X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת "משפטים" מציבה בפנינו אתגר לתרגם את חזון הפרשה הלכה למעשה. להפוך את המעמד עם העוצמות של כל פלאי הפירוטכניקה מהפרשה הקודמת, פרשת יתרו, ואת שלל המשפטים בפרשה שלנו למהות החיים שלנו ולמהות אורח החיים, ובראש ובראשונה זה מחייב את נציגי השלטון להיות דוגמה ומופת
▪  ▪  ▪
מחאת האתיופים בתל אביב [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

בשנת 1946 השמיע הכומר הגרמני מרטין נימולר דברים מייסרים לנוכח גילויי אדישות ועמידה מהצד, כאשר מתחוללת פגיעה באחר - כשעצרו את הקומוניסט לא צעקתי, כי לא הייתי קומוניסט. כשעצרו את הסוציאליסט לא צעקתי כי לא הייתי סוציאליסט. כשעצרו את היהודי לא צעקתי כי לא הייתי יהודי וכשעצרו אותי - לא היה מי שיצעק להושיע אותי .
אמירה זו מלווה אותי בעת קריאת פרשת "משפטים", הפרשה השישית בספר שמות אותה קראנו בשבת. פרשה, המציבה בפני מי שקורא אותה מחויבות לא לעמוד מהצד, לא להישאר אדיש לנוכח הצעקה של החלש והאחר. הקריאה בפרשת "משפטים" מציבה בפני כפרט בתוך חברה ומהחברה בכללותה דרישה למחויבות לערכים חברתיים ולהשמיע מחאה כאשר הם נרמסים.
פרשת "משפטים" מציבה בפנינו אתגר לתרגם את חזון הפרשה הלכה למעשה. להפוך את המעמד עם העוצמות של כל פלאי הפירוטכניקה מהפרשה הקודמת, פרשת יתרו, ואת שלל המשפטים בפרשה שלנו למהות החיים שלנו ולמהות אורח החיים, ובראש ובראשונה זה מחייב את נציגי השלטון להיות דוגמה ומופת.
משלל המשפטים אני מבקש להפנות את תשומת הלב למחויבויות, הדורשת מאתנו פרשת "משפטים" כלפי החלש וכלפי האחר בחברה. החובה לא להיות אדיש כלפי מצוקותיהם, לא לעמוד מהצד, כשהמארג המוסרי והערכי של הצווים בפרשת "משפטים" נרמס, הן ביחסינו כלפי האחר והן כלפי החלש בחברה שלנו. ערב קריאת פרשת "משפטים" קופחו על פיגומי הבניין חייו של פועל בניין ברחוב עמל בבת ים, נמשך קטל קטילת החיים של הון אנושי יקר, ואנחנו כחברה נשארים אדישים לא הרמנו קול. הנושא של קטל בני אדם על פיגומי הבניין אינו על סדר היום הציבורי.
המשך ההפקרות של הרג הון אנושי יקר על פיגומי הבניין בישראל זו מהלומה לרוח פרשת "משפטים", המבקשת לעצב חברה בה לקדושת החיים של האדם יש ערך עליון ולא עוברים לסדר היום שכל שנה מפיגומי הבניין לא חזרו לביתם אחרי יום עבודה 50 פועלים ומאות חזרו עם נכויות קשות וחלקם עם נכויות קשות לכל חייהם.
ציוויי השמיטה של עבדים בהם נפתחת הפרשה (שמות כ"א 1-11) כפי שמנוסחת אינה אקטואלית כיום. אך האם לא עלתה על בימת חיינו גרסה חדשה ומודרנית של סחר בעבדים. האם אין בקרבנו שכבות חלשות עובדות, משועבדות תמורת שכר רעב. אם זה פליט האימה מסודן, אם זה הפלשתיני שמוכן למכור את כוח עבודתו, אם זה העולה מאתיופיה או מארצות חבר העמים, שמוכן תמורת כל שכר שיוצע לו לעבוד, גם אם השכר הוא משפיל לפי שעת עבודה ללא תנאים סוציאליים וללא זכות להתארגן בארגון עובדים. העבדות המודרנית היא התופעה של חברות כוח אדם המעסיקות הון אנושי כאילו סחרו בַּעֲבָדִים.
המחוקק העומד מאחורי חיבור המסמך של פרשת "משפטים" מודע לקושי של יישום חזון ההלכה למעשה, לכן יש בפרשה ירידה לפרטים במיוחד בכל הנוגע ביחס לחלש ולאחר - "אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי, אֶת הֶעָנִי עִמְּךָ, לֹא תִּהְיֶה לוֹ כְּנוֹשֶׁה, לא תָּשִׁים עָלָיו נֶשֶׁך" (שמות כ"ב 24) - ולא תזרוק אותו מביתו, אם הוא חייב כסף לבנק. המחוקק יורד לפרטים הקטנים ביותר בדרישתו מאיתנו כחברה להשתית במערכות חיינו כיום רגישויות רבות כלפי אדם, הנמצא במצוקה, במיוחד כשהוא נזקק להלוואה והחיים העמידו בפניו מצב של קשיי פירעון.
אמצנו תופעות של תספורות של שמיטת חובות כפי שדורשת פרשת משפטים רק לבעלי הון לטייקונים שנטלו מיליוני שקלים, אך לא נמצאה תספורת של שמיטת חוב או הקלה בחוב למאות אנשים כל שנה, שנזרקו מבתיהם כי לא עמדו בחוב של פירעון המשכנתא. תופעה של אדם עובד, שנקלע לקשיים בפירעון משכנתא, אסור שתסתיים בפינויו מביתו. במיוחד כשבפסוק הבא באה הדרישה "שֶׁאִם תַּחְבּוֹל שַלְמַת רֵעֲךָ עַד בּוֹא הַשֶּׁמֶשׁ תָּשִׁיבֵנוּ".
הפרשנות החברתית - שחייבת להינתן כיום לשמיטת כספים, שהחלה בתיקון הפרוזבול - חייבת לקבל לבוש של תיקון עולם חברתי. תיקון עולם שביטויו בנית חברה על אדנים, שלא ההון יהיה המנווט בה, אלא גולת הכותרת שלה תהיה האדם העובד והיוצר בחברה, והגשת כל הכלים שחברה חייבת להגיש לאדם שנמצא במצוקה.
הרמב"ן שואל שאלה מעניינת, מדוע פרשת "משפטים", על שלל המשפטים שישנם בה, התחילה דווקא במשפט הראשון שלה "וְאֵלֶה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶר תָּשׁים לִפְנֵיהֶם . כִּי תִּקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי...בַּשְּׁבִיעִית יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם" . מדוע הצו הראשון בפרשה כה משמעותית בגיבוש דפוסי חייה של החברה היהודית מתחיל בָּעֶבֶד, בָּעוֹבֵד . ועל כך אומר הרמב"ן מפני שיש בשילוח העבד העברי בשנה השביעית זכר ליציאת מצרים. זכר לחרות לחופש.
המסקנה שחייבת להנחות אותנו מפרשנותו של הרמב"ן, זו החתירה הבלתי פוסקת לבנות חברה יהודית לא על אדנים של קוטביות חברתית, אלא לבנות חברה, שקולו של האדם העובד יהיה בראש מעיניה, ולוֹ - ורק לוֹ - תהיה הגמוניה בחברה. לא חברה, בה ייצאו לרחובות אלפי יהודים יוצאי אתיופיה בזעקה, כי אינם חשים בישראל, שרוחה של פרשת "משפטים" נושבת ומקרינה את ערכיה במפגשים שלהם עם החברה הישראלית. יהודים, שהלכו מאות רבות של קילומטרים ברגל כדי להגיע לארץ ישראל, בה הם חשים את עוצמת הפער בין מאווייהם לחיים על בסיס פרשת "משפטים" ובין מציאות חיים יומיומית. ולכן ראינו אותם באלפיהם ברחובות תל אביב מביעים זעמם.

תאריך:  02/02/2019   |   עודכן:  02/02/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקול החברתי של פרשת "משפטים"
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
אנחנו "מקיימים" הוראות הפרשה
אנחנו מקיימים  |  2/02/19 10:52
2
וגר לא תלחץ, ואתם ידעתם נפש...
יחס לגר  |  2/02/19 11:36
 
- האויבים שלנו מכונים גרים
ב,ל  |  3/02/19 11:22
 
- כך הגיבו כלפי יהודים במאה הקוד
כמו המגיב ב.ל  |  5/02/19 11:06
3
קליקה,ההון האנושי מדאיג אותך?? ל"ת
לא הקרבנות?  |  2/02/19 12:00
4
לך ראש הממשלה יחד עם יאיר
לך ראש הממשלה  |  2/02/19 12:22
5
שקד אינה ראויה לתפקיד שרת המש ל"ת
רונית ט.  |  3/02/19 11:21
6
מיליון איש יהיו ברחובות אם...
אמסלם מאיים  |  3/02/19 11:37
 
- הרבה יותר
ב .ל  |  3/02/19 19:34
 
- ב.ל תבקש סליחה כמו ח"כ יוגב
הנהג של ה-D9  |  4/02/19 17:31
7
שיאמר את שמות האנשים ששמעו
זה ראש ממשלה?  |  5/02/19 11:23
8
תודה למשטרה שפעלה מהר
תודה למשטרת ישראל  |  5/02/19 14:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
מנדלבליט מתנהל כ"עלה נידף" בתיקי נתניהו וחשוף לסיכון אישי כבד    העובדות: א) פרקליט המדינה מחזיק שלוש קלטות מחקירת פרשת הרפז המתעדות שיחות מפלילות של מנדלבליט עם אשכנזי וארז וינר בהן שיבש הליכי חקירה ומשפט; ב) נתניהו מחזיק מכתב מנומק ונפיץ מאוד שקיבל מהיועמ"ש יהודה וינשטיין שבו פירט את מעשיו הפליליים של מנדלבליט ומכוחו דרש וינשטיין מנתניהו לשקול הדחת מנדלבליט מתפקיד מזכיר הממשלה    חשיפה רשמית של הקלטות והמכתב מתחייבים לקראת הכרעתו בתיקי נתניהו
נסים ישעיהו
הקב"ה מבטיח: אם תקיימו חברת מופת של משפט על-פי התורה תוך דאגה לחלשים שביניכם - באויבים החיצוניים אני אטפל. אבל כנראה המבט פנימה וכלפי החלשים בחברה, לא מצטלם מספיק טוב, מבט למעלה והחוצה מצטלם הרבה יותר טוב וגם מביא רייטינג
אפרים הלפרין
לא רק שאין להעמיד את ראש הממשלה לדין, נהפוך הוא    על החברה בישראל, ימין ושמאל להכתיר את ראש הממשלה נתניהו כחתן פרס ישראל לתקשורת לשנה זו
מאיר חוטקובסקי
אנו נמצאים באחד מרגעי השפל של אמון הציבור במערכת אכיפת החוק    עו"ד אלי שוורץ, פרקליט בכיר לשעבר מפמת"א (פרקליטות מחוז תל אביב) נותן את הסבריו לתחושה הקשה של הציבור במערכת המשפטית    הוא מספר על הצלחתו בתיק הירשזון, מסביר מדוע הוא כועס על המדינה והסיבות שגרמו לפרישתו, מביע השערות לתיקי ראש הממשלה ועוד נושאים בשיח הציבורי הקשורים למשפט וצדק
דביר מור
התקיפות האחרונות של ישראל נגד ההתבססות האירנית בסוריה לא יובילו להתנגשות ישירה עם הרפובליקה האיסלאמית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il