X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דני סימן מנכ"ל פורום המזרח התיכון בישראל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
כשקבעו את אותם הכללים, הציפייה הייתה שצדדים לסכסוך יסכימו להתנהל לאורם אלא שהכללים נוסחו בהתאם לערכים המאוד נאורים של התרבות הליברלית המערבית ולא כל מדינות העולם שותפות לראייה הפילוסופית הזו
▪  ▪  ▪
מאבק קיומי [צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90]
ערך עליון
בקרב מניפי דגל הנאורות המערבית בישראל, אליו שייכים חוגים רחבים של האליטה הישראלית, שמירת הערכים הינה בגדר ערך עליון, הגובר על כל שיקול דעת אחר ובפרט כשמדובר במאבק שלנו עם הערבים.

בראיון בתוכנית "המקור" בערוץ 13, אמר לאחרונה נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, כי הוא חש שבכמה מקרים "נתן לצה"ל לנצח יותר מדי בפסיקותיו". הקפדתו של ברק, כמו שופטי העליון כיום, על כך שכוחות הביטחון יתנהלו על-פי הכללים הקבועים באמנות הבין לאומיות מבורכת וכל מדינה מערבית צריכה לשאוף לכך. הבעיה מגיעה כאשר מישראל מצפים לעמוד בסטנדרטים ששום מדינה מערבית אחרת לא נדרשת להם. מי שכתב את "דיני המלחמה הצודקת" הרי לא התכוון להגביל את יכולת ההגנה העצמית של המדינות. הכללים נועדו בעיקר למנוע פגיעה מיותרת באזרחים שלא לוחמים.
כשקבעו את אותם הכללים, הציפייה הייתה שצדדים לסכסוך יסכימו להתנהל לאורם. אלא שהכללים נוסחו בהתאם לערכים המאוד נאורים של התרבות הליברלית המערבית ולא כל מדינות העולם שותפות לראייה הפילוסופית הזו. במאבק קיומי מול אויב שרואה ברעיונות הנשגבים הללו חולשה, צריך לרגע להניח לדיון הפילוסופי, להסתכל למציאות בעיניים ולהתאים את עצמנו אליו. אחרת, מה הטעם ברעיונות הנשגבים אם המדינה תחדל מלהתקיים בגלל שידי לוחמיה קשורות?
הערכים המערבים מושתתים על עקרונות תנ"כיים של היהדות ודברי הנביאים שלנו. השאיפה לשמור על הערכים האלו הן מיסודות קיום חברה צודקת. אך ביהדות ידעו לאזן בין השאיפה לשמירת ערכים לבין מגבלות המציאות. בקרב מניפי דגל הנאורות המערבית בישראל, אליו שייכים חוגים רחבים של האליטה הישראלית, שמירת הערכים הינה בגדר ערך עליון, הגובר על כל שיקול דעת אחר ובפרט כשמדובר במאבק שלנו עם הערבים. הם משייכים לחברה הערבית ערכים וכוונות המבוססים על ראיית העולם הסובייקטיבית של עצמם. הם אינם מסוגלים לקבל את העובדה שהחברה המוסלמית שונה במהותה מהחברה המערבית, ושלהם יש סולם ערכים המבוסס על תפיסת עולם המורכבת מסך כל האירועים ההיסטורים של האיסלאם מבלי שאלו יהיו קשורים לתהליכים שהשפיעו על המחשבה המערבית-נוצרית. הערבים מתייחסים למאבק, כמו לכל דבר, בתפיסה דתית חסרת פשרות ששונה מהראייה המערבית.
הערבים הצהירו בבירור וחזרו על כך בכל הזדמנות, שמהות המאבק היא דתית, שהם אינם מוכנים לקבל את נוכחותנו פה בשום תנאי ובשום צורה. יתרה מכך, עצם קיומנו היא פגיעה בלתי נסלחת בכבוד הנביא מוחמד.
תפיסת עולם סלקטיבית
במקום לכבד את תפיסת העולם הערבית ולהתייחס אליה בהתאם, פיתחו אצלנו שלל תירוצים עבור התנהגות האויב, תוך התעלמות מוחלטת מההיסטוריה, מהעובדות, מהשוני התרבותי, מההבדלים בין תפיסות העולם וכן מההתנהלות הערבית לאורך השנים. נבנה נרטיב על פיו הערבים עסוקים במאבק לאומי, שהסכסוך הוא למעשה על גבולות והתנגדות לכיבוש ושהפתרון שלו, על-פי ההיגיון המערבי, מחייב פשרות וויתורים מצידה של ישראל שיביאו את קץ הסכסוך. מבחינתם, מי שכופר בראיית עולם זו הוא גזען, בור, נחות וקיצוני, שכל הבעיה נובעת בעצם מהתנהלותם ולא בבחירות שעשו הערבים.
תפיסת העולם הסלקטיבית הזו, שאין לה שום אחיזה במציאות מלבד בתיאוריות האקדמאיות, נכפת על כולנו. אהרן ברק ומערכת המשפט הם למעשה רק סימפטום של התופעה שהשפיע על צה"ל, כך שבמקום שיתנהל כמו כל צבא בעולם הנלחם באויב המחפש להשמידו, בצה"ל מחקו מהלקסיקון ערך עליון של תורת הלחימה: השאיפה לחתור לניצחון.
גורמים רבים בישראל שכחו שלאורך ההיסטוריה סכסוכים הסתיימו רק כשהאויב הוכנע והוכרע באופן מוחלט. מדינות המערב לא חשבו על החוק הבינלאומי כשהפציצו את דרזדן הנאצית, כמו שארה"ב לא התייעצה עם שופטי העליון כשהחליטה להטיל פצצת אטום כדי להכריע את היפנים. איש לא ראה בהם פחות מוסריים בגלל שעשו את מה שנאלצו לעשות כדי להכריע את אויביהם שהיו נחושים להשמידם. ולא פחות חשוב, אותה נחישות של האויב נעלמה כלא הייתה עם הכרעתם המוחלטת במלחמה. ולגבינו, אף מדינה מערבית לא חושבת שחייליה פחות מוסריים מחיילי צה"ל בלוחמה שהם מנהלים מול גורמי אל-קאעידה ודאעש באסיה ובאפריקה.
עם כל הכאב והצער שבאובדן החיים - מלחמות מסתיימות כשצד אחד מנצח וצד שני מפסיד. אחרת הסבל נמשך. חוסר הרצון להביא להכרעה דנה את אזרחי ישראל, כמו את הערבים, להמשך הסבל והיגון, הכאב והשכול. את חלום הערכים הנעלים נוכל להנחיל רק כשהצד השני יפנים שהפסיד. עד אז, הם ייפרשו כל ניסיון פשרה, ויתור, מעשה הומניטרי והתחשבות מצידנו, כחולשה שמזינה את התקווה שלהם להכריע אותנו.
בבחירות שתתקיימנה בספטמבר, יש לאזרחים בישראל הזדמנות חוזרת לגרום לשינוי תפיסתי בכל הנוגע לסכסוך. אזרחי המדינה צריכים לבחור בהנהגה שתעקור מן השורש את הרוח הרעה שמחלישה את צה"ל ברעיונות שגויים מן היסוד, ולדאוג למקם בחזרה את ערך הניצחון בראש רשימת הערכים של צה"ל.

הכותב הוא מנכ"ל פורום המזרח התיכון בישראל (The Middle East Forum). בעבר היה סמנכ"ל משרד ההסברה ומנהל לשכת העיתונות הממשלתית במשרד רה"מ.
תאריך:  17/06/2019   |   עודכן:  17/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ללא הכרעה, הסכסוך נדון להמשך
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כל מילה בסלע. הגיון צרוף.  ל"ת
בני בנקר  |  18/06/19 09:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יורם אטינגר
ב-2019 לאור האינטרסים האמריקנים במזרח התיכון ההפכפך והאלים; על-רקע הכרת ארה"ב בחיוניות האסטרטגית הגוברת של ישראל בהגנה על אינטרסים אלו מול איומים מתעצמים; יש להחיל את ריבונות ישראל - לפחות - על רכסי ההרים ביו"ש כביטוי לאינטרס ביטחוני משותף לישראל ולארה"ב
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מודאג מהזעם העממי נגד השחיתות בצמרת הרש"פ ומנסה לרכך אותו. גורמים בפתח טוענים כי מקור ההדלפות על השחיתות הוא בצמרת פתח בעקבות בריתות חדשות שנעשו במסגרת קרב הירושה
עו"ד אברהם פכטר
ההברקה העלובה והעצובה של בוגי יעלון, שהשווה הבחירות בליכוד לבחירות בחמאס    רמטכ"ל ושר ביטחון שהפך לפוליטיקאי קטן, מתוסכל וממורמר    ואל תשכחו, לבד עם המפלגה שהקים - לא עבר את אחת אחוז החסימה ועדיין שקוע בצוללותמן.
יוני בן-מנחם
"עסקת המאה" האמריקנית תצא בקרוב לדרך והפלשתינים מארגנים ועידה מקבילה בלבנון כמשקל נגד לועידה הכלכלית בבחריין. המשטרים של מצרים, ירדן ומרוקו חוששים לאשר רשמית את השתתפותם בוועידת בחריין מחשש לגל של הפגנות והאשמתם בבגידה בבעיה הפלשתינית
ד"ר רונן יצחק
שינוי הסטטוס-קוו בירושלים באופן חד-צדדי, עלול להביא לחוסר יציבות פוליטית, להחלשת השלטון ההאשמי ולהתגברות העוינות כלפי ישראל, שכבר מזמן שברה שיאים ברחוב הירדני
רשימות נוספות
שליח האו"ם - ברצועת עזה  /  איציק וולף
הושמד מתחם הכוח הימי של חמאס  /  איציק וולף
שדרות: פגיעה ישירה בישיבת ההסדר  /  עידן יוסף
לאן נעלמה המדינה הפלשתינית  /  ד"ר ערן לרמן
החמאס מסלים  /  יוני בן-מנחם
החמאס מסלים  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il