X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש לשנות את הגישה הבסיסית כלפי העלאת טענות להגנה מן הצדק ובקשות לקבלת חומרי חקירה, ולראות בהן שלב הכרחי בהליך הפלילי ולא הכבדה על ניהולו
▪  ▪  ▪
עמית. "קלות בלתי נסבלת" [צילום: דרור סיתהכל, לשכת עוה"ד]

"לדידי, בקשה זו מעידה על הקלות הבלתי נסבלת של העלאת טענה לאכיפה בררנית ועל הצורך בהצבת תשתית ראייתית ראשונית". כך כתב שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, בהערת אגב בדחותו את בקשתו של ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נוה, לקבל חומרי חקירה בפרשת ה"התגנבות" בנתב"ג.
הדברים נאמרו ביחס למקרה אחר שהזכיר השופט עמית, בו היה ברור, כי הטענה לאכיפה בררנית אינה מבוססת בעליל, בעיקר מבחינה משפטית. ועדיין, עם כל הכבוד, מדוע יש צורך לתייג ולמלא בתוכן מיותר את הזכות הבסיסית לנהל משפט? את הזכות הבסיסית לעשות כל שניתן בכדי לבסס ספק סביר בגרסת התביעה?
למרבה הצער, הגישה הרווחת היום בערכאות היא, כי הבקשות לקבלת חומרי חקירה מסרבלות את ההליכים ומעכבות אותם שלא לצורך. אם לא די בכך, גם הטיעונים להגנה מן הצדק בהקשריה השונים מקבלים ממד מטריד מצד המערכת, ועל כן אין זה פלא, כי השופט עמית התבטא בצורה זו.
המצב אמור להיות הפוך לחלוטין. קבלת חומר חקירה והצגת טיעוני הגנה מצד נאשם הם חלק בלתי נפרד מן המערכה, שבמסגרתה ניתן לו יומו כדי לבסס את קו הגנתו או לבסס ספק סביר בגרסת התביעה. הגישה בהקשרים אלו חייבת להיות רחבה, סבלנית ובעיקר מתוך תפישה עמוקה לפיה עדיפה הגשת מאה עתירות סרק להגנה מן הצדק ולקבלת חומרי חקירה על פני דחיית עתירה מוצדקת אחת.
בעניינו של נוה קבע בג"ץ: "השורה התחתונה היא, שהנטל הראשוני לצורך קבלת מידע ומסמכים לשם העלאת טענה לאכיפה בררנית מוטל על הנאשם. אין להפוך את היוצרות, באופן שהליכי הגילוי והעיון ישמשו בסיס להנחת התשתית הראייתית הראשונית בבחינת 'נעשה ונשמע' - נקבל את המידע והמסמכים מתוך תקווה כי מהם תצמח התשתית הנדרשת להגנה מן הצדק".
לשיטתי, על הגישה להשתנות - בעיקר לאור פער הכוחות שבין המדינה לנאשם ותפיסות עמוקות של הזכות להליך הוגן והצורך לאפשר לנאשם לקבל את יומו הגישה חייבת להשתנות. במבחן הנטל הראשוני להוכחת טענה להגנה מן הצדק, צריך לכלול אלמנט משפטי: בית המשפט אמור לשקלל הן את הרף הראייתי הראשוני מן הפן העובדתי והן את הרף המשפטי של הטיעון.
שילוב הבחינות יהיה נכון וצודק יותר. במצב שבו מדובר בטיעון משפטי איתן ומבוסס לכאורה, הנטייה צריכה להוביל להצבת רף ראייתי נמוך מאוד עד אפסי - ולהפך. מקבילית כוחות זו ידועה בשיטתנו המשפטית והשימוש בה נכון גם למקרים הללו. והעיקר: הגישה צריכה להיות, כי בקשות לקבלת חומר חקירה וחומרים אחרים לצורך ביסוס טענות הגנה או יצירת ספק סביר בגרסת התביעה, אינן נטל על המערכת.
כדאי גם לחשוב על הוספת גורם אשר יהיה מוסמך לטפל בנושא חומרי החקירה וזאת, כדי למנוע מצב של ניגוד עניינים מובנה, בו מי שקובע מהו חומר רלוונטי להגנה, הוא מי שמגיש את כתב האישום - דהיינו, מי שסבור שיש סיכוי סביר להרשעה. הוא גם ימנע מצבים בהם התובע לא מקבל מן המשטרה את מלוא החומרים.
בהקשר זה אפשר ללמוד מן הגישה האנגלית, שם קיימים קציני גילוי, אשר מופקדים על חשיפת מידע לתובע ותיעוד שהדבר נעשה. הם בודקים, צופים או מאזינים לכל החומר שעשוי להיות רלוונטי. במקרים בהם לא ניתן לקבל החלטה שקולה לגבי הרלוונטיות של פריט מסוים עד לשלב מאוחר יותר, הם בוחנים האם המידע מוסיף לידע הכולל כיצד בוצעה העבירה, מי יכול היה לבצע אותה ומדוע; האם המידע יכול לתמוך בהסבר חלופי, בהתחשב בהבנה הנוכחית של האירועים סביב העבירה; ומה יהיו ההשלכות הפוטנציאליות אם החומר לא יישמר.

הכותב עוסק בייצוג בתחומי הפלילים והצווארון הלבן.
תאריך:  18/12/2019   |   עודכן:  18/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זכותם של הנאשמים לטעון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הכותב צודק
משה, עורך-דין  |  21/12/19 17:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
משלא ניתן לפעול בדרך של שינוי ההרכב, הדרך בה נוקטים כעת ספקי המזון, היא דרך מחיר הצרכן
יובל לובנשטיין
אין ספק שאמזון בהחלטתה לאפשר משלוח חינם בהזמנות מעל 49 דולר, מבצע שנכון לעכשיו ממשיך, נוגסת נגיסה משמעותית גם בתחומים אחרים, כמו תחום הפארם, בישום, טואלטיקה, מוצרים לטיפול בשיניים/בפה וגם בתחום טקסטיל הבית ובעיקר בתחום המגבות
יובל לובנשטיין
נראה שההזמנות ברשת ובדיקת המחיר המוצע בארץ לזה המתקבל ברשת, מתחיל להיהפך לסוג של רפלקס מותנה, דפוס החייב להילקח בחשבון על-ידי בעלי העסקים ולהיערך לקראתו
יעקב אחימאיר

מוזר עד כמה נתניהו, הפוליטיקאי המיומן ביותר כאן, וגנץ, רמטכ"ל לשעבר, הניחו לליברמן לעשות כאוות נפשו למען מפלגתו, במסווה של הטפה לממשלת אחדות. מצב השוויון, כמעט, בין שני הגושים, אפשר לו להידחק בין שני ההרים, ולהפיק רווח פוליטי
נסים ישעיהו
המאבק הזה בין יעקב לעשו יכול שיתחולל בתוך עם ישראל ולענ"ד זה מה שקורה אצלנו במדינת ישראל. המדרש מבקר את יעקב על ניסיונו למצוא חן בעיני עשו והוא מצטט כביכול את הקב"ה הנוזף ביעקב על שהשפיל עצמו בפני עשו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il