X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עניין הטענות מיישובי העוטף נגד הכספים הקטריים, רק מבליטות את הצביעות והקטנוניות שבהן. תלונותיהם של ילין וחבריו, אף שיש בהן ממד עובדתי מובן, ביסודן הן דמעות תנין. אל לממשלה להתרגש מכך יתר על המידה ולפעול בהשפעתן פעולה סתמית שאינה משתלבת במדיניות לאומית כוללת כלפי הרצועה
▪  ▪  ▪
חיים ילין [צילום: יצחק הררי/פלאש90]

אכן, תושבי העוטף חיים כבר שנים תחת איום מתמיד של החמאס. אולם, איום זה דומה לאיומים ששררו לאורך גבולות מדינת ישראל בתקופות שונות בעבר, בכל פעם בגזרת גבול אחרת ולעיתים ביותר מגזרה אחת בו-זמנית. הייתה תקופת עזה המוקדמת, בשנות ה- 50 שלאחריה בא עידן פעולות התגמול עד לסיום הפרשה ב-1967. הייתה תקופת "הפדאיון" שהגיחו פעם אחר פעם מגבול ירדן ופגעו ביישובי הגבול, ולעיתים חדרו אפילו לעומק שטחה של ישראל והגיעו לבית-ליד, רחובות ועוד. מצב דומה שרר בגבול עם סוריה, כאשר זו ישבה רמת הגולן וטיווחה באופן רציף ושוטף אש נק"ל וארטילריה על יישובי עמק הירדן. בתקופה אחרת, עד מלחמת לבנון הראשונה, התרחש מצב דומה לאורך גבול הלבנון בביצוע פתח, החזית העממית, ארגונו של ג'ורג' חבש ואחרים, עד גירושם לטוניסיה בעקבות כיבוש ביירות (1982). או אז באו ההברקות הגדולות מבית מדרשה של מפלגת העבודה, "השמאל המתקדם" שלנו, בהסכמי אוסלו, בבריחה מלבנון שהביאה את חיזבאללה למעמדו הנוכחי ובאינתיפאדה השנייה (2000 - 2004). סופה של התקופה המטורללת הזו הייתה הבריחה מרצועת עזה (ההינתקות) בהנהגת שרון ובתמיכת השמאל הישראלי, באוגוסט 2005. את ספיחי הבריחה מלבנון ראינו במלחמת לבנון השנייה (2006), ואת אלה של הבריחה מעזה, בהשתלטות החמאס על הרצועה, בתחילת 2007.
במרבית המקרים, ספגו ישובי הספר ולא רק הם את תוצאות ההחלטות המדיניות השגויות של ממשלות ישראל, משום שישבו על הגבול והיוו אזור חיץ בין פנים הארץ לאויב שמצדו השני. באף אחד מהמקרים פרט ל"הינתקות" אינני זוכר שישובי הספר תמכו בגירוש יהודים מבתיהם, כחלק מחזון תעתועים מדיני-אידאולוגי, כפי שעשו תושבי העוטף בשנים 2004-2005; את המחיר הם משלמים כיום. לדעתי, הם ימשיכו לשלמו לעוד פרק זמן לא קצר, משום שעם כל הכבוד לסבלם ולשיבוש חייהם התקינים, המדינה אינה יכולה לנהל את ענייניה רק לפי צרכיהם. היא חייבת להם הגנה על חייהם ובמידת האפשר גם על רכושם (או פיצוי הוגן על נזקי מעשי איבה), אולם את ההחלטות האסטרטגיות עליה לקבל משיקולים ממלכתיים כוללים.
הצביעות האמיתית היא דברי חלק מנציגיהם, דוגמת חיים ילין, שהופכים את הבחירות שבשער למנוף-ניגוח נגד הממשלה, בהיותם אשמים במצבם הרבה יותר מממשלה זו שקיבלה את המצב כירושה מממשלות קודמות וכושלות ממנה בהרבה.
הטענות נגד הכספים הקטריים, רק מבליטות את הצביעות והאיוולת שבגישת המלינים. העברת כספים אלה לחמאס באה להחליף את כספי הרשות הפלשתינית, שרובם הגיעו מכספים שקבלה הרשות מישראל בעקבות הסכמי אוסלו. הפסקת התשלומים על-ידי הרשות, באה לשרת את המאבק הפנים פלשתיני, ולהביא להשתוללות החמאס על גדר המערכת נגד ישראל. כאשר אבו-מאזן אינו משלם לחמאס ומעמיד אותו בסכנת אובדן השליטה על הרצועה, ובאין לחמאס דרך לפעול ישירות ובמלוא עוצמתו נגד אבו מאזן, הוא פועל נגד ישראל. להפסקת איום זה - עד אשר לדעת הממשלה יגיע הרגע להכות את חמאס צבאית מכה מכרעת, או חמאס יתפכח מאשליותיו - מאפשרת הממשלה את העברת הכספים הקטריים.
פתרון זה עדיף על המצב הקודם לפחות בהיבטים אלה: הסכומים מבוקרים. הכסף מועבר ע"י גורמים בינלאומיים והשימוש בו מבוקר על ידם (לא אידאלי, אבל עדיף על מצב פרוץ לחלוטין). הכסף ניתן למטרות הומניטריות ומועבר ישירות לגורמים המשרתים מטרות אלה. לישראל שליטה מלאה על-כניסתו או מניעתו. יש בשליטה זו משום הוספת ממד חשוב לפיקוח ההדוק של ישראל על הנעשה ברצועה, למניעת התעצמות מואצת מחמאס. העברת הכספים מכוונת בראש וראשונה למניעת אסון הומניטרי ברצועה. נימוק זה חשוב לטווח הקצר בגלל השלכותיו הבינלאומיות, אולם לטווח הארוך, נדרשת מדיניות המשלבת העברת הכספים במהלך כולל ליצירת ניגוד אינטרסים בין רוב תושבי הרצועה האזרחים לבין אירגוני הטרור, אבל זהו דיון נפרד.
תלונותיהם של ילין וחבריו, אף שיש בהן ממד עובדתי מובן, ביסודן הן, כאמור, "דמעות תנין". אל לממשלה להתרגש מכך יתר על המידה או לפעול סתמית בהשפעתן כשהפעולה אינה משתלבת במדיניות לאומית כוללת כלפי הרצועה.

תאריך:  29/01/2019   |   עודכן:  29/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"דמעות התנין" של תושבים בעוטף עזה ופרנסיהם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
כך התבטא משולס ריקליס, בן ה-93, כשהוא שבע שנים ונשים ושהתפרסם כישראלי העשיר ביותר בעולם
אפרים הלפרין
1,300 מחבלים שהרגנו, הם לא גאוותנו – על-אף שאנו דוגלים בכלל הבסיסי של "הקם להרגך השכם להרגו"    במקום לדבר על אלפי גופות אויב, מתבקש גנץ להסביר כיצד המחיר ששילמנו היה כל-כך גבוה, כיצד לא כולם חזרו מן הקרב
יובל לובנשטיין
לאחרונה ועם התגברות התחרות, יותר ויותר חברות, בוחרות להסיט תקציבים מהפרסום הישיר ההמוני, לכיוון שירות הלקוחות, אשר באמצעות שיחת טלפון, התמדה והקשבה, מצליחות להשיג תוצאות אמיתיות אשר השפעתן טובה גם לצרכן וגם לרשת
איתן קלינסקי
יפה עשו עורכי "משיב הרוח" שנתנו לצד הביטוי ללוחם הכותב על "אהבה מקודשת בדם" ו"ראה הנה מוטלות גופותינו שורה ארוכה, ארוכה" נתנו מקום למסה מופלאה של הרב בני לאו, המעלה על נס את כאב המשורר גם לנוכח מוטלות גופותיהם שורה ארוכה של חיילי האויב
שאול מנשה
נסראללה יודע שעוד מלחמה תהיה הרסנית יותר מקודמותיה ותעקור את חיזבאללה מן השורשים    יש לזכור כי נסראללה הוא שאמר על מלחמת 2006: "לו הייתי יודע שכך תהיה המלחמה, לא הייתי חוטף 2 חיילים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il