X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
במאבק הציבורי על הסיפור המסביר את היגיון התפתחות האיום מעזה מאז ההינתקות טמונה הצלת מדינת ישראל מפני פוטנציאל הסיכון החבוי ב"פתרון" שתי המדינות
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

בקיץ 2005, לקראת ההינתקות, פרסמה "המועצה לשלום ולביטחון" הצהרה חתומה בידי מאות בכירים לשעבר במערכות הביטחון בהבטחה כי "ההינתקות תשפר את מצבה הביטחוני של מדינת ישראל". לאחר 14 שנים, רבים מאותם "מומחי ביטחון" - בהם האלוף הטרי במיל' יאיר גולן - ממשיכים להחזיק בדעה כי ההינתקות מרצועת עזה שיפרה את מצבה הביטחוני של ישראל. טענתם נתמכת בעיקרה על השוואת מספר הפצועים וההרוגים בשנים שלפני ההינתקות לשנים שלאחריה. הם לא סופרים את שיבוש התנהלותה התקינה של המדינה, החל מהסבל המתמשך הנגרם לישראלים רבים, דרך השקעות עתק במיגון היישובים ובהקמת מכשול נוסף שעלותו עד כה מעל ארבעה מיליארד שקלים, וכלה בעלות הכבדה של שלושת המבצעים הגדולים וסבבי הלחימה הרבים. כך למשל הגיעה עלותו של מבצע צוק איתן לבדו, בסיכום ההוצאה הצבאית וההוצאות האזרחיות וחישוביי אובדן התוצר ליותר מעשרה מיליארד שקלים. ה"מומחים" אף מתעלמים ממאזן האימה שיצר חמאס באמצעות יכולותיו לשבש את שגרת החיים בעורף הישראלי, וכמובן מתכחשים לתופעת אובדן חופש הפעולה הישראלי הנובע מהתהוותו של מאזן האיום הרקטי. מעל לכל ולפני הכל, בהצבת מספר הנפגעים כמדד עיקרי לבחינת מצב ביטחוני, כפי שעשו מפקדי הצבא האמריקני בווייטנאם לשם הצדקת הדשדוש המתמשך, מתעלמים ה"מומחים" מההבנה שמשוואת ביטחון לאומי רחוקה מלהיות תלויה בעיקרה בכמות הפצועים וההרוגים. אם זה אכן היה מדד עיקרי, היו נמנעים בין היתר מרבית המאבקים לשחרור לאומי.
לא במקרה, אלה המחזיקים בדעה כי ההינתקות היטיבה את מצבה הביטחוני של ישראל הם גם אלה התומכים בפעולות הינתקות נוספות ביהודה ושומרון. הזיקה בין מה שהתפתח בעזה לאחר יציאת צה"ל ועקירת היישובים בקיץ 2005 לבין מה שעלול להתהוות אם ימומש מהלך דומה ביהודה ושומרון מחייבת למידה עניינית וביקורתית בהתייחסות לכל שהתרחש ברצועת עזה ב-14 שנים האחרונות.
השתלטות חמאס
נסיגת ישראל חיזקה את השקפת חמאס כי הניצחון הפלשתיני יושג בדרך ה"התנגדות" ולא בדרך המדינית כגישת מחמוד עבאס. להתהוותה של ישות ריבונית חמאסית ברצועת עזה השלכות רבות המחייבות בחינה מחדש של תהליך אוסלו. הנחת יסוד שנמוגה, בהשפעת ההינתקות, היא ההנחה כי בוויתורים הדדיים בין העמים ייווצרו תנאים להכרה הדדית ולהשלמה עם סיום הסכסוך. על-פי גישת חמאס שהפכה לדומיננטית, לא וויתור למען שלום הניע את הישראלים לסגת מעזה אלא מצוקה אופרטיבית ומנטלית לנוכח פעולות ה"התנגדות" המתמשכות, בדומה לבריחה המבוהלת מלבנון ב-2000. במגמה זו הוטל על פתרון שתי המדינות היגיון רדיקלי שצבע אותו, כדברי ח’אלד משעל, בצבעי תוכנית שלבים מתמשכת בדרך של מאבק אין קץ.
ההיפרדות כהיגיון מרחבי
מזה שנים מוכוונת התקווה הישראלית להסדרה מרחבית מפרידה, כפי שתוארה על-ידי אהוד ברק בהיותו ראש ממשלה במילים "הם שם ואנחנו כאן". עם יציאת ישראל מרצועת עזה עוצב המרחב על-פי היגיון זה כמערכת גבול טוטאלית המסדירה את ההפרדה באמצעות גדר ומשטר גבול צבאי מובהק ונוקשה. בכך הושג לכאורה מצב הפרדה אידיאלי. אלא שהתפתחות חמאס והג'יהאד הפלשתיני, בדפוסי התחמשותם ובהיגיון פעולתם, הציב אתגר מערכתי מורכב. עבור רקטות ופצצות מרגמה, כמו גם בלוני נפץ ותבערה, הגדר אינה מכשול. אף לא לאיום המנהרות. הגדר אומנם מסייעת בשגרת הביטחון השוטף, אך באופן סימטרי מסייעת גם ליריב המתעצם בבטחה מעבר לה. בחסות הגדר והסדר המרחבי המפריד הצליחו חמאס והג'יהאד לבנות כוח צבאי סדור, מאורגן על בסיס גדודים וחטיבות, עשיר במערכי אש רקטיים חבויים ומוגנים, ונתמך על-ידי מערכת פיקוד ושליטה יעילה. את כל אלה לא ניתן היה לבנות ולקיים אלמלא ההסדרה המרחבית המפרידה בחציצה מוחלטת בין "כאן לשם".
כאן טמון יסוד ההבדל בין דפוסי התארגנותו של חמאס בעזה, המופרדת מאחורי גדרות, לבין קשיי התארגנותו ביהודה ובשומרון, כולל במרחב חברון, שם הוא מוכר כבעל עוצמה.
תנאי פירוז
בהחלטת ראש הממשלה שרון לממש את הנסיגה מרצועת עזה במלואה, כולל ויתור על האחיזה בציר "פילדלפי" בגבול רצועת עזה ומצרים, נוצרו תנאים להצטיידות חמאס והג'יהאד בנשק תקני מתקדם בכמויות גדולות. מהלך דומה ביהודה ובשומרון שיאות לדרישה הפלשתינית לוויתור על בקעת הירדן עלול להביא לפתח גוש-דן ונמל התעופה בן-גוריון פוטנציאל איומים בלתי מתקבל על הדעת.
אלה רק מקצת השיקולים החייבים להבחן בכובד ראש לקראת כל צעד דומה ביהודה ושומרון. במה שקרה אם כן ברצועת עזה מאז קיץ 2005, על מלוא הקשיים שהוצבו בפני ישראל במלוא נוכחותם המאתגרת, טמונה לפיכך ברכה, בבחינת תנאי למידה מ"ניסוי מעבדה" מקדים. תוצאות הניסוי - הנחוות יום יום על בשרם של תושבי עוטף עזה וערי הדרום - מסייעות היטב במאבק על דעת הקהל, בהמלצה להטלת ספק בחכמת ה"מומחים" הממשיכים לחתור לנסיגות נוספות ביו"ש עד קו גדר ההפרדה. ההבטחה הטמונה בסידור המרחבי "הם שם ואנחנו כאן" נוסתה במלואה ברצועת עזה וכשלה באורח מחפיר.
במאבק הציבורי על הסיפור המסביר את היגיון התפתחות האיום מעזה מאז ההינתקות טמונה הצלת מדינת ישראל מפני פוטנציאל הסיכון החבוי ב"פתרון" שתי המדינות.

מבט מבס"א מס' 1,257, 16 באוגוסט 2019.
הכותב הוא עמית מחקר בכיר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים. שירת בצה"ל במשך ארבעים ושתיים שנים. פיקד על חיילים בקרבות מול מצרים וסוריה. לשעבר מפקד גיס ומפקד המכללות הצבאיות.
תאריך:  18/08/2019   |   עודכן:  18/08/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההינתקות מעזה כ"ניסוי מעבדה"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ניסויים בבני אדם.על בשרנו... ל"ת
אמנת הלסינקי  |  18/08/19 14:08
2
אל הגירוש הנפשע של אזרחים
אלי נמט  |  18/08/19 18:23
 
- על הגירוש וכו'....... (ולא אל) ל"ת
אלי נמט  |  18/08/19 18:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד״ר חיים משגב
בפרקליטות ממשיכים באכיפה בררנית, כאילו אין דין ואין דיין    תיק המעונות, לדוגמה, נפתח בתרועה רמה והתנהל תוך הדלפות מרושעות, הסתיים לאחר שהשופט כפה פשרה    אם לשרה נתניהו היו עוד כוחות נפש, התיק היה מסתיים בזיכוי מוחלט    שי ניצן אחראי להרבה מן העוולות הנעשות מצד הפרקליטות עוד מתקופת הגירוש מגוש-קטיף
יוני בן-מנחם
האווירה ברחוב הפלשתיני בעקבות פגישת יו"ר הרש"פ קשה בעקבות האירועים האחרונים בהר-הבית והריסת הבתים בואדי חומוס, אך מחמוד עבאס מעודד ומייחל לתבוסת נתניהו בבחירות הקרובות
רפי לאופרט
פעילותו של טראמפ עולה בקנה אחד עם שלושה יעדים לאומיים עליהם דיבר במסע הבחירות לנשיאות ב-2016: להחזיר את ארה"ב לגדולתה, לשפר את מאזן התשלומים ולחדש את התנופה התעסוקתית. טראמפ נאמן ועקבי, ומעצב סדר יום עולמי ופנימי. מי שבוחנים אותו על-פי סגנונו ולא על-פי מהלכיו טועים בגדול
משה נסטלבאום
טור דעה אישית בשישי שלא דופק חשבון    גדעון סער? אם זה תלוי בנתניהו - יש לו מועמדים אחרים    מירי רגב חיה ובועטת בעיקר באיילת שקד    ברק וסמוטריץ' חכמים על חלשים    תודה לשר ארדן שנשאר בארץ ודחה את ההצעה לכהן כשגריר    מי סרח העודף בתוכנית של חיים אתגר?    ולמה סוכן הנדל"ן דוד מונשיין הוא הקופירייטר הטוב ביותר בין מתווכי הדירות
אפרים הלפרין
באתר האינטרנט של הרשות השופטת מתוארים קורות חייו של השופט עאטף עילבוני, כשמו כן הוא, יליד הכפר הערבי עלבון    את לימודיו התיכוניים סיים בתיכון הגלילי הנוצרי ואת השכלתו המשפטית רכש באוניברסיטה העברית    צבר, ערבי, נוצרי, אקדמאי, שופט, איש שהקונפליקט זורם בדמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il