נכון לעכשיו עושה רושם שגם בעשור תהיינה צפיפות רבה הן באזורי המגורים, והן על בכבישים השונים. בימים אלו יוזמת מדינת-ישראל תוכנית אשר תקטין מעט את העומס הקיימים בכבישים המהירים.
פרטי התוכנית של מדינת-ישראל
לפי התוכנית תעניק מדינת-ישראל בין 12-8 אלף שקל לנהגי משאיות שלא ייסעו במרכזי הערים בשעת העומס (הדבר דומה לאגרות גודש אשר מונהגות במרבית מדינות העולם). מדובר בתוכנית המהווה מעין המשך למיזם "דרך ערך" שבמסגרתו המדינה תשלם לנהגי מכוניות פרטיות אשר לא ייסעו בשעות העומס בערים הגדולות.
התוכנית המקורית כללה הקמת "בנק כספי" שיכיל עד 4,500 שקל לשנה ממנו ניתן יהיה לקזז כסף כאשר הנהג נכנס למרכז העיר בשעת העומס.
התוכנית החדשה של חברת "נתיבי איילון"
חברת "נתיבי איילון" טענה שמודל זה לא מתאים לנהגי משאיות, ולכן היא החליטה לבנות מודל חדש שיכלול, בין השאר, את הפרמטרים הבאים: שעות פעילות המשאית, סוג המשאית, וסוג צי הרכב שהמשאית מובילה.
בנוסף, החליטה חברת "נתיבי איילון" להתחיל את הקופה (כמו במספר שעשועוני טלוויזיה) באפס שקלים, כך שהנהג יוכל לצבור כסף במהלך כל השנה האזרחית.
רעיון זה נלקח מהמודל שהונהג בזמנו בנמלי ישראל לפיו תגמלו נהגי משאיות שנכנסו ויצאו משטח הנמל בשעות הלילה המאוחרות כאשר הכבישים יחסית ריקים מאדם. נשאלת השאלה: איך תתבצע התוכנית?
ביצוע התוכנית
במהלך השנה הקרובה תאגד החברה כ1,000 משאיות שבהן יותקנו אמצעי מעקב כאשר התגמול הכספי ישולם בסוף השנה האזרחית, כאשר שיטת החישוב היא זמן הנסיעה שהנהג חסך באותו פרק-זמן.
בנוסף, תפנה חברת "נתיבי איילון" לזכיינים הקשורים לרכב הפרטי, כמו "פוינטר"",פנגו" ומוטורולה אשר יפנו לבעלי משאיות הקשורות לחברות תובלה שמחזיקות 50 משאיות, או לחלופין משתייכות לצי משפחתי הכולל בין 3-1 כלי-רכב.
יבדקו בין-השאר את רמת הזיהום של המשאית (תוך שימוש בהנחה הרווחת שככול שהמשאית סוחבת הרבה דברים, כך היא עשויה לזהם יותר את הסביבה).
הסכום הכספי שנקבע לשנת 2020 הוא 8,000 שקל למשאיות המכילו בין 16-12 טונה, עד 10,000 שקלים למשאיות השוקלות בין 34-16 טונה, ועד 12,000 שקל למשאית שמשקלה מעל 34 טונה.
אין ספק שמדובר בשלב ראשוני של תוכנית גדולה אשר תהיה חייבת לכלול בשלב מסוים גם את נהגי הרכב הפרטי וכן הקמת נתיבי תחבורה ציבורית והכשרת נהגי אוטובוס ורכבת כדי שמרבית אזרחי ישראל יתרגלו לנסוע בתחבורה ציבורית.