X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מזה שני עשורים מתקיים ויכוח אם ראוי להעלות את גיל הפרישה החוקי לנשים לגיל 67, כפי שנהוג אצל הגברים הנושא הוא מטלטל וגורם לפולמוס ציבורי נרחב בכתבה זו אנסה להביא בקצרה את הניואנסים בין הגורמים המקצועיים ממשרד האוצר לבין חברי הכנסת החברתיים ושר האוצר שאינם ב'ראש אחד' לשינוי המצב הקיים
▪  ▪  ▪
משה כחלון שר אוצר 'חברתי' [צילום: דודי מודן/פלאש 90]
שלי וזהבה מתנגדות לחוק [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

נשים שבורות
חכ"ל יחימוביץ: "מדובר בנשים שרחוקות מעיני האוצר. נשים שעובדות במפעלי תעשיה בעמידה, במפעלי עופות, במפעלי שימורים, בסיעוד ובעוד עבודות שוחקות. הן מגיעות לגיל 62 שבורות מבחינה פיזית".

"אני אוהבת את העבודה שלי. אוהבת את האנשים שאני עובדת אתם. נהנית. מבחינתי אני באה עם שיר חדש בלב כל בוקר. זה מקום שעושה טוב לאנשים. מבחינתי סביר להניח שאמשיך בעבודתי עד לגיל הפרישה שמאפשר לי החוק".
את הדברים אומרת חדוה רון-אבידן שחגגה לא מזמן את יום הולדתה ה-62, ולא עולים בראשה הרהורי פרישה למרות שהחוק מאפשר לה לפרוש בגיל 62 ולזכות בקצבת זקנה ומתשלומי הפנסיה שצברה. רון-אבידן היא בהכשרתה עובדת סוציאלית, בעלת תואר שני, ומועסקת ברשות מקומית באחד מישובי השרון. מנגד אומרת א"כ כי "מאד חשוב שבגיל 62 תהיה הפרישה כי הבן אדם עוד יכול ליהנות מהביטוח לאומי לפני שהוא מוגבל". א"כ מתקרבת לגיל 62 ומתפרנסת כעובדת משק בית בניקיון ובעזרה לקשישים סיעודיים.
נשים בעבודות שוחקות
שלא יהיה ספק. א"כ תמשיך לעבוד גם בהגיעה לגיל 62 וקצבת הזקנה שהיא תקבל תהווה השלמת הכנסה לשכר מינימום שהיא משתכרת על-מנת לסיים את החודש באופן סביר.
חברות הכנסת לשעבר, המתויגות כחברתיות, שלי יחימוביץ, אורלי לוי אבקסיס וזהבה גלאון התנגדו באופן נחרץ להעלאת גיל פרישת הנשים ולו רק מהקושי להמשיך ולהתפרנס אם גיל הפרישה ייעולה. ח"כ יחימוביץ: "מדובר בנשים שרחוקות מעיני האוצר. נשים שעובדות במפעלי תעשיה בעמידה, במפעלי עופות, במפעלי שימורים, בסיעוד ובעוד עבודות שוחקות. הן מגיעות לגיל 62 שבורות מבחינה פיזית. הן חייבות להיות מחוץ לעסקה, ואם הן מרגישות ממש מפורקות הן צריכות לצאת בגיל 62 לפנסיה".
קיימת מחלוקת מהותית, ועד היום לא הושגה הסכמה בין הדרגים המקצועיים לבין הדרגים הפוליטיים, וספק רב אם ימצא פתרון חד-משמעי בתקופה הקרובה. הסעיף היחיד עליו יש הסכמה גורפת הוא העלאת גיל פרישת הנשים לגיל 64.
ועדת הכספים - שומר הסף של הנשים העובדות
הוועדה שמינה שר האוצר לעניין העלאת גיל הפרישה, מבקשת להעלות את גיל פרישת הנשים ל-64 על פני 8 שנים או ל-65 על פני 10 שנים. ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני מוכנה להעלאת גיל הפרישה ל-64 על פני 10 שנים. קיימים עוד חילוקי דעות שלא ניתן לגשר עליהן כגון: זכאות לדמי אבטלה. הכשרה מקצועית, השמות וסיוע לנשים שלא מוצאות עבודה בגילאים שונים תוך תקופה קצובה. פתרון לנשים במקצועות שוחקים ועוד.
ועדת הכספים דחתה פה אחד את הצעת ועדת האוצר שמינה השר כחלון להעלאת חוק גיל הפרישה ויזמה הצעת חוק משלה. על-מנת להביא את הצעת החוק להצבעה ב-3 קריאות, הציע יו"ר ועדת הכספים לשר האוצר לתמוך בהצעת ועדת האוצר בראשותו של הממונה על התקציבים, אמיר לוי, שהוא עצמו מינה והיא תידון בוועדת הכספים לאחר שתאושר בהצבעה טרומית במליאת הכנסת. משרד האוצר מסרב. הוא אינו מוכן שהצעתם תשמש כבסיס למשא-ומתן בוועדת הכספים ואי לכך האוצר חזר בו מהגשת נוסח הצעת החוק.
שתיקתו של שר האוצר
המחלוקת בין חברי הכנסת לדרג המקצועי באוצר אינה כוללת את שר האוצר, משה כחלון, שאמור לקבל פסיקות בתהליך המייגע ושאינו מוביל לשום מקום. שר האוצר כחלון שהיה יו"ר "כולנו", שהתיימרה להיות מפלגה חברתית, מסרב להטביע חותמו בעניין, כשאין פתרון מוסכם בין כל הגורמים. כחלון חושש כי תדמיתו החברתית תפגע אם הוא יקבל את המלצות החוק של הוועדה שהוא עצמו מינה. כחלון אינו יכול להשלים בכך כי לנשים קשות היום לא יימצא פתרון הולם והן תמשכנה לכרוע תחת נטל פרנסת המשפחה.
יו"ר ועדת הכספים משה גפני ציין באחת מישיבות הוועדה עם נציגי האוצר כי: "ישבתי עם שר האוצר כמה פעמים והוא הסכים שלא תהיה פגיעה בנשים עניות - באתם לוועדת שרים לחקיקה פעם אחר פעם והפלתם את זה".
סנקציות האוצר
מאחר שלמדינה יש בעיה בתשלום הפנסיות לחברי הקרנות הוותיקות, היא מצאה לנכון להפחית את שיעורי הקצבה לגמלאים. נימוק האוצר, כפי שתואר להלן - כספים שתוכננו להיכנס לקופת המדינה לכיסוי גירעונות קופות הפנסיה בעקבות העלאת גיל פרישת הנשים לא הסתייע. ההפחתה בפנסיות תוכננה ליום 1.7.2018 אך לא יושמה עקב איום השבתה כללי של המשק על-ידי ההסתדרות. מאחר שהמדינה מתנהלת מזה זמן כממשלת מעבר, סמכויות גורמי השלטון די מוגבלות. הוחלט בהתערבות ראש הממשלה ומשרד האוצר לדחות את הפחתת הפנסיות ודיון בהעלאת גיל פרישת הנשים לינואר 2020 בתקווה שתקום ממשלה שתוכל לקבל החלטות.
לעתיד לבוא
האם נזכה לראות שאכן ימצא פתרון ריאלי ומקובל בזמן הקרוב? ימים יגידו. כפי שהדבר נראה כרגע לא יהיה מנוס והחוק יוגש כהצעת חוק ממשלתית. הדבר מחייב הצבעה על נוסח החוק המקורי בקריאה ראשונה והעברתו לוועדת הכספים לדיון ותיקוני סעיפים שיהיו מוסכמים על רוב חברי הוועדה. אין איש יודע מה יהיה הרכב הממשלה החדשה ומי יהיו חברי ועדת הכספים שבידיה הכוח לאישור החוק.
כמו שהדבר נראה בשעה זו, עוד יכונו קשיים רבים וזמן רב עד שהחוק ירקום עור וגידים (כתבה נרחבת על משבר קרנות הפנסיה ו'חיבורו' לחוק העלאת גיל פרישת הנשים התפרסמה ביום 3.9.2019 באתר זה. גורמים המעורים בסאגת העלאת גיל הפרישה לנשים מציינים כי התרחיש ידוע. שוב נחזור למשבר תשלומי הפנסיה שהמדינה תבקש להפחית, בגלל שהאוצר מסרב להסיר את זיקת הפחתת תשלומי הפנסיה בקרנות הוותיקות להעלאת גיל פרישת הנשים.

תאריך:  11/09/2019   |   עודכן:  11/09/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
ראיתי את התצלום של ביבי יורד מהבמה, חשתי מבוכה    לא מפני שירד, אין לי כל רשות מוסרית לומר לו כיצד לנהוג במצבים כאלה, אבל חייב לתהות מדוע ירד ראשון, ואולי רק הוא ירד
חיים שטנגר
ברגע שמי העומדים ב'ראש' אותם ארגונים קיקיוניים, הקוראים עצמם בשם 'הנהגת המתמחים' זנחו את דרישתם העיקרית והמרכזית והיא להוציא את השליטה בהתמחות, בכלל ובבחינות ההסמכה לעריכת הדין, מידיה של הלשכה הרי 'ארגונים' אלה איבדו את צידוקם החברתי, המוסרי ו'הפוליטי'
דן מרגלית
ביבי - לא אכפת לך, לעזאזל בית המלוכה ההאשמי בירדן, העיקר שזה יעניק לך עוד כמה קולות בעופרה ספסרות נטו
איתן קלינסקי
המהפכה הצרפתית חטאה כלפי העם היהודי בכך שאימצה את התפישה, שגם יושמה במהלך שנים רבות אחריה, שיהודים ראויים לשוויון לא כיהודים אלא רק כפרטים המשתתפים וחיים בתוך גוף מדיני
אליהו קאופמן
נתניהו צרין את התנועה הכהניסטית כ"גורם מרתיע" אבל ככזה כיש עליו שליטה    בן ארי, מרזל וגופשטיין הם יותר מדי עצמאיים ורעיוניים מלסור למרותו של נתניהו אבל "בן הטיפוחים" ששמו איתמר בן גביר הוא ככפפה ביצועית ליד הנעלמה של הליכוד ול"הרתעה הביטחונית"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il