X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הכאוס הקיים לגבי מיצוב הסמכויות של פיקוד העורף עלול להוביל את מדינת-ישראל למצב קטסטרופלי שהיא לא ידעה כמוהו בשנים האחרונות
▪  ▪  ▪
פיקוד העורף

בעקבות חיסולו של מפקד הג'יהאד האיסלאמי מופגזים בטילים החל מהבוקר הערים אשקלון ושדרות, ויישובי עוטף עזה. אך ביום שלישי האחרון (19.11.12) קרה דבר חריג כאשר פיקוד העורף החליט לאסור על היישובים הממוקמים 80 ק"מ מהגדר של רצועת עזה לעבוד וללמוד. נשאלת השאלה: למה זה קרה, והאם זה היה הכרחי?
הסיבה להחלטה החריגה
פיקוד העורף פועל על-פי חוק ההתגוננות האזרחית שחוקק עוד בשנת 1951. חשוב לציין שחוק זה לא עבר שינויים בחמישים השנים האחרונות, ולא עבר התאמה למצב הביטחוני שאנו מצויים בו היום. זוהי ככול הסיבה לבלבול שקרה כאשר בשעות הבוקר המוקדמות אסר פיקוד העורף על תושבי גוש-דן ללכת לעבודה המוגדרת כ"לא חיונית" וכעבור כשלוש שעות שינה את החלטתו ואפשר לאנשים לצאת לעבודה בתנאי שיש במשרד מרחב מוגן דירתי (ממ"ד).
פיקוד העורף לא יכול לצוות על אזרחי ישראל, אלא רק להנחות אותם כיצד יש להתנהג במצב חרום, דבר המוביל לשאלה כיצד מתקבלות ההחלטות בישראל. בהנחה שפיקוד העורף מתייעץ עם שר הביטחון ואף עם ראש הממשלה לפני שהוא מוציא הנחיות.
במקרה שלנו מדובר היה (לפני מינויו של בנט לתפקיד שר הביטחון) באותו אדם עצמו המכהן בתפקיד הכפול של ראש-הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו. גם ההערכה שמדובר בצעדי מנע הגנתיים מתוך הנחה שהג'יהאד האיסלאמי יפציץ בטילים את אזור גוש-דן התקבלה בחשדנות מסוימת.
תקציר "הפרקים הקודמים"
כאשר כיהן מתן וילנאי כשר להגנת העורף, הוא ניסה בשנת 2006, כחלק מלקחי מלחמת לבנון השנייה, להעביר בכנסת חוק שיגדיר מחדש את סמכויות פיקוד העורף בזמן חרום, הדבר לא צלח וזה מה שהוביל לכאוס שהשתולל אמש.
במקום זאת הוקמה רשות החרום הלאומית (רח"ל) אשר נועדה נועדה להיות הגוף האזרחי אשר ינהל את המשק בשעת חרום: כל הסמכויות בשעת חרום (מלחמה, או שמא אסון טבע) אמורות היו לעבור אליה, ורח"ל היא זאת שאמורה הייתה לקחת את המושכות לידיים ולתת הוראות מדויקות לרשויות המקומיות, למפעלים המייצרים תשתיות חיוניות (רשויות המים, חשמל, תקשורת), למשרדי הממשלה, ואפילו לגופי הביטחון האזרחיים (משטרה וכבאות).
כמוכן, היא זאת שהייתה אמורה לדאוג להיערכות המוקדמת לשעת החרום של כל הגופים האזרחיים הללו — לוודא שכאשר תגיע שעת החרום הם יהיו מצוידים, מיומנים, ויצליחו לתפקד היטב. לצדה אמור היה פיקוד העורף להיות אחראי על ההתגוננות האזרחית — חילוץ, הצלה, פינוי וכדומה.
תיאור החולשה של רשות החרום הלאומית
אולם בפועל, ניתן לראות כי רח"ל נשארה תמיד גוף חלש יחסית ודל במשאבים, ובתהליך של סיפוח זוחל נכנס פיקוד העורף יותר ויותר לתחומים שלה. המאבק על חלוקת הסמכויות בין שני הגופים הביא בשנת 2014 לפירוק המשרד להגנת העורף, ולהעברתה של רח"ל לסמכותו של משרד הביטחון, כך ששר הביטחון בעצם אחראי על שני הגופים.
המחשבה שהכפפת שני הגופים למרותו של שר אחד תפתור את המחלוקות הייתה במקרה הטוב נאיבית, ובמקרה הרע חובבנית. עד ששר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן מינה ועדה בראשות האלוף אבי מזרחי על-מנת שתעשה סדר בבלגן. הוועדה לא עשתה סדר בבלגן אלא בחרה בפתרון הקל ביותר: היא העניקה סמכויות נרחבות לאלוף פיקוד העורף (כולל האחריות על הרשויות המקומיות, רשויות התקשורת, מים, חשמל ועוד).
כך נוצר מצב כאוטי שבו ראש העירייה מחליט דבר אחד, בעוד פיקוד העורף ממליץ על דבר אחר. נשאלת השאלה: מה יהיה בעתיד הקרוב? עצם העובדה שאין ממשלה וכנסת מתפקדות כבר כמעט שנה שלמה מוביל למצב שאין מי שיסדיר מחדש את הסמכויות של פיקוד העורף. דבר זה עלול להיות מסוכן במצב שארגון טרור יפגיז את אזור גוש-דן והשפלה בטילים רבים. הגיע הזמן שמישהו יתעורר וישים סוף למצב הקטסטרופלי הזה.

תאריך:  14/11/2019   |   עודכן:  14/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בעיית הגדרת הסמכויות של פיקוד העורף
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הסיבה האמיתית
ארי כספי  |  15/11/19 08:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי אפללו
כל טיל שמשוגר מהרצועה כתובתו היא דם    עזה מסרבת לחיות את החיים וממשיכה לקדש את המוות    כולם כבר מבינים שלא נותרה לנו ברירה
יצחק מאיר
"הפרד נא מעלי" (שם, ט') אמר אברהם ללוט    המסע יחדיו איננו אפשרי עוד    בחרת בסדום, כך התהלכת, אני בחרת בה'"
איתן קלינסקי
חיסולו של אל עטה הוא חסר תוחלת    הוא לא יביא בעקבותיו שיפור מצב יישובי הדרום    הוא לא יחליש את הג'יהאד
עמוס גלבוע
העיקרון המנחה: הסדרה שמטרתה הסרת המצור    החמאס איבד את סבלנותו    אבל, הוא לא מוכן לשום ויתורים אסטרטגיים על-מנת להשיג מטרה זו    גם לאחר הסרת המצור הוא ימשיך בהתעצמות צבאית כמרכיב מרכזי בעימות עם ישראל
ד"ר רון בריימן
במדינה דמוקרטית כולם - גם הפרקליטים - מכבדים את החוק ואת פסק דינו של הבוחר, ולא חותרים להחליף ראש ממשלה שלא באמצעות פתק הבוחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il