X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ועדת הערר קובעת: "איגוד מקרקעין" מוגדר לפי נכסיו ולא לפי הכנסותיו. לכן, רכישת מניות באיגוד שכזה תחייב את הרוכש בתשלום מס רכישה ומע"מ
▪  ▪  ▪
מניות גם ב"ביג פאשן" [צילום: יוטיוב]

רכישת מניות של חברה המוגדרת כ"איגוד מקרקעין" על-פי חוק מיסוי מקרקעין, תחייב את הרוכש בתשלום מס רכישה ומע"מ. ההגדרה כ"איגוד מקרקעין" תיעשה לפי נכסי האיגוד, לרבות נכסים נלווים לנכסי המקרקעין, ולמעט נכסים טפלים אשר אין לו מהם הכנסות משמעותיות.
סוגיה זו נדונה בעניין חברת ב.ס.ט (ו"ע 31189-11-14, ניתן ב-16.06.2019). המחלוקת המרכזית בין הצדדים הייתה בשאלה האם מניות אפריקה-ישראל בחברת ארמון ההגמון, אשר נמכרו לשלוש חברות, וביניהן חברת ב.ס.ט, הן מניות בתאגיד שהוא "איגוד מקרקעין". לטענת ב.ס.ט ויתר החברות הרוכשות, ארמון ההגמון אינה "איגוד מקרקעין" משום שלא כל נכסיה הן זכויות במקרקעין.
ועדת הערר מנתה את מצבת הנכסים הריאליים של חברת ארמון לפני העסקה הנדונה, אשר בוצעה באוקטובר 2011. היו אלה מקרקעין, 63% ממניות חברת המרכז המסחרי "ביג פאשן" בנצרת, 91% בזכויות בנייה לבניית משרדים בשטח של 6,000 מ"ר ו-82% מזכויות בנייה נוספות לניוד.
בפסק דינו של בית המשפט העליון בפרשת מליסרון (ע"א )346/15) נקבע, כי במקרה בו כל נכסיו של איגוד מסוים הם נכסי מקרקעין, הרי שאין נפקא מינה לאופן שבו תסווג פעילותו של האיגוד כעסקית או פאסיבית. "איגוד מקרקעין יחשב, בהתעלם מהאופן שסווגו הכנסותיו השוטפות ככל שמתקיימים בו התנאים המופיעים בהגדרה של איגוד מקרקעין". עוד נקבע, כי בשלב הראשון יש להרכיב רשימה של כל הנכסים אשר בבעלותו של האיגוד, ולבחון אם כולם זכויות במקרקעין. ככלל, די בקיומו של נכס אחד שאיננו "זכויות במקרקעין", כדי להוציא את אותו איגוד מתחולת ההגדרה שבסעיף 1 לחוק. אולם, עשויים להיות איגודים אשר בהם, על-אף הימצאותם של נכסים אשר אינם זכויות במקרקעין, עדיין התוצאה המשפטית תהיה שהוא יוגדר כ"איגוד מקרקעין".
הגדרת המונח "איגוד מקרקעין" בסעיף 1 לחוק נוקטת בלשון הווה ולא בלשון עתיד. כלומר: יש לבחון את מצבת נכסי האיגוד נכון למועד ביצוע העסקה הרלוונטית נשוא השומה. במועד העסקה הנוכחית, כל נכסיה וזכויותיה של חברת ארמון ההגמון היו זכויות במקרקעין. לפיכך יש לקבוע, כי מדובר ב"איגוד מקרקעין".
ב.ס.ט ויתר הרוכשות טענו, כי לארמון ההגמון יש נכס נוסף שהוא "זכויות לפיצויים", ביחס לזכויותיה בעקבות הליכי ההפקעה בגין סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה. אולם הוועדה קבעה, כי
תביעת הפיצויים מתייחסת לאירוע פגיעה בשווי המקרקעין, כאשר המקרקעין נותרים בידי האיגוד והוא לא נפרד מהם. על כן, תביעה זו איננה נכס נפרד ועצמאי, אלא קשורה קשר ישיר ואינטגרלי למקרקעין אשר נותרו בידי התאגיד. עוד ציינה הוועדה, כי מדובר בכספים או זכויות ניטראליים, אשר אינם משמשים את האיגוד בייצור הכנסתו.
ב.ס.ט טענה, כי זכויותיה של ארמון ההגמון במקרקעין, כולן או חלק מהותי מהן, הן בבחינת "מלאי עסקי". אולם ועדת הערר קבעה, כי בהתאם להלכת מליסרון, אין בסיווג זכויות במקרקעין כ"מלאי עסקי" כשלעצמו, כדי לשלול מתאגיד את סיווגו כאיגוד מקרקעין. בעניין ש.י.י (ו"ע 1015-07) נקבע, כי העובדה שבידי איגוד "מלאי עסקי" של מקרקעין, אינה פוטרת את רוכש מניותיו ממס רכישה וממע"מ.

תאריך:  09/07/2019   |   עודכן:  09/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שיתוף במקרקעין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כיצד יוגדר "איגוד מקרקעין"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איגוד מקרקעין - כן או לא ?
אר. הג.  |  11/07/19 16:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד זיו גרומן
במקום הצהרות פופוליסטיות על ביטול תמ"א 38, יש למצוא פתרון שיוביל לתמיכה של ראשי הערים בה ויאפשר את המשך הפעלתה
בעז שפירא
כיצד ניתן לרבע את מעגל הזה? הניתן לחבר לגוף אחד, ולו לשעה, את הליברלים של נפתלי בנט עם סמוטריץ' וחסידי הרב טאו שליט"א? האם הרב פרץ הממלכתי יוכל להסתדר (בשלמות ובלא התנשאות) עם מרזל, בן גביר וגופשטיין?
עו"ד נועה טלבי
בעלי עסקים שאינם מצליחים לקבל רשיונות כחוק, עלולים לגלות שבית המשפט כלל לא יאזין להם - משום שהם פועלים ללא רישיון. הפתרון הוא להימנע מהפעלת כלל "חוסר נקיון הכפיים" במקרים אלו
עו"ד אהוד פלג, עו"ד דוד אורן
הלל הזקן קבע את כלל היסוד בהגינות: "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך"    מיק"ה - המרכז לקידום ההגינות בישראל - הגדיר הגינות כ"התייחסות לזולת בכבוד, ביושר ובהתחשבות, מבלי לנצל חולשות או מצוקות"
איתן קלינסקי
רופא ערבי, העובד בבית החולים בעפולה ואחרי יום עבודה יבקש לנפוש עם בני משפחתו בפארק בעיר בה הוא עובד, ימצא שער נעול ואמירה ברורה: "אין כניסה לערבים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il