X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אפרים אבא מראשוני עובדי קול ישראל, קריין מגיש ועורך תוכניות במשך שנים רבות הלך לעולמו והוא בין 92 במותו הלוויתו נערכה אתמול שלישי (11.2.20) בבית העלמין ירקון
▪  ▪  ▪
אפרים אבא [צילום: באדיבות המשפחה]

אפרים אבא נולד בתל אביב בשנת 1928, בן יחיד להוריו, יהודה וגיטל אבא שהשתקעו בתל אביב. אביו יהודה עלה לארץ מרוסיה ב-1920, עבד כפועל בניין והיה מעובדי הקרן של פועלי הבניין בהסתדרות. אמו של אפרים, גיטל (חיינה) עלתה ב-1925 אף היא מרוסיה, הייתה פעילה בתנועה הציונית הסוציאליסטית משחר נעוריה. אפרים והוריו התגוררו ברחוב בעלי מלאכה בתל אביב ואחר כך עברו להתגורר ברחוב החשמונאים בעיר.
אפרים למד בבית ספר יסודי שנקרא "בית ספר לבנים" (יתכן שהכוונה לבית ספר שהפך לימים ל"אחד העם" א.א). בתיכון למד תחילה בבית הספר "תיכון חדש" בת"א ובהמשך עבר ללמוד בבית הספר החקלאי "כדורי" שלמרגלות הר תבור בגליל התחתון וסיים שם את לימודיו התיכוניים כבוגר כדורי.
לאחר סיום לימודיו ב"כדורי" היה נוטר בצבא הבריטי בתל אביב. ב-1948 היה ממקימי קיבוץ סער בגליל המערבי שהוקם על-ידי חברי "השומר הצעיר". באותה תקופה והוא בן 20 לערך הכיר את דפנה גוריון. השניים נישאו ונולדו הבנות רויטל (כיום רויטל טל) ועירית אבא, לימים קדרית ואמנית קרמיקה בעלת שם. לימים התגרשו דפנה ואפרים. אפרים נישא בשנית ללאה ונולדו הבנות סיגל הורוביץ וניצת אבא.

מהשדרים הראשונים בגלי צה"ל
קולו החם והמיוחד של אפרים אבא, לא נעלם מראשי תחנת הרדיו קול ישראל וב-1951 עבר לקול ישראל
▪  ▪  ▪

את הקריירה הרדיופונית החל אפרים אבא בתחילת שנות ה-50 בגלי צה״ל והיה מהשדרים הראשונים של תחנת השידור הצבאית עוד כשזו שידרה מבית ספר ברמת גן. בין השאר שידר את הפינה "שיר השבוע" בה קרא שיר או שירי פרוזה. תחום השירה לא היה זר לאפרים והחל מסוף שנות ה-50 ואילך הוא כתב שירים לא מעטים שחלקם פורסמו במוספי הספרות של עיתון מעריב למרחב, על המשמר וכן בכתבי עת ספרותיים שונים.
קולו החם והמיוחד של אפרים אבא, לא נעלם מראשי תחנת הרדיו קול ישראל וב-1951 עבר לקול ישראל והצטרף לסגל קרייני התחנה. הוא היה מראשוני קרייני החדשות ב"קול ישראל, שהוקם כידוע לאחר קום המדינה על תשתית "קול ירושלים", יחד עם קריינים מיתולוגים כמו משה חובב ונוספים.
במשך שנות עבודתו הרבות בקול ישראל הפיק ערך תוכניות רבות, תוכניות תעודה, ותוכניות טבע שחלק הגיש בעצמו ובקולו. בשנות ה-50 יסד וערך יחד עם עודד קפליוק את התוכנית "רגבים - ילקוט חקלאי" תוכנית שעסקה בנושאים הקשורים לענף החקלאות, לגידולים חקלאים, לשיווק חקלאי ועוד.
התוכנית כללה הדרכה ועצות לחקלאים מפי מדריכים חקלאיים. לימים תהפוך התוכנית לפינה בשם "לחקלאי" שגם אותה ערך אפרים אבא בשנים מסוימות. בנוסף ערך אפרים את התוכנית "אור ירוק", תוכנית לנהגים העוסקת בענייני רכב ותחבורה ובטיחות בנהיגה.

"צומת המזרח התיכון"
בקול ישראל הייתה תוכנית שבועית בעריכתו ששודרה במשך למעלה מ-20 שנה
▪  ▪  ▪

גולת הכותרת של תוכניותיו של אפרים אבא בקול ישראל הייתה תוכנית שבועית בעריכתו ששודרה במשך למעלה מ-20 שנה ונקראה ׳צומת המזרח התיכון". הייתה זו תוכנית רדיו שהוקדשה לאירועי השבוע החולף שהתרחשו בעולם הערבי.
בין השאר כללה התוכנית סקירת עיתונים בערבית על הנושאים האקטואליים, שיחות פרשנות על המתרחש בארצות הערביות השכנות ועוד.

מצטרף לטלוויזיה הישראלית
הפיק וערך תוכניות תעודה ותוכניות אחרות בטלוויזיה הישראלית
▪  ▪  ▪

בשנים 1962־1965 השתלם אפרים במחלקה העברית של תחנת השידור ה-בי.בי.סי. לאחר מכן אפרים אבא היה בין אנשי הרדיו שהצטרפו לטלוויזיה הישראלית עם הקמתה, בסוף שנות ה-60.
הוא הפיק וערך תוכניות תעודה ותוכניות אחרות בטלוויזיה הישראלית ובין השאר ערך את התוכנית "החיים סביב לנו " - תוכנית הלוקחת את הצופה לטיול קצר בנוף הארץ ובעולם החי והצומח.
תוכנית נוספת בטלוויזיה בה היה מעורב אפרים אבא הייתה התוכנית "פרצוף שכמוך" - שעשועון-חידון בזיהוי פני אישים ידועים ששודרה בסוף שנות ה-60.

לימד קריינות והגייה בבתי ספר לתיאטרון
אפרים, ליווה את ניסן נתיב ז"ל ואת הסטודיו כמורה להגייה ושפה משנת 1966
▪  ▪  ▪

אפרים אבא עסק במשך שנים רבות מ-1966 בהוראת הגיה בעברית וקריינות בבית ספר לתיאטרון "ניסן נתיב" "בבית צבי" ברמת גן ועוד. באתר הרשמי של סטודיו "ניסן נתיב" פורסמו דברי הספד לאפרים אבא וכך נאמר בו:... בצער רב, אנו מודיעים על פטירתו של המורה הדגול והאהוב אפרים אבא ז"ל.
אפרים היה מומחה לעברית והגייה שעבד בכל התיאטראות בארץ וכמובן, בסטודיו. אפרים, ליווה את ניסן נתיב ז"ל ואת הסטודיו כמורה להגייה ושפה משנת 1966. במהלך השנים הכשיר דורות רבים של תלמידים לאמנות המשחק, והטביע את חותמו הייחודי בפילוסופיית ההוראה של סטודיו למשחק - ניסן נתיב.
אפרים סייע בהדרכת שחקנים, עולים חדשים, להיקלט בתיאטרון תוך הקניה יסודית של שימוש נאות בשפה העברית, כי האמין שיסוד הדיבור השירה והעיסוק בהם הם הבסיס לעבודת השחקן והיוצרים בתחום זה. אפרים, היה אהוב ויקר לכל תלמידי הסטודיו לדורותיהם.

מעל לכל - "מענטש"!
[צילום: באדיבות המשפחה]

בתמונה
אפרים אבא עם הוריו גיטל ויהודה.

יואל ריפל בעברו איש קול ישראל כותב על אפרים "בהרבה מעלות נתייחד אפרים חברנו הטוב, מעל הכל הוא היה נשמה טובה, תמיד שמח לעזור, תמיד רצה לסייע
▪  ▪  ▪

אפרים לפיד מי שהיה דובר צה"ל ומפקד גלי צה"ל ספד לאפרים אבא בדברים שכתב בדף הפיסבוק וכך כותב לפיד: "הייתה לי זכות לעבוד אתו בתפקידים שונים בעבר - איש תקשורת יצירתי, מסור, אמין ומעל לכל - "מענטש"!! יהי זכרו ברוך!
איש התקשורת, חתן פרס ישראל, יעקב אחימאיר כותב בדף הפייסבוק "הכרתי מקרוב את אפרים ז"ל בשנות עבודתנו המשותפת במחלקה העברית של הבי.בי.סי. שמו הלך לפניו בעיקר עקב ההיגוי המיוחד בפיו של השפה העברית. נימת קולו זכורה לי ולא רק לי. היה אנושי במגע עימו, ותמיד היה נכון לעזור.
יואל ריפל בעברו איש קול ישראל כותב על אפרים "בהרבה מעלות נתייחד אפרים חברנו הטוב. מעל הכל הוא היה נשמה טובה, תמיד שמח לעזור, תמיד רצה לסייע.
רבים אולי לא יודעים כי שחקן התיאטרון יעקב אבא שכונה בפי כל אבא'לה היה דודו של אפרים אבא. אפרים אבא פעיל באגודת העיתונאים בתל אביב תקופה מסוימת היה חבר ועד אגודת העיתונאים ויו"ר תא כתבים לענני תחבורה באגודה. אפרים אבא הניח אחריו אישה וארבע בנות נכדים ונינים.

תאריך:  12/02/2020   |   עודכן:  12/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מת איש הרדיו אפרים אבא בגיל 92
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לזכרו של אפרים אבא
נצר גבריאל  |  12/02/20 23:18
 
- אפרים אל עזריה אלון
נצר גבריאל  |  13/02/20 00:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה קונפורטס
חשאיות הבחירות לא מתחילה ונגמרת בקלפי, אלא באה לידי ביטוי גם במידת השמירה על המידע שלנו - במערכות של המפלגות ושל הגופים הממשלתיים    האם היא נשמרת? מסקנות בעקבות גילוי הפרצה שמסעירה את המדינה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - עוד מעט אביב, ויתורים חדשים, אבוי, יש שופטים בירושלים ושולף שפנים מכובעו
הרצל חקק
כמה מילים על שיר שכתב לי יוסי גמזו    מי שקורא את השיר חש את החרדה שלו, את הדאגה הכנה
יוסף קנדלקר
טקס המלידה - טקס הברכות שנהוג בקרב הקהילה ההודית - בני ישראל, כשבמרכז השולחן קערה גדולה המכילה בתוכה פירות מסוגים שונים, חמישה פירות מכל סוג עם מאכל העשוי או סולת או פצפוצי אורז
עמנואל בן-סבו
פרופ' גמזו יובא למנוחת עולמים, שיריו יתנגנו ברדיו, מילות הקסם שכתב יהלכו פלאים, אך הכאב, הכאב העצום על מותו המיותר כמו כל חייו המרתקים יישאר תמיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il