X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כבוד האדם וחירותו, לא מכיל הוראה שקובעת הגבלות על שינויו, להבדיל למשל מחוק יסוד: חופש העיסוק, שם נקבע ששינויו דורש רוב של 61 חברי כנסת
▪  ▪  ▪
כבוד האדם וחירותו [צילום: פרנק שרשל/לע"מ]

האם ניתן לחוקק חוק שיעמוד בסתירה לעקרונותיה של מגילת העצמאות? שאלה זאת העסיקה את בתי המשפט בעידן שלפני חוקי היסוד, כשהכנסת הייתה כל יכולה, ולא הייתה חוקה שתגביל אותה.
השאלה הפכה תיאורטית כביכול בעקבות חקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. ס' 8 לחוק קובע - "אין פוגעים בזכויות שלפי חוק-יסוד זה אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה, ובמידה שאינה עולה על הנדרש, או לפי חוק כאמור מכוח הסמכה מפורשת בו". לפיכך חוק שלא יעמוד בפיסקת ההגבלה שבסעיף זה ייפסל בבגצ.
עם זאת, חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, לא מכיל הוראה שקובעת הגבלות על שינויו, להבדיל למשל מחוק יסוד: חופש העיסוק, שם נקבע ששינויו דורש רוב של 61 חברי כנסת. לפיכך הדעה המקובלת היא שניתן לשנות או אפילו לבטל את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ברוב רגיל של חברי כנסת שמשתתפים בהצבעה.
לפיכך השאלה אם ניתן לחוקק חוקים בניגוד לעקרונותיה של מגילת העצמאות איננה כל כך תיאורטית כמו שנדמה ממבט ראשון. אין לשלול את האפשרות שחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו יבוטל ובמקומו יבואו חוקים אנטי דמוקרטיים. יש אומרים שחוק יסוד: ישראל-מדינת הלאום של העם היהודי, הוא הצעד הראשון בכיוון, כיוון שהוא מתעלם מזכויות מיעוטים. מה הדין אם כך?
מגילת העצמאות מורכבת מכמה חלקים ולעניינו חשוב החלק השלישי שקובע כדלקמן -
"מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החרות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות".
מדובר בהוראות משפטיות בעלות אופי חוקתי. נכון שזאת לא מגילת זכויות אדם אבל יש בה הוראות ששומרות על אופיה הדמוקרטי של המדינה.
לדעתי מגילת העצמאות מחייבת את הכנסת והיא לא רשאית לחוקק חוקים שיפגעו בעקרונות שנקבעו בה.
מגילת העצמאות מהווה את ההכרזה על הקמת המדינה. כך לפי הכותרת שלה וכך לפי תוכנה. המדינה קמה בעקבות ההכרזה. נוכח מעמדה המיוחד של המגילה, יש לומר שהיא מסמך משפטי על חוקתי. הווה אומר שהיא עומדת מעל כל חוק לרבות חוקי יסוד.
לפיכך לא ניתן בחוק יסוד לשלול את אופיה הדמוקרטי של המדינה. חוק יסוד שיקבע שמדינת ישראל היא מדינת אפרטהייד שבה יש מעמד מועדף ליהודים, או ישלול זכויות מיעוטים, הוא חוק שעומד בסתירה לעקרונותיה של מגילת העצמאות ובגצ רשאי לבטלו.

תאריך:  07/07/2019   |   עודכן:  07/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעמדה המשפטי של מגילת העצמאות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
טענות בעייתיות מאד
ה.א  |  8/07/19 16:21
2
כתבה מביכה שמעידה על בורותו
בני בנקר  |  13/07/19 19:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף קנדלקר
ועם המחאה הזו של בני הקהילה האתיופית, יש כמה וכמה שאלות שעדיין לא נפתרו    מה קרה שם במפגש בין השוטר ובני משפחתו ועם אותה קבוצת צעירים? מי תקף את מי, ומה הצדיק את השליפה והירי?
יצחק מאיר
ככל שאני מכבדו מאוד אינני ירא להיות מבודל ממשנתו ההשקפתית והרבנית, מן הנוסח ההלכתי שהוא מטפח, ממעורבותו הסוחפת במעשה הפוליטי
ד"ר רפאל אופק
ארה"ב מחזיקה בטורקיה כמה עשרות פצצות גרעיניות - ירושה מימי המלחמה הקרה. יש הקוראים לבחון שוב הצבה זו, לנוכח המתיחות הגוברת בין המדינות, התקרבותה של אנקרה למוסקבה והסיכונים הנובעים מהמצב בסוריה
אפרים הלפרין
פסקת התגברות היא סולם חיוני אשר יאפשר לעם ישראל לרדת מהאולימפוס של השוויון האוטופי, על-מנת להתמקד בבעיות האמתיות שלו
נסים ישעיהו
ברור לנו שבקרוב מאוד נזכה לראות במו עינינו את התגשמות נבואת הגאולה האמיתית והשלמה על-ידי משיח צדקנו, מה שלא ברור לי הוא אם יש עוד נקודות שפל שנרד אליהן לפני שזה יקרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il