X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ערן לרמן סגן נשיא מכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אין טעם לקיים דיון

לאן נעלמה המדינה הפלשתינית

דרישותיהם המוקדמות והאולטימטיביות של הפלשתינים הן שהורידו מעל סדר היום את רעיון שתי המדינות - ולא עמדותיה של ישראל. יוזמת טראמפ היא הזדמנות לשינוי החוכמה המקובלת, שהיא מוטעית מיסודה
▪  ▪  ▪
לא יוותרו על כלום [צילום: חסן עמר, AP]

מדוע נמנע הצוות של ג'ארד קושניר וג'ייסון גרינבלט מלדבר במפורש על מדינה פלשתינית, או על "פתרון שתי המדינות", או על "שתי מדינות לשני עמים"? זו שפת המושגים שראש הממשלה, בנימין נתניהו, עצמו השתמש בה בנאום בר-אילן. הוא שב ונדרש לה הרבה לאחר מכן, כולל בדברים שאמר מיד לאחר ניצחונו בבחירות 2015. מדוע אין היא נשמעת עוד? בניגוד לסברה המקובלת, הסיבה לכך נעוצה בעמדה הפלשתינית, לא במהלכיה של ישראל.
קל להיתלות בהתפתחויות, שאכן היו דרמטיות, בעמדותיו של הצד הישראלי. ניתן לטעון, כי מהלכיו הפוליטיים של נתניהו הניבו מסרים דו-משמעיים בנושא "שתי המדינות"; שכוחם הפוליטי המרשים של המתנחלים, הרבה מעבר למשקלם באוכלוסייה, נותן את אותותיו בעמדה המדינית הישראלית; וכללית יותר, שחלה "תזוזת ספקטרום" ימינה של כמעט כל האלקטורט הישראלי, על-רקע כישלון אוסלו ומאורעות גל הטרור של ראשית העשור הקודם. כל אלה הם גורמים הראויים לעיון; אבל לא בהם נעוץ ההסבר.
מה שהפך את הדיון באפשרות של מדינה פלשתינית לבעייתי מאוד, כך שיש צורך בשפת מושגים אחרת, הוא התחפרותה של ההנהגה הפלשתינית (אבו מאזן, סאאב עריקאת) בדרישותיה הקטגוריות. לשיטתם, אין מה לדבר על מדינה פלשתינית אלא אם יוסכם מראש (במסגרת כללי היסוד למו"מ, מה שמכונה ה-terms of reference) שהיא תשתרע על מלוא "השטחים הפלשתינים הכבושים", מונח הכולל לשיטתם גם את מזרח ירושלים. שטחה חייב אפוא להיות לא פחות מ-6,205 קמ"ר, כגודלם של כל חלקי ארץ ישראל המערבית (יהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה) שלא היו בידי ישראל ב-4 ביוני 1967, ולהתבסס על קווי שביתת הנשק של 1949, שהצד הערבי מעדיף לכנותם "קווי 4 ביוני", עם חילופי שטחים זעירים ושווי ערך בדיוק זה לזה בהיבט האיכותי והכמותי גם יחד.
לשיטתם של הפלשתינים, ואלו המקבלים את צדקת טיעוניהם, כך מתחייב מן "הלגיטימיות הבינלאומית", הנתפסת בעיניהם כמושג אוביקטיבי שאין עליו עוררין. כל הסדר שיציע להם פחות מזה יהיה אפוא, בראייתם, בגדר השתקפות של כוח הזרוע, יתרון כוחה של ישראל, ולא של הצדק שהם ראויים לו על-פי דין. יש המהדרים ומוסיפים שבכך כבר ויתרו הפלשתינים על 78% ממולדתם ההיסטורית, ולא יוותרו עוד על שעל אדמה נוסף. לכן, הם מזהירים מראש, אין פלשתיני שיסכים לפשרות שמעבר לכך.
ישראל מתמודדת עם מצב שבו יש לגישתם של הפלשתינים תהודה רחבה בממסד מדיניות החוץ באירופה; בקרב חוגים פרוגרסיביים בארה"ב (כפי שמעיד, בין היתר, נאומו המוקלט של ברני סנדרס בפני הפורום הגלובלי של הוועד היהודי האמריקני); ובקרב השמאל הציוני הישראלי, שיש בשורותיו מי שמקבל כעובדה מוגמרת את הפרשנות הערבית הנוכחית למושג "הלגיטימיות הבינלאומית".
בפועל, כל שרשרת הטענות היא מופרכת. הדין הבינלאומי אינו מחייב נסיגה מלאה. כל גורם אמריקני שהיה מעורב במו"מ מאז 1967 - כולל ביל קלינטון, שהשקיע יותר מכל נשיא אחר במאמץ להגיע להסדרי הקבע - היה מודע לכך. בכמה מקרים אף ניתנו מכתבי ערבויות לישראל או הצהרות פומביות המאשרות זאת. הרי לא במקרה הושמטה ה' הידיעה מהנוסח האנגלי של החלטה 242, ונכללה בה התייחסות ל"גבולות בטוחים ומוכרים" (קווי 4 ביוני 1967 לא היו גבולות, לא היו בטוחים ובוודאי לא היו מוכרים, שכן מדינות ערב מעולם לא הכירו בישראל). ההסכם עם מצרים לא התבסס על קווי 4 ביוני 1967 אלא על הגבול הבינלאומי. מעולם לא התקיים "גבול" מוכר בין ישראל לשטחי איו"ש ועזה. אשר לסוריה, נכון הוא שישראל הייתה, להלכה, מוכנה למו"מ עם סוריה על בסיס קווי 4 ביוני 1967 (מה שכונה לימים "פיקדון רבין") - אך לאור הנסיבות, נכונות זו הוסרה מעל הפרק. אין אפוא לתביעת הפלשתינים במה להיאחז.
כל זאת, משום שמלחמת ששת הימים לא הייתה תוקפנות שיש למחות את תוצאתה. אילו התקבלה ההשקפה הערבית (והסובייטית) בעניין זה, הרי שהעולם היה חייב לפעול נגד ישראל על-פי פרק 7 במגילת האו"מ ולכפות נסיגה ללא תנאי. לא כך קרה. פשרה טריטוריאלית סבירה לא תהיה אפוא בגדר פרס לבעל הכוח, אלא יישום מתבקש של "יישוב סכסוכים בדרכי שלום" על-פי פרק 6 של אמנת האו"ם.
סעיף 2 באמנה, האוסר על השגת שטחים בכוח הזרוע, אינו מכוון למלחמות מגן, ואינו פוסל את האפשרות של שינוי גבולות בהסכם. ידע זאת היטב הנשיא ג'ורגג בוש האב, כאשר דיבר בפתח ועידת מדריד באוקטובר 1991 על הצורך בפשרה טריטוריאלית (למורת רוחם הגלויה של הסורים והפלשתינים).
יתרה מזאת: בנקודות זמן שונות דווקא היו בצד הפלשתיני מי שהסכימו לבחון ברצינות הצעות של פחות מ-100%, ובכללם יאסר ערפאת בקמפ דיוויד (לא על זה התפוצץ המו"מ בינו לבין אהוד ברק, אלא על ירושלים והפליטים). רק כאשר חולשתו של אבו מאזן גררה את אהוד אולמרט ואת קונדוליזה רייס באנאפוליס לכיוון זה, התקבעה התביעה ל-100% (בחילופים זעירים ושווי ערך) והפכה לעיקרון שכל סטייה ממנו היא בגדר כניעה לתכתיב ישראלי. היבטים מסוימים של החלטת מועצת הביטחון 2334 - "מתנת הפרידה" של ג'ון קרי - שנועדה במובהק לכבול את ידי ממשל טראמפ, לאחר שכבר נבחר, רק החמירו את הבעיה.
כל זה עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה הפלשתינית לבינאום הסכסוך וחתירה לפתרון כפוי. זו גלומה ב"מחקר מספר 15" של עריקאת ממרס 2014, ששרטט - בעיצומו של המאמץ האינטנסיבי של קרי להביא לפריצת דרך! - מתווה של עקיפת התיווך האמריקני. הוא מתמקד, לצד הפיוס הפנים-פלשתיני, בגיוס תמיכה בינלאומית בפתרון כפוי. כך יוכלו הפלשתינים לעמוד בסירובם לכל פשרה בסוגיות היסוד (וביניהן זכות השיבה; שאלת ההכרה ההדדית בין שתי התנועות הלאומיות; מעמד ירושלים; ההסכמה לסידורי ביטחון). דא עקא, שפתרון כפוי אינו ניתן ליישום בשטח, ובכל מקרה אין בו מענה לקשת רחבה של סוגיות מעשיות הנובעות מן המגע השוטף בין שני העמים.
מכאן חשיבותה של יוזמת טראמפ, גם אם מהלכיה ישובשו עקב עמדה ערבית ופלשתינית סרבנית. יש בה כדי לקעקע את הלגיטימיות של הדרישה ל-100%, להחזיר את המיקוד לצורכיהם היום-יומיים של הפלשתינים, ולשנות את ה-terms of reference: לא עוד "כמו שכולם יודעים". החוכמה המקובלת אינה חייבת להיות מקובלת. כל עוד עמדת הפלשתינים נעולה בדרישות המקסימום, אכן אין טעם בדיון על "מדינה פלשתינית" שאת מאפייניה ידחו הם עצמם על הסף. רק עם הבשלת המהלך ומשמעויותיו, יהיה מקום לבירור מחודש של שפת המושגים.

סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם מכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון (JISS) מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר. אתר המכון: www.jiss.org.il.
הכותב הוא סגן נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון.
תאריך:  15/06/2019   |   עודכן:  15/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאן נעלמה המדינה הפלשתינית
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
טעות היא לומר
באום  |  16/06/19 11:20
 
- אל תתבלבל,אתה משתמש
בני בנקר  |  16/06/19 15:08
 
- לא ניתחתי את רעיון
באום  |  16/06/19 18:37
2
לא יכול להיות בדורות הקרובים
בני בנקר  |  16/06/19 14:01
 
- הבעיה אינה זכות השיבה!!!
nujns  |  16/06/19 17:41
 
- לא פרטתי בתגובתי מדוע אינם
בני בנקר  |  16/06/19 21:28
3
עצוב מאוד
משה, עורך-דין  |  16/06/19 15:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
אחרי חודש רמדאן ועיד אלפיטר חוזר ארגון חמאס לחדש את המתיחות בגבול רצועת עזה באמצעות שיגור בלוני נפץ ותבערה וטפטוף רקטות לעבר עוטף עזה. ההסלמה עלולה להתגבר לקראת כנוס הוועידה הכלכלית בבחריין ב-25 בחודש
איציק וולף
ניקולאי מלאדנוב נכנס הבוקר לרצועת עזה ונפגש עם ראשי חמאס    הפגישה - לנוכח ההסלמה בין ממשל חמאס לבין ממשלת ישראל
איציק וולף
מטוסי קרב וכלי טיס של חיל-האוויר תקפו לפנות בוקר כמה מטרות ברצועת עזה    הבוקר פרסמו הפלשתינים תמונות מן המתחם של הכוח הימי של חמאס שנפגע בהתקפה
עידן יוסף
אין נפגעים מן הירי למרכז העיר    אזעקות נשמעו גם באיבים, בגבים ובניר עם    היום כמעט לא הופרחו בלוני תבערה משטח הרצועה
יוני בן-מנחם
אחרי חודש הרמאדאן ועיד אלפיטר חוזר ארגון חמאס לחדש את המתיחות בגבול רצועת עזה באמצעות שיגור בלוני נפץ ותבערה וטפטוף רקטות לעבר עוטף עזה    ההסלמה עלולה להתגבר לקראת כנוס הוועידה הכלכלית בבחריין ב-25 בחודש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il