X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בית הקברות של מעברת זרעין, ברקע עמק חרוד [צילום: אלי אלון]
בית הקברות "הסודי" עמק יזרעאל
סמוך לאתר תל יזרעאל שוכן נחבא משהו, בית קברות קטן ומגודר בו קבורים מתי מעברת העולים זרעין ששכנה בסמוך על-פי הערכה במקום קבורים כ-50 איש ויש שאומרים אף יותר רוב הקבורים במקום אינם מזוהים עדיין רק מתי מעט יודעים על קיומו של בית קברות זה ואין שילוט כלשהוא המכוון אליו

כ-300 מטרים מזרחית לאתר קק"ל תל יזרעאל, ליד קיבוץ יזרעאל, שוכן כבר קרוב ל-70 שנה בית קברות שנפתח במיוחד עבור מתי תושבי מעברת העולים זרעין ששכנה בסמוך בין השנים 1956-1951, ושוכנה בעיקר בעולים מעירק, מאירן ומכורדיסטן. במקום לקבור את מתי מעברת זרעין בבתי קברות מסודרים בעפולה במושבים או בקיבוצים, קברו אותם בסמוך לבתיהם במעברה, לרוב ללא מצבות או סימון כראוי וכנראה לא בעומק הנדרש.
התוצאה מכך שסביר להניח שחלק מהגופות שנקברו נסחפו עם זרם מי הגשמים והשיטפונות (המקום נמצא בשיפולי הגלבוע עמק חרוד) או שנאכלו על בעלי חיים. בין המתים שנקברו היו כנראה ילדים רבים שמתו אז ממחלות פשוטות. ייתכן מאוד שהמתים נקברו בחטף, לעיתים באישון לילה, ללא טקס קבורה, ללא אמירת קדיש ואף בחלק מהמקרים ללא השתתפות המשפחות.
נזרקים מספרים שונים לגבי מספר הקבורים במקום. קשה באמת לדעת בהעדר רישומים כמה באמת נקברו. יש שאומרים 20, יש שאומרים שהמדובר ב-50 ויש מזקני המקום הטוענים שמספר הנקברים גדול אף יותר.

נקברו למעשה ככלבים
[צילום: אלי אלון]

בתמונה
בית הקברות של מעברת זרעין מראה כללי.

איפה תימצאו בית קברות בארץ שהוקם לאחר קום המדינה שכ-90 אחוז מהנפטרים שנקברו בו לא מזוהים?
▪  ▪  ▪

במשך כל השנים יודעים הגורמים הממשלתיים כולל המועצה האזורית גלבוע, שבתחום שיפוטה למעשה שטח בית הקברות, על קיומו של בית הקברות ועל מצבו המוזנח והמזעזע, אך נראה כי לא נעשה מאמץ אמיתי לנסות לברר את זהות הנפטרים ולהקים על קבריהם מצבות.
מדוע תושבים באזור עפולה בית שאן קיבוצים ומושבים זכו לקבורה עם מצבה ואילו אנשי מעברת זרעין נקברו למעשה ככלבים ללא מצבות? מדובר על מחצית שנות ה-50 לאחר קום המדינה. לא בתקופת מלחמה. מדוע לא הוקמו על קבריהם הנפטרים מצבות בהמשך? כלום לא ניתן באמצעות רישומי הסוכנות היהודית, משרד הפנים, לאתר את זהות הנפטרים?
איפה תימצאו בית קברות בארץ שהוקם לאחר קום המדינה שכ-90 אחוז מהנפטרים שנקברו בו לא מזוהים? הרבה שאלות, הרבה לא ידוע. ראוי שמישהו יחקור ביסודיות את הנושא, ישוחח עם אנשים שהתגוררו או שפעלו במעברה ושאולי עדיין נותרו כמה מהם בחיים. ראוי גם לשאול את אנשי המועצה האזורית גלבוע לדורותיה אם הם יודעים פרטים על בית הקברות ומה עשו או לא עשו בעניינו.
יתכן שבארכיון הציוני או במשרדים ממשלתיים מצויים כיום במגירות נסתרות שמות אנשי המעברה. איפה בני משפחות הנפטרים וצאצאיהם? מדוע הם שותקים? איפה פעילים חברי כנסת בני העדות של הנקברים ומדוע שותקים? יצויין כי רוב, אם לא כל משפחות הנקברים בבית הקברות זרעין, הם משפחות דתיות או מסורתיות ועד היום לרובן אין קבר או מצבה שהם יכולים לעלות אליו להתייחד עם זכר יקירם ולומר ליד הקבר קדיש.

ביקור בבית הקברות "זרעין"
[צילום: אלי אלון]

בתמונה
קברים בבי הקברות של מעבדת זרעין.

על-פי הערכה קבורים במתחמו עשרות ממתי מעברת זרעין
▪  ▪  ▪

ביקרתי בתחילת השבוע בבית הקברות של מעברת זרעין. זה בית קברות שרק מתי מעט יודעים על קיומו. אני אומר זאת באחריות והמילה "סודי" המופיעה בכותרת הכתבה אינה מוגזמת. המדובר בבית קברות קטן המשקיף לעמק חרוד, מגודר בגדר תיל חלודה ובשער ברזל שגם הוא מתחיל להחליד.
את הקמת השער של בית הקברות תרמו נחום אברהם יצחק, בניו של יצחק יצחק הקבור במקום. על-פי הערכה קבורים במתחמו עשרות ממתי מעברת זרעין. אולם קיימות בו רק 5 מצבות (הוקמו רק בעשורים האחרונים). רק על שלוש מתוך חמש המצבות מופיע שם הנפטר או הנפטרת. שאר הקבורים במתחם בית הקברות "זרעין", טמונים באדמה ללא מצבות.

מצבת קברו של יצחק יצחק
[צילום: אלי אלון]

בתמונה
מצבת קבר ליצחק יצחק בבית הקברות זרעין.

על אחת המצבות נחקק: "פ.נ בתינו היקרה והאהובה שנקטפה בדמי ימיה שרה חיים בת עמרם ומלכה"
▪  ▪  ▪

במרכז בית הקברות נמצאת מצבה מפוארת יחסית בצבע שחור ועליה נכתב בזו הלשון: "פ. נ (פה נקבר) אבינו אחי היקר יצחק יצחק בן אסתר ז"ל נפ' ב' באלול תש"א (תשי"א א.א) נפל על משמרתו במעברת זרעין 3.9.51 תנצב"ה".
בעיתון "על המשמר", מיום חמישי 6 בספטמבר 1951, מתפרסמת ידיעה קטנה על אירוע ונסיבות מותו וכך נכתב בה: "כדור שנפלט בליל יום ג מרובהו של יצחק יצחק בן 22 שומר במעברת גרעין ליד טבריה (טעות דפוס כנראה הכוונה לזרעין א.א) פצעו קשה הוא הועבר לבית החולים עפולה שם מת מפצעיו".
הנערה שרה חיים, בת 15 במותה - בנוסף למצבת קברו של יצחק יצחק כאמור יש עוד שתי מצבות ועליהן שם הנפטר על אחת המצבות נחקק: "פ.נ בתינו היקרה והאהובה שנקטפה בדמי ימיה שרה חיים בת עמרם ומלכה. נפטרה ח' בחשוון תשטו בגיל 15 שנה תנצב"ה.
יוסף יוסף בן בלהה ונתן - על המצבה השנייה נכתב: " פ.נ יוסף יוסף בן בלהה ונתן ז"ל נפטר כ"ב אדר ב' תשי"ד 1954-1894 תנצב"ה.

מי אחראי כיום על בית הקברות?
נכ"ל המועצה האזורית גלבוע ענת מור אומרת לי כי "שטח בית הקברות הוא לא באחריות המועצה האזורית"
▪  ▪  ▪

לאורך השנים, כאמור, מוזנח בית הקברות אם כי בשנים האחרונות השתפר מעט מצבו. מנכ"ל המועצה האזורית גלבוע ענת מור אומרת לי כי "שטח בית הקברות הוא לא באחריות המועצה האזורית. כל שטח רכס הגלבוע הוא בתחום אחריות קק"ל או רט"ג, אני צריכה לבדוק את זה.
אני יודעת על איזה בית קברות אתה מדבר. מסכימה אתך שמצב בית הקברות לא טוב אבל לנו כמועצה אסור לגעת בזה כי זה שטח של קק"ל או אולי רט"ג. מי שבסביבה ומבקר בתל יזרעאל ילך או יסע כ-400 מטרים לערך מזרחית לתל יזרעאל ויתייחד עם הקבורים במקום שלא זכו לכבוד המת".

על מעברת זרעין
בין המתגוררים במעברת זרעין, יצחק מרדכי לימים אלוף בצה"ל ושר בממשלות ישראל
▪  ▪  ▪

ואם בבית הקברות של מעברת זרעין עסקינן כמה מילים על המעברה. היא הוקמה בראשית שנות ה-50 על שטח הכפר הערבי הנטוש זירעין (זרעין) מזרחית לצומת תל יזרעאל. היא שוכנה בכ-200 משפחות עולים בעיקר עולים מיוצאי עירק, אירן וכורדיסטן והתגוררו בה על-פי הערכה כ-800 נפש.
כמו במעברות אחרות באזור, רוב העולים הבוגרים במעברה עבדו ביעור ובעבודות פיתוח ביערות הקק"ל. חלק מאנשי המעברה עבדו בחקלאות בקיבוץ יזרעאל הסמוך ובקיבוצים ובמושבים נוספים בסביבה.
בשנת 1956 חוסלה המעברה באופן רשמי חלק מתושביה עברו להתגורר ביישובי התענך. חלק עברו לעפולה ולמקומות אחרים בארץ. בין המתגוררים במעברת זרעין, יצחק מרדכי לימים אלוף בצה"ל ושר בממשלות ישראל שהתגורר כילד במעברה זו במשך כשנתיים.

תאריך:  30/01/2020   |   עודכן:  30/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית הקברות "הסודי" עמק יזרעאל
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
בטח ילדי תימן והמזרח שנחטפו
חבר קיבוץ יגור  |  30/01/20 10:29
 
- אתה חבר קיבוץ כמו שאני תימני
הרב פיינשמעקער  |  30/01/20 18:46
 
- גם אודי אדיב היה חבר קיבוץ . ל"ת
חיים ומשה  |  30/01/20 22:25
2
על מעברת זרעין
נצר גבריאל  |  30/01/20 14:44
 
- 1951 : 'הארץ' על המעברה
נצר גבריאל  |  31/01/20 10:13
3
זרעין מעברה
אחאב  |  30/01/20 19:48
4
יישר כח על התחקיר המעלף.
א.א.  |  31/01/20 16:18
5
תודה על כתבה מרתקת
ליבר . א  |  31/07/22 03:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
מחמוד עבאס לקח צעד לאחור והוא מנסה לנהל את המאבק נגד "עסקת המאה" האמריקנית בגיבוי ערבי וללא שבירת כלים מול ישראל בשלב הזה. עבאס חושש שחמאס תנצל את המצב ותשתלט על הרש"פ, חמאס מנסה להתסיס את השטח על-רקע הנעשה בהר-הבית כדי להביא לאינתיפאדה שלישית
חנינא פורת
שטח "קרקעות המדינה" ושטח "הקרקעות הראויות לעיבוד" בנגב    יוזמה ומחקר ציוני - מול איסור התיישבות יהודית בנגב, מניעת נישול קרקעי ושמירת האיזון בין בדואים ליהודים
יצחק מאיר
בעקבות תוכנית המאה    אם התוכנית נולדה כדי להתממש, ותהיה לנו מדינה אחת רחבת ידיים ברוכת אוכלוסייה מגוונת למופת, לשאלה של 'מי אנחנו בדיוק' תהיה ממשמעות קיומית לא מבוטלת
עמוס שנער
עימות לפני הבחירות יעמיד את גנץ במצבו הטבעי ללא הטלפרומפטר וללא ההכנה מראש שהתאפשרה לו בחלק מהראיונות המלטפים    גנץ מתקשה מול שאלות לא צפויות ולוקח לו זמן להחליט מה לענות וסביר להניח שהוא שוב יגמגם במהלך העימות, אפשר להבין אותו    חברי מפלגתו אוחזים בדעות הפוכות ומנוגדות והוא מחויב לרצות את כולם ולהסתיר מהציבור את נטיותיו האישיות שצועקות: "שמאל"!!    עימות מוצלח ישיב לנתניהו את הסיכוי להרכיב ממשלה
ציפי לידר
בשולי הכותרות: חצי אמת גרועה מהשקר, תשאלו את גנץ    ולקינוח מדד הכיסא של ליברמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il