X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת נוה ושיטת המינויים של השופטים עלתה על שרטון והפכה לסרטון ויראלי בשל הגילויים על מינויים דרך המיטה במקום דרך הכשרון וההתאמה בעקרון - כולם מצפים שמינוי השופטים יהיה מקצוע ענייני והטוב יותר והמתאימים ביותר יתמנו לתפקיד שנושא בחובו החלטות של דיני נפשות, דיני חברות, דיני משפחה, קריירה ודרך חיים
▪  ▪  ▪
שקד. שינתה את ההתנהלות [צילום: פלאש 90]
קשרים ודילים
שלא תהיה אי-הבנה - מאות השופטים שמונו ומתחלפים מידי פעם רובם טובים, מתאימים ובעלי כישורים מקצועיים למילוי המשימה הכבדה. עם זאת - לא להיתמם, לא להתפעל ולהתרגש - קשרים, דילים, קומבינות היו בעבר וכנראה ימשיכו במינון קל ותחת הרדאר גם בעתיד.

"חבר מביא חבר"
עד מינויה של שרת המשפטים, איילת שקד, התנהלו המינויים בשיטת "חבר מביא חבר", או חברים מאותו "מיליה משפטי", הייתה שיטה מקובלת ולמרות שרבים התנגדו לה, מעטים הצליחו לתקן או לשנות את המגמה.

יש הטוענים ויש ממש בטענות, שהשיטה הישראלית למינויי שופטים, היא בין האפשרויות הטובות ביותר הקיימות, לעומת שיטות אחרות שבהן הפוליטיקה קובעת, השייכות המפלגתית או אפילו המעמד הכללי.
הוועדה למינוי שופטים, בהרכבה הנוכחי, לאמור: יו"ר שר המשפטים (מכח התפקיד) + שר נוסף, שלושה שופטים עליונים, שני חברי כנסת + שני חברי לשכת עורכי דין, סה"כ 9 חברים.
הרכב זה, מכהן כבר שנים רבות ונחשב בעיני רבים, כשיטה הטובה והמאוזנת ביותר ואילו בעיני אחרים, כאחיזת עיניים בלבד. המתנגדים טוענים ששלושת השופטים העליונים שבאים מתואמים ומגובשים, בתוספת קול אחד, לפעמים שניים, שהם בדרך כלל מגייסים בקלות, ומהווים רוב שמספיק להעביר או למנוע כל מינוי שהוא לרצונם או מתנגדים לו.
מכאן באו הטוענים, שמדובר בגוש אקטיבי של "חברינו", הקובעים למעשה, מי ימונה לעליון ולפעמים גם למחוזי.
המחלוקת שהתגלעה בזמנו בתקופת ביניש וגם בתקופתה של הנשיאה חיות, בוועדה למינוי שלושה שופטים לעליון, אשר דרשה "דיל" בין שרת המשפטים ונשיאת העליון השופטת ביניש, מוכיחה שהשיטה חורקת.
כאשר המינויים נקבעים על-פי דילים - בשיטת "שמור לי ואשמור לך", לאמור: שופט שלי שופט שלך, אני חייב לך מינוי לוועדה הבאה, אז מבינים שהשיטה לא פועלת כנדרש כראוי וכמצופה.
גם המסורת שהשתרשה - שיש בעליון כיסא דתי, כיסא מזרחי וכיסא למיעוטים, אינה מצביעה על מהלך תקין, ראוי ואוביקטיבי, בנוסח הסיסמה: הטובים והמתאימים יבחרו. הדרישה שבית המשפט העליון ישקף את החברה, את הדעות והאיזון שביניהם, אינו תלוש מהמציאות. חבל, שצריך לעשות זאת בתפירה גסה, כמו נציג מזרחי, נציג דתי ונציג מוסלמי.
כאשר מינו לעליון בלחץ מאסיבי של שר המשפטים דאז, מאיר שטרית, את השופט אדמונד לוי, גם הוא בדיל מסורתי, ההצלחה הייתה כפולה. שכן אדמונד לוי הוא גם מזרחי וגם דתי - שניים במכה אחת. בלי שום קשר לדיל, התברר שהשופט אדמונד לוי, היה בחירה טובה. הוא היה חברתי, רגיש לזכויות האזרח ושיקף נאמנה את רוח רוב הציבור בישראל בפסיקותיו והחלטותיו.
לקבוצה זו ניתן לצרף גם את השופטת העליונה (שפרשה בינתיים) דליה דורנר, שהיא אומנם ילידת טורקיה אבל הייתה צברית יותר מהצברים ופסיקותיה בתחום שמירה על זכויות האזרח, המיעוטים, הקבוצות החלשות בחברה, כמו ניצולי שואה, היו בראש סדר עדיפותיה ופסיקותיה.
כלומר: אפשר לומר שגם "דילים", מולידים שופטים מעולים, רק חבל שהבחירה שלהם לא נעשית על-רקע אישי, מקצועי ולא כהתדיינות פוליטית, עם שיקולים עדתיים ומכסות של כסאות דתיים, מוסלמים או נציג מהמגזר הפרטי.
אם אלה פני הדברים - יש לשנות את השיטה, יש לשנות את הוועדה, יש להבריא את המצב, לפיו המינויים באמת יהיו אוביקטיביים, לא פוליטיים, לא "דילים" גלויים ונסתרים, ובאמת יגיעו הטובים והמתאימים ביותר, בצורה מאוזנת מהשיפוט, פרקליטות, אקדמיה והמגזר הפרטי של קהיליית עורכי הדין.
הצעתי במאמר קודם בנושא - להקים ועדת איתור חיצונית לוועדת המינויים שבה יהיו: 30-20 שופטים ראויים לעליון ולמחוזי ומבניהם ייבחרו המועמדים גם לעליון וגם למחוזי, על-פי קריטריונים של ידע, התאמה, כישורים וניסיון מצטבר.
היו הצעות שונות בעבר - לשינוי הוועדה למינוי שופטים, כגון: הגדלתה ל-13 חברים וכדו'...
להלן הצעתי המעשית: להרכב הוועדה הנוכחי, לצרף 2 חברים, אחד - מבין הדיקנים לפקולטה למשפטים (מאוניברסיטאות ו/או ממכללות) + נציג ציבור שהוא "הקליינט" העיקרי והראשי של בתי המשפט, כלומר: 11 חברים שייבחרו מבין אלה שהוצעו בוועדת האיתור - מתאימים ביותר לבית המשפט העליון והמחוזי לאחר שימוע.
ולסיום: כדאי לזכור את הפתגם העממי העסיסי: "אם יש לך קשרים, אתה לא צריך פרוטקציה" ואל תיתממו - הסידור הזה עובד גם בגופים אחרים במדינה, כולל צה"ל, גופי ביטחון ומסחר.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות, שופט בבתי דין משמעתיים ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  23/01/2019   |   עודכן:  23/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הוועדה למינוי שופטים - באזר או הרכב מאוזן
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הנך מציג את השופטת בדימוס
למר פכטר  |  23/01/19 21:36
2
לאדמונד לוי היה יתרון נוסף
הירונימוס  |  23/01/19 21:52
3
צביעות ממש מדהימה
ישראל בר-ניר  |  24/01/19 06:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת שופטים
אביתר בן-צדף
ענני סירחון אדיר מאוד עולה מפרשת השבוע: פרשת אפי נוה - או פרשת "מינוי תמורת מין"    זה עוד פרי באושים של שערוריית מינוי השופטים אצלנו
איתמר לוין
הדרישה מופנית גם לאנשי גלי צה"ל רזי ברקאי, נורית קנטי ואיליאל בן-שחר    טוען שהם ביצעו ומבצעים עבירות פליליות בפריצה למכשיר הסלולרי שלו ובהמשך החזקת התכנים שהוצאו ממנו
ד"ר ליפז שמוע-ניר
מבלי להיכנס לפרטים המביכים והאישיים של הפרשה, אני חוששת שאנו מחמיצים את הדיון החשוב שצריך להתקיים כאן וזועק לשמים והוא הקלות הבלתי נסבלת שבה גברים בעמדת כוח יכולים להחליש נשים ששואפות להתקדם ולהתפתח, לפגוע בהן או לנצל אותן
משה נסטלבאום
למרות שלא הורשעה ולא תועמד לדין בגלל החסינות שקיבלה מפרקליטות המדינה, הדס שטייף לא יכולה להמשיך לשמש עיתונאית ב"גלי צה"ל", תחנת שידור צבאית אסור לה להחיל תרבות עבריינית    המשטרה חייבת לחקור את שמעון אלקבץ, מפקד גלי צה"ל, שלא זכה להגנת הפרקליטות ולבדוק האם נחשף לחומרים בניגוד לחוק    אלקבץ חייב לפנות את מקומו לעיתונאי בעל שיקול דעת
איציק וולף
השופטת א', החשודה כי מונתה לכס השיפוט תמורת יחסי מין עם ראש לשכת עורכי הדין אפי נוה, שוחררה ממעצר בית והודיעה כי היא יוצאת לחופשה משיפוט    מכחישה מעורבות בביצוע עבירות כלשהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il