X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
התמיכה של חודק בהשאת רווחים (או ערך לבעלי המניות) כמטרת החברה העסקית, תוך אזכור שמו של מילטון פרידמן, שידע להסביר מדוע זו הגישה הרצויה למען רווחת הציבור, זכתה באופן צפוי לביקורת
▪  ▪  ▪
כיצד מאזנים? [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

בשבועיים האחרונים מפרסמים (בעיקר בכירים משוק ההון) טורי דעה בעיתונות היוצאים נגד תכלית הרווח של חברות. או אם לדייק, הכותבים מצטרפים ומפרשים את הכרזת "השולחן העגול של העסקים" (מועדון מנכ"לים של כ-200 מהחברות המשפיעות בארה"ב) שהתפקיד של חברות עסקיות הוא לא רק למקסם רווח תחת מגבלות החוק.
התייחסתי כאן כבר לטור של צבי סטפק, יו"ר מיטב דש, שסגר מעגל כאשר הגיב לטור של (ידידי) בועז ארד, שבתורו הגיב לכתבה של אהרון רוזן, כתבה ששבחה את צבי סטפק... (הכל בעיתון "גלובס"). למקרה שפספסתם, הביקורת והקישורים זמינים בבלוג: עומר מואב, "האם חברות עסקיות צריכות למקסם רווחים?", בלוג בעיקר כלכלה, 14 באוקטובר 2019.
כנגד הקו הפופוליסטי יוצא עו"ד דוד חודק, אף הוא בטור בגלובס. חודק מעלה טיעונים נכונים, וכדאי לקרוא אותם בכתבה הבאה: עו"ד דוד חודק, "תכלית החברה העסקית תחת התקפה", באתר גלובס, 16 לאוקטובר 2019.
... השאלה היא, מה יעשו הדירקטוריון, המנכ"ל וההנהלה כאשר הם עומדים בפני החלטות עסקיות במשטר המוצע של ריבוי "תכליות" ושוויונן זו לזו. לדוגמה, אחד ממפעלי החברה התיישן, ודנים בסגירתו ובפיטורי עובדיו. סגירת המפעל תפגע בעובדיו ובקהילה שבה הוא מצוי. מנגד, סגירתו תועיל לנושי החברה וגם לבעלי מניותיה, שכן הרווחיות והיעילות של החברה ישתפרו. מצב יתרת עובדי החברה במפעלים היעילים ישתפר, כי החברה תתחזק, וכך גם יציבות מקום עבודתם. פותר החידה יאמר, נאזן בין האינטרסים של הקבוצות השונות, כיצד מאזנים? זוהי מלאכה פוליטית ולא עסקית. קשה לעבוד מספר אדונים ביחד, היהדות הבינה זאת לפני אלפי שנים.
התמיכה של חודק בהשאת רווחים (או ערך לבעלי המניות) כמטרת החברה העסקית, תוך אזכור שמו של מילטון פרידמן, שידע להסביר מדוע זו הגישה הרצויה למען רווחת הציבור, זכתה באופן צפוי לביקורת. למה לפספס הזדמנות לכתוב כמה משפטים פופוליסטיים ולזכות בפרסום חינם? אז אלה אלקלעי, יו"רית IBI קרנות נאמנות, לא מפספסת את ההזדמנות וכותבת טור דעה (תגובה לעו"ד דוד) שמתפרסם בגלובס:
אלה אלקלעי, "תשובה לשאלה של אתמול והתעלמות מהמצב של היום", באתר גלובס, 18 לאוקטובר 2019.
הטענות שלה, כמו של האחרים שכותבים נגד השאת רווחים כמטרה בלעדית, מתחלקות לשניים: חסרות משמעות (ללא תכלית פרקטית) מסוג א' וחסרות משמעות מסוג ב'. חסרות המשמעות מסוג א' הן טענות בסגנון אני בעד הטוב ונגד הרע, או בהקשר הרלוונטי, רצוי שמנהלי חברות עסקיות יהיה בסדר עם הציבור, לקוחות, סביבה, ספקים וכדומה.
טענות חסרות משמעות מסוג ב' הן הטענות שגורסות שאם חברה לא רק תשיא רווחים, אלא גם תדאג ללקוחות, לעובדים, לציפורים, ולספקים, בסופו של דבר היא תרוויח יותר. אז חזרנו לטיעון שהשאת רווח זו המטרה, אבל אלקלעי פשוט סבורה שהניהול של חברות שונות הוא כושל, הן לא באמת משיאות רווחים, ומספקת יעוץ איך כן להשיא רווחים: לדאוג לעובדים, ללקוחות, וכדומה. אחד הטורים הסתמיים ביותר. אין בו כלום, מלבד פרסום ל-IBI, כולל הסיום הדרמתי שממליץ: "בעידן של היום אולי עדיף לבחון [את] התורה הכלכלית של פרופ' אסתר דופלו ולא להסתפק בפרופ' מילטון פרידמן".
ומה התורה הכלכלית של פרופסור דופלו? את זה הקורא צריך לנחש לבד. אז אני כאן בשביל לסייע: "התורה" של דופלו היא שרצוי לבחון בשטח מה עובד לפני שמפעילים תוכניות סיוע לעניים. לא נראה לי שמילטון פרידמן היה מתנגד. ולא נראה לי (לפחות על בסיס קריאת הספר שלה במלואו - מומלץ לגב' אלקלעי) שדופלו, שמכירה היטב את המחקר על חשיבות המוסדות הכלכליים, מתנגדת להגנה על זכויות קניין, ליזמה פרטית, למסחר חופשי, ולתחרות - תמצית "תורתו" של פרידמן.
[פורסם בבלוג האישי של עומר מואב]

תאריך:  23/10/2019   |   עודכן:  23/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגי קמרט
נראה לי שלא אטעה אם אומר שהשקר רווח בקרבנו לא פחות מרווחתו של האמת, אם לא יותר    אם כך הדבר, הרי היה צריך לראות בו כדבר חיובי, אחרת לא היה תופס מקום כל כך נרחב בחיינו!
עומר מואב
בשונה מרוב חתני פרס הנובל בכלכלה, למקבלי הפרס השנה, שעוסקים בתחום העוני העולמי, הייתה השפעה עצומה על חיי בני אדם רבים
יוסי אחימאיר
אילו נבחר, מאיר שמגר אולי לא היה עממי כנשיאנו היקר ראובן ריבלין, ולא נוצץ כנשיא שמעון פרס, אבל היה מקרין הדר מלכות. מעל לכל היה מביא לתפקיד את אהבתו למדינה, כיהודית ודמוקרטית (סדר המלים הוא שלו), ולעם היהודי, "בעושרו הפנימי ובתרומתו לעולם"
רפי לאופרט
במלחמה פוליטית המתנהלת באמצעות תקשורת מגויסת וקיצונית, אין דנים בעובדות אלא בדעות ובתחושות בטן של הדובר ובאקסיומות של "טוב" ו"רע" מבית מדרשו; ואקסיומות, כידוע, אין צורך להוכיח. נראה, שאילו יוסי כהן היה אומר שיתְפַקד ויפעל במסגרת השמאל הפוליטי, גם הפעם לא היינו שומעים על כך מילה וחצי-מילה. אבל אם הוא מוגדר "כמקורב לנתניהו" זו עבירה בלתי-נסלחת
דוד בדין
לקרנות ההומניטריות התורמות המערביות יש מטרה אחת: לפעול כמשאב פוליטי עבור עבאס ותומכיו. למחשבה כי סיוע הומניטרי אל רש"פ מגיע אל העם הערבי הפלשתיני אין שום אחיזה במציאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il