X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עת להתעורר ולנער את מערכת הביטחון שלנו גם בשאלות הביטחון האזרחי והלוחמה נגד טרור מקומי שעיקרו אלימות נגד אזרחים. מניעת טרור מכל מקור איננה אחריות מותנית, אלא מוחלטת וחובתה הראשונה של מדינה לאזרחיה, שגוברת על התחייבויותיה הבינלאומיות.
▪  ▪  ▪
פיגוע ירי בגבעת אסף [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

אירועי הטרור האחרונים באיו"ש מיוזמתו של חמאס, מהווים קריאת אזהרה מפני התרופפות מדאיגה בדריכות ובמוכנות המבצעית של צה"ל באיו"ש בפרט, ומשני עברי קו התיחום הירוק בכלל. יש בהם משום אינדיקציה ברורה לסכנה שבהסתמכות מודיעינית וביטחונית "עיוורת" על הרשפ"ת וכוחות הביטחון שלה כמו גם קריאת השכמה מול הדינמיקה המפתיעה של המז"הת, בה שותף של אתמול עשוי להפוך במהירות לאויב של היום. חייבים לזכור שיריבות ואפילו שנאה יוקדת וניגודי אינטרסים בין חמאס לרשפ"ת, לעולם לא יהיו מקדם ביטחון נגד השנאה לישראל - "האויבת האולטימטיבית".
פסיביות מול שינויי ההיערכות של חיזבאללה לאורך גבול דרום לבנון; "הריסון העצמי" שלנו מול שינויים בדפוס הפעולה האירני המכוון לתגבר ולחזק את חיזבאללה כבסיס תקיפה קדמי נגד ישראל; חופש פעולה שאנו מתירים לחמאס לאורך גבול עזה; הרתיעה המתמשכת שלנו ממיצוי אמצעי הענישה וההרתעה מול שני האירגונים גם יחד - מהווים גורמי דרבון עבורם להמשיך ולהעיז. בד-בבד אלה הם סם הרדמה לערנות הישראלית, מול העזה איטית אך גוברת והולכת שלהם כלפינו. התהליכים הזוחלים מסוכנים, משום שהאפקט המצטבר מתבהר רק ברגע המבחן האולטימטיבי מול כולם יחד.
לאלה יש להוסיף את הסימביוזה המתפתחת בין חיזבאללה לחמאס, שמתבטאת בקשר רציף, גם אם לא קל ונוח, בין האירגונים. קשר זה משרת את הפקת הלקחים ההדדית, פיתוח משותף של אמצעים ומענים - מנהרות, טילים, מערכות ממולכדות, אימונים, שילוב של "תורות לחמה" ועוד. מטרידה במיוחד בהקשר זה תחושת הביטחון שלהם, שמתבטאת בהתנהלותם היום-יומית ובזלזול מופגן ביכולות או במוכנות הישראלית תוך כדי ניצול כל רפיון בערנותנו או בהיערכותנו. בתנאים אלה הם פועלים ביעילות ובשקט נפשי בלתי-סביר, לפיתוח מואץ של כלל היכולות המשותפות.
לטעמי, הביטוי החמור ביותר לאווירה השלילית שהשרתה התנהלות צה"ל בשנה האחרונה לאורך גבול רצועת עזה, הם הפיגועים האחרונים באיו"ש, המתנהלים במקביל להמשך אירועי ההתפרעות לאורך גדר הרצועה. בפיגועים אלה ספגה ישראל חמישה הרוגים ויותר מכך פצועים בתוך שטחי איו"ש המאובטחים ע"י צה"ל. לאחר מכן התקשתה באיתור המפגעים, במיוחד זה מאירוע אזור התעשיה בברקן. במקרים אלה מסתמנת שאננות שעל גבול הרשלנות הפושעת. מציאות זו צפה ונראית ביתר חדות ועוצמה על-רקע אזהרותיו של האלוף מ' בריק, מבקר מע' הביטחון הפורש.
לצד הפגיעות ומשך הזמן הארוך לגילוי המפגעים, מטרידה התגובה הכוללת של צה"ל, שנדרש למספר אירועים עוקבים בכדי להתעורר, להורות לחיילים לשנות את רמת הערנות והכוננות, לפרוס אמצעים להקטנת יעילות האיום ולריסון יוזמת האויב.
הפיגועים התחוללו מספר חודשים אחרי שראש השב"כ התריע בפומבי על אי-שקט ביטחוני תוסס מתחת לפני השטח באיו"ש. דומה שהתראה זו לא הגיעה לידיעת הפיקוד הבכיר הצה"לי ולא עוררה שום תגובה אינסטינקטיבית של זהירות מוגברת אצל המפקדים המקומיים והחיילים עצמם. מסתבר, שיש לצה"ל יכולות תגובה, אולם הן מרוסנות, מאוחסנות, מאופסנות, "ממוחסנות" ומורדמות. אם מוסיפים לכך תופעות של פריצות וגניבות ממחנות צה"ל, חבלה בציוד צה"לי, חטיפות וגניבות נשק ו"חופש פעולה" יחסי לפלשתינים לחרוג כש"בא להם" מהשקט, לעבר גל-אלימות "מפתיע" כביכול - מטרידה התמונה עוד יותר. האדישות והרפיון מוטיבציוני המבעבעים ומשתקפים מתפקוד צה"לי זה, בעיני, הם בין היתר ביטוי שיורי או תוצאתי לטיפול הקלוקל בפרשת אלאור אזריה.
שאלת העסקתם של עובדים מאיו"ש במפעלים ישראלים, היא שאלה סבוכה של תועלת לעומת נזק שאנו גוזרים ממנה. הנזק מתבטא בפגיעות בנפש ובהכרה טובה של השטח והתנאים בהם פועלים המפגעים ושל סידורי האבטחה המונעת. שיקולים אלה אינם חדשים והשאלה המתעוררת כאן היא מדוע אין הם מהווים באופן שיטתי חלק מהערכות המצב הנדרשות מול הנזילות הביטחונית באיו"ש ועזה. נראה שההתרופפות שחלה מדי פרק זמן של שקט בסידורי הביטחון ובנוהלי הבקרה, מזמינה ניסיונות פיגוע חוזרים שמסתיימים בקורבנות ומאפשרת לחמאס לצבור נקודות זכות לדרכו האלימה בעיני הציבור הפלשתיני.
חייבים לזכור שהלחימה הפסיכולוגית בעימות בעצימות נמוכה, היא מרכיב חשוב ביכולות הצד החלש נומינלית. צבירת הישגים, היא אחד המנופים החשובים לגיוס אנשים, תמיכה ציבורית, עזרה כלכלית-צבאית, מוטיבציה וחיזוק התקווה שיש ממש בדרך זו. ברור שאי-אפשר לקיים את שני הערוצים - נזק ותועלת - במקביל לאורך זמן, כשהם מבוקרים ופועלים בדיוק כרצוי לנו. לכן, לצד ערנות מוגברת, חייבים להפעיל מנגנון פיצוי כפול מול כל הצלחה נקודתית של האויב: חיסול מהיר של הזרוע המפגעת ופגיעה פריפריאלית בתשתית התומכת והמסייעת ב"מכות" מגוונות ועוצמתיות ש"יחמיצו" ו"ימררו" את טעם ההישג המבצעי. בשום אופן אין להסתפק ב"הסברים" לסיבות הצלחת האויב או בהצגות השוואתיות של היקף הסיכולים מול היקף ההצלחות. שכן, על הסיכולים לא שומע איש ותגובה שלנו נדרשת גם מול ניסיון לפגע שנכשל - כל פעולה עויינת מחייבת תגובה. העדר מענה נתפס ע"י המקומיים והישראלים כרפיון, חולשה, אדישות, רדמת מבצעית, "עייפות ממאבק" ופרס ליזמוּת הטרוריסטית. מול פסיביות יחסית שלנו, יוזמת הרשפ"ת פיצוי למשפחות "שהידים", שיפוץ והקמה מחדש של בתי מפגעים שנהרסו, ממשיכה בהסתה ומנהלת אירועי זיכרון ותשבחות לרוצחי אזרחים יהודים. יד אחת מבצעת את הפיגוע ויד שנייה מסיתה לו ומפצה את המבצעים שנפגעו במהלכו - מצב שאינו מתקבל על הדעת. העובדה שבזמן האחרון אבו מאזן מנהל ביתר שאת את פעילות מנגנוני המניעה הפלשתינים ברוח ערפאת - בשיטת הדלת המסתובבת וה"שיבר" הנפתח ונסגר לסירוגין - מחייבים התייחסות קשה מצידה של ישראל.
מערכת הסיכול הישראלית סובלת באופן חמור מהשלכות המישפטיזציה הבלתי סבירה בניהול פעילות המלחמה הא-סימטרית נגד הטרור. על ישראל לנטרל מעורבות זו בחקיקה מתאימה, בהסדרים מנהלתיים ובשקלול מחדש של עמדותיה מול המשפט והאמנות הבינלאומיות, המעניקים לטרור הפלשתיני מקדמי ביטחון ודרגות חופש פעולה, שעליהם משלמים אזרחי ישראל בדם ובדמים מרובים.
לפעולות מניעה והרתעה יש כמובן אפקט שלילי על האוכלוסייה האזרחית באיו"ש ובעזה, במיוחד על-רקע ההכחשה הפסיכולוגית בה היא נתונה בכל הנוגע לסיכויי התממשותו של רעיון "השיבה". פתרון אסטרטגי יוכל קרוב לוודאי לחולל שינוי מהותי וארוך טווח במציאות, אולם פתרון כזה איננו באופק. לדעתי, גם אם נגיע להבנות עם חלק מהמדינות הסוניות הפרו-מערביות, גדול מאוד הספק שהפלשתינים יקבלו אותו על עצמם ויתמידו בו. בסיכון זה צריך להיאבק ע"י מינון ועיתוי נכונים של התגובות ובסמיכות מירבית לאירועים עצמם. המציאות בשטח נקבעת כיום ע"י הנחישות, היזמות המבצעית וכושר הספיגה של הצדדים - מצב אופייני להתשה הדדית בעימות מתמשך בעוצמות נמוכות. במציאות זו חייבת ישראל לנצל באופן שוטף את כל הכלים והאמצעים הרלוונטיים העומדים לרשותה - צבאיים, כלכליים, מנהלתיים, אזרחיים ואחרים - ליצירת מאזן שלילי כולל עבור הצד השני. בין היתר יש להדק את הברגים באמצעות החמרת ההתייחסות לפעולות "סמי-טרוריסטיות" כזריקת אבנים ובק"תבים, תקיפה בנשק קר וניסיונות דריסה, כחלק אינטגרלי מפעילות טרור דוגמת ירי ופיצוצים.
לא מן הנמנע שהדבר יביא לעימות נרחב יותר ויש להיות מוכנים לכך. ככל שהדימוי ההרתעתי יגדל והנכונות הפוליטית לאשר תגובות עוצמתיות תשודר כלפי חוץ בקול ענות חזקה, הסיכוי להתפרצות יקטן ולהפך. מול איו"ש, בניגוד לעזה, צריכה ישראל להפסיק לסמוך על אבו מאזן ולחזור ולפתח יכולות עצמיות חלופיות, מתוך הנחה שבמוקדם או במאוחר תידרש לכך ממילא, בין אם בשל הסתלקותו הפתאומית או מפני שלחץ הרחוב יכריח אותו לבצע שינוי מדיניות חריף וקיצוני. ככל שתגלה ישראל נטייה ברורה יותר לבוא במקום כוח השיטור של הרשפ"ת, תגדל המוטיבציה של אבו מאזן לעשות את עבודתו נאמנה.
המפתח למדיניות ביטחון נכונה באיו"ש, הכוללת באופן מובנה גם היערכות הדרגתית לעתיד, הוא ביצירת כלים ואווירה חונקי-טרור. תנאי הכרחי הוא הפצת ההבנה היסודית שחובתה הראשונה של המדינה היא ביטחון לאזרחיה, חייהם ורכושם ולא לחוק הבינלאומי, לבית הדין הבינלאומי או לגחמות בג"ץ.

תאריך:  23/12/2018   |   עודכן:  23/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אלאור אזריה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שאננות, הזנחה או רשלנות פושעת?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הבנתי נכון
ארי כספי  |  24/12/18 08:25
 
- הבהרה
רפי לאופרט  |  26/12/18 13:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צופיה אברהמוף
ההתפתחות הטכנולוגית גורמת להרבה הקלות באורך החיים    אבל יש אוכלוסיות שהיא רק מקשה עליהם את ההתנהלות בחיים כמו האוכלוסייה המבוגרת    בכתבה זו מוצגות כמה בעיות שההתפתחות הטכנולוגית הביאה איתה, אבל גם עם פתרונות אפשריים לאותן בעיות
ציפורה חלפון
להיות הסיבה לחיוך של ההיא שעוברת משבר, לתת מעצמך בלי רצון בחזרה לקבל, להתנדב בעמותה של אנשים חלשים, כי זכינו להיות אלה שחזקים, ולא לשכוח לתת יד לאלה שבחרו ללכת לבד
יובל לובנשטיין
פריטים שעולה לייצר שישה דולר, כלומר כ-30 שקלים בפתח מחסן היבואן, מוצעים למכירה במחיר של 199-149 שקלים וכל זה למה? האם כדי לתת ממחיר מופקע זה הנחות?
אביתר בן-צדף
הגירוש צריך לחול על משפחות מחבלים, שביצעו את זממם, כמו על מי שסוכלו בטרם פגעו בנו
ח'ליפה מהא חסן
כתבה זו נועדה בשביל להשמיע את קולם של אותם ילדים שהוריהם לא מרגישים אותם, אותם הורים שאינם קשובים לצרכיהם של הילדים    אני עושה הבחנה בין 'הקשבה' ו'שמיעה'    בפעולת ההקשבה ישנם הבנה ורצון לענות על הצורך של הצד השני, בעוד שפעולת השמיעה בלבד עשויה להיעצר לפני היענות לצורך כלשהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il