X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יש לי רושם שהחוקרים שחטטו בטלפונים של החשודים ללא צו שופט חיים בתחושה שהכול מותר להם כל עוד הם פועלים לטובת אלה שקובעים סדר היום במדינה; ובהחלטותיהם שני השופטים הצדיקו את תחושתם, למעשה נתנו להם פרס
▪  ▪  ▪
שלמה פילבר [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

שופט בית המשפט המחוזי אברהם הימן השאיר על-כנה החלטת שופט השלום עלאא מסארווה אשר דחה את בקשתם של החשודים בהטרדת עד המדינה שלמה פילבר. מה סך הכל עשו החוקרים? חטטו בטלפונים הסלולריים של החשודים תוך הפרה בוטה של זכויותיהם. אז מה שהחוק אוסר לעשות כך ללא צו בית משפט? ביג דיל! למי יש ראש לדקויות כאלה?
החוקרים שעברו על החוק יכולים לחגוג. אבל אנחנו, אנשים מהישוב - עלינו דווקא להתחיל לדאוג, כי עדים אנו לתחילת התהליך המסוכן ביותר: דרדור החברה להפקרות משפטית.
מה יש לנו בפרשה זאת? בבית המשפט התייצבו מצד אחד אזרחים חשודים בעבירה על החוק (רק חשודים בשלב זה), מולם - החוקרים שעברו על החוק (זה הוכח והם הודו); ובמצב זה שופט השלום, ואחריו שופט המחוזי פוסקים לטובת החוקרים. ואף נתנו היתר לחיפוש "כירורגי" נוסף בטלפונים של החשודים.
השופטים התעלמו מהעובדה שגם אם היה מדובר במעמד דומה: עבריין-אזרח מול עבריין-חוקר - חטאו של החוקר תמיד גדול יותר באין שיאור מחטאו של אזרח - כי יש בידי חוקר סמכויות פוגעניות, בהם הוא יכול להשתמש נגד אזרחים חפים מפשע.
נזק בלתי הפיך
אמנם שופט המחוזי מתח ביקורת על החוקרים שהשיגו (או לפחות ניסו להשיג) הוכחות בדרך לא חוקית באומרו: "הם לא דקדקו בזכויות החשודים", אך השורה התחתונה היא אשר קובעת: החוקרים נשארו בתפקידיהם, הם גם עכשיו אמונים על החקירה המדוברת, וחשוב מכול - הם בדיעבד קיבלו היתר להוציא מידע מהטלפונים. השופטים נתנו תעודת הכשר למעשיהם הבלתי חוקיים של החוקרים, הועבר להם מסר חד וברור: ישר כוח, המטרה מקדשת כל אמצעי.
נכון, חוק מותיר לחוקרים ולשוטרים לבצע פעולות חקירתיות ומשטרתיות מסוימות תוך הפרת זכויות הפרט בלי לקבל מראש אישר, אך חריגה כזאת מוצדקת במקרים דחופים כאשר קיימת סכנה מידית שאי-פעולה תגרום לנזק בלתי הפיך לחקירה, או יש חשש סביר שמישהו עלול לבצע עבירה חמורה. אבל זה לא המקרה - בשעה ההיא כאשר החוקר צפצף על החוק וחיטט בטלפון ללא צו השופט לא הייתה סכנה מידית שהחשודים המעוקבים יעשו עבירה: הם היו במשטרה, הטלפונים היו ברשותם של החוקרים, דהיינו - החשודים לא היו מצליחים למחוק שם התכתבויות לקשירת קשר לביצוע עבירה חמורה נוספת.
יש לי רושם שהחוקרים בארץ פשוט חיים באווירה ובתחושה של הכל מותר להם כל עוד הם פועלים לטובת אלה שקובעים סדר היום במדינה; ובהחלטותיהם שני השופטים הצדיקו את תחושתם, למעשה נתנו להם פרס. שלא יוליכו אתכם שולל המילים המכובסות "חיפוש כירורגי', 'מוגדר', מדדים': בסוגיות אלה דין פרוטה כדין מאה.
כרגע עורכי-דינם של החשודים מערערים על ההחלטה בעליון. מקווה מאוד ששם מבינים דבר בסיסי ביותר: לא די בלעשות לחוקרים נו-נו-נו. רק פסילה בלתי פושרת של עדויות שהושגו תוך עבירה על החוק וסגירת תיקים בהם הגוף החוקר פעל לא כחוק ימנע או לפחות יקטין הישנותם של מקרים דומים. שבפעם הבא חוקרים אפילו לא יעלו בדעתם להשיג עדויות בדרכים מפוקפקות.
אחרת החברה שלנו תמצא את עצמה על מדרון חלקלק: היום אפשר להטט בטלפונים של החשודים, מחר מישהו ישתיל ראיה לתיקו של החשוד. היום הקורבן הוא אזרח תמים, מחר הקורבן יכול להיות שופט עצמו.

תאריך:  23/11/2019   |   עודכן:  23/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על המדרון החלקלק של הפקרות משפטית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר חיים משגב
בנימין נתניהו הוא קורבן למסע הציד שנפתח נגדו מצד מערכות מושחתות    האוליגרכיה פשטה צורה ולבשה צורה אחרת לגמרי. שנים של פעילות מתחת לרדאר לימדו אותה שהיא חסינה מפני כל ביקורת ציבורי    אפשר להילחם במפלצת שיצר כאן אהרן ברק לפני רבע מאה. אסור לתת לה להתפשט כמו סרטן בגופו של חולה
משה נסטלבאום
טור דעה אישית בשלישי ושישי שלא דופק חשבון    ראש הממשלה נתניהו יוצא לקרב חייו. איך זה קשור ללשכה המשפטית שפעלה ברשות השידור?    ח"כ יאיר לפיד הוא המרוויח הגדול מאי הקמת ממשלת אחדות    המשטרה אוספת נשק, איך תבטיחו שזהותכם הפעם לא תיחשף?    אלוף (מיל) עמוס לפידות ז"ל שלא הכרתם    ולמה מתקשט אבי גרובר מרמת השרון בתואר עו"ד כשהוא מניח זר?
דן מרגלית
האכזבה היא משאר 31 ח"כי הליכוד    חלק מהם הגונים, חלק מהם אנשים אחראיים    איש מהם לא קם ואמר לביבי כי אפילו אם הוא חף מפשע הוא הופך אשם מבחינה ציבורית
דן מרגלית
זו באמת מחמאה גדולה לדעת ששרה ביקשה להדיח אותי    אמור לי מי מדיחיך ואומר לך מי אתה, אם לעשות פאראפרזה על האמרה הנודעת
דן מרגלית
על הפטפוט אין סליחה. העמימות שירתה אותנו היטב, ועתה שני העומדים בראש הפירמידה החברים החדשים ביבי ונפתלי ממש חסרי אחריות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il