X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אלי סטין וגיא דמידוב [צילום: רדי רובינשטיין]
ביקורת "צ׳כוב ביאלטה" בסטודיו יורם לוינשטיין
מפגש פסגה אצל צ׳כוב ביאלטה
המחזה "צ׳כוב ביאלטה" שכתבו ג׳ון דרייבר וג׳פרי האדוו, מדמה כעין פגישת פיסגה של כמה מגדולי המחזאות והתיאטרון בסוב המאה, ביאלטה אצל אנטון צ׳כוב תוך שימוש בדמויות היסטוריות אלו, שילובן מספר את טרגדית חייו של צ׳כוב

ההצגה המסיימת של תלמידי מחזור תשע"ט בסטודיו יורם לוינשטיין מגלה אותם במלוא בשלותם, בהיותם שחקנים מיקצועיים ראויים לכל דבר. כל שחקן בהצגה זו מגלם את תפקידו כמו היה הדמות ההיסטורית האמיתית.
בחירת הבימאי רפי ניב ב-אליקו לוי לתפקיד צ׳כוב, בהיותו כה דומה למחזאי, שאת ציור דיוקנו רואים על הבימה, היא מושלמת. כך ליהוק כל שאר השחקנים. גיא דמידוב נפלא כקונסטנטין סטניסלבסקי מצליח להחצין את גחמותיו של השחקן-הבימאי הנודע, ואת נחישותו לדבוק בשיטתו, שהפכה למובילה בתחום התיאטרון במהלך המאה ה-20. שיטתו השפיעה על בימאים רבים כמו איליה קאזאן, לי שטרסברג וסטלה אדלר. נחישותו של סטניסלבסקי גרמה לחיכוכים עם צ׳כוב, מה שבא לידי ביטוי במחזה של דרייבר והאדוו, בתרגומה הקולח של עינת ברנובסקי. אדם אלשיר הכה מרשים כמחזאי הדגול מקסים גורקי, יוסיאל נאמן עם קולו הכה מיוחד ואיכותי כסופר איוון בונין, מתנאל לייני כולדימיר נמירוביץ׳, שניהל (והקים יחד עם סטניסלבסקי) את התיאטרון האמנותי של מוסקבה. הוויכוחים בין צ׳כוב לסטניסלבסקי במיפגש שלהם ביאלטה, כמו היחס המתנשא של טולסטוי לצ׳כוב, והאיבה כלפי עומדים ברקע סיפורו האישי של צ׳כוב עצמו.
צ׳כוב נולד ב-1860 ברוסיה למשפחה דלה שבהמשך התרוששה. תחילת כתיבתו את הסיפורים הקצרים היוותה את המטה הכלכלי היחיד למשפחתו. למעשה, בסיפוריו הקצרים הנפלאים ומלאי ההומור, הוא שיצר את זרם הסיפור הקצר בספרות. עם זאת סיים את לימודיו כרופא, ועבר לגור בכפר ליד מוסקבה. היכרותו את חיי האיכרים והעניים, הרופאים וקציני הצבא היא שתופסת את המקום המרכזי במחזות שכתב. המצב הקשה בו נתונים הכפריים, חוסר התקווה שלהם לשנות ולהיטיב את מצבם - אלה מהווים את הבסיס למחזותיו, ואת הסיבה להצלחה הגדולה שלהם מאז ועד היום. לכך שמעלים אותם ללא הרף בעולם כולו. כמו גן הדובדבנים, השחף, שלוש אחיות ו-הדוד וניה. במחזה של דרייבר והאדוו נפרשת יריעת המילייה של מוסקבה אז, של אותם ששמעו על המחזה החדש של צ׳כוב "שלוש אחיות" וכולם היו תאבים שיעלהו בתיאטרון שלהם, או לשחק בו.
את אחותו הנאמנה והדואגת של צ׳כוב מאשה, מגלמת ברגש רב ובדבקות אלי סטין, תוך המחשת האהבה הגדולה ביניהם, עד שלא חפץ בשום בת זוג להינשא לה. מאשה היא כמו אימא אוהבת וצ׳כוב כמו בנה הסורר, הממשיך לעשן חרף מחלת השחפת שתקפה אותו כבר ב-1885. זאת - עד שהשחקנית אולגה קניפר נדבקה אליו ולא הרפתה, עד שנישא לה, שלוש שנים לפני מותו ב-1904.
עמית יגור היפה והנשית משחקת את אולגה בנסיונה תוך מניפולציות רגשיות לתחמן את המחזאי שיעניק לה את התפקיד הראשי בשלוש אחיות. במציאות הנישואים קרו מאוחר יותר, אך היא זכתה לככב במחזותיו. לעומתה, אשתו של סטניסלבסקי, השחקנית הראשית שלו, לילין (נלי מירה רובין בעלת הקול המקסים בקטע בו היא שרה) לא זוכה באהבת בעלה. בעוד בלילות מבלה השחקן-הבימאי בעת שהותו ביאלטה עם המשרתת הצעירה והחטובה אך הטפשונת בביתו של צ׳כוב - פיוקלה (גל מלכה המדהימה ביכולת קומית מלהיבה וכובשת). אילן זכרוב כ-לוצקי התפרן מעורר הרחמים, ואמיר חורי כ-מוסקובין, מעשירים את שלל הדמויות במיפגש עם צ׳כוב ביאלטה - המיקום בו נערכה בפברואר 1945 ועידת הפיסגה של סטאלין, צ׳רצ׳יל ורוזבלט לקראת סיום מלחמת העולם השנייה.
בתמונה המכילה חיפוש אחר האושר שחולף ונעלם, בחוסר התקווה והביטחון של הסופר, ברדיפת הברנז׳ה המוסקבאית אחר יצירות הגאון המיוסר, מאירים את המחזה בן זמננו בהומור ובצחוקים שהם מעניקים לצופים גל מלכה ואמיר חורי בתפקידים קומיים להפליא. חורי - כמעט ללא מילים - אבל עם איזה עושר של ביטוי פיסי, אקרובטי, כמו היה לב הופעת קרקס. אמיר הוא שחקן ענק, גם אם תפקידו לכאורה קטן במיכלול הצגה זו, אך כמו שנאמר "אין תפקיד קטן. יש רק שחקן קטן". והוא אכן בעל כשרון ענק, שאינו זקוק למילים כדי להדגים אותו, ובמה שהוא נוסך בהצגה. עם זאת, גל מלכה, בכשרון קומי עילאי, בטקסט בו היא מדגימה שטותניקיות ואווילות - גם היא מצליחה נפלא להעניק למחזה (כמו חורי), את הפן הקומי המהווה את האיזון בין הבנאלי חסר התקווה לבין ההומור הנפלא, שצ׳כוב כה שאף להיות מתויג בו ככזה - מחזאי בעל הומור.
יוצרי ההצגה כמו מעצבת התפאורה סבטלנה ברגר, שנצמדה לשיטתו של סטניסלבסקי: התמקדות במיעוט פרטים תוך ריאליזם נוקב, כמו עם הפרחים של העץ היפהפה שכיסו גם חלק מהגינה-הבמה, או הגשם השוטף בסיום ההצגה, ששטף את הבמה כליל. כך תרמו את הכניסה לתקופה גם התלבושות המפוארות האותנטיות שעיצבה בדיוק רב יהודית ארנון, שהעניקו לדמויות ריאליזם נוסף לתמליל; כך גם הניהול המוסיקלי של אליעד אדר, ועצוב התאורה היפה של אמיר קסטרו. כל אלה, בצירוף הכשרון והדבקות בכניסה לדמות של כל השחקנים - הם הסיבה לרוץ לראותה. או שהיא תאומץ בידי תיאטרון רפרטוארי כמו הצגות בשנים עברו מבית היוצר של הסטודיו, ובכך יזכו כולם לחזות בחוויה הזו.
הצגת "צ׳כוב ביאלטה" היא פנינה תיאטרלית משובחת ביותר ברמה מקצועית להפליא, המציגה פן חדש של צ׳כוב, פחות ידוע, המכילה אלמנטים מנוגדים המשלימים זה את זה, של הרובד האנושי שאפף את אנטון צ׳כוב ב-44 שנותיו הקצרות. הצגה שבוגרי סטודיו יורם לוינשטין גורמים שתתנוסס בראש רשימת ההצגות של הסטודיו שתיזכרנה עוד זמן רב כהישגים מופלגים.

יוסיאל נאמן ועמית יגור [צילום: רדי רובינשטיין]
אדם אלשיר, אליקו לוי, גיא דמידוב [צילום: רדי רובינשטיין]
תאריך:  01/09/2019   |   עודכן:  01/09/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מפגש פסגה אצל צ׳כוב ביאלטה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תיקון טעות:
alice  |  2/09/19 11:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
העיר בוורלי הילס והעיר לוס אנג׳לס הן שתי ערים הנושקות זו לזו    בראשונה כ-34,000 תושבים, בשניה קצת למעלה מארבעה מיליונים. הנה כמה נקודות השוואה
איתן קלינסקי
מצערת העובדה, שתוכניות פיתוח חדשות של הנגב כוללות תוכניות בעלות עוצמות קוטביות - נישול של בדואים מצד אחד, ומצד שני בניית חוות רק ליהודים, כל חוות בודדים כוללות מרחבים של אדמות
קרן אלמוג
אנחנו לא מוצפים כל הזמן ברגשות אהבה לבן או בת זוגנו    אנחנו לא חשים כל הזמן את האהבה שלנו    אנחנו כן יודעים שאנחנו אוהבים והרגשות מתעוררים בנו בעוצמה בסיטוציות מסוימות    מה זה אומר לאהוב? איפה מוטמעת בנו האהבה הזאת? מדוע ישנם שמתאהבים בבני זוג חיוביים ותומכים ואחרים מתאהבים בבני זוג שמכאיבים שלהם?
יצחק מאיר
האירוע האחד, בן שלש המערכות, נועד להתרחש ביום בו יחצו ישראל - כשלושה מיליון איש ואישה וטף וגרים נלווים וצאצאי 'ערב רב', ובראשם כוהנים ולווים נושאי ארון הברית, אחר מות משה וקבורתו במקום לא נודע עד לעצם היום הזה - את הירדן
עו"ד אברהם הללי
נושא היחס שבין בן אדם אל חברו, חוזר בתורה פעמים לא מעטות, וזה פועל יוצא מאמונה שקבלה ביטוי בבריאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il