X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
תוכנית "חבצלות", תוכנית הדגל של המודיעין הישראלי, להכשרה אקדמית ומודיעינית של דור העתיד, הייתה במשך 14 שנים בחסות אוניברסיטת חיפה השנה זכתה האוניברסיטה העברית בירושלים במכרז לתת את חסותה לתוכנית והנה קמו מרצים שתקפו חריפות את הנהלת האוניברסיטה על שלקחה תחת חסותה תוכנית של צה"ל, הפוגעת, לדעתם, ברגשות הסטודנטים הערבים ופוגעת בחופש ההוראה
▪  ▪  ▪
האוניברסיטה העברית [צילום: אביר סולטן/פלאש 90]

דומני שכמעט כל אזרח, צעיר כמבוגר, מכיר בחשיבות העליונה של המודיעין שלנו, על כל מרכיביו, לביטחון המדינה ולהתמודדותה היום-יומית מול כלל אויביה. עליונות מודיעינית בעבר, ובעקר היום בעידן הסופר מודרני, היא למעשה תנאי הכרחי להתרעה, להרתעה, להכרעה ולניצחון, וכמובן להישרדות. כיצד מכין ומכשיר אגף המודיעין את דור העתיד האיכותי שלו, את הדור שיהווה את מנוע הצמיחה האיכותי מול אתגרי ההווה והעתיד?
הכלי העיקרי לכך הוא תוכנית "חבצלות" המיועדת כיום ל-50 בוגרי ובוגרות תיכון מצטיינים, שנבחרו לאחר מבחני קבלה קפדניים ביותר ותנאי סף פסיכולוגיים וחברתיים גבוהים מאוד. התוכנית היא התנדבותית בת תשע שנים בשני שלבים: השלב הראשון, 3 שנים, הוא במסגרת שרות החובה ובו החניך רוכש השכלה אקדמאית (בחוג חובה של לימודי מזרח תיכון, וחוג רשות בין מדעי המחשב, מתמטיקה, כלכלה, פילוסופיה), עובר טירונות קרבית וקורס קצינים, ורוכש השכלה מודיעינית. בקיצור: אקדמיה למודיעין.
השלב השני, 6 שנים, כולל שרות קבע במקצועות הליבה של המודיעין, בכל מערכיו. התוכנית החלה בשנת 2005, כאשר אוניברסיטת חיפה זכתה במכרז של משרד הביטחון לתת את חסותה האקדמית לתוכנית. במשך 14 עשרה שנים הייתה התוכנית ממוקמת באוניברסיטת חיפה; ב-7 השנים האחרונות עומד בראש התוכנית תא"ל (מיל.) מוטי דימיטשטיין, קצין מחקר מוערך ביותר ומנוסה. והנה, במרס 2019 זכתה האוניברסיטה העברית בירושלים במכרז חדש, וחניכי התוכנית יחלו בלימודיהם בה באוקטובר השנה. החסות האקדמאית עברה מחיפה לירושלים. וכאן מתחיל "הסיפור" שבגינו נכתב מאמר זה.
סתירות ורגישויות
לפתע החלה להישמע ביקורת בקרב מרצים באוניברסיטה העברית (בעבר ובהווה): הכיצד זה מעיזה הנהלת האוניברסיטה לשלב תוכנית צבאית בתוך המסגרת האקדמאית שלה? שומו שמיים, והנימוקים: חניכי התוכנית אמונים על "דע את האויב"; כיצד הם יוכלו להשתלב במרחב אזרחי ביקורתי המשותף ליהודים וערבים? וזהו מרחב החייב להכיל מגוון סתירות ורגישויות, למשל למדי צה"ל של החניכים! הגדיל לעשות הפרופסור (אמריטוס) זאב שטרנהל במאמר בעיתון הארץ שקיבל את הכותרת: "חרפת האוניברסיטה העברית". ומה היא? לא יכול להיות שתוקם בקמפוס מסגרת צבאית אוטונומית מכיוון שהיא זאת שתשפיע על האוניברסיטה ותפגע בחופש ההוראה! איך זה שהנהלת האוניברסיטה לא התייעצה עם תלמידיה ועם הציבור לפני שהסכימה לקלוט תוכנית של צה"ל?
שתי הערות והארות לתופעה הזאת, המאפיינת אולי מעטים, אך קולניים ונתמכי תקשורת:
האחת, הבורות המדהימה שלהם, ועיוורונם למציאות שמול עיניהם. באוניברסיטת חיפה יש סטודנטים ערבים רבים, ואף אחד מהם לא נתן פומבי ל"רגישות" שלו מול סטודנטים יהודים במדים במשך 14 שנים. באוניברסיטה העברית בגבעת רם (לא בהר הצופים) מקוימת תוכנית צבאית אחרת, "תלפיות" מזה עשרות שנים ומתהלכים שם במדים (כי כמו ב"חבצלות" מדובר בחיילי חובה), והשמים לא נפלו, ודבר לא נגרע מרוח הביקורתיות והחופש האקדמאי.
והשנייה, העיקרית: רואים בצה"ל אויב, קלגס, פושע מלחמה. זאת שנאת החינם הכי מזוקקת, הכי מחרידה למדינה, למדינת הלאום של העם היהודי. הם לא מחבקים את זה שמגן על חייהם ורכושם. הם מקיאים אותו ובלי בושה.
ואיני יכול לסיים בלי מילת שבח חמה להנהלת האוניברסיטה, שעומדת כצוק איתן מול ביקורת עלובה, אך רעשנית, ואף פרסמה מודעה על היותה גאה לתת חסותה לתוכנית הדגל של המודיעין הישראלי. בהצלחה!

תאריך:  15/08/2019   |   עודכן:  15/08/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz  זאב שטרנהל
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על שנאת חינם לצה"ל ולמדינת הלאום של העם היהודי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
פקטור השנאה מפיל חללים
סניל  |  16/08/19 14:52
2
פקטור השנאה מפיל חללים
סניל  |  16/08/19 14:52
3
בראש האוניברסיטה העברית
אורי מילשטיין  |  16/08/19 17:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהושע טייכר
עליונות טכנולוגית אינה מבטיחה בהכרח הכרעה צבאית מאחר שמלחמה (קונבנציונלית) נשענת על מכלול משתנים כמו-כמותיים - גודל הכוחות ואמצעי הלחימה המתמרנים; יכולת שיבוש מערכות נשק מתוחכמות; תורת לחימה שאינה מותאמת לייחודיות הזירה ועל כן אינה מביאה לכלל מיצוי יתרונות טכנולוגיים
אפרים הלפרין
אחרי עפולה, יבוא השוויון בספורט, ואחרי הספורט רק בית דין של מעלה
עליס בליטנטל
מחזהו של אנדרו לויד וובר החוגג 30 שנות הופעה בניו-יורק, לונדון ובעולם, הגיע לתל אביב למשכן האמנויות, וזוהי אכן חגיגה של ממש    הכל - הודות לחלומו של האמרגן חיים משה, שהצליח להגשימו - להביא את גדול המחזמרים של אי-פעם אל תל אביב
אפרים הלפרין
נראה שאהוד ברק החליט להחליף תפקידים עם עו"ד ברק כהן והחליט שהגיע הזמן שבית המשפט יטפל גם בו
אלי אלון
לשפשף את העיניים ולא להאמין, בכל קומות ואולמות התחנה המרכזית בירושלים אין ולו "קולר" ציבורי אחד פעיל, כך עולה מבדיקה וסיור יסודית שערכתי בכל מרחבי התחנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il