X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הוא לא רוצה במלחמה כוללת אך מוכן להסתכן במהלכים העלולים להביא למלחמה כוללת אנחנו לא מרתיעים אותו מלנקוט מולנו במלחמת התשה אלימה הוא מבין טוב מאוד את העכבות הישראליות
▪  ▪  ▪
חמאס. לחצים אלימים [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]

בשבוע שעבר דיבר ראש אמ"ן, האלוף תמיר היימן, בכנס של המרכז למורשת המודיעין. דומני שהייתה זאת הופעתו הפומבית הראשונה. מתוך דבריו, הבליטה התקשורת באופן טבעי שתי נקודות בתחום הביטחון הלאומי:
האחת, ש"החמאס מאוד מורתע ממלחמה... ואינו רוצה בה". השנייה שלחיזבאללה אין כיום "יכולת מבצעית בכל הקשור לטילים מדויקים". אכן, דברי הרגעה ועידוד לעם ישראל. אני רוצה להתייחס במאמר זה לדבריו על הרתעת החמאס מפני מלחמה. לדעתי הכותרת הזאת אינה שלמה ואינה משקפת את מלוא המציאות. להערכתי הכותרת היותר נכונה היא זאת: החמאס יורה רקטות על ישראל, בעת הצורך, ומפעיל אלימות תמידית, למרות שלא היה רוצה שאלימות זאת תתפתח לכדי מלחמה כוללת. ואסביר את עצמי:
"בצוק איתן החמאס (ונספחיו) ירה 3,852 רקטות. בשנת 2015 הוא ירה 15 רקטות, ב-2016 גם 15 רקטות, וב-2017 הוא ירה 29 רקטות. כלומר, הוא נוקט במדיניות של כמעט אפס פעילות אבל מאז מרס 2018 הוא החל במדיניות חדשה לגמרי, כאשר ב-2018 הוא כבר יורה 1,119 רקטות, ועד יוני השנה הוא כבר הספיק לירות 784 רקטות. זה רק מרכיב אחד של המדיניות החדשה: המרכיב השני הוא לחצים אלימים מבוקרים המיועדים להחזיק את האוכלוסייה האזרחית שלנו בעוטף עזה במתח עולה ויורד ולהציק לה ולצה"ל ברשימה ארוכה של פעילויות במינון עולה ויורד: בלונים, רעש בלילה, צעדות, ירי.
החמאס לא קורא לזה "התשה", אבל זהו בדיוק סוג של מלחמת התשה. אנחנו ידענו לפני 50 שנה בדיוק "מלחמת התשה", בעיקר בחזית המצרית. אז ההתשה הייתה נגד חיילי צה"ל והרחק בגדות תעלת סואץ. אזרחי המדינה לא היו מעורבים. היום, האזרחים מעורבים עד צוואר, כל הדרום סובל, וגם גוש דו, ותל אביב, עלולים להיות יעד להתשה. אז, ב-1970-1969, הבעיה של מדינת ישראל לא הייתה להרתיע את מצרים ממלחמה, אלא איך מרתיעים מפני המשך ההתשה המצרית שגבתה קורבנות של חיילים, טייסים ומטוסים. מה שהביא לסיומה היה הסכם הפסקת אש שיזמו האמריקנים.
הנקודה החשובה ביותר לעניינינו בהקשר לחמאס היא שככל הנראה הוא באמת אינו רוצה במלחמה כוללת, ברם, זה אינו מונע ממנו לנהוג בחוצפה, לאיים כל הזמן ולהכריז בראש חוצות: אנחנו נמשיך באלימות. העובדה שהוא נוהג כך, העובדה שהוא לא נרתע מלשגר מאות רקטות על ישראל במסגרת מימוש איומיו- מעידה לדעתי שהוא מוכן להסתכן וללכת מול ישראל עד סף מלחמה. או כפי שקוראים לזה בלעז BRINKMENSHIP. במילים אחרות, החמאס יודע שהליכה כזאת עד לסף מלחמה, עלולה בסופו של דבר להביא למלחמה כוללת, והוא כנראה מוכן לקחת את הסיכון הזה.
למה? לדעתי, החמאס ער ומודע היטב לכל העכבות של ישראל, לכל המעצורים המונעים ממנה לצאת למלחמה כוללת מולו. בראש ובראשונה החשש מאבידות של החיילים בלחימה הקרקעית. הוא לא צריך בשביל זה הרבה מודיעין. הוא שומע את זה מעל כל גבעה בישראל; הוא קורא שסגן הרמטכ"ל לשעבר אומר בראיון שאכן ישראל "מפחדת". אכן, יש הבדל תהומי בין עולם הערכים וטבע המלחמה שהיו לפני 50 שנה בהתשה מול מצרים. אז, לא היה יום בלי פשיטה, גדולה כקטנה, בלי פעולה צבאית, נגד המצרים, אם איני טועה חטיבת הצנחנים לבדה ביצעה 18 פשיטות בחודש אחד .היום אנחנו רק "מכילים", אך "בפחד" לא מרתיעים! על חיזבאללה בפעם הבאה.

תאריך:  13/06/2019   |   עודכן:  13/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם אנחנו מרתיעים את החמאס ממלחמה כוללת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הבעיה האמיתית
ארי כספי  |  13/06/19 17:19
2
עם סינים יש לדבר בסינית
עודד הנודד  |  16/06/19 03:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
קובע: העבירה - שעונשה יכול להיות מוות - תחול על כל פעולה המשתלבת במעשיו של האויב, ולא רק על פעולות שמטרתן להביא לערעור קיומה של המדינה
אליקים העצני
עולה השאלה הלוגית: שקרן שאומר 'אני משקר', תאמין לו? אם כן, הרי שאמר אמת ואם לא תאמין לו, שוב יוצא שדיבר אמת! מין מתימטיקה כזאת של מינוס, מינוס: פלוס...
יוני בן-מנחם
אכזבה עמוקה בשטחים מהודעת מצרים, ירדן ומרוקו על השתתפותן בכינוס הכלכלי בבחריין בסוף החודש. גורמים בכירים בפתח אומרים כי מדינות ערב בגדו בפלשתינים וכי הדבר מסמל מגמה מדאיגה בכל הקשור ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ
ציפי לידר
בשולי הכותרות: גנץ - אידיאולוגיה או כיסאולוגיה?    מדוע שלי יחימוביץ' אינה מתמודדת לראשות מפלגת העבודה?    ולקינוח תנו לעוברים לחיות!
איתן קלינסקי
מחנה השפויים בשני העמים חייב להרים את קולו ולדרוש להפסיק לשלוח אש חורכת שדות ומטעים    אש רק מעצימה את להבות השנאה
רשימות נוספות
מרחב הדיג של עזה צומצם ל-6 מייל  /  איציק וולף
דו"צ: כוחות הביטחון הפלשתינים זוהו בטעות כחשודים  /  מירב ארד
החלת החוק ביו"ש תקדם את השלום  /  איציק וולף
הגיעו מים עד נפש  /  יוני בן-מנחם
מציאות מתה  /  מרדכי ליפמן
הפלשתינים הם המפסידים  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il