X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אקונומיסט על ההפגנות המתמשכות באירן:

האייתולות מקרטעים ממשבר למשבר

מספר המפגינים ברחובות טהרן הולך וגדל, חלקם קוראים בגלוי להפלת חמנאי, בסיס התמיכה של המשטר מראה סימני התפוררות, סטודנטים לועגים לנסיונו של המשטר לתעל את הזעם לעבר ארה"ב וישראל
▪  ▪  ▪
חלק מן ההרוגים בהפגנות [צילום: חאלד מוחמד, AP]

שני קצינים בכירים במשמרות המהפכה של אירן אמרו שהם היו מעדיפים למות מאשר להפיל בטעות את המטוס האוקראיני בשבוע שעבר (8.1.20). אבל רגשות החרטה הללו היו קצרי מועד: כאשר המונים יצאו לרחובות טהרן נגד המשטר בעקבות התקרית, בה נהרגו עשרות אירנים צעירים שיצאו ללימודים בקנדה, אנשי המשמרות לא היססו לפתוח באש.
המשטר כבר השתמש בכוח נגד המפגינים, אך אין לו תשובה למצוקה הכלכלית ולזעם הפוליטי המניעים אותם – כותב אקונומיסט. וכך הוא מקרטע ממשבר למשבר, בעוד מספר המפגינים הולך וגדל. בפעמים הקודמים היו אלו אנשי השכבות הנמוכות שיצאו לרחובות; הפעם מדובר באנשי מעמד הביניים ובסטודנטים. הם טוענים שיש באוויר תחושה של שינוי וחלקם קוראים בגלוי להפיל את המנהיג העליון, עלי חמנאי.
ההפגנות הגדולות של 2017 ו-2019 החלו בערי השדה ונשארו שם; הפעם המוקד הוא בטהרן. הסטודנטים נוטלים את ההובלה: חלקם קרעו מהקירות את תמונותיו של קאסם סולימאני, אחרים לעגו לנסיונו של המשטר לתעל את הזעם לעבר ארה"ב וישראל, ורבים מתלמידי אוניברסיטת שהיד בהשטי סירבו לדרוך על דגלי שתי המדינות שנצבעו על המדרכה.
חלקים משמעותיים מן האליטה מתרחקים מהמשטר, מדווח אקונומיסט. כמה עיתונים התנצלו בפני קוראיהם על המעילה באמונם, כאשר פרסמו את הגרסה הרשמית לפיה המטוס האוקראיני התרסק בשל תקלה טכנית. "פקידים שהוליכו שולל את התקשורת אשמים גם הם", צייץ קיאן עבד אל-האני, העורך הראשי של תנזים – סוכנות הידיעות של משמרות המהפכה. גלייר ג'בארי, מגיש טלוויזיה פופולרי, התנצל "על ששיקרתי לכם בטלוויזיה במשך 13 שנים". אמנים מובילים הודיעו שלא ישתתפו בפסטיבלים.
המשטר תלוי בגרעין הקשה של נאמניו – אך גם הוא מראה סימני התפוררות. שורה של פוליטיקאים שמרנים, ובהם יו"ר הפרלמנט, עלי לריג'אני, הודיעו בחודשים האחרונים על פרישתם. האחרים עסוקים בחילופי האשמות עם מי שנחשבים לפרגמטיים יותר, ובראשם הנשיא חסן רוחאני. הם קראו לו להתפטר – והוא דרש להעמיד לדין מפקדים במשמרות המהפכה. המחלוקות הגיעו גם לחקירת הפלת המטוס האוקראיני.
המשבר הכלכלי, המחריף בשל העיצומים האמריקניים, פוגע באמינות של שני האגפים. קרן המטבע הבינלאומית צופה שהמשק האירני יצטמק השנה ב-9.5%. המדינה צריכה למכור מיליון חביות נפט ליום רק כדי לשמור את הראש מעל המים, אבל היא מוכרת לכל היותר מחצית מכמות זו. השקעות ההון נעצרו. האבטלה גואה. האינפלציה מגיעה ל-40% בשנה. האירנים מתקשים לרכוש מוצרי יסוד.
חלק ניכר מהמצב נובע מדרישתו של הנשיא דונלד טראמפ להגיע להסכם גרעין חדש, שיעסוק גם ביכולת הטילים האירנית ובחתרנותה במזרח התיכון – אבל אירן מסרבת לנהל מו"מ עימו. במקום זאת, טהרן מתגרה בארה"ב וגורמת לניכור מצד מדינות אירופה, העלולות להטיל עליה עיצומים בשל העשרת אורניום מעבר למגבלות הסכם הגרעין.
רוחאני נראה כברווז צולע: הקדנציה שלו מסתיימת בשנה הבאה, אחיו נעצר בחשד לשחיתות ועסקת הגרעין שלו קורסת. יש אירנים הסבורים, כי משמרות המהפכה יעשו עבודה טובה יותר: כוחם הכלכלי גדל, יש להם יכולת לסכן את האייתולות ואולי אף יחפשו פשרה עם ארה"ב. אבל הסיכוי להפיכה הוא קטן, מדגיש אקונומיסט. המשמרות – כעת ללא סולימאני – נשארים בשליטת כהני הדת, שנציגיהם מוצבים בכל יחידה וכפופים ישירות לחמנאי.
חמנאי עצמו לא התנצל על הפלת המטוס, כנראה מחשש שהדבר ייראה כסימן של חולשה. הוא ינהל (יום ו', 17.1.20) את התפילות בטהרן – לראשונה מזה שמונה שנים. סביר להניח שהמסר שלו יהיה בלתי מתפשר: הוא צפוי להעניק גיבוי למשמרות המהפכה ולהזהיר את המפגינים שהיחס אליהם יהיה כאל בוגדים. חמנאי מקווה שטראמפ יפול בנובמבר, ובינתיים הוא סומך על משמרות המהפכה, על מיליציית הבסיז' ועל כהני הדת – שכולם יחדיו ידכאו את ההפגנות.
ובינתיים, המועצה העליונה של אירן פסלה השבוע 90 מבין 290 חברי הפרלמנט – כולם תומכי רפורמות - מהתמודדות בבחירות בחודש הבא. פרשן אירני אומר, שהאייתולות למדו מנפילתו של השאה, שמשטר מחליש את עצמו כאשר הוא מתחיל לבצע רפורמות.

תאריך:  16/01/20   |   עודכן:  16/01/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האייתולות מקרטעים ממשבר למשבר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כעת הזדמנות פז לתקוף את איראן
אקטואלי  |  16/01/20 21:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
בריטניה מפולגת כפי שלא הייתה מעולם, המוסדות הפוליטיים שלה נמחצים בין שני גישות ומעמדה העולמי מתערער קשות - מסכם "The World in 2020" את השפעות הברקזיט, לקראת השנה בה יתקיים המו"מ על יישומו
איתמר לוין
בוריסמה עומדת במרכז פרשת אוקראינה שהובילה למשפט נגד טראמפ    ייתכן שהמודיעין הצבאי הרוסי חיפש מידע מכפיש על ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר שבנו היה דירקטור בחברה האוקראינית
איתמר לוין
אין להתפלא אם מאבק הבחירות לנשיאות ארה"ב יגרום לגל אלימות חמור - אם כי רק בוחרים מועטים יושפעו מהרטוריקה המתלהמת, טוען "The World in 2020"
איתמר לוין
נשיא צרפת ינסה לתמרן מבית בין רפורמות לקונצנזוס, וגם להפוך למנהיג הניטראלי של אירופה. זה לא יהיה קל, מעריך אקונומיסט ב-"The World in 2020"
איתמר לוין
הפרשן הפוליטי ג'ון אליס צופה, במאמר בוושינגטון פוסט, כי בעוד חודשיים יגלו הדמוקרטים שראש עיריית ניו-יורק לשעבר הוא הסיכוי הטוב ביותר שלהם לנצח את טראמפ - ולו רק בגלל הונו העצום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il