X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ההחלטה התקדימית של מנהיג חמאס יחיא סינוואר שלא להשתתף בסבב הלחימה נגד ישראל יצרה מתיחות חדשה בין ארגונו לבין הג'יהאד האיסלאמי ומעוררת ביקורת ברחוב העזתי המתיחות בין שני הארגונים עשוייה להפוך לקרב קשה על השליטה ברצועה ובתוך הג'יהאד האיסלאמי עצמו יש קבוצות המאתגרות את מנהיג הארגון זיאד א-נח'אלה
▪  ▪  ▪
[צילום: אדל חאנה/AP]

מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד א-נח'אלה הופיע ב-13 בנובמבר בערוץ "אלמיאדין" המזוהה עם ארגון חיזבאללה ומתח ביקורת על ארגון חמאס שהחליט לשבת על הגדר ולא להצטרף להתקפות הרקטות של הג'יהאד האיסלאמי על ישראל בתגובה על חיסול בכיר הארגון בהאא' אבו אלעטא. "אנחנו נלחמים לבדנו ומתקדמים בשטח בעוד האחרים יושבים על כסאותיהם" אמר א-נח'אלה.
א-נח'אלה הניח את המחלוקת על השולחן בגלוי לאחר שלפניו הופיע מוצעב ברים, דובר הג'יהאד האיסלאמי ברצועה וניסה להסתיר אותה כשאמר כי ארגונו "מוביל את הלחימה מתוך הסכמה ותיאום עם כל הפלגים ברצועה בדבר הצורך להגיב על חיסולו של בהאא' אבו אלעטא בידי ישראל והוא מייצג את כל ההתנגדות".
ההחלטה של מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר כי ארגונו לא ישתתף בסבב הלחימה עם ישראל הפתיעה רבים ברצועת עזה, בכירי חמאס נזעקו לאמצעי התקשורת להכחיש כי אין שום מחלוקת או פילוג במחנה "ההתנגדות" הפלשתינית, אולם, ברור היה שמדובר בקרע בין שני הארגונים שמאיים להתרחב ולהפוך לקרב גלוי על השליטה ברצועת עזה.
גורמים בחמאס אישרו כי יחיא סינוואר,שמשמש גם כמפקד הזרוע הצבאית של חמאס "עז א-דין אל-קסאם", התקבלה לאחר שהתייעץ עם מוחמד דף, המוגדר כ"מפקד העליון" של הזרוע הצבאית. בצמרת התנועה התנגדו להחלטה כמה בכירים כמו ח'ליל אלחיה ורוחי מושתהא, אך סינוואר הצליח להעביר את ההחלטה שלו והזרוע הצבאית של חמאס ישבה על הגדר עד סוף סבב הלחימה. בויכוחים הפנימיים הוא טען כי הוא מכיר יותר טוב מכולם את המנטליות הישראלית ואת דרך החשיבה של מקבלי ההחלטות ובראשם ראש הממשלה נתניהו.
פרשנים ברצועת עזה, המקורבים לחמאס, טוענים כי סינוואר חשש שהצטרפות ארגונו ללחימה נגד ישראל תתפתח למלחמה כוללת שתביא למבצע קרקעי גדול של צה"ל והשמדת הכוח הצבאי של חמאס ששולט ברצועת עזה מאז 2007 בזכות כוחו הצבאי.
יחיא סינוואר נחשב לבעל גישה יותר פרגמטית המאפיינת את דור המייסדים של חמאס. הוא היה אחד ממייסדי הארגון בשנת 1987, השיח' אחמד יאסין שהקים אותו מינה את סינוואר לראש מנגנון הביטחון "אלמג'ד" שתפקידו העיקרי בזמנו היה ללכוד משתפי פעולה עם ישראל ולמנוע חדירה מודיעינית לארגון גם מצדם של פלגים אחרים.
וויסאם עפיפה מנהל ערוץ הטלוויזיה של חמאס "אל-אקצה" אמר ב-13 בנובמבר כי לכל סבב לחימה מול ישראל יש את המאפיינים שלו וכי הזרוע הצבאית של חמאס לא השתתפה בלחימה משתי סיבות: אופי התגובה ומגבלותיה והעיתוי שאיננו מתאים כעת ל"מלחמה פתוחה" מול ישראל.
גורמים בחמאס ברצועה אומרים כי סינוואר רצה להמשיך ביישום השלב השני של הבנות הרגיעה והמשך קבלת הסיוע הכספי החודשי מקטר,הוא שהוביל את הסכם הרגיעה מול ישראל בניסיון לשפר את חיי היום יום של תושבי הרצועה ולהקל עליהם מפני המצור.
גם ראשי המודיעין המצרי לחצו על יחיא סינוואר שלא יאפשר לזרוע הצבאית של חמאס להשתתף בסבב הלחימה מול ישראל כשהם מדגישים את חשיבות המשך תהליך הרגיעה ומזכירים לסינוואר כי בהאא' אבו אלעטא היה אבן נגף רצינית שניסתה באופן קבוע לטרפד את הבנות הרגיעה.
על-פי גורמים ברצועה, ישראל העבירה מסר לסינוואר דרך המודיעין המצרי כי אין בכוונתה לפגוע בפעילי חמאס או בתשתית הצבאית שלו אם ארגונו לא יטול חלק בלחימה וכי היא נחושה לעמד בישום הבטחותיה בנושא השלב השני של הבנות הרגיעה.
גובר המתח בין חמאס לג'יהאד האיסלאמי
בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק מתח ביקורת ב-14 בנובמבר על ארגון הג'יהאד האיסלאמי על האופן שבו ניהל את סבב הלחימה מול ישראל: עימות כולל עם ישראל מצריך הסכמות מלאות, הכנות מתאימות מההתחלה ועד הסוף. מהכניסה לעימות ועד היציאה ממנו", הוא אמר.
גורמים בחמאס טוענים כי הארגון הוכה בהלם כתוצאה מחיסולו של בהאא' אבו אלעטא ולא הספיק למנות לו מחליף שינהל בצורה נכונה את סבב הלחימה מול ישראל, הארגון גם לא השתמש ברוב הרקטות בעלות הטווח הארוך שנותרו במחסנים ביחד עם טילי הנ"ט מסוג "קורנט" ורחפני התקיפה.
ההחלטה של יחיא סינוואר מעוררת ביקורת קשה ברצועה, ברשתות החברתיות נכתבו טענות כי הוא משתף פעולה עם ישראל וכי הפקיר את ארגון הג'יהאד האיסלאמי, תוצאות סבב הלחימה האחרון מתסכלות רבים מתושבי הרצועה סבורים כי ישראל היא שיצאה המנצחת וכי היא לא שילמה את המחיר על כך שהרגה אזרחים חפים מפשע במהלך תקיפות חיל-האוויר. מאות מפגינים יצאו ב-14 בנובמבר לרחובות במקומות שונים ברצועה ודרשו לחדש את ירי הרקטות לעבר ישראל ולנקום את דם ההרוגים.
יחיא סינוואר נטל בהחלטתו שלא להצטרף ללחימה נגד ישראל את תפקיד "המבוגר האחראי", הוא העריך שהחלטה תעורר ביקורת נוקבת אך הרגיש מספיק בטוח שהוא קיבל את ההחלטה הנכונה בנסיבות שנוצרו. החלטתו של יחיא סינוואר שלא להשתתף בסבב הלחימה האחרון פגעה בתדמית האחדות של הפלגים הפלשתינים במאבק נגד ישראל.
על-פי גורמים בגי'האד האיסלאמי, החלו מאבקי כוח פנימיים בצמרת הארגון על-רקע סבב הלחימה האחרון,אנשיו של בהאא' אבו אלעטא אינם רוצים להיות עוד חלק מהחמ"ל המשותף של הפלגים הפלשתינים והם מאתגרים את זיאד אבו נח'אלה, מנהיג הארגון ומפרים את הסכם הפסקת האש עם ישראל.
להחלטתו של יחיא סינוואר יהיו השלכות על היחסים בין ארגון חמאס לארגון הג'יהאד האיסלאמי,ארגון הג'יהאד האיסלאמי הצליח למצב את עצמו כתוצאה מסבב הלחימה האחרון כארגון היחיד שנלחם ברצינות נגד ישראל ומוביל את המאבק נגדה בעוד ארגון חמאס, שהינו הריבון ברצועה ומחויב להגן עליה, משקיף מן הצד.
בכירים בפתח ברצועת עזה מעריכים כי חמאס והג'יהאד האיסלאמי עלו על מסלול התנגשות ביניהם וכי הג'יהאד האיסלאמי הוא ארגון עצמאי שאיננו מוכן לקבל את המרות של חמאס כשליט וכריבון עזה ויהפוך ליריב השואף להשתלט על הרצועה למרות שיחסי הכוחות אינם נוטים לטובתו בשלב הזה.
ארגון הג'יהאד האיסלאמי רוצה בחלוקת הכוח וההשפעה עם חמאס בשלב הראשון אך בטווח הרחוק יותר הוא שואף להיות השליט המוביל ברצועה שמוביל את כל הפלגים לג'יהאד נגד ישראל.

תאריך:  15/11/2019   |   עודכן:  15/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
חן בן-אליהו
אם הג'יהאד או חמאס או חיזבאללה משגרים טילים על ישובי וערי ישראל, יש להפציץ את ערי עזה או לבנון, לזרוע הרס עד היסוד ולפגוע אנושות באוכלוסייה
מירב ארד
בפיקוד הדרום ובפיקוד העורף הוחלט להסיר את כלל המגבלות באזור עוטף עזה ומערב לכיש
קובי אפללו
כל טיל שמשוגר מהרצועה כתובתו היא דם    עזה מסרבת לחיות את החיים וממשיכה לקדש את המוות    כולם כבר מבינים שלא נותרה לנו ברירה
איתמר לוין
הקרן הקיימת ו-12 מתושבי שדרות טוענים, כי "הקרן החינוך לשלום צודק במזרח התיכון" תומכת בחמאס וב-BDS, ולכן אחראית לנזקי הטרור מרצועת עזה
איתן קלינסקי
חיסולו של אל עטה הוא חסר תוחלת    הוא לא יביא בעקבותיו שיפור מצב יישובי הדרום    הוא לא יחליש את הג'יהאד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il