X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אל מול הלך רוח זה הנושב מצדם של מפקדים נערצים ונועזים, אשר תרמו רבות לביטחון ישראל, ניצב האזרח "העני ממעש" ושואל; מה השתנה במציאות חיינו
▪  ▪  ▪
רפול. מפקד בכיר

"מי ניצח במלחמה"? שאל רפול, מפקד אוגדת רמה"ג במלחמת יום כיפור, את משה דיין, שר הביטחון במלחמה, לאחר שדיין דיבר עם חיילים על הוויתורים שישראל תבצע בכדי לרצות את הסורים, והוסיף; "מדוע ינסה המנצח להפיס את דעת המנוצח ולא להפך"?!
לפני הדיון בשאלה זו יש להדגיש כי הסוגיה העיקרית המתלבנת עד ימינו אלה, ועמדה אף במרכזה של מערכת הבחירות האחרונה, ושממנה נובעת החולשה שאבחן רפול, היא חוסר הפנמת מהות המאבק הערבי נגד ישראל. בנושא זה, ובהקשרה של מלחמת יו"כ, כתב פרופ' הראל פיש כי "המאבק נגד ישראל מעולם לא היה אלא מלחמה קדושה... זוהי מלחמה דתית, הציונים שבאו להתיישב בציון סירבו מאז ומתמיד להכיר בכך, וניסו להרגיע את עצמם ... כי פה יש סכסוך בינלאומי 'נורמלי'. אבל מבחינת הערבים מטרתה של מלחמה זו היא חיסולה של הישות היהודית בארץ ישראל בשם שלמות האיסלאם".
נראה שתשובה מסוימת לשאלתו של רפול, החוזרת מדי שנה ערב התקדש היום, בדיונים על "המחדל", מופיעה בראיון שהעניק לטלוויזיה האלוף בני פלד, מפקד חיל-האוויר במלחמת יו"כ, לאחר המלחמה, שהייתה, יש להזכיר, ניצחון כביר בקנה מידה עולמי: "מדוע הסכיזופרניה הזו?... הגעתי למסקנה שמי שיושב מחוץ, האויבים שלנו,...הוא צריך לנתח את מרכיבי העוצמה שלנו... העוצמה שלנו היא רוחנו, שכלנו,... הוא החליט לתקוף את זה. זה כלי הנשק הכי חזק של עם ישראל... הם הצליחו. הצליחו במערכת החינוך: להטיל ספק בצדקת קיומנו בארץ הזו. הם הצליחו במחזאות. הצליחו בשירה, הצליחו אפילו בסיכומי המלחמה. לאט-לאט להכניס אלמנט של שבר..."
מה השתנה
ייתכן שמענה לשאלתו של רפול, הממחיש את גודל השבר שעליו דיבר פלד, מופיע בביוגרפיות שפרסמו לאחרונה שני מפקדים אמיצים ועטורי קרבות. והכוונה היא ל"ידעתי את ארצי" של סגן הרמטכ"ל האלוף במיל' מתן וילנאי, ו"להיות אחד מרבים" של איש ה-101 אל"ם במיל' קצ'ה.
"גם לאחר 25 שנה, עמדתי הברורה היא שהסכמי אוסלו היו דבר נכון...", כותב וילנאי. וגאוותו, לצד מבצעים בעורף האויב, היא שכאלוף פיקוד דרום "הג'יפים ממוגני הירי הראשונים היו בפיקוד דרום. בשלב מאוחר יותר, כסגן רמטכ"ל, כבר דאגתי למיגון נרחב בהרבה..."
קצ'ה מתאר את קשריו עם מאיר הר-ציון והמחלוקות ביניהם: "מאיר, שהעריץ את אריק [שרון], לא סלח לו על ההינתקות... אני תמכתי בהינתקות ובאריק... בשנים האחרונות לחייו, מאיר הקצין מאוד את עמדותיו בנושאים פוליטיים וביטחוניים, עד שדבריו הפכו למנטרה קבועה: אי-אפשר להתקיים במדינה כה קטנה ואסור לוותר על-אף שעל אדמה!... לא התווכחתי איתו. ידעתי שאין טעם בכך. נראה לי שהוא לא הפנים את השינויים שחלו במציאות מאז שנות החמישים..."
אל מול הלך רוח זה הנושב מצדם של מפקדים נערצים ונועזים, אשר תרמו רבות לביטחון ישראל, ניצב האזרח "העני ממעש" ושואל; מה השתנה במציאות חיינו, ותוהה; אולי באמת אין ברירה. אולם היו גם מפקדים בכירים שלא "נתפשו לחולשה ולקוצר-רוח", כלשונו של רפול, ושהוא אחד הבולטים שבהם. וזאת כפי שמתבטא בגילוי דעת של "השומר הצעיר" מ-1937, שבו בחר רפול לסיים את הביוגרפיה שלו "סיפורו של חייל": "לא ניתן להפקיר אף שעל אחד של אדמת ארץ ישראל. צרכי העם היהודי בעולם, והיישוב היהודי בארץ-ישראל, מחייבים... לא חלוקת הארץ, אלא הרחבתה..."

הכותב הוא דוקטורנט באוניברסיטת אריאל ועמית מחקר במכון אריאל לביטחון ותקשורת.
תאריך:  20/10/2019   |   עודכן:  21/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מי ניצח במלחמה"
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
ניצחוננו - ניצחון פירוס
אביתר בן צדף  |  20/10/19 12:35
 
- בן-צדף, דבריך אינם אמת
בן נאמן  |  20/10/19 14:52
 
- אשמח לקרוא את האמת שלך
אביתר בן צדף  |  21/10/19 19:07
 
- מדוע שונה מספרה של אוגדה 880?
בן נאמן  |  21/10/19 21:28
2
אצל הערבים - אף שעל-מעוגן דת
אהוד בנישו  |  20/10/19 15:58
3
קצינים בוגרי קורסי NIF וכיוב' ל"ת
תל אביבית  |  20/10/19 22:32
4
מסקנה אפשרית של המחקר..קרא...
אמנון מפ"ת  |  21/10/19 11:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף קנדלקר
בימים הלא פשוטים הללו גיליתי שיש לנו בעם ישראל נוער קצת שונה ממה שאנחנו רגילים ורוצים לחשוב
איתן קלינסקי
גם אם קשה לי אעשה הכל כדי לסייע לאחי הפלשתינים למסוק את זיתיהם הסופגים קללות וגידופים וגם מטחי אבנים
אלי אלון
המשורר הפזמונאי והמתרגם הפורה פרופ' יוסי גמזו, אחראי לכמה משירים שהפכו מזה כבר לנכסי צאן ברזל בזמר העברי כמו, "איפה הן הבחורות ההן", "סימן שאתה צעיר", "זוהי יפו", "סתם יום של חול" הכותל ועוד    גמזו (81) הטביע חותם משמעותי בתרבות הישראלית וממשיך ליצור ולכתוב גם כיום
חיים רמון
האובססיה של אורי משגב לנתניהו פשתה כמגיפה במפלגות השמאל והמרכז, שהסתלקו מכל עימות עם דרכו המדינית-ביטחונית
יוני בן-מנחם
מלכת ירדן ראניה פירסמה, בצעד חסר תקדים, איגרת לציבור הרחב שבה היא מכחישה את כל ההכפשות נגדה ונגד משפחת המלוכה בשנים האחרונות    נראה כי הצעד נועד לנסות ולהקהות את העוקץ של גל ההתמרמרות והביקורת העממית על המלך עבדאללה ורעייתו בעקבות המצב הכלכלי הקשה בירדן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il