X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הפגנה נגד תוכנית המאה [צילום: חליל חמרה/AP]
ימי מבחן של הרש"פ
מחמוד עבאס לקח צעד לאחור והוא מנסה לנהל את המאבק נגד "עסקת המאה" האמריקנית בגיבוי ערבי וללא שבירת כלים מול ישראל בשלב הזה. עבאס חושש שחמאס תנצל את המצב ותשתלט על הרש"פ, חמאס מנסה להתסיס את השטח על-רקע הנעשה בהר-הבית כדי להביא לאינתיפאדה שלישית

ישראל מעכבת את אישור תוכנית השלום האמריקנית בממשלה ואת הסיפוח הרשמי של צפון ים המלח, בקעת הירדן וההתנחלויות ביהודה ושומרון בגלל לחץ אמריקני אך על-פי גורמים מדינייים בירושלים אחד השיקולים לכך הינו גם השיקול הביטחוני, המגמה היא לאפשר לפלשתינים לעכל את תוכנית "עסקת המאה" ולא למהר להסלים את האלימות בשטח.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שיגר אמש איגרת אזהרה אישית אל ראש הממשלה בנימין נתניהו, את המכתב העביר בכיר פתח חוסיין א-שיח' באמצעות שר האוצר משה כחלון אשר יש לו "קו פתוח" עם הרש"פ. על-פי גורמים בכירים ברש"פ,מחמוד עבאס כתב באיגרת כי התוכנית האמריקנית מהווה הפרה של ההבנות של הסכם אוסלו ונספחיו והזהיר כי הרש"פ עלולה לשנות את כללי המשחק ולבטל את התיאום הביטחוני עם ישראל.
יו"ר הרש"פ כתב גם כי הוא סירב לשוחח בטלפון עם הנשיא טראמפ ולקבל איגרת ששלח לו באמצעות שליח. חוסיין א-שיח' העביר מסר בעל פה כי מחמוד עבאס לא ימנע יציאה של מפגינים לרחובות ועימותים עממיים של מפגינים פלשתינים בלתי חמושים. "יום הזעם" הפלשתיני שהוכרז בעקבות פרסום התוכנית האמריקנית עבר אתמול בהיקף קטן של הפגנות וללא מספר נפגעים גבוה אך החשש של מערכת הביטחון הינו מפני הצפוי בימים הקרובים.
ארגון חמאס החל לפני שבועיים בקמפיין גדול המכונה "השחר הגדול" נגד כוונת ישראל "לייהד" את הר-הבית ומערת המכפלה בחברון, דבר שהביא לעימותים עם המשטרה בהר-הבית,ובמערכת הביטחון חוששים כי ארגון חמאס ינצל את תפילות יום השישי מחר להצית את השטחים ולגרור את התושבים להפרות סדר רחבות.
גורמים מדיניים בכירים מביעים דאגה מהתנהלותה של הרש"פ והחשש הוא כי מחמוד עבאס מכין את האליבי שלו לפתיחה במהלך של התנגדות עממית רחבה במחאה על תוכנית השלום האמריקנית וסיפוח חד-צדדי של ישראל של שטחים נרחבים בגדה, הוא מחמם את השטח בהדרגה במקביל לשורה של צעדים מדיניים, מחמוד עבאס מקווה לקבל ביום שבת הקרוב גיבוי ערבי למהלכיו בכינוס שרי החוץ של הליגה הערבית שיתקיים בקהיר ועל-פי גורמים ברש"פ הוא מתכנן גם לשאת נאום תקיף במועצת הביטחון של האו"ם בעוד כשבועיים נגד תוכנית השלום האמריקנית.
ההתקרבות של הרש"פ לחמאס
גורמים בפתח אומרים כי יו"ר הרש"פ חושש שהמחאה העממית בשטחים נגד "עסקת המאה" תחליש אותו ותחזק את כוחה של תנועת חמאס בגדה ולכן הוא בחר להתקרב אליה בניסיון להפגין אחדות לאומית אך באותה העת לנסות ולשלוט במהלכים שהיא יוזמת בתחומי הרש"פ. יו"ר הרש"פ שנענה השבוע לפנייה של חמאס לשתף פעולה נגד התוכנית האמריקנית שוחח בטלפון עם מנהיג חמאס אסמעיל הניה והסכים להיפגש עם הנהגת חמאס ברצועת עזה בקרוב.
מחמוד עבאס הורה להרכיב משלחת של בכירים של פלגי אש"ף בגדה, היא תצא לרצועה ותכין את המפגש עם הנהגות חמאס והג'יהאד האיסלאמי, נציגים של האגונים האלה כבר השתתפו בישיבת החרום של ההנהגה הפלשתינית ברמאללה ב-28 בינואר.
בכיר פתח עזאם אלאחמד שוחח בטלפון עם אסמעיל הניה השוהה בחו"ל וסיכם עמו של שורה של מפגשים ברצועת עזה בין נציגי פתח לפלגים הפלשתינים כדי לנצל את ההזדמנות ולנסות לסיים את הפיצול בין הגדה והרצועה ולקרב בין פתח וחמאס. גורמים בפתח אומרים כי הפערים בין פתח לחמאס הם גדולים מאוד ולא ניתנים לגישור אך מחמוד עבאס חייב להפגין רצון לאחדות לאומית בגלל המשבר הקשה שפקד את הפלשתינים כתוצאה מפרסום תוכנית השלום האמריקנית, הרחוב הפלשתיני רוצה פיוס בין פתח לחמאס.
תוכנית הפעולה של הרש"פ
הרש"פ לא פירסמה בינתיים שום החלטה מדינית נגד "עסקת המאה" האמריקנית אך גורמים בכירים בפתח אומרים כי מחמוד עבאס ממתין לגיבוי שהוא אמור לקבל מהליגה הערבית. גורמים בפתח מסרו כי הרש"פ הכינה תוכנית פעולה ארוכת טווח שעיקרה הנעה של הרחוב הפלשתיני בשטחי הגדה ל"התנגדות עממית" רחבה, במילים אחרות מעין מיני אינתיפאדה ללא שימוש בנשק חם.
מחמוד עבאס היה אחד המתנגדים הראשיים בהנהגה הפלשתינית לאינתיפאדה השנייה, אחרי כישלון פסגת קמפ דיוויד, וטען שהיא גרמה נזק רב לפלשתינים עבאס הוא שהגה את אסטרטגיית "ההתנגדות העממית" שמשמעותה אלימות המונית בעצימות נמוכה (הפגנות, מחסומים, ידויי אבנים ובקבוקי תבערה) ללא שימוש בנשק חם.
במקביל בוחנת הרש"פ את האפשרות להכריז על עצמה כמדינה בקווי 67 בסגנון ההכרזה של יאסר ערפאת על הקמת המדינה הפלשתינית במל"פ באלג'יר ב-1988.
אוסאמה קוואסמה, דובר המועצה המהפכנית של פתח אמר ב-29 בינואר כי הרש"פ תתחיל לשנות את המבנה הפונקציונלי של הרש"פ על-פי הסכמי אוסלו ולעבור לתפקיד של מדינה. גורמים בכירים בפתח אומרים כי הרש"פ נערכת ליישום החלטות המועצה המרכזית של אש"ף שהתקבלו בשנתיים האחרונות אך לא בוצעו.
  • ביטול ההכרה של אש"ף בישראל
  • הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל או הקפאתו.
  • ביטול ההסכם הכלכלי (הסכם פריז).
  • חרם כלכלי כולל.
גורמים פלשתינים שמכירים היטב את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מסרו כי הוא נתון במצב רוח קשה ובסערת רגשות בעקבות פרסום "עסקת המאה", הוא העריך כי אלה יהיו פרטי התוכנית האמריקנית אך הופתע מעיתוי פרסומה, עם זאת הוא נזהר מאוד שלא לשבור את הכלים עם ישראל וארה"ב, לכן הוא מיהר להכחיש כי קילל את נשיא ארה"ב טראמפ וכי הורה למנגנוני הביטחון שלו לאפשר למפגינים להתעמת עם חיילי צה"ל במחסומים בגדה.
הר-הבית היה תמיד הגפרור שבאמצעותו יכולה ההנהגה הפלשתינית להצית את השטח, לכן יש חשיבות גדולה למה שיקרה בהר-הבית בתפילות יום השישי מחר ובימים הקרובים, גם ירדן פועלת מאחורי הקלעים, באמצעות מועצת הווקף, להתסיס את האווירה. ישראל חייבת להתנהל בתקיפות אך בזהירות בטיפולה במתרחש בהר-הבית כדי למנוע את אפשרות הצתת אש האינתיפאדה החדשה.

תאריך:  30/01/2020   |   עודכן:  30/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יצחק מאיר
בעקבות תוכנית המאה    אם התוכנית נולדה כדי להתממש, ותהיה לנו מדינה אחת רחבת ידיים ברוכת אוכלוסייה מגוונת למופת, לשאלה של 'מי אנחנו בדיוק' תהיה ממשמעות קיומית לא מבוטלת
ד"ר יחיאל שבי
תקציר: על ישראל לאמץ את תוכנית טראמפ לשלום שכן קיים בה פוטנציאל יוצא דופן למימוש שאיפות הציונות תוך השתלבות במרחב המזרח-תיכוני וצירוף שטחים נוספים בארץ ישראל למדינת ישראל
איציק וולף
ממשלת ישראל תאשר בישיבתה הקרובה, ביום ראשון, את החלת החוק הישראלי על בקעת הירדן ועל יישובים ישראלים ביהודה ובשומרון    היועמ"ש: אשמע מה הבקשה, ואת ההנמקה לדחיפות ועל בסיס זה אחליט
מירב ארד
שר הביטחון הנחה את צה"ל להיערך לתרחיש של הסלמה מיידית והתססת השטח בעקבות הצגת התוכנית    בנט: "אני שומע איומים מהצד הפלשתיני. שום דבר לא ירתיע אותנו"
אליהו קאופמן
ה"ידידה" החדשה של ישראל - ערב הסעודית, איננה בדיוק ה"מדינה המוסלמית הליבראלית", אלא שזו מהדורה מערבית חדשה ללגיטימציה למדינה עריצה וחותכת ידיים, כפי שבעבר זכה ללגיטימציה "ליבראלית" כזו הרודן הרומני ניקולאי צ'אושסקו, לאחר שלעומת עמיתיו הקומוניסטים דאז הוא קשר קשרים דיפלומטיים חיוביים עם המערב בכלל ועם ישראל בפרט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il