X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הגנרלים באים מדיסציפלינה אחרת. החיים הפוליטיים מזמנים אין ספור החלטות, בתחומים רבים, שהגנרל המצוי לא למד להתמודד עימן. הוא למד לרוץ על הג'בלאות; לא הרבה מעבר לכך. מגיל צעיר, יחסית, הוא כבר מקבל לשכה משלו, צוות שעומד לרשותו, רכב צמוד ונהג; ומכאן ואילך כל מה שהוא צריך לדעת זה ללקק במקומות הנכונים. לא מניתי את כל הגנרלים שמונו לשרי ביטחון – אבל אני יכול לומר ללא כל היסוס ששרי הביטחון הטובים ביותר, למיטב זכרוני, היו דווקא אלה שלא באו משורות הצבא
▪  ▪  ▪
גנץ. סגידה ללא כל סיבה טובה [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

לא צריך לכרוע ברך בפני רמטכ"לים. כולנו מכירים את התהליך. עד לשלב של מג"ד, פחות או יותר, היכולת האישית משפיעה על הקידום. לאחר מכן, הכל פוליטיקה. בשלב הראשון, היא פנים-צבאית, אבל לאחר מכן כבר ניכרת הבחישה של פוליטיקאים. הם מעורבים, לא במישרין, בדרך שבה מתקדם מי שהם מסמנים כמועמד עתידי לכהונה רמה; תחילה בספקטרום האזרחי - ואחר-כך במישור הפוליטי-מפלגתי. דוגמאות לבחישות מן הסוג הזה לא חסרות. יצחק רבין, לדוגמה, היה "מוקפא" במשך שנים. הסיבה אף פעם לא נודעה ברבים - אבל מה שהיה ברור הוא שמי שגרם להקפאה היה גורם פוליטי. גם אריאל שרון, אם להשתמש בעוד דוגמה, נאלץ להילחם במעצורים פוליטיים. דרכו לרמטכ"לות נחסמה לא בגלל שהוא היה פחות טוב מרבין. נהפוך הוא; הוא פשוט היה שייך לזרם הפוליטי הלא נכון.
אהוד ברק, לעומת זאת, למד את הלקח של קודמיו מהר מאוד - ויודעי דבר מספרים שהוא בילה בלשכות של פוליטיקאים יותר משהוא נמצא עם חייליו בשטח. משה ארנס, אז שר הביטחון, מינה אותו. חבריו של ארנס במפלגה הזהירו אותו; הם טענו שהוא מקדם את מי שיום אחד יהיה יריב פוליטי. אולם ארנס העדיף שיקולים מקצועיים על פני שיקולים פוליטיים. הוא היה עשוי מחומרים נדירים ביותר. רק מעטים היו נוהגים כמוהו.
כך-או-כך, אם בוחנים מקרוב את ההתלהבות מהתייצבותו של בני גנץ בראש "המחנה הלבן" צריך לנסות וללמוד איך הצליחו רמטכ"לים שקדמו לו בכניסה לפוליטיקה. אינני רוצה להרחיק לכת עד יגאל ידין שהקים ב-1977 מפלגה שתוך פחות מקדנציה התפזרה לכל רוח; וגם לא לדבר על משה דיין. זחיחותו הובילה את ישראל לאחד האסונות הגדולים שלה. דיבוריו על קריסה אפשרית של "הבית השלישי" צריכה הייתה לעורר בכל אחד חלחלה. אבל לא זה מה שקרה. ההתלהבות מרמטכ"לים לא פחתה. משום מה, הציבור בישראל סוגד להם; ולטעמי, ללא כל סיבה טובה.
ובבחירות שהתקיימו ב-1992 שוב הלך העם בישראל שולל אחר מקסמי-שווא. יצחק רבין, הרמטכ"ל שנעלם ערב מלחמת ששת הימים, עקב התמוטטות נפשית, מכר סיסמאות שווא לציבור - וחלקים מסוימים ממנו, גם בימין, נטו לראות בו מען המשיח שמגיע על סוס לבן. אלא שעד מהרה התברר שמדובר במשיח שקר. הסכמי אוסלו שנחתמו בחופזה, ללא בחינה אמיתית של השלכותיהם, מאחורי גבו של ציבור הבוחרים, התגלו עד מהרה כאחד ממעשי האיוולת הגדולים בהיסטוריה. אוטובוסים התפוצצו ברחובות הערים. מקומות בילוי, מסעדות ובתי קפה, עלו באש. מאות הרוגים נספרו כתוצאה ממעשי הטיפשות של הממשלה שבראשה עמד גנרל בדימוס.
אלא שהלקח לא נלמד. כבר ב-1999 שוב הגיבו הבוחרים באורח לא-רציונאלי. אהוד ברק, אחד הרמטכ"לים הכי פוליטיים שהיו פה אי-פעם, מי שהבטיח "צבא קטן וחכם" והשאיר אחריו צבא גדול ומסורבל, הצליח למכור את עצמו באריזת צלופן לקהל גדול שהיה צמא לתקווה; גם אם זאת תקוות-כזב שאין בה מאומה. הנסיגה מדרום לבנון ללא הסכם הפכה את החיזבאללה מארגון טרור קטן למפלצת שאכלה את כל לבנון. אבל בכך לא תמו עלילותיו של גנרל ברק. לאחר שנכשלו שיחותיו עם ערפאת שבעזרתן הוא רצה להציל את ממשלתו הדועכת, פרצה האינתיפאדה השנייה. שוב התמלאו הרחבות בנהרות של דם; מה שלא הפריע לברק להיעלם מן האופק "כדי לעשות לביתו".
ואז נפל הציבור בידי עוד גנרל. לא רמטכ"ל; שר ביטחון כל-יכול. לאחר שוועדת חקירה ממלכתית הדיחה את אריאל שרון מתפקידו, הוא חזר לחיים הציבוריים בדמות ראש ממשלה שמהתל בקהל בוחריו ומוליך את ישראל למהלך שלא היה מרושע ממנו; ההינתקות מגוש-קטיף ומצפון השומרון. ממעשה הטיפשות הזה סובלת ישראל עד עצם היום הזה.
גנרלים לא בהכרח פוליטיקה. הם באים מדיסציפלינה אחרת. החיים הפוליטיים מזמנים אין ספור החלטות, בתחומים רבים, שהגנרל המצוי לא למד להתמודד עימן. הוא למד לרוץ על הג'בלאות; לא הרבה מעבר לכך. מגיל צעיר, יחסית, הוא כבר מקבל לשכה משלו, צוות שעומד לרשותו, רכב צמוד ונהג; ומכאן ואילך כל מה שהוא צריך לדעת זה ללקק במקומות הנכונים.
לא מניתי את כל הגנרלים שמונו לשרי ביטחון - אבל אני יכול לומר ללא כל היסוס ששרי הביטחון הטובים ביותר, למיטב זכרוני, היו דווקא אלה שלא באו משורות הצבא. גם משה ארנס וגם עמיר פרץ הוכיחו שהם ניחנים בראייה מפוכחת; לא היו להם קשרים קודמים בשורות הצבא - ולכן הם היו משוחררים מכל מחויבויות כלפי "חברים".
גנץ אינו שונה מקודמיו. הוא נורא רוצה להיות ראש ממשלה - אבל אין לו את זה. לא על-פי מה שקרה לחברה שהוא הקים. קריסתה בגלל קשריו עם אוליגרך רוסי שהסתבך עם הממשל האמריקני מעידה על כך.

תאריך:  02/02/2019   |   עודכן:  02/02/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גנרלים לא בהכרח מבינים בפוליטיקה
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
אז תחליט משגב
הירונימוס  |  2/02/19 10:55
 
- תגובה פבלובית בולשביקית
טודא  |  2/02/19 15:42
2
הפעם אני מסכים עם כל מילה אבל
ארי כספי  |  2/02/19 12:01
 
- והנסיון "הפולוטי" שהיה לנתניהו
שלמה המגיב  |  2/02/19 17:48
3
גנרלים שלא מבינים בצבא
קלאוזביץ  |  2/02/19 13:02
4
באשר לארנס,הכותב צודק בהחלט.
בני בנקר  |  2/02/19 15:55
5
טענה מופרחת ומגוחכת!!!
אקטואלי  |  2/02/19 17:36
 
- יש לכתוב מופרכת (ולא מופרכת) ל"ת
למגיב  |  2/02/19 19:27
 
- מופרכת ולא מופרחת!!! ל"ת
תיקון שגיאה  |  2/02/19 21:15
 
- למרות שדבריך ארוכים באופן
ד"ר ולרשטיין  |  15/02/19 09:51
6
תובנות בנוסח משגב
שלמה המגיב  |  2/02/19 18:01
7
כת.הגנרלים האסון של.המדינה
שלהבת  |  2/02/19 18:50
 
- שלהבת, את כל כך צודקת
ארנבת דיקשטיין  |  6/02/19 22:45
8
השרה שקד אמרה היום שמצד
כל כך צודקת  |  2/02/19 19:39
 
- גנץ שם את הנאד הנפוח שלך ל"ת
בכיס הקטן שלו.  |  2/02/19 22:04
 
- אדם שתקן, שאין לו סגולות של
למגיב  |  3/02/19 08:23
9
וגנרל גנץ בביטחון כן הבין ?
א.ל. רמת-גן  |  3/02/19 20:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (א)
איתמר לוין
דוחה את הטענה לפיה ההחלטה עלולה להשפיע על תוצאות הבחירות    מבהיר שההחלטה אינה צפויה להתקבל בשבועיים הקרובים
איתמר לוין
מי הקדים את הבחירות? מה נקבע בעניין אשכנזי בפרשת הרפז? האם לבני היא מגנת הדמוקרטיה? מהו הרקורד של שלמה בן-צבי? איזו הוכחה יש לכך שהמשטרה מדליפה מחקירות? ומי אמור היה לממן את החומה בגבול מקסיקו?
עידן יוסף
החברה איתרה והסירה מאות קבוצות, חשבונות ודפים מזויפים שנוצרו באירן ונועדו להשפיע על השיח הפוליטי בישראל ובמדינות אחרות    זוהתה התמקדות חוזרת של הפצת תוכן אנטי ישראלי וביקורת על נתניהו ומשפחתו
אפרים הלפרין
לא רק שאין להעמיד את ראש הממשלה לדין, נהפוך הוא    על החברה בישראל, ימין ושמאל להכתיר את ראש הממשלה נתניהו כחתן פרס ישראל לתקשורת לשנה זו
עידן יוסף
ראש הממשלה דורש השלמות חקירה - לגבות עדות מ-60 עדים משמעותיים    מנדלבליט צפוי להודיע לפרקליטיו כי הוא מסרב לבקשתם שלא לפרסם את ההחלטה על שימוע לפני הבחירות
רשימות נוספות
גבאי נמנע מלטעון שיהיה ראש ממשלה  /  איציק וולף
"שס היא מקום של שוויון"  /  איציק וולף
צומצמה רשימת המועמדים ליו"ר הבית היהודי  /  איציק וולף
הקאמבק של המערך  /  עליס בליטנטל
יאיר לפיד לא יתכופף  /  ראובן לייב
כן, הוא קוסם  /  מנחם רהט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il