X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הצהרותיהם של הנשיא רוחאני ושל נשיא ארגון הגרעין האירני על חידוש העשרת אורניום והתקדמותה הרבה של אירן בפיתוח והפעלת צנטריפוגות להעשרת אורניום מצביעות על כוונה אפשרית לסגת מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 ולהתכונן לפריצה בשנת 2020 לקראת פיתוח נשק גרעיני
▪  ▪  ▪
מתקן העשרת אורניום באירן [צילום: AP]

בעקבות הצהרת הנשיא רוחאני ב-5 בנובמבר על חידוש העשרת אורניום במתקן ההעשרה התת-קרקעי פורדו דווחה סבא"א כי באותו יום אכן הועבר לפורדו מיכל של כ-2 טונות גז UF6 (תרכובת אורניום הקסא-פלואוריד) שחובר לשתי קסקדות של צנטריפוגות (כל קסקדה מכילה 174 צנטריפוגות) - כהכנה לחידוש ההעשרה. ארבעה ימים לאחר מכן אישר דובר הארגון האירני לאנרגיה אטומית כי חודשה העשרת האורניום בפורדו, אם כי בשלב זה לשיעור 4.5% (דרגת העשרה המתאימה לייצור דלק גרעיני עבור כורים להפקת חשמל). בעת חידוש הפעילות נכחו במקום פקחי סבא"א במסגרת תפקידם לפקח על מימוש הסכם הגרעין מיולי 2015.
במקביל השתתף (ב-4 בנובמבר) נשיא הארגון האירני לאנרגיה אטומית עלי אכבר סאלחי במעמד התקנתה והפעלתה של קסקדה חדשה המכילה 30 צנטריפוגות מתקדמות מדגם IR6 במפעל ההעשרה נתאנז (בנוסף ל-30 הצנטריפוגות מדגם זה שהותקנו בשנה האחרונה), וזאת למרות שאירן לא הייתה אמורה להתקין קסקדה מעין זו בשלוש או ארבע השנים הקרובות. יצוין כי כושר ההעשרה של צנטריפוגת IR6 הואSWU 10 (Separative Work Unit) לעומת SWU 1.2 של צנטריפוגות הדור הראשון (IR1) המהוות את הרוב המכריע של הצנטריפוגות שהותקנו לפני חתימת הסכם הגרעין: 15,420 יחידות בנתאנז, ו-2,710 יחידות בפורדו.
סאלחי גילה כי כיום מופעלות בנתאנז באופן ניסיוני 3 צנטריפוגות מדגם IR8, המוערכות כבעלות כושר העשרה של כ-20 SWU, וכי אירן בוחנת אב-טיפוס של צנטריפוגה מדגם IR9 שמהירותה גדולה פי 50 מזו של IR1. לדבריו, במהלך החודשיים האחרונים עלה כושר העשרת האורניום של אירן מ-6,000 SWU ו-450 גרם אורניום ליום ל-8,660 SWU ו-5 ק"ג אורניום ליום.
למרות שדרגת העשרת האורניום הנוכחית לשיעור הנמוך מעט מ-5% רחוקה מאוד מהשיעור הנדרש לייצור ליבת נשק גרעיני (מעל ל-90%), סאלחי הבהיר כי "אמנם כעת יש ברשותנו כמות מספקת של אורניום מועשר ל-20% [דרגת העשרה המתאימה לדלק גרעיני של כורי מחקר והעלולה לשמש כמקפצה להעשרה ל-90%], אך במידת הצורך יש ביכולתנו להעשיר יותר". דובר ארגון הגרעין האירני הוסיף ואמר כי הגברת שיעור ההעשרה מתבצעת "בהתבסס על צרכינו שלנו וההוראות שניתנו [וכי] ביכולתנו לייצר 5%, 20%, 60% או כל אחוז אחר של אורניום מועשר [דרגת העשרה ל-60% הינה המקפצה האחרונה לקראת העשרה לאיכות נשק גרעיני]".
היות וההעשרה הנדרשת של אורניום טבעי (המכיל אורניום-235, האיזוטופ הבקיע של האורניום, בשיעור של כ-0.7%) לכמות של כ-20 ק"ג אורניום המועשר לשיעור של לפחות 90% היא כ-5,000 SWU, הרי שפוטנציאלית נמצאת אירן כשנה מהשגת אורניום מועשר כחומר בקיע לפצצה גרעינית ראשונה.
זו ההפרה האירנית הרביעית של הסכם הגרעין בחודשים האחרונים. ההפרה הראשונה התרחשה ב-1 ביולי כאשר טהרן חצתה את הכמות המקסימלית של 300 ק"ג UF6 מועשר לשיעור 3.67% המותרת על-פי ההסכם. ההפרה השנייה אירעה ב-7 ביולי עם העלאת דרגת העשרת האורניום ל-4.5% ואילו ההפרה השלישית הייתה ב-7 בספטמבר עם הפעלת צנטריפוגות מתקדמות בעלות כושר העשרה רב יותר. ולמרות שפקידים אירניים הציגו הפרות אלה כמיועדות לשכנע את האיחוד האירופי לנטרל את העיצומים שהטילה ארה"ב, הרי שהתגובות בעולם - בעיקר להפרה האחרונה של חידוש העשרת האורניום בפורדו - היו ביקורתיות למדי, אף מצד מדינות שהתנגדו לנסיגה האמריקנית מהסכם הגרעין. כך למשל התריע נשיא צרפת עמנואל מקרון במהלך ביקור בבייג'ינג כי "אירן החליטה לראשונה באופן מפורש ובוטה לנטוש את הסכם הגרעין, ויש בכך סימן לשינוי עמוק". לאבחנתו של מקרון הצטרפו בריטניה וגרמניה שהגדירו את ההתנהלות האירנית כ"מדאיגה ביותר", ואילו פדריקה מוגריני, "שרת החוץ" של האיחוד האירופי ותומכת נלהבת של ההסכם טענה בעקבות הצהרת רוחאני כי "שימור הסכם הגרעין נעשה קשה יותר ויותר".
אף יחסיה של טהרן עם סבא"א התערערו לאחרונה, הן בשל ביטול ייפוי הכוח של פקחית סבא"א בטיעוני שווא והן בשל תפקודו (לפי שעה) של המנכ"ל-בפועל קורנל פרוטה המצטייר כביקורתי יותר כלפי ההתנהלות האירנית מקודמו יוקיה אמאנו. ואכן, ב-7 בנובמבר התקיימה ישיבה מיוחדת של מועצת נגידי סבא"א בה נדונו לא רק הצהרתו האחרונה של הנשיא רוחאני אלא אף הפרות אירניות אחרות של הסכם הגרעין ובכללן היעדר שיתוף פעולה מלא בבדיקת החומר הרדיואקטיבי שפקחי סבא"א איתרו במחסן בפרבר טורקוזאבאד שבטהרן. כידוע דבר קיומו של המחסן נחשף ע"י ראש הממשלה נתניהו בנאומו בעצרת האו"ם ב-27 בספטמבר ב-2018, בו טען כי הרשויות האירניות הוציאו מהמחסן בעבר 15 ק"ג חומר רדיואקטיבי ו"פיזרו אותו סביב טהרן במאמץ להסתיר את הראיות".
על-פי דוח סבא"א האחרון מה-11 בנובמבר 2019, הפקחים "גילו חלקיקי אורניום טבעי (בלתי מועשר) ממקור אנתרופוגני [מעשה ידי אדם] באתר באירן שלא הוצהר עליו עד כה בפני סבא"א". ניתן לשער אפוא כי 15 הק"ג אליהם התייחס נתניהו הוו ליבת דמה של פצצה גרעינית למטרת ביצוע "ניסוי קר" להדמיית פיצוץ גרעיני. לפי תרחיש זה, יציקת ליבת האורניום הטבעי בוצעה באחד ממתקני אתר פארצ'ין שבו התנהלו בעבר ניסויי פיתוח הנשק הגרעיני של אירן.
בעקבות הצהרתו האחרונה של רוחאני העריך מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו כי ייתכן שאירן נערכת לפרוץ קדימה בשנת 2020 לפיתוח נשק גרעיני. בדומה העריך דוח משותף של שני מכוני מחקר מובילים בוושינגטון שפורסם כשבוע לאחר הצהרת רוחאני את זמן הפריצה האפשרי בין 8 ל-10 חודשים.

הכותב הוא מומחה בתחום הפיזיקה והטכנולוגיה הגרעינית, ששימש כאנליסט בכיר בקהילת המודיעין הישראלית.
תאריך:  05/12/2019   |   עודכן:  05/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אירן מחדשת העשרת אורניום לייצור נשק גרעיני
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתמר לוין
תושבים בעיר הדרומית משהאר, אחד ממוקדי המהומות הבולטים, מספרים על הטבח שביצעו משמרות המהפכה    העיצומים האמריקניים הוציאו את האירנים לרחובות
דורון יצחקוב
עליית מחירי הדלק באירן הובילה למחאות רחבות היקף שגבו קורבנות ניכרים. אירנים רבים תולים את האשמה למצבם הכלכלי בשליטיהם, המעדיפים לקדם מדיניות חוץ התפשטותית על חשבון רווחת נתיניהם. בדומה לעבר נתקלה המחאה בתבנית שפיתח הממסד הביטחוני להתמודדות עם הפגנות, המיושמת אף במדינות אחרות הנתונות להשפעתה של טהרן
עידן יוסף
בכירים אירנים דנו באפשרות לתקוף בסיס צבאי אמריקני, אך החליטו שלא לעשות זאת כדי להימנע ממלחמה עם ארה"ב    מפקד משמרות המהפכה אמר כי ארה"ב, ישראל וסעודיה יושמדו אם "יחצו את הקווים האדומים של טהרן"
אילן ריס
רק שיפור מצבנו האסטרטגי בגזרה האירנית ובגזרה הלבנונית בסיום המלחמה יוכל לפצות במידה הראויה על מחיר הקורבנות והנזקים החומריים שיגרמו לנו האירנים ישירות ודרך שליחים
מירב ארד
הרשויות באירן עיכבו את הפקחית לאחר שעלה חשש שהיא נשואת "חומר חשוד"    מדובר בתקרית ראשונה מסוגה מאז החתימה על הסכם הגרעין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il