X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ארה"ב ואירן ימשיכו להיות קרובות לעימות צבאי, והסיכויים לפריצת דרך של ממש השנה הם אפסיים. אבל אולי בכל זאת יהיה שיפור כלשהו ביחסים - מסביר "The World in 2020", לפני חיסולו של סולימאני
▪  ▪  ▪
מפעל המים הכבדים, עארק [צילום: AP]

"אירן היא אי-של יציבות באחד האיזורים הבעייתיים ביותר בעולם", אמר הנשיא ג'ימי קרטר -קצת יותר משנה לפני ההפיכה האיסלאמית ששינתה את פני המדינה והאיזור. מעטים מאוד, ועוד פחות בארה"ב, חזו את ההפיכה - ומעטים מאוד חשבו שבשנת 2019 יגיעו אירן וארה"ב אל סף המלחמה. אבל ביוני שעבר כמעט הורה הנשיא דונלד טראמפ להפציץ את אירן, לאחר הפלת מל"ט אמריקני. שלושה חודשים מאוחר יותר שוב נשמעו דיבורי מלחמה, לאחר התקפה אירנית ששיתקה מחצית מתפוקת הנפט הסעודית.
הסכנה של עימות כולל תמשיך לרחף בשנה הקרובה - מעריך רוג'ר מק'שיין, העורך לענייני המזרח התיכון באקונומיסט, ב-"The World in 2020". [יש לציין, כי המאמר נכתב ופורסם לפני חיסולו של קסאם סולימאני, אך בינתיים נראה ששתי המדינות בודדו את האירוע, ולכן ניתוחו של מק'שיין עשוי להיות תקף גם כעת]. נקודת המוצא הייתה החלטתו של טראמפ להוציא את ארה"ב מהסכם הגרעין עם אירן, בנימוק שברצונו להשיג הסכם טוב יותר, אשר יטפל גם בתוכנית הטילים שלה ובבחישתה במדינות אחרות. ממשלו מיישם מדיניות של "לחץ מירבי", שבמרכזה עיצומים שמטרתם להביא את אירן לשולחן המו"מ - או לעודד הפיכה נוספת. נכון לעכשיו, היא רק מחזקת את הקיצוניים במדינה.
פקידים אמריקנים סבורים, שאירן תגיע אל נקודת השבירה השנה או קצת יותר מאוחר. העיצומים ניתקו אותה מהכלכלה העולמית, ייצוא הנפט שלה קרוב לאפס, הקשייים הובילו למהומות. אבל אירן אינה קרובה לשבירה, טוען מק'שיין, וההנחה היא שיש לה עתודות מט"ח לפחות לשנתיים. כלכלתה של אירן נבנתה כדי לעמוד בלחצים חיצוניים, והיא עשתה זאת בהצלחה בעבר.
המשטר האירני לא יפול השנה, מעריך מק'שיין. הוא יחדש חלקים מתוכנית הגרעין שלו, וכמו חיה פצועה הוא יכה ברחבי המזרח התיכון. כאשר הסחר שלה מיובש כמעט לחלוטין, אין לה הרבה להפסיד מחסימת מיצרי הורמוז, שם עוברים חמישית מתפוקת הנפט העולמית. משמרות המהפכה יבצעו מתקפות נוספות בעירק ובתימן, ואירן תוכיח שגם היא יכולה להכאיב.
עם זאת, לא אבדה התקווה. אירן טוענת שסעודיה יצרה איתה קשר באמצעות מתווכים. הממלכה מודאגת יותר ויותר ממעורבותה בתימן, שם היא נלחמת מזה שנים במורדים החות'ים הנהנים מתמיכת אירן. ייתכן שיושג הסדר שיסיים את האסון ההומניטרי במדינה זו. גם טראמפ רוצה מאוד לדבר עם מנהיגי אירן; חסן רוחאני אמר שדו-שיח יתאפשר אם ארה"ב תסיר את העיצומים, ואף אמר שהסכם הגרעין לא היה מושלם.
טראמפ וקים ג'ונג-און החליפו עלבונות ואיומים לפני שנפגשו שלוש פעמים, אם כי לא הושגה התקדמות של ממש [ובסוף השנה אף חזרה קוריאה הצפונית לאיים על ארה"ב]. אין להוציא מכלל חשבון מפנה דומה ביחסי ארה"ב-אירן, אשר יסיט את תשומת הלב מבעיות הפנים של טראמפ ויסייע לקמפיין שלו. הוא אפילו עשוי להתפשר על עסקה דומה לקודמת, אך כזו ששמו יהיה עליה. תחת הלחץ הפנימי הגובר, האייתולות צריכים להיות טיפשים כדי שלא לאפשר לרוחאני להיפגש איתו.
אז מדוע לא צפויה השנה פריצת דרך ממשית? משום שהקיצוניים באירן מגדירים את עצמם על-פי מידת שנאתם לארה"ב, מסביר מק'שיין. עמיתיו הניצים של טראמפ במפלגה הרפובליקנית לא יתמכו בשום עסקה שאירן תסכים לחתום עליה. יחסים משותפים והוויתורים הדרושים יהיו מסוכנים מדי לשני הצדדים. אבל אפילו אם כל מה שיושג יהיה צילום משותף של טראמפ ורוחאני - זה עדיף על פני מלחמה.

תאריך:  20/01/20   |   עודכן:  20/01/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
טובה ספרא
ומה אפשר ללמוד מהסיפור על הביטחון שלנו, בעיקר בחודש אוגוסט 2020    סקירה אסטרולוגית מיוחדת לבקשת הקוראים
מירב ארד
תקף את ארה"ב: "הפכה את המזרח התיכון ללא בטוח, צריכה להתנצל בפני טהרן על פשעיה"    מעצמות אירופה הודיעו כי הן דנות בהחזרת הסנקציות על אירן - "עקב פעולות אירן והפרות ההסכם"
עידן יוסף
לפי צה"ל בטהרן מעוניינים לדבוק בהסכם הגרעין וההפרות נועדו לצורך מיקוח    הסבירות למלחמה יזומה נמוכה, אך תיתכן הסלמה בעקבות הפעולות המיוחסות לישראל בגזרה הצפונית    בעזה חמאס מורתע ודבק בהסדרה, אך ייתכנו ימי קרב עם ישראל    נתניהו: "ישראל לא תאפשר לאירן להשיג נשק גרעיני"
איתמר לוין
שבעה נשיאים ניסו להסיט את אירן מהמסלול ההרסני ומערער היציבות שלה - אך התוצאה היא שהפרק הבא נעשה גרוע עוד יותר, מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
הודיעה שהיא רואה את עצמה חופשית להעשיר אורניום ללא הגבלה ולהגדיל מחדש את מספר הסרכזות    אירן איימה בשנתיים האחרונות לפרוש מן ההסכם בשל נסיגתה של ארה"ב ממנו והעיצומים עליה, ונראה שההודעה הנוכחית היא זירוז של הצעד שעמדה לנקוט ממילא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il