X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בתל אביב מצויים לא מעט רחובות ששמם, לא רק שלא מוכר לציבור הרחב, אלא גם אינו מוכר לתושבים הגרים בסביבתו רחוב ב. לפין הממוקם סמוך לשוק הכרמל בת"א הוא אחד מהם לפניכם סיפורו של הרחוב וסיפורו של ב. לפין שעל שמו הרחוב נקרא
▪  ▪  ▪
שלט רחוב ב. לפין [צילום: אלי אלון]
רחוב ב. לפין [צילום: אלי אלון]

רחוב ב. לפין הוא רחוב קטן הנמצא סמוך לשוק הכרמל מול "גן הכובשים", כ-50 מטרים מזרחית לגן זה. הוא מוכר רק למתי מעט והתרשמותי שאף רוב האנשים שגרים בסביבתו לא מכירים אותו. אורכו כ-350 מטרים (הערכה) צורתו כצורת האות ר-רי"ש.
תחילתו ברחוב הכרמל בין המספרים 12-10 והוא מסתיים ברחוב יעבץ 13. הרחוב צר יחסית ומרוצף כולו, הן הכביש והן המדרכות מצדיו, באבנים משתלבות. כביש ללא זפת. הבניינים לצידי הרחוב הם בני 6 קומות בממוצע. יש בתים בני 4 קומות ויש בני 7 קומות.
על שלט הרחוב מופיע הכיתוב הבא (ראו צילום שלט): "רח' ב. לפין תרט"ז -תרצ"ט 1939-1856 עסקן. עזר בפיתוח תחבורה מסודרת בין יפו לירושלים". נוסח הכיתוב בשלט לא ברור דיו ולא בדיוק מספר מה פעלו של ב. לפין ובמה זכה האיש שרחוב יקרא על שמו בעיר תל אביב.
במדריך הרחובות של תל אביב מופיעים פרטים נוספים על ב. לפין. וכך נכתב במדריך אודותיו: "בצלאל לפין (1856-1939) נולד ברוסיה, עלה עם הוריו לארץ ישראל ב-1873 ולמד בישיבת עץ חיים בירושלים. ב-1882 הקים שירות עגלות סדיר בין ירושלים ויפו. התפרנס ממסחר ומקבלנות בנייה. היה פעיל במוסדות צדקה, תמך בתלמידי חכמים ועשה למען בית החולים "ביקור חולים" בירושלים. מ-1890 ניהל עסק ליבוא ויצוא ביפו, ועשה למען בית החולים "שערי ציון" בעיר.

תולדות חייו של בצלאל לפין
הגעתה של המשפחה העשירה הייתה אירוע לא שיגרתי בחיי הישוב היהודי בירושלים, שרוב רובם של תושביה היו אז עניים, וחיו בדלות מכספי תרומות
▪  ▪  ▪

מעיון בארכיונים ישנים ובהם זיכרונותיו של הסופר והמתעד פנחס גרייבסקי שתיעד את חיי היהודים בירושלים, אני למד כי בצלאל לפין (בהרבה מקומות נכתב לאפין) היה איש רב פעלים, איש עסקים, נדבן ואיש חסד, אשר פעליו ועלילות חייו יכולים למלא ספרים שונים.
הוא נולד בשנת 1856 בעיר הורודנה (גרודנה) ברוסיה הלבנה, לאביו ישראל משה פישל הכהן לאפין ולאמו שרה-פראדל בתו של הרב גרשון חרל"פ. האב פישל היה קבלן בניין ואיש עסקים שבנה את מסילת הברזל הראשונה לגרודנה והפך לאיש אמיד מאד.
בשנת תרכ"ג 1862 (בכמה מקומות נכתב 1873) בחודש אב, משה פישל לאפין וכל בני ביתו ובהם בנו בצלאל שהיה אז ילד בן 5 לערך יצאו מגרודנה, נסעו עד נמל אודיסה, ומשם הגיעו ליפו באונייה. מיפו הגיעו ברכיבה על חמורים ופרדות לירושלים והתיישבו שם בעיר העתיקה.
מלבד כסף הם הביאו עמם "דברי כסף וזהב וחפצים ורהיטים יקרים". מספרים כי הרכוש היקר הובל על גבי דבשות גמלים מיפו לירושלים שם כאמור השתקעה המשפחה.
הגעתה של המשפחה העשירה הייתה אירוע לא שיגרתי בחיי הישוב היהודי בירושלים, שרוב רובם של תושביה היו אז עניים, וחיו בדלות מכספי תרומות. עם בואו לארץ רכש האב משה פישל לאפין קרקעות ובנה בתים.
לצד פעילותו העסקית תרם למוסדות ציבור בירושלים ובהם ישיבת עץ חיים ולבית החולים הציבורי "ביקור חולים" וכן סייע בעזרה לנצרכים ובהאכלת רעבים. בשל עושרו משה פישל כונה על-ידי הציבור "ר פישל הנגיד" וחצרו שבעיר העתיקה בירושלים קיבלה את השם "חצר ר' פישל הנגיד".
לבניו, ובהם בצלאל, נתן פישל חינוך תורני מובחר על-ידי על-ידי טובי המלמדים ששכר עבורם. בצלאל לפין למד בתלמוד תורה ובישיבת עץ חיים בירושלים ובישיבות אחרות. בשנת 1871 והוא בן 16 בלבד, נשא לאשה את ציריל בתו של הרב מיכל רבינוביץ'.

ממפעילי שירות עגלות סדיר בין יפו-ירושלים
יחד עם חברו מנוער מאיר שמעון ליבריכט יסד בצלאל לפין ב-1886 חברה לבניין והקימו שכונה חדשה מחוץ לעיר העתיקה שקראו לה "שער פנה"
▪  ▪  ▪

לאחר נישואיו החל בצלאל לעסוק במסחר יחד עם אחיו הצעיר אברהם ובשותפות עם פישל כ"ץ מהעיר לודג'. הם עסקו ביבוא עורות מעובדים וחומרי סנדלרות מחו"ל.
ב־1882 רכשו עגלות וסוסים והפעילו שירות עגלות סדיר בין ירושלים ויפו, ובכך היו מחלוצי תחום זה שכן עד כה נעשתה הדרך בין יפו לירושלים על רכיבה מתמשכת ומפרכת על גבי פרידות וחמורים.
לצד עסקיו תרם ופעל בצלאל לפין להקמת מוסדות חסד וצדקה. היה ממייסדי חברה לגמילות חסדים בשם "מעוז לדל", תרם ופעל בחברות "גמילות חסדים הכללית", ובמוסדות: ביקור חולים, עזרת נשים, לינת הצדק, ומוסדות חסד וסעד נוספים.
יחד עם חברו מנוער מאיר שמעון ליבריכט יסד בצלאל לפין ב-1886 חברה לבניין והקימו שכונה חדשה מחוץ לעיר העתיקה שקראו לה "שער פנה" שאפשרה לתושבים לרכוש בית בתנאים נוחים יחסית בתשלומים. במפעל זה ובעסקים נוספים הפסיד בצלאל לפין כספים רבים ואף חשב לפרוש מעסקים ולעבור לתחום אחר והחל ללמוד את מלאכת השחיטה והוסמך כשוחט.

עובר להתגורר ביפו
כשנודע לו על מצבו הקשה של בית חולים "ביקור חולים" בירושלים ערך מסע מגבית בארץ ואף יצא לחו"ל לגייס תרומות
▪  ▪  ▪

בשנת 1889 עבר בצלאל לאפין להתגורר ביפו. הוא ניהל עסק ליבוא ויצוא ביפו ובהמשך הכניס את חתנו, יוסף דוד הורביץ כשותף לעסקיו, והחליט להתמסר למפעלי חיזוק הדת ולמפעלי צדקה וחסד. ביחד עם חבריו סייע בצלאל לפין בהקמת תלמוד תורה "שערי תורה״.
כן פעל למען בית החולים "שערי ציון", שהיה בית החולים היהודי הראשון ביפו. הוא סייע בתרומות להגדלתו באגף נוסף. כשנודע לו על מצבו הקשה של בית חולים "ביקור חולים" בירושלים ערך מסע מגבית בארץ ואף יצא לחו"ל לגייס תרומות כדי לסייע לבית החולים הירושלמי שנקלע לקשיים ועם פרוץ מלחמת-העולם הראשונה חזר לארץ.
על אף שעבר ליפו ולתל אביב והשתקע בה היה בצלאל לפין קשור לירושלים ולא עזב את העיר בלבו. הוא הרבה לבקר בירושלים לעיתים קרובות והמשיך לסייע בתרומות למוסדות שונים בעיר.

סייע למגויסי הצבא הטורקי ולבני משפחותיהם
בהגיעו לגבורות כתב לו ראש עירית תל אביב מאיר דיזנגוף את הדברים הבאים: "ידידי ושותפי היקר אני מביא את ברכותי הלבביות בנות 76 שנה לסבא בעל הגבורות ואיש הפעולות בנות 80 שנה"
▪  ▪  ▪

בתקופת מלחמת העולם הראשונה פעל לפין לסייע ליהודים שנלקחו לשרות בצבא ובגדודי העבודה הטורקי. הוא נסע למחנות הצבא לבקר את החיילים, כדי לראות צרכיהם וליצור קשרים בינם ובין משפחותיהם. הוא פעל והשתדל למען מזון כשר, הלבשה וטיפול רפואי לחיילים היהודים. כמו-כן גייס תרומות מנדבנים וממוסדות ציבוריים כדי להשיג את דמי הכופר לשחרר חיילים יהודים שלא יכלו לעמוד בתנאים הקשים של הצבא הטורקי והצליח לפדות עשרות רבות של חיילים יהודים מהצבא הטורקי.
אחר המלחמה סייע בהקמת בניין בית-מרחץ וטבילה לקהילת יפו-ת"א ובתרומות וסיוע לישיבות ומוסדות במקומות שונים בארץ בניהם ישיבת "היכל התלמוד" בת"א, ישיבת חברון, ישיבת לומזה בפ"ת ועוד. כן פעל לטובת נצרכים פרטיים. במשך 18 שנה היה סגן יו"ר מועצת בנק "הלוואה וחסכון" בת"א.
בהגיעו לגבורות כתב לו ראש עיריית תל אביב מאיר דיזנגוף את הדברים הבאים: "ידידי ושותפי היקר אני מביא את ברכותי הלבביות בנות 76 שנה לסבא בעל הגבורות ואיש הפעולות בנות 80 שנה. תמיד קנאתי בך על שמצאת לך אפשרות להקדיש את כל חייך למעשה צדקה וחסד לענייני חיזוק הדת והמסורת ועל כן כשהייתה לי בהזדמנות, אומנם קטנה, להשתתף איתך באיזה פעולה מהרתי להירשם אצלך בתוך שותף..."
בצלאל לפין נפטר בבית החולים "ביקור חולים" בירושלים ב-9 בינואר 1939 בגיל 82 והובא למנוחות ליד קבר אביו משה פישל לפין בבית העלמין בהר הזיתים.

תאריך:  31/10/2019   |   עודכן:  31/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נא להכיר: רחוב ב. לפין בתל אביב
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
העליה לא"י בתרכ"ב = 1862
נצר גבריאל  |  1/11/19 04:00
2
לפין למגוייסים = דיסקית זיהוי
נצר גבריאל  |  1/11/19 04:27
3
לפין למגוייסים = דיסקית זיהוי
נצר גבריאל  |  1/11/19 04:27
4
לפין - לא התיגע, התירא או נרתע
נצר גבריאל  |  1/11/19 12:28
 
- גרוש יפו.
עמליה לויטין  |  3/11/19 20:07
 
- לעמליה. לפין בתק' המלחמה
נצר גבריאל  |  4/11/19 00:36
 
- תגובה לנצר בתודה
עמליה לויטין  |  9/11/19 18:47
 
- בצלאל לאפין
גיל לאפין  |  11/06/20 20:43
5
חד בדרא. אבגינוס בן אבגינוס
נצר גבריאל  |  1/11/19 23:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרצל ובלפור חקק
האיש שהתנדב למשימה של תרגום המוזיקה הערבית לאותיות עבריות: תרגום עם נשמה לשירה של גדולי הזמר הערבי (ראיון עם לטיף ברטוב)
עו"ד אברהם פכטר
עו"ד ירום הלווי, הגיש בקשה למשפט חוזר של רומן זדורוב שהורשע ברצח תאיר ראדה ז"ל    בערעור בעליון - השופט העליון דנציגר היה בדעת מיעוט כשקבע כי יש לזכות את זדורוב מחמת הספק, וזה כשלעצמו נימוק כבד למשפט חוזר.
גרשון הכהן
לנוכח ההתרחשויות האזוריות האחרונות בכלל, והפלישה הטורקית לסוריה בפרט, על ישראל לבחון מחדש את הגיון התנהלותה האסטרטגי - לא רק בממד הסמוי/חשאי של פעילותה במדינות השכנות אלא אף בזה הגלוי. שלא כן, היא עלולה למצוא עצמה במקרה של מלחמה עם הציר הצפוני - חיזבאללה, אירן, וסוריה - מנצחת בקרבות אך מתקשה לסיים את המערכה בהישג אסטרטגי
יוני בן-מנחם
מעצרם המנהלי של שני אזרחים ירדנים החשודים בעבירות ביטחון הפך למשבר מדיני מתפתח בין ישראל לירדן. השב"כ כבר מיצה את החקירה ויש לשחרר את השניים ולגרשם לירדן כדי לעצור את הסלמת היחסים בין שתי המדינות
אפרים הלפרין
כאשר התובעת הראשית בתיק נטשה את השימוע לטובת נסיעה פרטית לחו"ל אמרו שממילא זה היועץ המשפטי לממשלה שמחליט בשימוע    אז האם הם עברו לשיגוע? או אולי לשיסוע? כעת מחליטה התובעת שהייתה רק בחצי שימוע?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il