X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נראה לי שאף אדם נבון, כולל שטיגליץ, לא באמת סבור ש"היד הנעלמה" - המונח שטבע אדם סמית לתיאור פעולת מנגנון המחירים - לא עובדת במציאות
▪  ▪  ▪
שטיגליץ. כלכלן מבריק [צילום: MTI אטיליה קובקס/AP]

אורי פסובסקי, "השיטה הכלכלית המקולקלת הביאה את טראמפ לנשיאות", באתר גלובס, 02 לאוגוסט 2019.
אורי פסובסקי מראיין את פרופסור ג'וזף שטיגליץ, חתן פרס נובל לכלכלה, וטוען: המחקרים שהקנו לשטיגליץ את שמו מערערים על אחד מעיקרי האמונה של חסידי השוק החופשי, שאותו ניסח אדם סמית ב"עושר העמים": הרעיון שהשווקים הם יעילים, שגם אם כל אחד מהשחקנים בשוק מונחה על-ידי האינטרס העצמי שלו, היד הנעלמה של כוחות השוק תביא לתוצאה שכולם ייצאו ממנה נשכרים. שטיגליץ לא קונה את הרעיון הזה.
קודם כל, גילוי נאות: לא טרחתי להקשיב לראיון. ועכשיו, בכל זאת, כמה הערות: נראה לי שאף אדם נבון, כולל שטיגליץ, לא באמת סבור ש"היד הנעלמה" - המונח שטבע אדם סמית לתיאור פעולת מנגנון המחירים - לא עובדת במציאות, למרות ששטיגליץ מבהיר: אי-אפשר לראות את היד הנעלמה של אדם סמית, כי היא לא שם.
יש כנראה הבדל בין הפרשנות שמשרתת את הדרמתיות של שטיגליץ לבין האופן שאדם סמית, כמו רוב הכלכלנים, חושבים על היד הנעלמה. מנגנון המחירים בכלכלה תחרותית (פחות או יותר - כי הכלכלה אף פעם לא באמת תחרותית ב-100%), מצליח לייצר הקצאה לא רעה של המשאבים בכלכלה. באיזה מובן לא רעה? בהשוואה לחלופות שמבוססות על תכנון מרכזי. אתם יכולים לצאת מהדירה שלכם להיכנס לחנויות שונות ולקנות מגוון אדיר של מוצרים. זה קיים רק בכלכלת שוק, וזה קיים בזכות מנגנון המחירים, תחרות, והעובדה שבני אדם מוכנים להתאמץ, מסיבות אגואיסטיות לחלוטין, לספק מוצרים ושירותים שיש להם ביקוש.
רוב הכלכלנים, לכן, לא מבינים את "היד הנעלמה" כמנגנון שיביא להקצאה יעילה ב-100% בעולם האמיתי (לידידי הכלכלנים, אני יודע ש"יעיל לא ב-100%" זה לא מינוח מדויק - זאת רשומה בבלוג, אז תרשו לי). במודל פשוט, בתנאים של תחרות (מספר גדול של מוכרים וקונים, מידע מלא, העדר השפעות חיצוניות, ועוד כמה תנאים), מתקבלת הקצאה יעילה, אבל אנחנו יודעים, כמו שגם אדם סמית ידע, וכמו שכלכלנים רבים נוספים ידעו עוד לפני ששטיגליץ' נולד (פול סמואלסון דוגמה טובה), שבמציאות יש כשלי שוק רבים, ולכן לא מתקבלת הקצאה יעילה. כלכלת השוק התחרותית רק מביאה להקצאה מוצלחת יותר, וזה על בסיס העובדות האמפיריות ולא על בסיס התאוריה, מכל החלופות האחרות שנוסו עד היום.
והערה מעט טכנית: "יעיל" זה לא "תוצאה שכולם ייצאו ממנה נשכרים", וברור לחלוטין ששטיגליץ יודע את זה מצוין. במודל, בתנאים של תחרות משוכללת, מקבלים תוצאה יעילה, לא תוצאה שכולם יוצאים ממנה נשכרים. כשכלכלן אומר יעיל, יש לזה כוונה מוגדרת היטב: הקצאה שלא ניתן לשפר רווחתו של אדם אחד ללא פגיעה ברווחתו של אחר. אז הנה למשל הקצאה יעילה: כל העושר נמצא בידיים של אדם אחד, ולכל האחרים אין כלום. לא נראה לי שזו תוצאה "שכולם ייצאו ממנה נשכרים". אבל בעולם האמיתי, לרוב בני האדם הרבה יותר טוב בכלכלת שוק.
אז על מה בכלל הדיון? על מידת המעורבות של הממשלה בתיקון כשלי שוק ובחלוקה מחדש של ההכנסה (כאמור, השוק התחרותי, גם במודל, לא מבטיח חלוקה "צודקת" של העושר, ואני לא נכנס כאן כלל לשאלה מה זה צדק). כמעט בכל שוק יש כשלים מסוימים, אבל הטענה הפופולרית שאם יש כשל אז הממשלה צריכה להתערב ולתקן, היא פשוט שטות. הרי להתערבות הממשלה יש עלות (עלות כספית ישירה ונזקים נוספים). ולכן התערבות הממשלה ראויה אם התועלת מההתערבות גדולה מהנזק.
לסיכום, שטיגליץ הוא כלכלן מבריק שתרם למחקר הכלכלי הרבה מאוד. בין היתר, התרומות שלו הדגימו בדרכים חדשות את מה שהיה ידוע עוד קודם: בעולם האמיתי לא מתקיימים התנאים של תחרות משוכללת. יש כשלי שוק וההקצאה המתקבלת אינה יעילה. על הביקורת שלו על הקפיטליזם הוא זכה בפרסום רב, אבל לא על זה הוא קיבל את פרס הנובל.
[פורסם בבלוג האישי של עומר מואב]

תאריך:  06/08/2019   |   עודכן:  06/08/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עומר מואב / Omer Moav
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לובס, שטיגליץ והיד הנעלמה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה הפואנטה?
אלטע קאקער  |  6/08/19 18:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
ערב תשעה באב אני חוזר במיוחד לפרקים: כ - כ"ט בספר ירמיהו ושומע קולות שמאוד מוכרים לי מימים אלו ברחובות ישראל    נותרתי רק עם תפילה, שלא נגיע לימים האפלים של שנת 586 לפני הספירה
חנה סמוכה מושיוב
מקטנות, המשאלה הייתה, לא להיכנע! ולהגיע גבוה, על-אף הכול! שלא באשמתי, משהו השתבש בדרך, אך חזרתי למסלול
יצחק מאיר
בימים אלה, כשהאקלים מעודד שיבה אל ביטויים שהיו לחלק מתרבותנו אנו שומעים הרבה "שנאת חינם" כעילת העילות לחורבן, הרבה "אהבת חינם" כמרפה לכל מדאבנו
אלי אלון
"בת הדייג", "בדרך לתבור", "הפטנט מתימן" - אלה מקצת השירים שכתב הפזמונאי בנימין (בנג'ו) אביגל שהלך לעולמו בסוף השבוע (ו' 2.8.19) והוא בן 85
פרופ' איל רגב
המקדש בנצרות הקדומה - מאמר לט' באב תשע"ט    בית המקדש לפני ואחרי החורבן - מרכז עולמם של הנוצרים הראשונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il