X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מי לוחש על אוזני מקבלי ההחלטות? האם הם בכלל מודעים לקשיים של אלו שאינם מבלים אתם באולימפוס? זה, כנראה, אחד מכשלונותיו של ראש הממשלה המשרת תקופה כה ארוכה - ניתוק מוחלט וחוסר הבנה משווע
▪  ▪  ▪
נתניהו. מנותק [צילום: מרק ישראל סלם]

בארץ חלם - ואיני מעוניין לפגוע בתושבים המקוריים בחלם אשר הייתה בפולין - היא מדינת ישראל, קיים פער עצם בין אלו שיש להם ובין אלו שאין להם.
דפוס הפעולה של בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, המכהן עתה משך זמן ארוך יותר מהזקן, לא השתנה. חבריו הקרובים הם יהודים מעשירי העולם (כך יוצא שבנו, בשעת שכרות, פונה לחברו ואומר לו בערך את אלו הדברים "אבי דאג לזיכיון הגז לאביך, תורך לשלם הערב" - ואיני יודע אם המדובר היה במשקאות חריפים, זונות או סמים, אך הכוונה הייתה ברורה באותו רגע, ועל כך נאמר "נכנס יין, יצא סוד").
אך כל אימת שנתניהו מרגיש מאוים, ששלטונו בסכנה (דבר הקורה לעתים תכופות יותר, בד"כ בדיוק לפני בחירות), "פתאום" נתניהו נזכר בנתיניו האחרים ומתחיל לדאוג להם. רוצה אני להסתכל הן במעגלו של השליט והן במעגל הנתינים. אולי נלמד דבר או שניים.
שועי עולם
בחדשות: "גיא פלג חושף תמליל מחקירתו של נתניהו בתיק 1000: החוקרים טענו שהוא סותר את עצמו בשאלה האם מילצ׳ן שוחח עימו בנוגע להארכת ההטבות לתושבים חוזרים". אין פסול בדבר, כמו גם שאין ספק שהחוק שחוקק נועד לשרת את מעגלו של נתניהו ולא לתת מענה פשוטי העם. אך מה הפשע, באופן התנהלות שכה פשה בעם, שהוא כבר דבר שבשגרה?
ארנון מילצ׳ן, שמסופר עליו שעשה רבות למען מדינת ישראל (ודאי יצא נשכר מהעסקות הרבות שעשה) חיפש מקום מפלט להונו. היה זה לאחר המשבר הכלכלי העולמי של סוף 2008 - תחילת 2009, ובארץ באותה תקופה הכריזו בביטחון רב ובגאווה רבה שהסערה תחלוף על מדינת ישראל בלי להשפיע עליה.
אותו מילצ׳ן וראש ממשלת ישראל חברים טובים (היו), וכשמארחים ומתארחים שועי עולם וראשי מדינות ביחד, נפתחים בקבוקי שמפניה ב"פופ"ים מצטלצלים ומוגשים מגשי סיגרים וכוסות קוניאק משובח. רק מותגים בינלאומיים, הטוב ביותר עבור הקרואים המרגישים ממש כמו באולימפוס, בדומה לאותן תמונות מפורסמות של נשים ערומות, אשכולות ענבים, אוכל כיד המלך וגברים שפשוט לא יודעים לשלוט בעצמם מרוב חשיבות עצמית והנאה רגעית מתמשכת.
הייתה זו תחילת תקופת האקסיטים שהיפרו את דמיונם של ההמונים ודירבנו כל זאטוט, כל סבתא וכל דוד ודודה להתחיל סטרט-אפ משל עצמם. עד מהרה הפכנו לארץ הסטרטאפים, ונראה שהמדינה עדין נמצאת על אותו גל מהפנט. למעוניין ביותר פרטים, מומלץ הספר "Startup Nation".
יעבור זמן מה, מהלך אותו עשור, ובשל חקירות כספים בינלאומיות, כמו גם חשיפת חשבונות בנקים כחלק משיתוף העולם כולו בידע שג׳וליאן אסנג׳ החליט שמן הראוי שיראה אור יום ברבים, נודע שישראלים רבים מחזיקים סכומים אדירים בבנקים בשוויץ ובפנמה (וכנראה במקלטי מס רבים אחרים). ארץ קטנה ואנשים סופר-עשירים בה רבים, המעדיפים להחזיק את כספם הרחק מעיני השלטונות. "מה ששלי שלי, ואין שום סיבה להתחלק בו עם רשויות המיסים"!
כולם השתתפו בחגיגה. פרסים יהודים בלוס אנג׳לס, בשיתוף פעולה הדוק עם בנק לאומי, העבירו כספים הלוך ושוב בין עיר המלאכים וישראל. בין הבנק הרשום בארה"ב לבין הבנק הרשום בארץ התקיים מקלט מס בפועל; אלא שהוא היה בלתי חוקי, ולאחר שהפרשה התפוצצה והמנהלת המקומית (ישראלית-פרסית) הוקרבה ופוטרה, הוטל קנס מאוד משמעותי על הבנק. ניחא, מאז כל אזרח בעל תושבות כפולה נדרש למלא טפסים מיוחדים, ובבנקים בארץ הוקמו מחלקות שלמות - בבנק הבינלאומי באשדוד, בבנק הפועלים בבת ים... - האחראיות על העברת אינפורמציה ושליטה מלאה בכדי להמנע מקנסות עתידיים.
לאותם אנשים שלא שפר מזלם והם אינם חלק ממושב האלים באולימפוס, המשבר הכלכלי היה חוויה מאוד קשה. הייתה זו תקופה בה משפחות שהעתיקו מקום מגוריהם מהארץ נאלצו בלית ברירה לחזור, שכן לא הייתה בידם אפשרות להמשיך להתקיים. אלא שהארץ, שם האמינו שכוחם כה רב שהמשבר הגלובלי יחלוף מעליהם, נהייתה מקום אטרקטיבי במיוחד לסופר-עשירים. "רק תחזרו, תעבירו את הונכם, ותקבלו פטור לכל זמן שרק תרצו (עשר שנים מספיקות לכם?) והטבות מכאן עד להודעה חדשה". זה היה המסר, וראש הממשלה, לו קבוצת תומכים בניו-יורק, במיאמי ובלוס אנג׳לס, כמו גם במקומות נוספים ברחבי העולם מחוץ לארה"ב, עמד וחיכך ידיו בהנאה, "עד כמה חשוב להחזיר את בנינו הסלבריטים הביתה"!
לא היה זה פשע, ואפילו לא הייתה זו יד-לוחצת-יד. הייתה זו פעילות ששכרה הרב בצידה (לחוזרים-לכאורה), שחברם השמיש את מדינת ישראל ככלי עזר עבורם. אין גם ספק שנתניהו האמין שהוא מטיב עם המדינה, שכן יגיעו אותם סופר-עשירים, יחנו כספם, יוציאו כסף בארץ ואולי כך ייטב לכולם, טיפין טיפין, גם אם לא במישרין.
חבר טוב שלי שעובד עבור יהודים בלגים בעסקי היהלומים עסק בהעברות כספים אדירות ממדינה למדינה בשל הטבות המס המפליגות שמדינת ישראל הציעה. כסף גדול גורר ומושך עוד כסף גדול יותר, והנה הזדמנות פז בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות להוסיף שכבה נוספת לאלו שכבר באמתחתם. עשרות מיליונים הופכים למאות מיליונים, ויש גם את אלו שיש להם מילארדים. יהנו הם מהטבות מופלגות, ראוי, רצוי וחשוב הדבר. כך בעיני ממשלת ישראל והעומד בראשה. הייתי המום מרמת התחכום והמחשבה שהושקעו במשחקי הכספים הגדולים כתוצאה מהבטחות מדינת ישראל עבור אלו שירצו "לחזור". הם נהנו, וכנראה שנתניהו - ראש ממשלה ישר במדינת ישראל - לא נגס בתפוח.
אגב, אם מסתכלים על קודמיו, האם לברק החריף והמבריק אין דירות ששוות מיליונים בתל אביב? כספים גדולים מסתובבים שם, בין הפוליטיקאים הבכירים, והם מסובבים את כולנו, כסחרחרת בלונה פארק. למסתכל מהצד זה נראה כך: "יעבירו כספם למקום בטוח, ברשות ובידיעה, בפטור מלא ממיסים לפחות לעשור הבא אם לא יותר, וימשיכו בצורת חייהם. הם לא ממש יעברו לגור בארץ, אותם חברי חוג הסילון, האלפיון העליון".
אנשים קשי יום
באותו הזמן בדיוק, עת החגיגה בארץ הייתה בעיצומה והסערה הבינלאומית איימה על מוסדות תבל, היה יועץ לממשלה, אדם מאד-מאד חשוב ועוד יותר עסוק, שנכנס ויצא ממשרדיו של יו"ר הכנסת כאילו שזה הוא משרדו הפרטי. הייתי אז בכנסת והרבתי לכתוב על החזרת ישראלים לארץ. בכנס הרצליה הוקדשו מושבים רבים לשיחה איך ניתן למנוע בעיקר את בריחת המוחות מהארץ. הרעיון היה לנסות למזער את זרם היוצאים ולהגביר את זרם החוזרים.
עצרתי את אותו יועץ בכיר, שכנראה ישב על משכורת חודשית של כמה עשרות אלפים, וסיפרתי לו על אישה מאוד קשת יום, שעבדה מדי יום מהנץ החמה עד צאתה, שחזרה ארצה, שכן ילדיה ונכדיה שם הם, דווקא בירושלים הבירה. אך בגילה, הגישה הרווחת בארץ היא שהיא חוזרת בשל מצבה הבריאותי, או בשל הטבות מפליגות אלו או אחרות שאולי תזכה להן בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. כמובן לאדם מבוגר יותר בעיות רפואיות. כך גם ברור שהאדם מגיע לארץ בלי שצבר מהלך חייו זכויות פנסיה או ביטוח לאומי. כיון שלא מדובר באנשים עם כסף, קל להניח שגם הזכויות שהם צברו בארה"ב מועטות ביותר. באו החכמים בארץ, דוגמאת אותו יועץ חשוב-ובכיר, והטילו עונש נוסף: חזרתם ארצה, תזכו בביטוח לאומי וכך בקופת חולים (זיכרו, אלו אנשים שלעיתים אין ידם מספקת לשלם את הביטוח המשלים), אך תצטרכו לחכות שישה חודשים עד כניסת הטבות הכרחיות אלו לתוקף.
עמד והסביר לי את שלא הבנתי: "אנחנו לא רוצים שאנשים יבואו לכאן לקבל טיפולים רפואיים על חשבון המדינה"! כך הוא פסק, וכל החוזרים שמדינת ישראל כל כך רוצה ביקרם, חייבים לשלם כופר של כמה אלפי דולרים, או לחלופין להמתין שישה חודשים. תקפה אתכם מחלה כלשהי, אל דאגה, עוד שישה חודשים תוכלו להתחיל את ההליך להרשם לקופת חולים ורופא אז יראה אתכם! בין אם זה "אפצ׳י" ובין אם זה סרטן, למחוקק פתרונים!
כמה קל להעביר החלטות הרות גורל כאלו, שבאמת נראות חסרות חשיבות, כי מה הם כמה אלפי דולרים ביני לבין חשבון הבנק שלי? למה שבר דעת ימתין שישה חודשים? ישלם והכל מסודר, ישר מההתחלה. רוצה לבוא או לחזור ארצה, זכות שעלות בצידה. כן, כשהמשכורת החודשית של מחליט ההחלטות והסובבים אותו היא בעשרות אלפים, עוד לפני המכונית והפנסיה ושאר הטבות, באמת לא ניתן להבין מה מפריע לארי ולכל אותם אנשים שחזרו או חוזרים ארצה. אנחנו מקבלים אותם בזרועות פתוחות!
לא רק היועצים, גם הפקידים במשרד הקליטה והעלייה. זוכר אני כאילו היה זה היום, את חזרתי שלי בסוף שנת 2008. היה זה בתקופת החגים. הפקידונים היו עסוקים והודיעו שעלי לחזור אחרי החגים. אכן ואכן, כך מקבלים פני מי שלא היה בארץ עשרות שנים. כל הדברים המובנים מאליהם - דירה, גלישה (חיבור לאינטרנט), טלפון, היכן ניתן לחפש עבודה, ביטוח רפואי, היכן ניתן ללמוד או לשפר את העברית וכו׳ - מדוע שאלו יהיו דרושים למשך כך וכך שבועות? נא הקפא את הכל עד שנחזור מהחופשה, ואז נתחיל לטרטר אותך (למשרד הפנים, לביטוח לאומי ולשלל משרדים נוספים). זו היא מהות "הסבר פניך לחוזר", ואולי ייטיב משרד הקליטה והעלייה וילמד פרק מהלכות משרד התיירות.
אין ברירה, חייבים להתמודד עם מציאות חדשה, זו של אדם שלא חי בארץ (תושב חוזר או עולה חדש) ומוצא עצמו באותו חלום (בלהות או נפלא). כאן עומדים אנו על ההבדל הבסיסי: שועי עולם "חוזרים" שכן נצנוץ הזהב סינוור אותם לחלוטין, וכל מאוויהם נתונים ב"עוד ועוד", אנשים קשי יום מגיעים הביתה, למקלט ולמפלט, למשפחה היחידה שיש להם, ואל לנו להתחיל לעסוק בחשבונאות. חייבים אנו כמדינה לקבלם בזרועות פתוחות ולעשות הכל עבורם (דומה הדבר לטיפול בחיילים בודדים, שעד סוף שנות השמונים היה כה מחפיר ודוחה, עד שקם יצחק ז"ל, שהיה אז שר הביטחון, וניער את כל הקערה על פיה. רבין השכיל לשנות, בעוד נתניהו נראה שקוע וטרוד בעניינים אחרים).
יש להבין, בין אם אלו יהודים מונצואלה (הם הסתפקו בתחנת הביניים במיאמי או בספרד והשתקעו שם, לאחר שנמלטו מהרדיפות במדינתם) או מצרפת (אלו קנו דירות בנתניה, אשדוד, אשקלון ואילת, ו--חזרו לצרפת), או מאות אלפי הישראלים עבור ילדיהם ונכדיהם מדינת ישראל והשפה העברית הם דבר השייך להוריהם או להורי-הוריהם, מדינת ישראל אינה ערוכה כראוי לקבלם. מדוע? שכן נקודת המוצא והמבט של המחוקקים ומקבלי ההחלטות היא של אלו שיש להם הכל, שלא התנסו ואינם מבינים את הקשיים האמיתיים בפני החוזרים והבאים.
אך מי לוחש על אוזני מקבלי ההחלטות? האם הם בכלל מודעים לקשיים של אלו שאינם מבלים אתם באולימפוס? זה, כנראה, אחד מכשלונותיו של ראש הממשלה המשרת תקופה כה ארוכה - ניתוק מוחלט וחוסר הבנה משווע. רק בימים לפני בחירות, כשנדמה לו לשניה חולפת שאולי לא יזכה, נזכר נתניהו בנתיניו האחרים, אלו שבכלל לא היו על הראדר שלו מהלך כל כהונתו. "יחי המלך, המלך לעד"!
כמה קל להסביר פנים לשועי העולם: חברי האוליגרכים והמילארדרים, בואו עם מטוסיכם הפרטיים, השקיעו את כספכם, תהנו מעשור או עשורים ללא מיסוי, וגם לא נסגיר אתכם (היו גם כאלו). אך האם התפקיד אינו גם לדאוג ל"גר, ליתום ולאלמנה", אלו שיש להם מעט אם בכלל, החוליות השבירות והחלשות יותר בשרשרת האנושית המיוחדת שיוצרת את החברה הישראלית בת ימינו?ֿ
נראה לי שתפקידנו כמדינה וכמדינת הלאום היהודי להשקיע ולדאוג דוקא לאלו האחרונים, שכן שמפניה וסיגריות ומעדנים-על-מגשי כסף וזהב מעבירים את הזמן בנעימים, אך אם נכשל לדאוג לאלו הזקוקים לכך, הרי שעצם קיומנו שווה אפילו לא כקליפת השום.

תאריך:  21/07/2019   |   עודכן:  21/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זוהר בן-אשר
מבחינת עמיר פרץ, החיבור עם אורלי לוי איננו בהכרח סיום עידן החיבורים. הוא עדיין יכול לחבר אליו את ברק - במחיר הרבה יותר זול מאשר קודם-לכן ואפילו את מרצ, שוב, במחיר הרבה יותר זול. והכי חשוב - אם הוא יצליח לייצר חיבור שכזה, הסיכוי שציפי לבני תצטרף גם היא לכוח המחובר עולה
אריה מקל
עלייתה לשלטון ביוון של מפלגת הימין השמרנית "הדמוקרטיה החדשה" לא תחליש את מתכונת היחסים ההדוקה עם ישראל, ואולי אף תביא לחיזוקה. זאת למרות כהונתו של שר עם עבר בעייתי בממשלה
אפרין הלפרין
אני מאוד מעריך את איילת שקד, אני משוכנע שאם תנהג בתבונה היא תגיע רחוק    שקד צועדת רק את צעדיה הראשונים בהנהגה בישראל, לכן אני מתקשה להבין מה אצה לה הדרך, ומדוע אחרי כזה כישלון מהדהד, היא סבורה שמגיע לה המקום הראשון
עמוס שנער
תוך זמן קצר, שינה פרץ את עמדותיו פעמים    אין דבר יותר נעלה מהתנצלות ומהכרה בטעות, אך לא כשעושים זאת כדי להתחנף לדעת הקהל ולהמון המוסת
צ'לו רוזנברג
אני מבקש לומר לליכודניקים הצרופים: מי שעושה מכם צחוק הוא ראש הממשלה ונבחרי המפלגה    הם אלה המבקשים ליצור לכם תדמית של עדר, של חושבים מן הבטן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il