X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אפשר להתווכח על ההיגיון בחיסולו של סולימאני, אך לא על הצדק של המהלך כעת על ארה"ב להבהיר לאירן מה יקרה אם תסלים את המצב או תימנע מכך
▪  ▪  ▪
תהלוכת אבל בטהרן [צילום: איברהים נורוז, AP]

מבחינת ההיגיון, יש מקום לוויכוח על החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ לחסל את קאסם סולימאני – שהיה האיש מספר שתיים באירן והאדם החזק ביותר בלבנון, סוריה ועירק. אבל מבחינת הצדק – אין כל מקום לוויכוח, סבור (שבת, 4.1.20) ברט סטיבנס, בעל טור בניו-יורק טיימס.
כדאי לחזור לפרופיל של סולימאני שפרסם בשנת 2013 דקסטר פילקינס ב-The New Yorker, מציע סטיבנס. עוד לפני שקיבל ב-1998 את הפיקוד על כוח קודס של משמרות המהפכה, היה סוליאמני אחראי לפיגוע בבית הקהילה היהודית בבואנוס איירס, בו נרצחו 85 בני אדם. ב-2003 הוא עמד מאחורי הפיצוץ של שלושה מתחמי מגורים בריאד; 35 בני אדם, ובהם תשעה אמריקנים, נרצחו. שנה לאחר מכן הוא החל להציף את עירק במטעני צד, שהרגו מאות חיילים אמריקניים.
ב-2005 רצח חיזבאללה – בהוראתו של סולימאני – את ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק חרירי, ו-21 בני אדם נוספים. בשנה לאחר מכן סייע חיזבאללה להריגת החיילים בהר דוב שהובילה למלחמת לבנון השנייה. סולימאני מילא תפקיד מרכזי בהצלתו של בשאר אסד ובמרד של החות'ים בתימן, תוך הפעלת אכזריות חסרת מעצורים. הוא לא היה אויב, אלא אדם מרושע שנהרג כשם שהרג אחרים – מדגיש סטיבנס.
לדברי הפנטגון, הסיבה המדויקת לחיסולו של סולימאני הייתה ש"הוא עסק בצורה פעילה בתכנון התקפות על דיפלומטים וחיילים אמריקנים בעירק וברחבי האיזור". אם כך, חיסולו היה הגנה עצמית. אסור לאף נשיא אמריקני ליצור את הרושם בליבו של אויב כלשהו, שהוא יכול לתכנן התקפות על אמריקנים מבלי לשלם את המחיר. כל פעולה אחרת תוביל לתוצאות גרועות עוד יותר.
הבעיה של הנשיא דונלד טראמפ, עד שהורה לחסל את סולימאני, הייתה שהוא לא עשה זאת. במשך קרוב לשנה ביצעה אירן שורה של פעולות מסלימות, כולל התקפות על ארה"ב ובעלות בריתה, וטראמפ לא הגיב בצעדים צבאיים. הוא גם לא הסתיר את רצונו להוציא את הכוחות האמריקניים מהמזרח התיכון. התוצאה הייתה שהאירנים החמירו את מעשיהם – ולבסוף עברו את הגבול. יממה לפני שהורה טראמפ על החיסול, אמר לו למעשה עלי חמנאי: אתה לא יכול לעשות דבר. כעת חמנאי הוא אדם מושפל – וזה דבר מצוין וגם מסוכן.
תוצאה אפשרית היא אחת שההנהגה האירנית, שכבר כורעת תחת נטל העיצומים והפגנות ענק, תעדיף בשלב זה להגיב בצורה מתונה. במשך 40 שנה הצליח המשטר לפעול בחו"ל, משום שפעל בצורה מלוכלכת נגד יעדים שכמעט ולא הגיבו. כעת הוא עשוי לקחת את הזמן כדי לשקול מחדש גישה זו. החלופה היא מסע טרור עולמי, תוך הפעלת שלוחים כמו חיזבאללה. היא יכולה לנסות ולתפוס כבני ערובה את אנשי השגרירות האמריקנית בבגדד, ללחוץ על ממשלת עירק לסלק את הכוחות האמריקניים או להאיץ את תוכניתה הגרעינית ולאלץ את טראמפ להגיב צבאית – מה שהוא ממש לא רוצה לעשות, ודאי שלא בשנת בחירות.
הימים הקרובים יהיו רבי חשיבות. הדרך הטובה ביותר מבחינתה של ארה"ב, סבור סטיבנס, הוא להבהיר לאירן מה תהיה המשמעות של הסלמה ושל הימנעות ממנה. בצד של אי-הסלמה: חזרה לסטטוס-קוו ולנהל מו"מ על תוכנית הגרעין והתוקפנות האיזורית בתמורה להקלה בייצוא הנפט ובעיצומים הכלכליים. בצד של הסלמה: תגובה בלתי פרופורציונלית לכל תוקפנות אירנית, ולא משנה אם תיעשה בידי אירן או בידי שלוחיה, ולא משנה אם תהיה נגד ארה"ב או נגד בעלות בריתה. ככל שהמסר יהיה ברור יותר, יגדל הסיכוי להגיע לאיזון יציב יותר בין השתיים.

תאריך:  05/01/20   |   עודכן:  05/01/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על ארה"ב להעביר לאירן מסר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
להקל על איראן?
עפר 888  |  5/01/20 14:12
2
זה הזמן לתקוף את איראן
אקטואלי  |  5/01/20 14:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חיסול סולימאני
מירב ארד
בהמשך יגיע הארון לטהרן שבה ייערך הטקס המרכזי בהשתתפות חמינאי    מפקד הצבא האירני: "לארצות הברית אין את האומץ להתעמת עם אירן"    השר החוץ האירני: "סוף הנוכחות המזיקה של ארה"ב במערב אסיה החל"   
אביתר בן-צדף
אלפי חיילים ונחתים נשלחים למזרח התיכון מחשש לתגמול אירני על חיסול קאסם סולימאני    מאז מאי שלחה ארצות-הברית למזרח התיכון 20,000 אנשי צבא
יוני בן-מנחם
גורמים ב"משמרות המהפכה" באירן מאיימים לפגוע בתל אביב במסגרת התגובה על חיסול קאסם סולימאני. הסבירות לכך נמוכה כרגע אך אסור לזלזל באיום, ישראל ערוכה היטב לתגובה על כל איום לפגוע בתל אביב מכל מקום במזרח התיכון ובפרט מרצועת עזה
איתמר לוין
אילן גולדברג, שהיה פקיד בכיר לענייני אירן בפנטגון, מתאר ב-Foriegn Affairs את התגובות האפשריות לחיסול סולימאני - מעירק, דרך ישראל ועד לארה"ב
איציק וולף
נשיא ארצות הברית מאיים על אירן, בציוצי טוויטר כדרכו, כי אם תתקוף עוד אמריקנים או נכסים אמריקנים - ארצות הברית תכה בעוצמה רבה ב-52 מטרות שחלקן חשובות לאירן ולתרבות האירנית    "ארצות הברית לא תסבול עוד איומים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il