X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  תחקירים
"מבצע נזלת", כיבוש בסיס תל ליטווינסקי (תל השומר); תכנון "מבצע חמץ"; תכנון של ארגון ההגנה לכיתור יו וניתוקה; מבוא להתקפת אצ"ל על יפו
▪  ▪  ▪
בן-ציון פרידן [צילום: ארכיון ההגנה]

כיבוש בסיס תל-ליטווינסקי

חטיבת "אלכסנדרוני" 1בפיקודו של דן אבן הייתה אחראית לגזרה שמצפון וממזרח לגזרה שחטיבת "קרייתי" התל אביבית הייתה אחראית עליה, ומדי פעם פעלו יחידות "אלכסנדרוני" סמוך למחוז תל אביב. ב-18 בינואר פשטו חיילי גדוד 33 מחטיבת "אלכסנדרוני", בפיקוד דני דגן, על חמישה בתים מצפון-מזרח לכפר סלמה, מהם ירו ערבים על הקיבוץ העירוני אפעל2 ועל פרברי רמת-גן. לפשיטה ניתן הכינוי "נזלת". דגן ופקודיו השתלטו על חמשת המבנים והרגו כמה לוחמים ערבים. מפקד המחלקה אריאל אנקלביץ, שהסתער על היעד בראש פקודיו, נהרג בחילופי היריות.
מתחילת אפריל פינו הבריטים בקצב מהיר את המשטרות, את הבסיסים ואת המחנות הצבאיים שלהם בכל הארץ. מח״ט "אלכסנדרוני" דן אבן קיבל פקודה להכניס את אנשיו למחנה תל-ליטווינסקי ברגע שיפנו אותו הבריטים, ומפקד גדוד 33 מחטיבה זו, בן-ציון פרידן, הורה למפקד הפלוגה, אלי אבני, להשתלט עם חייליו על מחנה תל-ליטווינסקי שהיה אחד המחנות הצבאיים הגדולים בארץ-ישראל, ושני הצדדים היו מעוניינים בו מפני שהוא חלש על הכביש המוביל מתל אביב לנמל התעופה לוד, עורק תנועה חיוני גם ליהודים, וגם לתושבי הכפרים הערביים סלמה, חיריה, סיקיה ויהודיה. אילו השתלטו על המחנה, היו הערבים יכולים לאיים על כל גוש-דן, ובייחוד על כפר אז״ר, הקיבוץ העירוני אפעל, כפר אונו, ועל שכונת תל ליטווינסקי. הפלוגה של אבני הקימה מטה קדמי בכפר אז״ר וחיכתה לפינוי, ובו בזמן חדרו למחנה פקודיו של חסן סלמה, שהתחזו כפועלים. ב-14 באפריל הודיע הש״י שהפינוי קרוב. התצפיות אישרו את הידיעה. אבני התחזה לנהג של קבלן יהודי שהיה לו אישור כניסה למחנה, וחדר אליו. הרי סיפורו: "בדרכנו ראינו ריכוז גדול של מכוניות, תותחים ומכוניות משוריינות, על המגרש הגדול. המשכנו וירדנו לעבר המוסכים, ממזרח לכביש, על-יד המוסכים ראינו קבוצה של ערבים לבושים אזרחית, שעסקו בביצור אחד הבתים שעמד בפינה הצופה מערבה וצפונה. מן המוסכים שמנו פעמינו אל גבעת שלוש הבריכות. אף שם ראינו ערבים מכינים ביצורים." פרידן פקד על אבני להשתלט על המחנה ב-14 באפריל בלילה.
ב-1 אחרי חצות דיווחו התצפיות: האנגלים מתפנים. בשעה 4.30 לפנות בוקר עזבו אחרוני הבריטים את מחנה תל-ליטווינסקי. פרידן פקד על אבני: להיכנס! בפלוגה של אבני היו שתי מחלקות. מחלקה בפיקודו של יעקב ארז חדרה לאגף הדרומי של המחנה, הגובל עם הכפר חיריה, ומחלקה בפיקודו של אמציה עמרמי חדרה לאגף המזרחי. הערבים ירו עליהן מתוך המחנה. פרידן שלח למחנה מחלקה שלישית. שלוש המחלקות השתלטו על רוב מיתקני המחנה, אך לא סילקו ממנו את כל אנשיו של חסן סלמה. באותו זמן ירו חיילי "קרייתי״ במרגמות על הכפר סלמה, ורבים מתושביו נפגעו.
ב-15 באפריל בשעה 11 לפני הצהריים נודע לפרידן שלוחמים ערבים מהכפרים מתכוננים לתקוף את המחנה, והוא שלח רץ למפקדת גדוד 32 של חטיבתו, שחנתה בגליל ים, וביקש סיוע. הרץ לא מצא את המג״ד, צבי גרמן, במפקדה. מפקד פלוגה ב' של גדוד 32, אשר לוי, כתב: "באותו יום יצאתי עם הפלוגה למטווח. לפתע נראה מרחוק רוכב אופנוע ... הייתה עמו פקודה... לעלות מיד על המכוניות ולחזור להרצליה... עלינו להשתתף בפעולה שכבר החלה, ועזרתנו המידית הכרחית. במהירות הגענו למרכז הרצליה. השליש עמי פרלין חיכה לי. היו בידיו הודאות להעביר מיד את הפלוגה לפיקודו של גדוד. לרגע היססנו, לא ידענו כיצד נעבור עם נשקנו בכביש הראשי, שמשמרות בריטיים סיירו לאורכו... החלטנו לא להתחשב בגורם הבריטי, ופקדתי על השיירה לנוע במהירות למפקדת גדוד 33. המוני עוברים ושבים הריעו לנו בהתלהבות. במפקדת גדוד 33 הורונו להעביר את הפלוגה למחנה תל-ליטווינסקי.
״כשהתקרבנו למחנה נשמעו יריות רבות. תנועת כלי הרכב הייתה רבה. בשער הכניסה, הצפוני, כבר ניצב משמר משלנו. הזקיף הפנה אותי אל מפקדת הפעולה... המפקדה שכנה בבניין שניצב על-יד מקום הכניסה לבית-החולים (כיום) ובכמה בניינים סמוכים לו. בנץ,3 שהיה מפקד הפעולה, תאר את המצב. לדבריו נשאר השער הדרומי פתוח לאויב, ועם בוקר כבר היו הערבים במחנה. גדוד 33 הצליח לכבוש את החלק הצפוני של המחנה.
״המחנה היה זר לי. רשת הכבישים המסועפת שבו אך הכבידה על ההתמצאות. לא היה ברור לי באיזה חלקים מחזיק האויב. לקחתי עימי את חוליות הפיקוד של הפלוגה, עלינו על משוריין ויצאנו לסייר במחנה. נסענו כלפי דרום. האויב ירה עלינו אש חזקה. הקליעים היו מתדפקים על דפנות משוריינינו. ממולנו, במרחק כמאתיים מטר, ניצב משוריין אויב שפתח עלינו באש. היה זה אחד המשוריינים שלנו, ששבועות אחדים קודם לכן נפל שלל בידי האויב בסביבות ירושלים.
פנינו כלפי מזרח. על גבעת המגדל מצאנו מחלקה מאנשי 'משמר העם‘ שניהלו חילופי יריות חזקים עם האויב. מן הסיור התברר לנו כי האויב נכשל להחזיק במחנה, גם, מפני שאנשיו, מיד לאחר שהשתלטו על דרום המחנה, החלו לבוז בז. הם התפזרו בין החצרות וכל אחד מהם השתדל לחטוף מהשלל הרב שנשאר במחנה."
פרידן פקד על לוי להדוף את הערבים אל מחוץ למחנה. בכמה סבבים של משוריין הגיעה הפלוגה לשטח הVתערבות, והחליפה יריות עם הערבים שבבנייני המחנה. יצחק (גוליבר) בן-מנחם4 ירה במקלע בנהג של משאית שהובילה תגבורת לאויב. המשאית התהפכה ונוסעיה נפגעו. שתי מחלקות בפיקודו של יצחק קדם הסתערו על הבניינים". קדם סיפר: "הגענו עד בית-הדפוס הצבאי. לערבים היו משוריינים קלים, ולנו היו חמישים כדורים חודרי שריון. גוליבר ירה במשוריינים ממרחק שש מאות מטרים ופגע בהם, והתקפתם נעצרה."
חילופי היריות נמשכו גם למחרת, ב-17 באפריל. כששככה האש שלטו היהודים על רוב המחנה, והערבים החזיקו בקבוצת בתים בפינתו הדרומית-מערבית. במרגמת דווידקה הופגזה קבוצת הבתים, אך הערבים לא ברחו.5
ב-17 באפריל בשעה 6.30 בערב דיוות המח"ט דן אבן ליגאל ידין: "מחנה תל-ליטווינסקי בידנו, פרט ללשון הדרומית הגובלת עם כביש סלמה-יהודיה."6 הש״י דיווח: "עשרים ושמונה ערבים נהרגו בקרב. מה"הגנה" נהרג חייל אחד7 ועשרה נפצעו".

אצ״ל מפתיע

מאז ההחלטה על מִבצע "נחשון" (ב-31 במארס) התמקדה תשומת הלב של אנשי הפיקוד העליון בחזית ירושלים, וגם קרבות משמר העמק, רמת-יוחנן, טבריה, נבי-יושע וחיפה העסיקו אותה. תל אביב וסביבותיה, שבהן הייתה ליהודים עליונות צבאית מוחלטת, הוזנחו קצת, והיוזמות של חטיבת "קרייתי" היו מוגבלות לפיגועים מקומיים.
ב-22 באפריל שלח אג״מ/מִבצעים "מצע לְמִבצע חמץ" לחטיבות קרייתי, אלכסנדרוני וגבעתי, שנועד להיות הקדמה לביצוע תוכנית ד' בתל אביב ובסביבתה. "המגמה: טיהור השטח בין שלוש החטיבות לשם כיתור יפו וניתוקה, ופתיחת הדרך ללוד." ידין ועוזריו התכוונו לכבוש את הכפרים יהודיה, סיקיה, חיריה, סלמה, תל-עריש, יאזור ובית-דגון.8 ההכנות לַמִבצע נמשכו בעצלתיים, ואז הועמדה ה"הגנה" לפתע בפני עובדה: אצ״ל התחיל בַּמִבצע הצבאי הגדול ביותר שלו במלחמת העצמאות: ניסיון לכבוש את יפו. למהלך הדרמטי הזה של אצ״ל, שלא תואַם עם ה"הגנה" היו השפעות לא רק על החזית עם הערבים, אלא גם על היחסים בין ה"הגנה" לאצ״ל, ועל היחסים בין היהודים לבריטים.
__________________
פרק זה מסיים את ממצאי המחקר על חזית גוש-דן בחלקה הראשון של מלחמת העצמאות. מהשבוע הבא תתחיל סדרת פרקים חדשה על המלחמה בטבריה.

הערות

1. היום תל-השומר.
2. היום מצוי בו בית אבות אפעל, בשכונת רמת-אפעל, ברמת-גן .
3. בן-ציון פרידן
4. נהרג בדצמבר 1955 כשפיקד על פלוגה בגדוד הצנחנים 890 בפשיטה על מוצבי הסורים ממזרח לכנרת.
5. א"צ, קמ״ן מחוזי, 2 במאי 1948; "ספר אלכסנדרוני", עמ' 169-160; שיחת טלפון עם בן-ציון פרידן ב-20 ביוני 1986; סדרת ראיונות עם צבי גרמן; ראיון עם יצק קדם ב-1 באוגוסט 1970.
6. א"צ, מאת אלכסנדרוני, 17 באפריל 1948.
7.א"צ, ידיעות טנא, 21 באפריל 1948.
8. א"צ, מטכ"ל/אג"ם/1, מצע/למבצע חמץ, 22 באפריל 1948.

תאריך:  27/09/2019   |   עודכן:  27/09/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המערכה במחוז תל אביב (ח') כיבוש בסיס תל השומר
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מה יהיה? איך נכין את השבת שלא
חבר קיבוץ יגור  |  27/09/19 17:16
 
- ואיך נהנה בשבת בלי השמאלנים
סייר1  |  28/09/19 15:42
 
- קשה קשה ל"ת
חבר קיבוץ יגור  |  29/09/19 21:27
 
- תשואות לכותב
משה, עורך-דין  |  1/10/19 04:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות האמת על מלחמת העצמאות: פרוץ המלחמה
אורי מילשטיין
הקמת חטיבת "קרייתי" בתל אביב; הכנות להגנת תל אביב מפני התקפה מיפו; חלקה של חטיבת קרייתי בביצוע "תוכנית ד'", הערכה על מטרות הערבים בגזרת תל אביב; הצעה לכבוש מייד את שכונת מנשיה, תוכניות ומבצעים לקראת סיום המנדט הבריטי, "מבצע דגל"
אורי מילשטיין
הריסת חלק משכונת אבו כביר ב"פעולת מרכז"; הפגזת אבו כביר במרגמות "דווידקה" שפותחו על-ידי ההגנה ;רמה נמוכה של מפקדי מחלקות בארגון ההגנה ואמון הכיתה התגלה כלקוי מאוד; הערבים מתכננים להפציץ את תל אביב במרגמות גם כן; פיצוץ בית קירור בשכונת באסה ביפו; כיבוש אבו כביר במבצע "מרכז 2" קצינים ערבים בצבא הבריטי לשעבר קיבלו את הפיקוד על יפו
אורי מילשטיין
הקרבות בדרום תל אביב; פעולה לא מתואמת של אצ"ל כמעט גרמה אסון; פגיעה באוטובוסים יהודיים מאבו כביר; תכנון מבצע נגד שכונת אבו כביר הערבית וביטולו מחשש התערבות בריטית; פיגועי ערבים בסביבות שכונת גבעת הרצל, התקפה של ההגנה על אבו כביר; "מבצע דוד" נגד אבו כביר; דמורליזציה בקרב הערבים; פיתוח מרגמת הדווידקה
אורי מילשטיין
בשבוע הבא: אוניברסיטת תל אביב - שטח כבוש; לוחמי "צבא ההצלה מגיעים לאזור תל אביב; הערבי ברחו מן הכפרים שבצפון תל אביב, והיהודים שכנו בהם פליטים; השתלטות על אדמות יקרות
אורי מילשטיין
בשבוע הבא: ראש עיריית יפו מעוניין בהסכם אי-התקפה עם היהודים; הוראה לארגון ההגנה לא ליזום תקריות בגבול יפו תל אביב; המלחמה פוגעת ביצוא ההדרים והפרדסנים הערבים מעוניינים לקיים הפסקת אש לשלושה חודשים עד סוף העונה; יהודים הורגים סתם ושודדים ערבים; משה דיין מתנגד להסכם; בן-גוריון אינו מאמין בהסכם; קיצונים השתלטו על יפו ואינם מעוניינים בהסכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il