X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ארה"ב מנסה לסייע לישראל לקדם חתימה על הסכם אי-לוחמה בינה לבין ארבע מדינות ערביות בדרך לנורמליזציה מלאה עמן. כמה מדינות ערב עדיין חוששות מנורמליזציה מלאה עם ישראל בגלל התנגדות הפלשתינים אך מאחורי הקלעים הן מקדמות את היחסים עם ישראל
▪  ▪  ▪
ישראל כץ [צילום: ממרים אלסטר/פלאש 90]

על-פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, ישראל מנסה לקדם הסכם אי-לוחמה עם ארבע מדינות ערביות שאינן מקיימות יחסים דיפלומטים עמה, מדובר בעומאן, איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. ההסכם הינו צעד ביניים בדרך לנורמליזציה מלאה בין ישראל לבין אותן 4 המדינות אשר עמן מתקיימים קשרים מאחורי הקלעים.
ההסכם כולל את חיזוק קשרי הידידות בין ישראל למדינות הערביות בהתאם לאמנת האו"ם ועקרונות החוק הבינלאומי ונקיטת הצעדים הדרושים למניעת צעדים עויינים כמו איום במלחמה או פעולות טרור, אלימות והסתה בין הצדדים. ההסכם אוסר על המדינות החתומות עליו להצטרף לברית או ארגון עם צד שלישי בעלי אופי צבאי או ביטחוני וסיוע להם.
ארה"ב מנסה לסייע לישראל במהלך הזה, גורמים אמריקנים מסרו כי ויקטוריה קואטס, סגנית היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן נפגשה עם שגרירי איחוד האמירויות, בחריין, עומאן ומרוקו בוושינגטון והציגה בפניהם את היוזמה הישראלית החדשה וביקשה את התייחסותם אליה, השגרירים אמרו לה שיעבירו את המסר להנהגות הפוליטיות במדינותיהן ויחזרו עם תשובה בהקדם. אף אחת מ-4 המדינות שהוזכרו לעיל לא הכחישה את הפרסומים באמצעי התקשורת בעניין זה.
את המהלך הזה יזם שר החוץ ישראל כ"ץ בתיאום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כבר בחודש ספטמבר שעבר נפגש השר ישראל כ"ץ, במהלך הדיוני העצרת הכללית של האו"ם, עם שר החוץ של עומאן יוסף בן עלאווי ועם אנואר קרקאש שר המדינה לענייני חוץ של איחוד האמירויות והעלה בפניהם את יוזמתו.
משלחת ישראלית של נציגים ממשרד החוץ, מהמועצה לביטחון לאומי, משרד הביטחון ומשרד המשפטים יצאה בתחילת השבוע לוושינגטון לדיונים כדי לנסות ולקדם מול הממשל את היוזמה להסכמי אי-לוחמה בין ישראל למדינות ערב. תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ נמצאת בהקפאה עמוקה בגלל המצב הפוליטי בישראל, בישראל יש ממשלת מעבר ותמונת המצב כרגע היא שכנראה ישראל צועדת לעבר בחירות בפעם השלישית, אבל במדיניות חוץ אין וואקום ושר החוץ כץ מנסה לקדם את יוזמתו.
בכל מה שקשור ליחסי ישראל עם מדינות המפרץ, הרי שקיים כאן כעת "חלון הזדמנויות" ואינטרסים משותפים נוכח הסכנה הנשקפת מאירן כפי שבאה לידי ביטוי באחרונה בהתקפה האירנית על מתקני הנפט בסעודיה ב-14 בספטמבר. ישראל כבר לא מסתירה את מאמציה להגיע לנורמליזציה מלאה עם מדינות ערב, ראש הממשלה נתניהו הודיע בחודש שעבר כי ישראל מקיימת קשרים עם 6 מדינות ערביות לפחות, משרד החוץ פירסם ב-1 בדצמבר הודעה רשמית כי משלחת רשמית תבקר בדובאי לצורך הכנת השתתפות ישראל בתערוכת "אקספו 2020". דלת נוספת שדרכה מנסה ישראל להדק את הנורמליזציה עם מדינות המפרץ הינה נושא הביטחון וחופש השיט במימי המפרץ.
גורמים ערבים מסרו כי סעודיה הציבה את בחריין בחזית המדינית והתקשורתית כדי לטפל בנושא, ב-21 באוקטובר השנה התקיימה בבחריין ועידה בנושא ההגנה על חופש השיט במפרץ בהשתתפותה של משלחת ישראלית. הוועידה הזו התקיימה בהמשך ל "ועידת ורשה" שהתקיימה בחודש פברואר שעבר בהובלת ארה"ב שבה השתתפו כ-60 מדינות ובהן סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, מצרים, תימן, ירדן, כווית, מרוקו ועומאן.
זעם ברש"פ
הרש"פ כועסת על מדינות המפרץ שמקיימות קשרים עם ישראל לפני שהושג הסדר מדיני בין ישראל לפלשתינים, גורמים ברש"פ טוענים כי מדובר בהפרת החלטות הפסגה הערבית והליגה הערבית. מדינות המפרץ, החוששות מאירן ורוצות בקרבת ארה"ב וישראל, מתעלמות מהזעם הפלשתיני ומתקדמות בהדרגה ובאיטיות לעבר נורמליזציה בפועל עם ישראל מבלי לתת לה את ההכשר הרשמי והפומבי כדי שלא להרגיז עוד יותר את הפלשתינים.
גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי על מדינות המפרץ לפתוח היטב את עיניהן אחרי ההתקפה על מתקני הנפט בסעודיה ולהבין כי שום תועלת לא תצמח להן מממשל טראמפ אשר לא הגן על סעודיה מפני אירן.
לדבריהם,ארה"ב גם לא הגנה על המשטרים הערביים מפני תופעת "האביב הערבי", כך למשל נפל שלטונו של הנשיא חוסני מובארק במצרים. אולם, נראה כי מדינות המפרץ אינן מקבלות את הטיעונים הפלשתינים, חששן מאירן הוא גדול, הן סבורות כי ידיו של הנשיא טראמפ כבולות כרגע בגלל רצונו להתמודד בבחירות לנשיאות כדי להיבחר לתקופת כהונה נוספת אך חלקן מעריך כי אם יזכה בבחירות הוא ישנה את עמדתו בנושא ההגנה עליהן מפני אירן.
במקביל נמשכים הביקורים החשאיים והגלויים של נציגי ממשלת ישראל במדינות ערב, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בנסיכות עומאן באוקטובר שנה שעברה ואילו שר החוץ ישראל כ"ץ ביקר באיחוד האמירויות ביוני השנה.
על-פי ידיעות בכמה אמצעי התקשורת הערביים, שמעולם לא אושרו, ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד בחשאי עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. כמו-כן כמה מדינות במפרץ אירחו מספר פעמים משלחות ספורט ישראליות. הניסיון הישראלי לקדם בגלוי הסכם אי-לוחמה עם ארבע מדינות ערביות הינו חשוב מאוד, יש לחלחל את המסר הזה בעולם הערבי וגם אצל הפלשתינים אשר מנסים למנוע כל נורמליזציה עם ישראל.
המדיניות הישראלית לנסות ולנתק את הקשר שיצרו הפלשתינים בין הנורמליזציה עם ישראל לבין השגת הסכם מדיני עמם היא נכונה, הבעיה הפלשתינית איננה עומדת עוד בראש סדר היום של מדינות ערב, הסכנה האירנית השתלטה עליו והזירה הפלשתינית מפוצלת בלאו הכי בין הגדה לרצועה מבלי יכולת להגיע להסכמה לאומית שתאפשר ניהול משא-ומתן רציני עם ישראל שתוצאותיו יחייבו את כל הפלשתינים.
מדינות ערב המתונות עוקבות גם אחרי המדיניות התקיפה של ישראל נגד ההתבססות הצבאית של אירן בסוריה והתקיפות הצבאיות המיוחסות לישראל על יעדים אירניים, אין ספק שהדבר הזה משפיע על היחס שלהן כלפי ישראל ככוח צבאי אזורי חשוב במזה"ת שאיננו חושש להתעמת עם אירן ושכדאי לחבור אליו אפילו באופן חשאי ולתאם עמו מהלכים כדי לנסות ולבלום את ההשפעה האירנית.

תאריך:  05/12/2019   |   עודכן:  05/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסכם אי-לוחמה בין ישראל למדינות ערב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפאל אופק
הצהרותיהם של הנשיא רוחאני ושל נשיא ארגון הגרעין האירני על חידוש העשרת אורניום והתקדמותה הרבה של אירן בפיתוח והפעלת צנטריפוגות להעשרת אורניום מצביעות על כוונה אפשרית לסגת מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 ולהתכונן לפריצה בשנת 2020 לקראת פיתוח נשק גרעיני
ציפי לידר
בשולי הכותרות: בחירות מועד ג' - שיא גינס ישראלי ועולמי    חזאים יקרים, קצת צניעות לא תזיק    ולקינוח גמול לי - ואגמול לך
מאיר חוטקובסקי
בפני קהל מלא מפה לפה נשא עו"ד אלי שוורץ, בכיר לשעבר בפרקליטות מחוז תל אביב, ומי שגרם להרשעתו של שר האוצר לשעבר הירשזון, את האני מאמין שלו בעניין תיקי האישום נגד ראש הממשלה    הוא מונה טעויות של היועץ המשפטי, וטוען להתנהלות לא ראויה של חבריו הפרקליטים על הדלפות מחדרי הישיבות
רפי לאופרט
חובה להתחיל מאמירה ברורה: דמוקרטיה אינה יכולה להתקיים ללא דומיננטיות ומעורבות שוטפת של הציבור המגדיר וחי אותה. דמוקרטיה אינה קיימת כאשר העם איננו הריבון בה. כל מה שקורה בדמוקרטיה, הוא בראש וראשונה אחריותו של "בעל השליטה"; מוסדות השלטון הם עושי דברו ולא להפך
איתן קלינסקי
מסכת פסחים מבליטה את האזהרה המזהירה אותנו, שלא ניכשל בכל פגיעה בנוכרי ובמיוחד שלא ניכשל בפגיעה בילד הקטן הנוכרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il