X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לאורי אילן סיפרו חוקריו, שכל חבריו כבר נהרגו וממנו יוציאו את כל הסודות אורי אילן התאבד
▪  ▪  ▪
האנדרטה לאורי אילן ברמת הגולן. משמאל רן כהן ומיכל לנס [צילום: יאיר דקל]

יצאתי לסיור של המועצה לשימור אתרי מורשת אל רמת הגולן. הסיור לרמת הגולן הוגדר "לא בגדתי! - סיפורם של אורי אילן והחוליה". כשהאוטובוס התחיל לנסוע, הודיע המדריך, אהרל'ה ברינדט, שיש לו הפתעה ולכן שינה את המסלול: אנחנו נעצור ליד המקום, שבו היה עמוד תקשורת עם הטלפונים של הצבא הסורי. יש שם אנדרטה (אחת מארבע) לזכרו של אורי אילן ושם יישא דברים ח"כ לשעבר רן כהן, שהיה צנחן וקצין בצנחנים והגיע לדרגת אל"ם.
אורי אילן התאבד בשנת 1955. הוא התנדב לצאת עם חוליה של צה"ל אל רמת הגולן, להחליף סוללות במכשיר האזנה שחובר אל רשת הטלפונים הסורית. מארב עצר את תשעת אנשי החוליה והם נחקרו באלימות קשה. לאורי אילן סיפרו חוקריו, שכל חבריו כבר נהרגו וממנו יוציאו את כל הסודות. אורי אילן התאבד. כשסיפרתי לבתי, שהיא כבר מזמן לא צעירה, שאני עומד לספר את הסיפור, שאלה אותי בתמיהה: מי היה אורי אילן? סיפרתי לה את סיפורו של חייל, שהקריב את חייו כדי לא לספר סודות, אמרה: "מגיע לו צל"ש על ההקרבה".
כשהגענו אל האנדרטה בגולן, סיפר רן כהן (צנחן ואל"ם במילואים) כי בצה"ל לא מזכירים את מורשתו של אורי אילן: "לא נתקלתי במצגת צה"לית לזכרו". את הדברים אמר בנוכחות כמה מחבריו של החייל, ובהם מיכל לנס מבית אלפא, שהייתה חברתו באותם ימים. רן כהן היה חבר קיבוץ גן שמואל, שבו נולד אורי אילן לשלמה אילן ולפייגה אילנית. עוד סיפר, כי בעת שהחוליה נחקרה בסוריה, הציעו נציגים שלהם לפייגה אילנית, חברת כנסת מטעם מפ"ם ואמו של אורי אילן: "אנחנו מוכנים לשחרר את בנך". אילנית השיבה: "או שאתם משחררים את כולם, או אף אחד".
הסורים לא הסכימו לשחרר את השבויים וגופתו של אורי אילן הוחזרה ראשונה. הגופה הועברה בתוך יום לישראל, בעוד ארבעת חבריו נשארו בשבי. כשהגיעה הגופה לקיבוץ משמר הירדן נמצא פתק, שהחביא בבגדיו ובו כתב "לא בגדתי, התאבדתי". הרמטכ"ל דאז, משה דיין, ציטט מהפתק רק את שתי המילים הראשונות "לא בגדתי", ומילים אלה הפכו לסמל של הקרבה אישית למען ביטחון המדינה.
בחיפוש על הגופה נמצאו עוד שמונה פתקאות. אורי אילן השתמש בכפיס עץ כדי לחורר בדפי נייר את הדברים שהשאיר לנו כמורשתו. סיפר רן כהן, כי בהיותו חבר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, התקשר אליו אחיו של אורי וסיפר כי הפתקים, שהיו ברשות צה"ל, נעלמו. כהן עורר סערה בכנסת בעת שנציג צה"ל הופיע בפני הוועדה והפתקים אומנם נמצאו ונשמרים בידי הצבא.
מצידה האחורי של האנדרטה חרוט שיר שכתב המשורר נתן אלתרמן שנה לאחר התאבדותו של אורי אילן:
"מן הגבול הצפוני, מן הגשר, הובא.
שב מוטל - על - גבו ורוגע כדין.
מי הבא? זה אחד נערי הצבא.
זהו אורי אילן.
זה אחד הילדים.
זהו אורי אילן שנלחם באין - עד
סחוף - אימים - וערמה ונפתל ונופל.
לא היה אולי קרב מר מזה ובודד
בקרבות מצורך, ישראל.
מן הגבול הצפוני על כפיים הובא,
מן הקרב שערך לבדו קבל - אל.
בין עזי לוחמים ויודעי אהבה
לו את שמו תזכרי, ישראל."
כשהגענו אל האנדרטה השנייה לזכרו, נמצאנו בשיפולי קיבוץ משמר הירדן. מצאנו במקום כמה מבני בטון מוזנחים ומלוכלכים. היה כאן מחנה צבאי וכעת הוא נטוש. הדלתות פתוחות וצואת יונים בחדרים בתוך ערימות אבק. בחדר אחד, בפינה, "מוזאון" - תמונות תלויות על הקיר לציין את החייל שהתאבד כדי לא למסור סודות. חבריו הקימו עמותה שדאגה לזכרו. צה"ל לא השתתף. בדקתי ומצאתי שאורי אילן לא היה השבוי הישראלי היחיד שהתאבד בכלאו. סגן אלוף מאיר (מקס) בנט, שהיה איש מחתרת בפרשת "עסק הביש" במצרים, התאבד שם אחרי עינויים קשים.

תאריך:  30/10/2019   |   עודכן:  30/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אורי אילן - לא בגדתי, המתאבד הנשכח
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הקומוניזם מתיר את מעשי הבגידה
בן נאמן  |  1/11/19 13:56
 
- מפ"ם היתה שמאל ציוני
יוריק קרמר  |  2/11/19 10:17
 
- מהשמאל ה"ציוני" הזה צמחו גם
אזרח ותיק ומנוסה  |  2/11/19 21:01
2
שביל אורי אילן
משה מ  |  1/11/19 22:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליהו קאופמן
לאחר 63 שנה של השתקה הרי שהגיע הזמן להכריז על "יום זיכרון ממלכתי" לזכר נטבחי הטבח בכפר קאסם    הם לא מתו בקרב צבאי, הם לא נהרגו כסייעני טרור אלא שהם פשוט נרצחו רק משום שרצו לחזור הביתה בשלום ואילו הממסד הישראלי רצה לגרש את אחיהם ואת חבריהם, על-ידי הטבח הזה, מאדמתם בישראל ולהופכם לפליטים בירדן הסמוכה
עו"ד כנרת בראשי
אני עבדתי עם הפרקליטות צמוד צמוד במשך 10 שנים, כמעט. אני שמעתי את השקרים של שי ניצן בבית המשפט העליון. בהפסקה, באחד הדיונים, אמרתי לו: אתה מטעה את כב' בית המשפט (אז עוד היה לי כבוד אליהם). הוא הסתכל עליי בעיני מפיוז ואמר: נו, ולמי יאמינו לי או לך?
עמוס גלבוע
הופגנה היכולת הצבאית האיכותית האמריקנית, והנחישות להפעילה בצורה ממוקדת לשם קידום אינטרסים אמריקנים שהם בעדיפות; ארה"ב על מפת האזור, היא עדיין לא נוטשת אותו    דאעש ספג מכה קשה, ייחלש, אך בשום אופן לא יתמוטט
דן מרגלית
אילו הייתי במקום המשטרה לא הייתי קורא לו לחקירה אילו ידעתי כי מדובר במעשה חד-פעמי    לפי הכלל היהודי ש"אין מענישין אלא אם כן מזהירין"
קובי אפללו
לא ניתן לנהל מערך חוק תקין במדינה בה הערך העליון הוא המתוקשר והחשוף    בדרך אל החלפת השלטון, מתגלים קשרים חולים בין עיתונאים לבין מערכת המשפט והמשטרה    פעם התעסקנו בהון-שלטון-עיתון היום זה הדלפה-סיקור-רדיפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il