X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אולגה טורצ'וק, חביבה עלי, לא מעט, בזכות עיסוקה בפרק זנוח של ההיסטוריה היהודית והפולנית, כל זאת מתוך מטרה להציג - באמצעותו של פרק זנוח זה - דגם אוטופי של סובלנות ופתיחות בחברה רב תרבותית, אשר רבים רואים בכך ניסיון של התמודדות עם העבר היהודי-פולני, שהינו נושא טעון, לכשעצמו
▪  ▪  ▪
זוכי פרס נובל לספרות 2018 ו-2019 [צילום: ועדת פרס נובל]

באיזה קורת רוח קראתי - זה עתה את הידיעה על כך כי הסופרת הפולנייה, אולגה טורצ'וק, הינה הזוכה לפרס נובל לספרות, לשנת 2018, יחד עם הסופר והמחזאי האוסטרי, פטר הנדקה. נניח לעת עתה לפטר הנדקה, משום שבכוונתי לייחד דברים, ברשימה זו, דווקא לסופרת הפולנייה, עטורת הפרסים, אולגה טורצ'וק, שקשרה בגורל העם היהודי, עם כתיבת ופרסום ספרה המונומנטלי - 'ספרי יעקב'.
אולגה טורצ'וק, חביבה עלי, לא מעט, בזכות עיסוקה בפרק זנוח של ההיסטוריה היהודית והפולנית, כל זאת מתוך מטרה להציג - באמצעותו של פרק זנוח זה - דגם אוטופי של סובלנות ופתיחות בחברה רב תרבותית, אשר רבים רואים בכך ניסיון של התמודדות עם העבר היהודי-פולני, שהינו נושא טעון, לכשעצמו.
כמי שנחשף אל המשיחיות, בכלל ואל המשיחיות של שבתי צבי, במסגרת הדוקטורט הנוסף שכותב אני בנושא: "ייצוגי שבתי צבי בספרות העברית החדשה בישראל בין השנים 1881-2016", בהנחייתם של פרופ' אבי אלקיים מהמחלקה למחשבת ישראל, באוניברסיטת בר-אילן ופרופ' יצחק בן מרדכי, מהמחלקה לספרות עברית, אוניברסיטת בן-גוריון שבנגב, נחשפתי גם אל כת הפנקיסטים.
יעקב פרנק היה מיסטיקאי ומנהיג יהודי אנטינומיסטי שהגדיר את עצמו כמשיח בפולין של המאה ה-18. פרנק סחף אחריו כת מאמינים, והוא נחשב אחד מממשיכי דרכו של שבתי צבי. הוא ייסד את כת הפרנקיסטים, ובסתיו 1759 התנצר עם קבוצה מתלמידיו. זמן קצר לאחר מכן סר חינו בעיני המלך והוא נכלא במנזר צ'נסטוחובה.
כפי שמתארת הסופרת והעיתונאית, מירי פז, הרי דמותו של המנהיג המיסטי, יעקוב פרנק וקורותיה של כת הפרנקיסטים הציתו את דמיונה. התחקיר והכתיבה ארכו שבע שנים והיו רצופי גילויים מרגשים בשבילה. כך גילתה, למשל, שהפרנקיסטים נהגו לקבור את מתיהם במערה מסוימת, קרובה לעיר הולדתו של יעקב פרנק. כעבור יותר ממאתיים שנה הסתתרו באותה מערה כעשרים יהודים בתקופת השואה.
בהשראת צירוף המקרים הזה מצאה פתרון לבעיה ספרותית שהתחבטה בה ארוכות ונוגעת לגורלה של ינטה, מן הדמויות המרכזיות בספרי יעקב. העבודה על הספר הייתה בשביל טורצ'וק - כפי שמתארת, מירי פז, תקופת לימודים אינטנסיבית. היא למדה היסטוריה של המאה השמונה עשרה, קבלה, גימטריה וגם קצת עברית. את צירוף המילים "רוח הקודש" היא מבטאת ללא שמץ מבטא זר.
מירי פז מספרת וכותבת כי: "תשואות רמות וממושכות קידמו את אולגה טוקרצ'וק בטקס הענקת הפרס. ספרי יעקב זכה גם בפרס הקוראים, בנוסף לפרס השופטים. אבל ימים ספורים אחרי הטקסים, הפרסים, החגיגות והתשואות, פרץ באינטרנט נחשול אדיר של שטנה נגד הסופרת עטורת הפרסים. עושים בה לינץ' אינטרנטי. מאיימים על חייה, מזהירים אותה כי לעולם לא תהיה בטוחה בארצה, מזמינים מתנדבים לירוק בפניה (תמורת 1,000 זלוטי!), מכנים אותה "בוגדת", "סחבה יהודיה", "זונה אוקראינית".
עוד כותבת, מירי פז, כי:"טוקרצ'וק העירה על כך שעכשיו היא מבינה מה פשרו של חרם; בני ארצה שוללים ממנה את זהותה כפולניה. מסע שטנה ארסי כזה לא זכור בתולדות פולין החדשה, הדמוקרטית. השנאה בוקעת מגרונם של פטריוטים פולנים, שאינם מוכנים להתמודד עם שאלות הנוגעות לעברה הלא מושלם של פולין. טוקרצ'וק, בראיון לטלוויזיה, ביטאה בקול צלול ובוטח את ההכרח להתמודד עם העבר הלא מושלם הזה, והתעכבה על כמה מפרקיו האפלים".
בעניין זה מעניין אצטט דברים שמביאה פז, בשמה של אולגה טורצ'וק, באלה המילים: "המצאנו את ההיסטוריה של פולין כארץ סובלנית, פתוחה, כארץ שלא הוכתמה במאום ביחסה אל המיעוטים", אמרה בתחילת הראיון, "אך מתברר כי עשינו דברים מחרידים כקולוניאליסטים, כרוב לאומי שדיכא את המיעוט, כבעלי עבדים או רוצחי יהודים...". איש לא ניסח את הדברים בישירות כזאת. טורצ'וק אמרה זאת בהזדמנויות שונות בעבר, בעיקר במפגשים עם קוראים. "אני לא זוכרת שמישהו עזב את האולם בגלל זה", היא מציינת".
ספרה של טורצ'וק - ספרי יעקב', המחזיק בחובו כ-1000 עמודים, תורגם לעברית, בתרגומה של מרים בורנשטיין ואמור היה לצאת לאור, בהוצאת 'כרמל', זה מכבר. כפי שמסר לי ישראל כרמל, המו"ל שלי ובעל הוצאת הספרים 'כרמל', מצוי תרגום הספר, בעריכתם של שני פרופסורים המומחים לתקופה הפנקיסטית ולענייני משיחיות ואמור לצאת ולראות אור, במרוצת החודשים נובמבר-דצמבר 2019.
כולי סקרנות וצפייה דרוכה לקראת קריאת ספר זה, שאני מצפה להוצאתו לאור, מזה שנים. תרגום הספר 'ספרי יעקב' יעשיר את הספרייה, הנוגעת בענייני משיחיות יהודית, בכלל, משיחיות יהודית, בזיקה לפולין ויש שיגדירו הדברים בגדר של זיקה של משיחיות שקר, שאחת נולדה בטורקיה והשנייה נולדה בפולין.

ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ונוטריון, מתמחה - בין היתר - בתחום דיני לשון הרע, משפט פלילי לסוגיו השונים ובכללם: שחרורים ממעצר, ייצוג בתיקים פליליים מסובכים, בענייני הלבנת הון ובאישומי מיסוי פליליים.
תאריך:  10/10/2019   |   עודכן:  10/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אולגה טוקרצ'וק - הסופרת שהיא יותר יהודייה מפולניה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המצאת היסטוריה, אינה בלעדית
וינטר הניה  |  12/10/19 21:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרס נובל
מירב ארד
השנה יוענק הפרס לשני זוכים, לאחר שבשנה שעברה בוטלה חלוקת הפרס בקטגוריה זו    אתמול הוענק פרס נובל לכימיה לשלושה חוקרים שפיתחו סוללה נטענת מחדש
מירב ארד
הזוכים - ג'יימס פיבלס מקנדה זכה בפרס על תגליות בפיזיקה תיאורטית של היקום. החוקרים מישל מיור ודידייה קלו משווייץ זכו על גילוי ראשון של כוכב לכת המצוי מחוץ למערכת השמש
מירב ארד
הפרס הראשון לשנה זו הוענק לוויליאם קלין, פיטר רטקליף וגרג סמנזה שבחנו את תהליכי החמצון של תאים    קבלו פרס של כ-918 אלף דולר
איתמר לוין
טום וויפל טוען, כי הפרס נוצר בתקופה בה ההתקדמות המדעית נשענה על גאונים בודדים - אך אינו מתאים לתקופה בה הגילויים הם פרי עמלם של צוותים נרחבים
מירב ארד
ועדת הנובל בשבדיה הכריזה על הזוכים לשנת 2018: ויליאם נורדהאוס ופול רומר    השניים זכו בפרס על עיצוב שיטות לטיפול לשאלה כיצד יוצרים צמיחה כלכלית מתמשכת ובת קיימא לאורך זמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il