כי רוב החשדות כנגדו - הגם שמצויים לכאורה בגדרי עבירת שוחד - עדיף שיטופלו (ככל שקיימת תשתית ראייתית ומשפטית לכך) בזירת עבירת המרמה והפרת האמונים, ובמיוחד בביקורת ציבורית.

הכותב עוסק במשפט פלילי ובצווארון לבן.
תאריך:  13/12/2018   |   עודכן:  13/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשות נתניהו
יואב יצחק
מיום ליום מתחוור: היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט הוא איש סחיט וחלש במיוחד בגלל קלטות מפלילות בפרשת אשכנזי-הרפז    מנדלבליט עלול להגיש כתב אישום נגד נתניהו גם אם לא יהיה משוכנע שתושג הרשעה    תיק 4000 הוא המסוכן לנתניהו, למרות שהחשדות נגדו מופרכים: הוא לא סידר לאלוביץ'-בזק טובות הנאה (להפך, הוא איפשר צעדים שגרמו לאלוביץ' פשיטת רגל); ולא קיבל פינוקים אסורים מאתר וואלה (להפך, חטף השמצות פוגעניות)
ד"ר חיים משגב
אמון הציבור במערכות אכיפת החוק ירד לשפל שעוד לא היה כמוהו, בגלל מה שקרה כאן סביב חקירתה המטורללת של שרה נתניהו    יש הוכחות ברורות לכך שאהוד ברק קיבל סכומי עתק מקרן שפועלת באפילה - 2.3 מיליון דולר ליתר דיוק - אבל את היועמ"ש מנדלבליט זה לא מעניין
איתמר לוין
בבתי הכנסת אומנם קוראים את פרקי אבות בשבתות הקיץ, אבל דברי המוסר של חכמינו אקטואליים תמיד. הנה כמה משניות שיישמעו לנו רלוונטיות במיוחד בימים אלו
איתמר לוין
ביקש להסתייע באיש העסקים ספנסר פרטרידג' ובבן-דודן נתן מיליקובסקי    הוועדה קבעה שאין הצדקה לחריגה מהכללים    פרקליטי נתניהו: זו אינה ההחלטה הסופית
איציק וולף
ראש הממשלה תקף בנאום בכפר המכביה את מפכ"ל המשטרה היוצא וטען כי אין זה מקרה שההודעה על המלצות המשטרה בתיק 4000 התפרסמו ביומו האחרון של אלשיך במשטרה    "אני לא חושב שזה בריא בדמוקרטיה שהמשטרה תחקור יחסי עיתונאים ופוליטיקאים, אבל אם חוקרים - שיחקרו את כולם"
רשימות נוספות
נבות תל-צור ייצג את נתניהו  /  איציק וולף
הפרקליטות: גישור בתיק המעונות  /  איתמר לוין
ביהמ"ש ינסה לגשר בתיק המעונות  /  איתמר לוין
משחקים צוללות  /  אפרים הלפרין
על חלקם של עורכי הדין בפרשת הצוללות  /  עו"ד משה מכנס
האיש הזה מסוכן!  /  משה כרמל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il