X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מתעצמת המלחמה של נבחרי העם נגד שלטון דיקטטורי של הביורוקרטיה המשפטית הקובעת מדיניות על-פי ערכים שמנוגדים לבחירת האזרחים - מה שמנוגד למהות הדמוקרטיה
▪  ▪  ▪
זילבר. מסווה של נייטרליות [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

המאבק הנוכחי בין שר המשפטים ליועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט על מינוי פרקליט מדינה ומינוי ועדה לחקירת מח"ש, משקף את מאבק הכוחות המתגבר בין הרשות השופטת לבין הרשויות המחוקקות והמבצעות שמתנהל למעשה כבר שני עשורים. הרשות השופטת מנסה מזה זמן רב לרכוש שליטה מכרעת על השתיים האחרות, מה שמנוגד למהות הדמוקרטית בה שלושת הרשויות מקבלות סמכויות שאינן מאפשרות לאחת מהן להשתלט על השתיים האחרות - מצב הקיים במשטר דיקטטורי.
התירוץ של הביורוקרטיה המשפטית לשלטונה הבלתי מעורער, משתקף בספרה של דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה - "ביורוקרטיה בפוליטיקה", בו היא טוענת שלכאורה לפוליטיקאי הנבחר יש אינטרסים אישיים בהיותו משועבד למי שבחר בו, בעוד שהפקיד הוא אובייקטיבי לכאורה. האומנם? הרי במציאות לא רק לפוליטיקאי אלא גם לפקיד יש האינטרס שלו לשרוד, שברוב המקרים מנוגד למה שהשר הבטיח לבוחר, ולכן אף צד איננו אובייקטיבי.
הביורוקרטיה הפקידותית מתרצת מצב זה בטענה שהפוליטיקאי לא מקצועי ולא מנוסה כמו הפקיד הבכיר שהוא לכאורה החכם והמקצועי והאובייקטיבי, וברוב המקרים הפוליטיקאי נבהל ומוותר ולא עומד על ביצוע הנחיותיו ככתבן וכלשונן. התוצאה: מחסומים ביורוקרטיים בפני האזרח, נהלים מסובכים מיותרים, המוני עובדים שאין בהם צורך ממשי, וחוסר יכולת לבצע את מה שהובטח לו. כך מושג ניצחון הדיקטטורה של הביורוקרטיה, שבראשה הביורוקרטיה המשפטית, על הבחירה הדמוקרטית של רוב האזרחים במדיניות ובערכים הרצויים להם.
התוכנית הביורוקרטית למלחמה בבחירה הדמוקרטית של האזרחים נחשפת בספרה הנ"ל של דינה זילבר, המשנה ליועהמ"ש, שם הצהירה: "חשוב שהדרג הפקידותי יכיר בכוחו לעצב מדיניות בנושאים קרדינאליים. המגמה החשובה היא - העתקת מרכז הכוח השלטוני ויכולת ההכרעה המעשית בשאלות של מדיניות, מהדרג הפוליטי הנבחר לדרג הפקידותי הממונה". בהמשך מודה זילבר שתהליך זה מתרחש במסווה של ניטרליות ו"מומחיות אובייקטיבית", תוך עקיפת ההליך הדמוקרטי, מבלי לאפשר לציבור לדעת שגורלו נחתך בפועל על-ידי דרג פקידותי ממונה ולא על-ידי מי שנבחרו לכך על-ידי רוב הציבור. אין לזה שום פירוש אחר אלא - הפיכה שלטונית על-ידי הביורוקרטיה הפקידותית.
ראוי לחרוט בזיכרוננו דברים שאמר השופט המנוח משה לנדוי על ההשתלטות הדיקטטורית השיפוטית של ידידו אהרן ברק, בראיון שהעניק לפני 20 שנה להארץ (6 באוקטובר 2000): "לנשיא בית המשפט העליון יש חוש התמצאות מפותח במערכות השלטון בישראל. הוא מצליח לשלוט לא רק במערכות בתי המשפט, אלא גם באקדמיה ובתקשורת. יש בו איזו עקשנות שאיננה נראית לי, וכאשר הוא רואה לנגד עיניו מטרה שבעיניו היא נכונה וראויה, הוא חייב להשיג אותה, יהיה אשר יהיה... הוא רוצה להשליט ערכים מסוימים כפי שהם נראים לו, וזו כעין דיקטטורה שיפוטית שאיננה נראית לי כלל. מדובר בכוח שלטוני של המשפט וזה בעיניי לא נכון. זה מוביל למבוי סתום".
למה לנו חוקים
על החשיבות הרבה של של הפרדת הרשויות למניעת השתלטות רשות אחת על השתיים האחרות, עמד גם נשיא בית המשפט העליון, מאיר שמגר, בשנת 1988: "הפרדת הרשויות נוצרה כדי ליצור איזון בין הרשויות, שכן רק בדרך זו, דהיינו על-ידי מניעת ריכוז היתר של הכוח באופן בלעדי בידי רשות אחת, מובטחת הדמוקרטיה ונשמרת חרותם של הפרט ושל הכלל... כך נוצרת מקבילית הכוחות המקימה ומייצבת את האיזון, שהוא תנאי לקיום החרות ולקיום תקינות הממשל על כל זרועותיו" (בג"ץ 910/86, יוני 1988).
אחד מאלה שמביעים היום התנגדות להגבלת הסמכויות של הרשות השופטת מול המחוקקת, הוא נשיא המדינה. אולם בשנת 2003, כאשר ראובן ריבלין כיהן כיו"ר הכנסת, זמן קצר לאחר ששופט בית משפט השלום ביטל בפסק דינו חוק שחוקקה הכנסת, אמר ריבלין במישרין לנשיא אהרן ברק: "במציאות כזו אשר 'שלטון החוק' יצר לנו - למה לנו חוקים בכלל? לשם מה כל הטורח שבחקיקה בכלל? הבה נמנה לנו שופטים שישבו בשער העיר וידונו דין צדק, איש לפי הבנתו, לפי ערכי היסוד המקובלים עליו, לפי חינוכו, לפי מזגו, לפי אמונותיו האישיות.
האם, אדוני נשיא בית המשפט העליון, לא ברור גודל האבסורד? התיתכן כך ודאות משפטית כלשהי? היכול אדם לכלכל את מעשיו בכל תחום, בין פלילי, בין אזרחי, כאשר איננו יכול להסתמך עוד על-אף דבר חקיקה האומר במפורש דברים? "תמיד אמרתי שבית המשפט העליון, בהתפשטותו לתחומים לא לו, בהתערבותו בסוגיות שבהן אין לו ואסור שתהיה לו כל סמכות, יכרות בסופו של דבר את הענף שעליו הוא יושב ויזעזע את העץ כולו. הכנסת", קרא ריבלין, "חייבת לקום ולעשות מעשה בטרם יהיה מאוחר מידי! על הכנסת לשוב וליטול לידיה את ההגה שניתן לה מידי העם מכוחה של השיטה הדמוקרטית, ולהעמיד במקומם את הגורמים המנסים לקנות להם אחיזה בהגה, אפילו אם מדובר בבית המשפט בכלל ובבית המשפט העליון בפרט".
בשנת 2008, כשהיה ריבלין ח"כ מן המניין, הוא פרסם מאמר נוקב בו תקף בחריפות את בית המשפט העליון וכך כתב: "במקום להבהיר ולהסדיר את הוודאות הנורמטיבית בחיינו, שלטון החוק במהדורתו הישראלית התאהב בחוסר ודאות נורמטיבית וסמכויות שמקורן בלתי ברור. הפנאטיות שבה מתנהל 'שלטון החוק', שבה הוא נלחם בחירוף נפש בכל ניסיון להגדיר (אפילו לא להגביל) את סמכויותיו, את מקורן ואת היקפן, מזכירה חצר חסידית קנאית. חייליה הפוליטיים של 'מפלגת שלטון החוק' מזכירים בהתנהגותם, בתגובותיהם האוטומטיות, חסידים קנאים. ובחצר חסידית כמו בחצר חסידית, שוברת הקנאות שיאים של קיצוניות דווקא אחרי הסתלקותו של האדמו"ר הנערץ, המותיר ליורשיו נעליים מתסכלות בגודלן העצום, וחסידים מבולבלים שקנאותם מסמאת את עיניהם".

הכותב הוא דובר מייסדי הליכוד, חבר מרכז, חבר מזכירוּת וחבר ההנהלה של לשכת הליכוד, מנכ"ל חטיבת בוגרי בית"ר, עיתונאי, פובליציסט ועורך כתבי עת, איש הסברה ויחסי ציבור מזה יובל שנים, בעל תואר ראשון במדע המדינה ויחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית, משלים בה תואר שני בפילוסופיה של המדעים.
תאריך:  09/02/2020   |   עודכן:  09/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתגבר המאבק בדיקטטורה המשפטית
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
בית המשפט הפוליטי מאוד1
צרצר  |  9/02/20 16:18
2
בית המשפט הפוליטי מאוד2
צרצר  |  9/02/20 16:27
3
בית המשפט הפוליטי מאוד3
צרצר  |  9/02/20 16:37
4
יישר כוח למר זאב בן יוסף
עמעד  |  10/02/20 11:59
5
ספרה של דינה זילבר
עמעד  |  10/02/20 12:04
6
הרשות המבצעת, דהיינו שרים
הירונימוס  |  10/02/20 13:35
 
- טעות פרוידיסטית - מערת המשפט?
ברוך שטיין  |  10/02/20 22:55
 
- דבריך מייתרים את השופטים ובתי
בן נאמן  |  11/02/20 07:57
7
לשרת את העם בצדק ומשפט
בן נאמן  |  11/02/20 02:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
תפקיד הנסיגה הוא להאיר על-ידי אירועים שונים בעיות שהיו תמיד, אך בזמן רגיל יש נטייה להתעלם מהם    בתהליך הנסיגה הבעיות שהודחקו או הקלקולים שלא הורגשו יוצאים החוצה
רות רזניק
מספר בני אדם מצומצם המנסים להיאחז בקרנות מזבח תפקידיהם ובאידיאולוגיות המשמשות לליבוי יצרים והעמקת השנאה והבידול בעם, שעד היום לא טרחו אפילו לבקר קיבוץ אחד, או מושב בעוטף עזה - הסופגים יום יום סכנות, ובחרדה רבה
ד"ר יהודה שלם
"אני חוזר ואומר: אנו מתנגדים בכל תוקף למדינה פלשתינית עצמאית בינינו לבין ירדן..."    את הדברים הללו אמר רה"מ יצחק רבין לנשיא ארה"ב ג'ימי קרטר
שאול מנשה
"גדול הרוצחים הזה אינו חלל כפי שתומכיו טוענים, ואלה שמקימים סוכות אבל על מותו, הם רמאים ובוגדים בארצותיהם, ההיסטוריה תגנה ותדון אותם"
עו"ד אברהם פכטר
תסמינים: אדישות, בידוד ל-21 יום לפני הבחירות, אפשר ללכת עם מסכות ואטמי אוזניים, כדי לא לשמוע את הקמפיינים המתסכלים, החוזרים על עצמם    נמאס לשמוע הבטחות והצהרות, שלא יקוימו ולא ימומשו    קשה להבין את הציבור שתומך בליברמן ובמיוחד את הח"כים של ישראל ביתנו, שהולכים אחר איווט כמו עכברים אחרי החלילן מהמלין שביו"ש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il